Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

indoor sporten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • indoor sporten

    hey



    Ik heb me recent een tweedehands canon 7D (mark 1)en een canon 70-200mm f2.8 gekocht .
    Ik heb deze vooral gekocht voor het nemen van foto,s in de volleybalclub.

    Zaterdag is de vuurdoop hebben jullie enkele tips qua settings ik best gebruik qua sluitertijden iso enz





    steve

  • #2
    Re: indoor sporten

    Ik zou er allereerst voor zorgen dat je ergens rond de 1/200-1/320 zit met je sluitertijd (bij echt snelle bewegingen die je ingezoomed probeert vast te leggen zal dit waarschijnlijk te weinig zijn), ik weet natuurlijk niet hoe licht de zaal is waar gespeeld word (mijn ervaring met sportzalen is dat ze voor fotografie of video altijd veel te donker zijn) en of dat dus lukt met de combinatie van lens, body en gebruikte ISO waarde, maar dat is proberen, het liefst voordat de wedstrijd begint.

    Zelf vind ik het trouwens wel prettig om een witbalans-preset te gebruiken, dan riskeer je niet een plots afwijkende kleurtemperatuur als er een speelster met een felgekleurd (blauw of oranje) hesje of iets dergelijks in beeld komt.
    Hoewel je dit met RAW natuurlijk prima kunt opvangen, vind ik het zelf altijd ontzettend fijn als het merendeel van foto's vanaf het begin tot eind qua witbalans de (qua preset) juiste instelling heeft (qua preset moet je lezen als: er bestaat altijd een kans dat een sportzaal de allergoedkoopste TL-buizen heeft gebruikt om de zaal mee te verlichten waardoor TL-licht niet het soort TL licht is waar de preset van de camera qua kleurtemperatuur vanuit gaat.)

    De 70-200 kan volgens mij heel goed op het maximum diafragma gebruikt worden, waardoor je ook goed mensen los kunt laten komen van de achtergrond, ook al staan ze misschien maar 3-4 meter bij de muur vandaan.

    Comment


    • #3
      Re: indoor sporten

      hey

      Al bedankt voor de info .
      ik kan op de 7d tot 6400 iso gaan mag ik dat gebruiken of liefst ergens bv tot 1600 gaan ? ik had al ergens gelezen boven een bepaald aantal dat er ruis kan optreden ?

      Comment


      • #4
        Re: indoor sporten

        Oorspronkelijk geplaatst door flamme Bekijk bericht
        ik kan op de 7d tot 6400 iso gaan mag ik dat gebruiken ?
        ja, dat mag je gebruiken en als je het nodig hebt, moet het of anders: geen foto's
        Oorspronkelijk geplaatst door flamme Bekijk bericht
        of liefst ergens bv tot 1600 gaan ? ik had al ergens gelezen boven een bepaald aantal dat er ruis kan optreden ?
        hoe lager de iso, hoe beter, maar ook een een lange sluitertijd bij sport kan niet altijd, dus aan jouw de keus: geen foto of ruis.

        Je kan het natuurlijk, wat betrefd ruis, allemaal thuis testen door 's avonds steeds een lamp uit te doen en foto's te maken en te kijken wat jij nog accetable vindt.

        Beschouw zaterdag niet als een vuurdoop, maar eerder als de eerste lesdag.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: indoor sporten

          Ik denk dat je sluitertijd behoorlijk snel zal moet en zetten ik denk dat zelfs 1/640 op het randje zal zijn om de spelers in actie te bevriezen.
          Als op flickr naar explore, camerafinder gaat kan je foto's gemaakt met de 7d zoeken en onderaan sport of volleybal ingeven en dan zie je normaal enkel foto's met de 7d gemaakt, daar kan je dan van veel foto's de EXIF gaan bekijken. Dat geeft je een gedacht van gebruikte instellingen en ruis/ISO verhouding in gelijkaardige omstandigheden.

          Comment


          • #6
            Re: indoor sporten

            Ik ga er dan vanuit dat je een niet al te goede belichting van de zaal hebt, dan zou ik kiezen met de laagste sluitertijd van 1/500ste met een F2.8
            Met de Iso rond de 1600 maar dit is een richtlijn.

