Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens ?

    Ben opzoek naar een macro lens voor op een Nikon crop dslr welk formaat moet ik hier voor kiezen...en kan ik een 100mm full frame lens hier voor gebruiken ?
    Mijn beste wensen nog voor 2016

  • #2
    Re: Macro lens ?

    Oorspronkelijk geplaatst door freddy lachi Bekijk bericht
    Ben opzoek naar een macro lens voor op een Nikon crop dslr welk formaat moet ik hier voor kiezen...en kan ik een 100mm full frame lens hier voor gebruiken ?
    Mijn beste wensen nog voor 2016
    Ik heb nog geen aangekocht, maar ik zou gaan voor de tamron 90mm f/2.8 VC. zeer veel goede dingen over gelezen.
    een FF lens kan je zeker gebruiken, als je ooit de overstap doet, moet je de lens niet wisselen ook.

    Edit:
    volgens DxO scoort op de D7000 volgende macro lenzen bijna perfect hetzelfde:
    van goedkoopste naar duurste
    Tokina 100mm zonder VC (540g)
    Sigma 105mm zonder VC (450g)
    Tamron 90mm met VC (550g)
    nikon 105mm met VC (790g)
    sigma 105mm met VC (450g)
    eigenlijk scoren ze allemaal even goed, zeer kleine verschillen, dus alles werkt.
    Als ik naar FF kijk, zie ik toch dat de tamron 90mm met VC ietsje beter is tegenover de andere (al berusten dus mijn feiten enkel op dxO, niet in real life).
    Ook is die het goedkoopste met VC uit de reeks en niet zo zwaar als de nikon, als iets minder mm geen probleem is voor u, zou dat mijn keuze zijn. je moet ietsje dichter bij het onderwerp komen.
    Last edited by Timothy91; 1 januari 2016, 17:28.

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens ?

      Sta ook op het punt de Tamron Macro lens te kopen voor mijn canon 550D. Ik vermoed dat het zeker geen slechte keus is.

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens ?

        ... je moet ietsje dichter bij het onderwerp komen ...
        Dat is nu net het probleem, de beestjes gaan vliegen.

        Kijk eens naar een tweedehandse Sigma 150mm (met of zonder stabilisatie).

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens ?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Dat is nu net het probleem, de beestjes gaan vliegen.

          Kijk eens naar een tweedehandse Sigma 150mm (met of zonder stabilisatie).
          inderdaad, dat is een probleem, maar de sigma 150mm is ook dubbel zo zwaar.
          eigenlijk zou je beide moeten testen en kijken wat je het meest bevalt.

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens ?

            Ik sta te trappelen tot iemand een mooie Sigma 150 (met OS) wil verkopen. Waarom met OS ? Omdat het ook een telelens is. Mijn 2e keus een nieuwe Sigma 105 zijn.
            Als je alleen maar macro doet (vanaf statief) heeft OS, of hoe je het ook wilt noemen, totaal geen zin.
            Ik werk met een D7100, dus daarom mag het van mij wat zwaarder zijn. En inderdaad voor beestjes die wegvliegen is een 150 mm beter.
            Omdat ik me ook zwaar heb verdiept, is de stelling dat er alleen maar goede macro-lenzen zijn zeker een juiste !
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens ?

              Ik gebruik de Tamron 90mm f2,8 VC op Canon 7D Mark II, tot grote tevredenheid.

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens ?

                Hey jongens bedankt voor de reacties...
                heb ze eigenlijk nodig voor reptielen ( slangen en kameleons enz..) te trekken heb enkel de 24-70mm 2.8 Nikon op mijn Nikon D7000 kan natuurlijk niet met mijn lens te dichtbij om de beestjes te trekken we zouden mss wel beide bang krijgen heb dit nog nooit gedaan...weet daarom ook niet de ik daar een macro kan voor gebruiken ?
                heb heb 3 keuzes gemaakt de Tokina 100mm F2.8 AT-X Macro Nikon of Tamron 90mm F2.8 DI Macro 1:1 Nikon
                of de andere Tamron 90mm F2.8 Di VC USD Macro Nikon...
                Had beter deze vraag eerst geplaatst zo dat jullie ook meer inzicht hadden maar alle commentaar blijft welkom...

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens ?

                  Ik zou in ieder geval voor een "niet uitschuiver" gaan, omdat dat toch weer onrust kan veroorzaken.
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens ?

