Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Print 900 x 1500 cm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Print 900 x 1500 cm

    Heyhey,

    Geen idee of dit hier juist staat, moest het zo niet zijn mag je het altijd laten weten!

    Nu, ik werd gevraagd om een foto te maken van de gevel van een pand in hoogste resolutie.
    Ik werk met een Nikon D700, deze heeft 'maar' 12,1 megapixels.
    De opdrachtgever wilt van de foto een afdruk laten maken van 9 meter x 15 meter!!!

    Nu ben ik dus aan het uitzoeken of het eigelijk wel de moeite is om aan deze opdracht te beginnen of niet.
    Want kan me niet inbeelden dat 12,1 megapixel voldoende is voor zo'n gigantische afdruk.
    Oké, je moet ook rekening houden met instellingen zoals: dpi. De kijkafstand komt er dan ook nog eens bij kijken.
    Ik heb zelf al rond gekeken op internet om wat meer info te verkrijgen ivm megapixels, dpi enz.
    Zelf heb ik geen ervaring met zo'n gigantische prints. Dus vandaar mijn vraag hier of iemand iets nuttigs kan zeggen over deze opdracht/afdruk.

    Ik heb net gevraagd waar de opdrachtgever in kwestie de afdruk wilt laten afdrukken. Zo kan ik contact opnemen met die firma en hen ook wat vragen stellen ivm instellingen, afmetingen, enz.

    Ik ben benieuwd of iemand mij wat meer info kan geven.

    Groeten,

    Alison

  • #2
    Re: Print 900 x 1500 cm

    Je kunt natuurlijk die gevel in (heel veel) verschillende stukjes fotograferen en dan later die stukjes samenvoegen (merge) tot één geheel. Je krijgt dan een foto met een zeer hoge resolutie.

    Eerst eens horen bij de afdrukcentrale is een zeer goed idee!
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Print 900 x 1500 cm

      Had ik inderdaad ook al zitten denken, maar dit lijkt me een onbegonnen werk...
      Nu, ik wacht inderdaad even de afdrukcentrale af

      Alvast bedankt voor de reactie!

      Comment


      • #4
        Re: Print 900 x 1500 cm

        Ik denk dat je zou moeten informeren bij bedrijven die gevelbanners printen. Daar worden prints van soms enorme afmetingen gemaakt
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: Print 900 x 1500 cm

          En als je de gevel in meerdere foto's wil maken, moet je bij elke foto best op die hoogte vlak voor het gebouw staan om vervorming tegen te gaan. Moet je al met (kleine) hoogtewerker de foto's nemen.
          Inderdaad moeilijke opdracht, maar wel bangelijk mocht het lukken
          Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
          Mijn fotoalbums

          Comment


          • #6
            Re: Print 900 x 1500 cm

            Ik heb ook een D700 en volgens mij lukt dat zeker niet. Je hebt minstens een D800 nodig met 34 milj pixels. Wat je ook kan doen is zo een toestel huren, heb je de opdracht binnen, je leidt geen gezichtsverlies tegenover je klanten en het resultaat zal alleszins beter zijn.
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment


            • #7
              Re: Print 900 x 1500 cm

              15m op lange kant is 590"

              D700 = 4246 op lange kant = 7,2pixels/inch
              D800 = 7360 op lange kant = 12,5pixels/inch

              Is verschil, maar blijft niet veel / inch :-)
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Print 900 x 1500 cm

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                15m op lange kant is 590"

                D700 = 4246 op lange kant = 7,2pixels/inch
                D800 = 7360 op lange kant = 12,5pixels/inch

                Is verschil, maar blijft niet veel / inch :-)
                Dat zat ik ook te denken.
                Als je het onderwerp van op enige afstand kan fotograferen met een brandpunt van pakweg 100-120mm dan lijkt het mij wel te doen om een panorama aan elkaar te naaien, eventueel zelfs in twee rijen.
                Software als Panorama Factory kan vandaag echt al heel veel. Grootformaat-drukkers gebruiken ook upscaling software die verbazend goed werkt.
                En afhankelijk van de kijkafstand ten opzichte van de afdruk zou het best kunnen dat 20-25ppi al aanvaardbaar is... dat moet je zeker aan de drukker vragen.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Print 900 x 1500 cm

                  Vast en zeker kun je nog een filmje vinden op het net, waarbij een afdruk van een D700 wordt vergeleken met een analoge afdruk. Die afdruk was 7m hoog en werd als goed beoordeeld.
                  Als zo'n afdruk gaat pixelpeepen dan lukt dat perfekt en kun je ze tellen, maar een foto van deze maten bekijk je op grote of zeer grote afstand, want je wilt het hele beeld zien.

                  Hoe groot zijn de pixels op een bus of vrachtwagen? En op afstand toch een mooi plaatje.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Print 900 x 1500 cm

                    Eigenlijk moet je de kijkafstand hier eens vermelden, denk dat die zeer bepalend zal zijn...
                    Hoe hoog is het pand?
                    Als je een panorama foto maakt in dubbele rij (beetje zoals je met brenizer methode zou doen) kun je aan veel pixels komen hoor...
                    Probeer dit thuis eens met bvb 36 foto's van je eigen gevel...
                    Tip: eenmaal je begint met de foto's de camera in manueel modus zetten, zodoende dat de belichtingen op alle foto's kloppen!
                    Doe dit niet met een uwa maar met een bescheiden groothoek (vanaf 35mm ofzo) zodat photoshop geen problemen geeft om te mergen

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Print 900 x 1500 cm

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      Als je een panorama foto maakt in dubbele rij (beetje zoals je met brenizer methode zou doen) kun je aan veel pixels komen hoor...
                      Doe dit niet met een uwa maar met een bescheiden groothoek (vanaf 35mm ofzo) zodat photoshop geen problemen geeft om te mergen
                      Ik zou eigenlijk absoluut niet weten hoe ik daaraan moet beginnen met photoshop

                      Maar afgezien daarvan, krijg jij goeie resultaten met 35mm? Ik vind dat daar redelijk veel werk aan is na het stitchen omdat je in zekere zin een stuk van de binnenkant van een bol vlak hebt gemaakt . Dat effect wordt minder naarmate het brandpunt langer wordt, en dan heb je veel minder verlies langs de randen en minder kans op zichtbare ongewenste effecten.