            En verder is het vooral veel oefenen, desnoods een wedstrijd voor de desbetreffende match gaan fotograferen om eraf een beetje in te zitten.
            1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

            Comment


            • #7
              Re: indoor sporten

              Zelf fotografeer ik vaak Volley/ basketbal etc... als opdracht.


              Mijn Iso settings staan tussen de 5000 en 8000 afhankelijk van de zaal om de beoogde sluitertijd te verkrijgen (1/640e of meer). Ik vrees dat je met ISO 1600 niet ver komt. Onlangs moest ik de Liga A (dames) fotograferen ( hoogste divisie in België) en het licht was zelfs daar echt niet optimaal. Iso 6400 was de hele tijd noodzakelijk.... Op mijn Full Frame kan ik dit makkelijk aan, maar hoger dan 8000 moet ik toch echt niet gaan om nog wat te kunnen croppen...

              Ik verwacht dat het licht in de lagere divisies nog erger is.... Dus ISO 5.000 zal toch zeker nodig zijn.

              Hieronder vind je een foto genomen op ISO6400, 300mm F2.8 en slechts 1/500 sluitertijd... Zoals je ziet is er wat beweging in de slaghand van de speelster, dus lager dan 1/500 mag je echt niet gaan.
              Idealiter zou je op F4 schieten om de voorste speelster ook nog scherp mee in beeld te krijgen, maar dan moet de ISO echt TE hoog.

              Last edited by GregoryVG.; 8 januari 2016, 08:15.
              Mvg,
              Gregory
              www.gvg-photo.com

              Comment


              • #8
                Re: indoor sporten

                Hey

                Gisteren gans de dag in de sporthal gezeten en moet zeggen het was een heel leuke ervaring . Zoals ik het verwacht had zijn er veel foto,s mislukt maar hier en daar zit er toch een mooie tussen .(naar mijn mening lol )
                De meeste zijn getrokken met f2.8 iso6400 en sluitertijd 1/500e en moet zeggen dat er toch nog veel foto,s niet echt mega scherp zijn .
                Snellere sluitertijden maakte de foto toch weer te donker vond ik .
                Ik heb enkele foto,s snel op de google foto gezet omdat de meisjes ongebuldig waren en zal de link ook hier effe delen
                Ik zeg er wel bij ik ben een echte beginnen dus zijn mijn foto,s zeker niet het niveau van jullie knappe beelden .
                Hier is ook nog niets aan bijgewerkt en bijgesneden daar begin ik mee als het niveau er pas is :-) .
                Ook zijn ze allemaal getrokken in jepg omdat mijn extra geheugenkaarten nog in bestelling zijn . zou dit een een oorzaak kunnen zijn ?

                allesinds er is nog werk aan de winkel


                steve

                Comment


                • #9
                  Re: indoor sporten

                  Je foto's zijn helemaal niet slecht, laten we dat even vooropstellen.
                  De mooiste foto's van jou vind ik die bij het net, deze kunnen best van bovenaf geschoten worden. Meestal bij sportfoto's zit je aardig laag, dat zou bij de foto's van de opslag beter tot zijn recht komen. Het verschil in Jpeg of Raw maakt niet uit, Raw is alleen makkelijker te bewerken in de bewerkingsprogramma's.

                  Dat je ze niet heel scherp vind lijkt mij een ISO probleem. Hoe hoger de ISO des te meer ruis je in de foto ziet en dus ook onscherpte van je foto krijgt.
                  Ook zal ik eens kijken of je je witbalans zelf kan instellen naar de verlichting van de zaal. Ik neem aan dat je op automatisch schoot? Soms kan dit ook helpen bij mijn Nikon, maar omdat ik geen Canon heb weet ik niet of dit bij jou kan.
                  1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

                  Comment


                  • #10
                    Re: indoor sporten

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kristian Bekijk bericht
                    Je foto's zijn helemaal niet slecht, laten we dat even vooropstellen.
                    De mooiste foto's van jou vind ik die bij het net, deze kunnen best van bovenaf geschoten worden. Meestal bij sportfoto's zit je aardig laag, dat zou bij de foto's van de opslag beter tot zijn recht komen. Het verschil in Jpeg of Raw maakt niet uit, Raw is alleen makkelijker te bewerken in de bewerkingsprogramma's.

