Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opleiding Photoshop via CVO ... of zo? :-)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opleiding Photoshop via CVO ... of zo? :-)

    Hoi,

    ik zou graag asap beginnen met een degelijke opleiding photoshop die gericht is op fotografie.
    Nu vraag ik me af of de opleiding via het CVO de moeite is om te volgen.
    Ik merk dat hun opleidingen lang duren - is dit omdat het zo uitgebreid is of is het een trage manier van lesgeven?
    Iemand die eventuele ervaringen kan delen? :-)
    Ik sta ook open om op een andere manier photoshop aan te leren - alle info is dus welkom :-)

    Thanks!

  • #2
    Re: Opleiding Photoshop via CVO ... of zo? :-)

    Ik heb het meeste van wat ik over Photoshop weet, via CVO geleerd. Omdat mijn vrouw en ik toch gepensioneerd zijn, kozen wij voor een cursus tijdens de daguren. Per "school"jaar worden er twee modules gegeven. Ik heb er in totaal vijf gevolgd, mijn vrouw is iets vroeger afgehaakt. Al met al vonden wij dit een uitstekende cursus, waar we veel geleerd hebben. Vanuit het standpunt van de fotograaf, heb ik een beetje kritiek dat er niet meer nadruk lag op beeldverbetering, maar dat de cursus eer gericht was naar alles wat je met Photoshop kunt doen (en daarvan is beeldverbetering, je weet wel: scherpte, contrast, belichting, enz. slechts een klein deel). Ook RAW-verwerking kwam nauwelijks aan bod. In Turnhout heette de cursus "Rastertekenen". De eerste module was met Photoshop Elements, al de rest met Photoshop CS4. De cursus Lightroom werd pas later aangeboden, samen met een deel "digitale fotografie", maar ondertussen was onze kennis en ervaring voldoende om zelf aan de slag te gaan. Een goeie cursus Lightroom lijkt me eer aangewezen voor een fotograaf.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Opleiding Photoshop via CVO ... of zo? :-)

      in leuven volg je eerst digi1 en digi2, puur over fotograferen. Je mag je beelden zelfs niet bewerken. Zeer goede oefening om de essentials van de fotografie onder de knie te krijgen.
      Daarna volgt Digi3, dat is enkel en alleen Lightroom. Best een volledige cursus die bij momenten wel degelijk in zware details gaat. Ik heb juist vandaag mijn opdrachten afgegeven.

      Eigenlijk kende ik LR al, maar toch heb ik enorm veel bijgeleerd.

      Elke module duurt een half jaar en kost 90euro. Het ritme van de lessen Digi1 en Digi2 is vrij gezapig, en een deel van de lessen is zo interessant als je het zelf maakt door zelf met materiaal af te komen en het in de groep te gooien. De lesgever werkt dan als moderator. Bij ons waren dat altijd supermomenten.

      Na het vervolledigen van deze drie modules kan je nog een reeks andere module volgen : portret, LR vervollediging, flitstechnieken, landschap, ...
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: Opleiding Photoshop via CVO ... of zo? :-)

        Geen ervaring mee, maar je kan wel op eigen tempo leren: https://www.centrumvoorafstandsonder...s-2/photoshop/
        Inhoud lijkt ook vooral basic van photoshop.
        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

        Comment


        • #5
          Re: Opleiding Photoshop via CVO ... of zo? :-)

          Sommige scholen geven een cursus specifiek gericht naar fotografen. (photoshop voor fotografen)

          bv. CVOSG in Brugge http://www.cvosg.be/#!fotografie/okhzy (klik op link "meer info")

          Comment


          • #6
            Re: Opleiding Photoshop via CVO ... of zo? :-)

            Bekijk ook zeker eens de photofacts academy, nederlandse video-tutorials, zeer duidelijk uitgelegd en filmpkes kunde pauzeren en terugspoelen hé

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Opleiding Photoshop via CVO ... of zo? :-)

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              Bekijk ook zeker eens de photofacts academy, nederlandse video-tutorials, zeer duidelijk uitgelegd en filmpkes kunde pauzeren en terugspoelen hé
              Heb ook een abonnement hierop genomen. Te bekijken op je eigen tempo, en zoals bulke41 zegt, pauzeren en terugspoelen wanneer je wil. Inmiddels kan je het ook op je eigen foto ('s ) en eigen programma uittesten. en kost evenveel dan 1 semester CVO. Aanrader.
              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

              Comment


              • #8
                Re: Opleiding Photoshop via CVO ... of zo? :-)

                Hallo , ik heb ook langs CVO alles van en over de computer geleerd, en nu ook digitale fotografie
                Photoshop is leuk en niet moeilijk!! Een "schooljaar" duurt maar 4 maanden en elke les weer iets anders
                Je kan in namiddag avond of voormiddag gaan , hangt er van af waar
                Ik doe dat liever dan Lightroom! Maar dat heb ik ook achter de rug en gebruik ze allebei
                Doen !!! zou ik zeggen

                Comment

                Working...
                X