                    Als je een vaste hand hebt (ik heb de Canon versie al jaren), vind je niets beter dan deze

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens ?

                      Ik heb er hier enkele maanden geleden ook eens een discussie over gestart omdat ik ook op zoek was naar een macro lens.

                      Ik heb uiteindelijk de tamron 90mm 2.8 VC gekocht. Het lag/ligt in die prijscategorie allemaal zeer dicht bij elkaar en er is weinig verschil te merken.

                      Ik ben in ieder geval blij met de aankoop, gebruik deze nu op crop toestel en komt ook nog van pas om portretten te maken.
                      - A Point Of View -

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens ?

                        Misschien moet je ook eens denken an een iets langere brandpunt ?
                        Tamron 180mm, Sigma 180mm zijn beiden schitterende lenzen en bij de eerste kan je die vaak voor een habbekrats kopen. Ze zijn wel niet van de snelste, maar bij macro bedien je die het best (allemaal) manueel.
                        Je spreekt van slangen, kameleons, ik vermoed dus ook hagedissen ... en dan is het handiger die op grotere afstand te fotograferen. Je stoort ze minder in de omgeving of ze zitten iets te ver voor een korte brandpunt.
                        Anders eens afspreken met mensen die over die lenzen beschikken om ze eens te testen. Spijitg van de afstand, anders was je welkom (ben je ook nu nog hoor) en kan je beide lenzen (90mm en 180mm) testen in de cactusserre (zelfde details, onder dezelfde lichtomstandigheden, zelfde bereikbaarheidsmeilijkheden)
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens ?

                          Ben ook van zin mij een macrolens aan te schaffen en hierbij staat de Tamron 90mm F2.8 hoog op het lijstje...

                          Eén van de applicaties die ik nu voor ogen heb is het dupliceren van mijn oude dia's met er dergelijke setup:
                          Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                          En later ook voor mijn negatieven, maar daar moet ik nog even een setup voor maken/zoeken...
                          (Waarschijnlijk met een negatiefhouder voor een LED lichtbron of dergelijke...)

                          Nu de echte vraag:
                          Heeft iemand een idee wat de afstand is bij de Tamron 90mm VC (of equivalent) vanaf front of lens op een dia (36x24mm) beeldvullend te krijgen op een Nikon crop sensor ???
                          Nikon D300 & een beetje glas...
                          Iets kleiners als carry everywhere

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
                            Nu de echte vraag:
                            Heeft iemand een idee wat de afstand is bij de Tamron 90mm VC (of equivalent) vanaf front of lens op een dia (36x24mm) beeldvullend te krijgen op een Nikon crop sensor ???
                            Een idee wel...
                            Kortste scherpstelafstand (1:1) = 30cm
                            Lengte lens tot aan voorste uitsteeksel = 12,3cm

                            Dus: afstand tussen lens en onderwerp bij 1:1 is 30-12,3 = 17,7mm
                            Omgerekend met de crop factor is dat dan zowat 26,5cm

                            Er kan wat verschil op zitten door focus breathing (en misschien de registerafstand), maar ik denk dat dat een representatief rekenvoorbeeld is. Of vergis ik mij?
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro lens ?

                              ...Tamron 180mm, Sigma 180mm zijn beiden schitterende lenzen en bij de eerste kan je die vaak voor een habbekrats kopen. Ze zijn wel niet van de snelste, maar bij macro bedien je die het best (allemaal) manueel...
                              Ik heb al jaren de Sigma 180 3.5 met perfecte en snelle AF op 40D, 50D, 7D en 7DII, ik gebruik zelden een statief.
                              Reden is o.a. dat een Canon body die ziet als een merkeigen macro, in zoverre zelfs dat op de 7DII de AF als uitzondering niet werkt met een 2x extender (staat zo in de handleiding).

                              Niet alle internetfabeltjes zijn (nog steeds) waar.
                              Lensprestaties hangen ook van de body af, bv mijn aloude goedkope Sigma 30mm 1.4 focust nu perfect vol open op de 7DII.
                              Volgens lensrentals.com is deze lens bijna even goed als de nieuwe versie, en zelfs DXO geeft ze een goede score.
                              Last edited by palombian; 8 januari 2016, 20:20.

                              Comment

                              Working...
                              X