                      Ik heb er in november nog eentje gemaakt uit de hand... 1 rij weliswaar, maar aan het resultaat zie ik niks dat op stitching wijst. Ik geloof dat dat rond de 80mm (APS-C) was. Daarom stelde ik ook voor om het brandpunt zo lang mogelijk te kiezen (en dus afstand te nemen). Als ik het uit de hand kan, dan moet het op statief wel goed genoeg zijn voor een professioneel resultaat, lijkt me
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Print 900 x 1500 cm

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Ik zou eigenlijk absoluut niet weten hoe ik daaraan moet beginnen met photoshop

                        Maar afgezien daarvan, krijg jij goeie resultaten met 35mm? Ik vind dat daar redelijk veel werk aan is na het stitchen omdat je in zekere zin een stuk van de binnenkant van een bol vlak hebt gemaakt . Dat effect wordt minder naarmate het brandpunt langer wordt, en dan heb je veel minder verlies langs de randen en minder kans op zichtbare ongewenste effecten.

                        Ik heb er in november nog eentje gemaakt uit de hand... 1 rij weliswaar, maar aan het resultaat zie ik niks dat op stitching wijst. Ik geloof dat dat rond de 80mm (APS-C) was. Daarom stelde ik ook voor om het brandpunt zo lang mogelijk te kiezen (en dus afstand te nemen). Als ik het uit de hand kan, dan moet het op statief wel goed genoeg zijn voor een professioneel resultaat, lijkt me
                        Das waar, is beter op lange afstand met meer mm, is idd te zien hoeveel plaats je hebt, en dan kun je voor nog meer pixels gaan! Maar hou u vast voor de bewerkingstijd op de pc!
                        Photoshop-photomerge-automatic doet de truk normaal gezien...
                        Met wat doe jij het pieter?
                        Met mijn d800 in raw kan mijn computer het dan wel niet zo goed aan voor bvv 36 foto's te stitchen [emoji36]

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Print 900 x 1500 cm

                          Heeel erg bedankt voor de vele reacties!

                          Het gaat om dit pand:


                          Stukje per stukje het gebouw fotograferen lijkt voor mij echt onmogelijk....
                          Ik heb wel redelijk wat afstand om het gebouw te fotograferen.

                          Nu, zoals er ook al gezegd werd moet je inderdaad rekening houden met de kijkafstand.
                          Bij zo'n giga formaten lijkt me dit wel belangrijk.
                          Alleen weet ik niet in hoe verre je hier rekening mee kan houden.

                          Want inderdaad, de D700 heeft 'maar' 12,1 megapixels, voor normale afdrukken voldoende.
                          Maar voor zo'n formaat??

                          Nog niets gehoord trouwens van de afdrukcentrale...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Print 900 x 1500 cm

                            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                            Photoshop-photomerge-automatic doet de truk normaal gezien...
                            Met wat doe jij het pieter?
                            Met mijn d800 in raw kan mijn computer het dan wel niet zo goed aan voor bvv 36 foto's te stitchen [emoji36]
                            Aangezien ik jaren geleden gestopt ben met games spelen, heb ik ook niet steeds een supersnelle pc... 36 bestanden in Photoshop gaan hier ook enorm pijn doen

                            Ik gebruik Panorama Factory om te stitchen en doe het meestal manueel: minimaal 5 overeenkomstige punten selecteren per overgang en dan doet de software zijn werk. De automatische modus heb ik zelfs nog niet geprobeerd, want ik heb pas sinds kort een nieuwe versie waar dat in zit Nu is het versie 5-punt-nog-iets; ik had voordien 2.4 In mijn geval waren het 6 (ge-exporteerde) Fuji jpeg bestanden, dus dat viel zeer goed mee qua bewerkingstijd. Ik geloof niet dat Panorama Factory met raws kan omgaan, maar voor optimale resultaten zal tiff wel lukken.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Print 900 x 1500 cm

                              Oorspronkelijk geplaatst door AlisonBQ Bekijk bericht
                              Stukje per stukje het gebouw fotograferen lijkt voor mij echt onmogelijk....
                              Ik heb wel redelijk wat afstand om het gebouw te fotograferen.
                              Volgens mij is dat wel te doen hoor. Toestel in portrait stand en een 3x3 of 4x4 matrix fotograferen met ongeveer 1/3 overlapping. Daar ga je al snel 120 megapixel uit halen na bewerking en perspectiefcorrectie

                              Ideaal zou zijn als je van de overkant op de 1ste verdieping kan fotograferen.
                              Het grote gevaar hier is dat je met heel veel rechte lijnen zit die hoedanook een hoek gaan maken door het perspectief. De correctie moet je natuurlijk pas doen na het stitchen, maar het zou kunnen dat je rijen boven elkaar moeilijk over elkaar passen, en dat je een wazige overgang of een kleine sprong ziet. Met voldoende overlapping kun je dat meestal vermijden, maar het kan verkeren...
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X