                    Dat je ze niet heel scherp vind lijkt mij een ISO probleem. Hoe hoger de ISO des te meer ruis je in de foto ziet en dus ook onscherpte van je foto krijgt.
                    Ook zal ik eens kijken of je je witbalans zelf kan instellen naar de verlichting van de zaal. Ik neem aan dat je op automatisch schoot? Soms kan dit ook helpen bij mijn Nikon, maar omdat ik geen Canon heb weet ik niet of dit bij jou kan.
                    hey

                    bedankt :-) ik probeer mijn best te doen .
                    Echt naast het veld was moeilijk want er is geen plaats voor de opslagen kan ik eventueel wel beneden gaan zitten dat ga ik volgende week proberen .
                    ik trok foto,s in M stand op de 7d de andere instellingen waren beeldstijl : standaard, belichting : wit tl licht , meetmethode : spotmeeting auto helderheid optimalisatie : off , ai servo , belichtings correctie : 0

                    Comment


                    • #11
                      Re: indoor sporten

                      Oorspronkelijk geplaatst door flamme Bekijk bericht
                      hey

                      bedankt :-) ik probeer mijn best te doen .
                      Echt naast het veld was moeilijk want er is geen plaats voor de opslagen kan ik eventueel wel beneden gaan zitten dat ga ik volgende week proberen .
                      ik trok foto,s in M stand op de 7d de andere instellingen waren beeldstijl : standaard, belichting : wit tl licht , meetmethode : spotmeeting auto helderheid optimalisatie : off , ai servo , belichtings correctie : 0

                      Toevallig niet in RAW getrokken ?

                      Mits wat nabewerking in LR valt er wel iets van te maken :-)

                      Vlug even een willekeurige foto in LR gestoken. Met de originele RAW kunnen de kleuren wel beter.

                      Canon 7D , Canon 70-200 F4 L USM, Tamron 17-55 2.8, Canon 50mm 1.8, 430 EXII

                      Comment


                      • #12
                        Re: indoor sporten

                        hey


                        heb niets in raw getrokken :-)
                        vanaf deze week heb ik 32gig geheugen bij dan gaat het wel lukken :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: indoor sporten

                          Ik zie ook veel foto's waar ik voor een eerste keer zeer tevreden mee zou zijn. Ooit lang geleden toen ik nog volleybal speelde, heeft eens iemand wat foto's gemaakt voor in een foldertje te zetten en die had toen een 2de scheidsrechtersstoel aan de overkant van de scheidsrechter aan het net gezet om van daar foto's van de duels aan het net te maken en dat was wel een leuk standpunt vond ik. Voor de rest is een laag standpunt inderdaad vaak leuker, de hoogte van de sprongen komt dan meer uit. In RAW zal je beter kunnen ontruisen en verscherpen en eventueel nog wat licht bijsteken, dus dat heeft wel voordelen. Je kan natuurlijk je ook concentreren op de 'tragere' actie. Zoals in Gregory zijn voorbeeld de focus ligt op de blokkende meisjes (trager) en niet op de aanvalster (sneller).

                          Comment


                          • #14
                            Re: indoor sporten

                            Hey

                            Bedankt voor de positieve reactie,s .
                            Extra geheugen is vandaag aangekomen dus we gaan overschakelen naar raw.
                            Ik ga zeker de tips hier proberen te gebruiken en na de volgende wedstrijd hoop ik dat er wat betering in zit :-)
                            Aangezien ik met sommige foto,s al in de goede richting zit mag ik daaruit verstaan dat mijn camera goed is ingesteld ?


                            steve

                            Comment


                            • #15
                              Re: indoor sporten

                              Als ik je eerste post lees maak ik daaruit op dat je blijkbaar lid bent van de volleybalclub. Waarom ga je voorlopig niet naar de trainingen van de ploeg, het is tenslotte winter en de lichtcondities zijn dus waarschijnlijk hetzelfde als op een zaterdagavondmatch.
                              Als je dat vooraf met de coach doorneemt mag je vrij langs het veld rondlopen en alzo de ideale standpunten uitproberen. Op het einde van de training worden meestal wedstrijdsituaties ingeoefend; als je dan goed luistert kan je al anticiperen op de actie is het enkel aan jou om je fotoscills te vervolmaken.

                              Comment

                              Working...
                              X