Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor op safari?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor op safari?

    Hallo iedereen,

    Ik ben vrij nieuw op dit forum, en ben ook niet super ervaren met fotografie.
    Wij gaan in juli op huwelijksreis naar Namibië, en willen daar dus enkele mooie foto's van de dieren maken .

    Vandaag bezit ik een:
    Canon Eos 400D
    Canon L-Lens 70-200mm f4
    Canon L-lens 24-105mm

    Ik ben van plan een 70D body bij aan te schaffen en ben dus nog op zoek naar een telelens.
    Wat zijn de beste opties? Budget is max. €800-900.
    - extender op de 70-200mm?
    - Canon L 100-400mm (maar ik hoor dat deze vaak 'stof zuigt')
    - Canon 70-300mm (maar deze leunt volgens mij te dicht aan bij de 70-200mm)
    - ...

    Alvast bedankt!

    Hannelore

  • #2
    Re: Welke lens voor op safari?

    Ik ken het Canon gamma niet maar kan je wel opgeven welke mm'ers je volgens mij nodig hebt voor een Afrikaanse safari.

    Zelf neem ik steeds 2 bodies mee en 2 of 3 lenzen:
    - Bodies zijn 2 (Nikon) FX bodies
    - 70-200 f2,8 --> jou f4 lens zal hier zeker goed zijn
    - de AF-S 80-400 maar die wordt op mijn volgende safari in april vervangen door de Sigma 150-600 Sports
    - De 500mm prime f4 (ideale vogellens)

    In jou geval schiet je met een DX body. Wat ik niet kan opmaken hier is of je ook een 2de body zal bijkopen (vermoed van niet). Weet wel dat lenzen veranderen tijdens een safaririt een "not done" is, de omgeving is te stofferig, de auto niet stabiel, ... maw, afblijven. Daarom de reden dat ik 2 bodies gebruik. Ik bepaal 's morgens welke lens eens te gebruiken.
    Je kan eens kijken bij Showcase dieren en de posts van Jochen bekijken. Hij is een Canonian en gebruikt denk ik oa. een 100-400mm, meer mm'ers heeft hij niet.

    Dus, even een re-cap. Naar mijn gevoel zal je bij een DX body een mm bereik nodig hebben 24 tot 400mm. Wil je vogels dat heb je liever nog meer mm'ers maar dat gaat totaal buiten je budget.
    Last edited by Sultana; 3 januari 2016, 15:34.

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor op safari?

      Op je 70-200 f4 zou ik geen extender plaatsen.
      Ik kan je de canon 100-400mm aanraden. Ik heb deze al 3 maal meegenomen op safari. Naar Zuid-Afrika ; Namibie en Botswana en ook naar Ethiopie. Ik heb geen last dat hij stof zuigt.
      Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor op safari?

        De Canon 300 f4 IS lijkt mij een zeer goede lens, in combinatie met een 1.4 TC universeel inzetbaar.
        Is misschien een beetje boven het budget, maar dan heb je ook een zeer goede lens, met een behoorlijk diafragma.
        300 à 400 mm op safari en een cropcamera volstaan voor nagenoeg 95% van de beelden, tenzij je voor vogels gaat.
        Ik was in Namibië in 2006 en kon vanaf de meeste waterpoelen mooie beelden maken met mijn 300 f4 (Nikon) en occasioneel een 1.4 TC.
        Wat je inderdaad absoluut nodig hebt op safari is een 2e body (met je 70-200) en reservebatterijen !
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor op safari?

          je kan als extra lens ook eens kijken naar de Tamron 150-600 die ligt een 200€ boven je budget maar geeft je wel een heel mooi bereik
          Lees je ook goed in ivm stof infiltratie voorkomen en tropische omstandigheden. Google is your friend in deze
          En bij voorbaat gefeliciteerd met het lange termijn engagement dat jullie aangaan, geniet er van.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor op safari?

            Hallo iedereen,

            bedankt voor de reacties. De tweede body komt er ook sowieso!
            Ik bekijk ook zeker de 150-600 van Tamron, had daar inderdaad ook al een aantal goede zaken over gelezen!

            Bedankt!
            Hannelore

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor op safari?

              Als aanvulling op je bestaande lenzen zou ik je ook een 100-400 of Tamron/Sigma 150-600 aanraden.
              De Canon 100-400 versie I kan je tweedehands wel vinden voor minder dan de nieuwprijs van een 150-600. Stof zuigen is relatief hoor, en dat doen die andere lenzen ook (in tegenstelling tot je 70-200).
              Specifiek aan de 100-400 is dat het een schuifzoom is, en dat ligt niet iedereen. Het zoomt sneller maar je bent verplicht je ondersteunende hand te verplaatsen. Voor mij is een draaizoom altijd stabieler, maar ik heb mijn Canon gear verkocht voordat de nieuwe draai-versie er was Die nieuwe is trouwens een aanzienlijke verbetering volgens fotografen die de upgrade gedaan hebben, maar helaas ook ver boven je budget.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor op safari?

                Voor Safari zeker de 100-400 versie II, een prachtige en vooral heel makkelijk hanteerbare lens
                Met die Tamron zal je niet zo makkelijk uit de hand kunnen schieten
                Tevens is de kwaliteit van de nieuwe Canon 100-400 toch een pak beter dan de Tamron

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor op safari?

                  Oorspronkelijk geplaatst door HanneloreV Bekijk bericht
                  Ik ben van plan een 70D body bij aan te schaffen en ben dus nog op zoek naar een telelens.
                  Wat zijn de beste opties? Budget is max. €800-900.
                  Je zou ook kunnen overwegen om een objectief te huren voor de duur van je reis. Een Canon 100-400 L IS II kan je volgens mij een maand huren voor een bedrag van ongeveer 300 Euro. Dat is misschien niet goedkoop te noemen, maar zo blijf je wel ruim binnen je budget en kun je voor deze "once in a liftetime" trip beschikken over een prachtig objectief.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor op safari?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                    Je zou ook kunnen overwegen om een objectief te huren voor de duur van je reis. Een Canon 100-400 L IS II kan je volgens mij een maand huren voor een bedrag van ongeveer 300 Euro. Dat is misschien niet goedkoop te noemen, maar zo blijf je wel ruim binnen je budget en kun je voor deze "once in a liftetime" trip beschikken over een prachtig objectief.
                    Goede tip! Enig idee waar ik kan huren?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor op safari?



                      170 euro voor 2 weken, wellicht dus tussen de 300 en de 340 voor een maand. 600 euro waarborg niet vergeten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor op safari?

                        Nog jammer dat je geen Nikon hebt, je kan er bij Grobet een 600 f4 huren voor 230 euro voor 2 weken.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor op safari?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                          Nog jammer dat je geen Nikon hebt, je kan er bij Grobet een 600 f4 huren voor 230 euro voor 2 weken.
                          600mm hmmm, kijk eens naar dit http://forum.belgiumdigital.com/f44/...ij-525455.html
                          Je rijdt rond in parken hoor

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor op safari?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            600mm hmmm, kijk eens naar dit http://forum.belgiumdigital.com/f44/...ij-525455.html
                            Je rijdt rond in parken hoor

                            grts
                            Sieg
                            Een 600mm is inxderdaad absoluut niet noodzakelijk en je hebt ook nog eens een DX body met 1,6 vergroting.

                            Daarom, de Canon 100-400 II is DE lens voor jou honeymoon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor op safari?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                              Een 600mm is inxderdaad absoluut niet noodzakelijk en je hebt ook nog eens een DX body met 1,6 vergroting.
                              Je bedoelt allicht crop-mode, vergroting is iets anders.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X