Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

    Hoi,
    sinds een tweetal maandjes heb ik een RX-100 III overgenomen van een forumlid. Klein tof apparaatje met leuke pop-up viewer en handig flitsertje dat je kan bouncen. Ook ben ik een absolute fan van de mogelijkheid om de aspect ratio per foto te kunnen instellen. Dat 16-9 formaat en zeker dat 1:1-formaat is tof ! En wat een prachtige zwart-wit foto's kan ik er mee trekken! Dankzij de MR-stand kan ik voor die zwart-wit foto's een hoop settings instellen zodat ze er lekker uitkomen zoals ik dat graag heb, wat grove korrel en relatief veel contrast. Ikke blij !
    Maar er is natuurlijk een maar, anders was je dit nu niet aan het lezen.
    Ik vind de kleurenfoto's die ik ermee neem helemaal niet mooi. :-( Er is iets met de kleuren dat me niet bevalt én ik heb de indruk dat de ingebouwde "fotoshop" een negatieve impact heeft op de scherpte en het detail. Wat de scherpte betreft lijkt het wel of de foto's van dit toestelletje simpelweg minder scherp zijn dan die van m'n D5100-met-DX-VR-18-200. Wat het detail betreft, vooral dan bij hogere resoluties, lijkt alles zo hard uitgesmeerd... om maar iets te zeggen: pukkels zijn in de zwart-wit foto's scherper en duidelijker dan in de kleurenfoto's...
    Kan het zijn dat deze RX100 standaard veel te veel "fotoshop" doet?
    En heeft iemand dezelfde ervaringen?
    thanks,
    Paul
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

    Heb deze zelf en heb dit niet voor ik vind het mijne klein wondertje eigenlijk ik zal morgen eens wat foto's posten
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

      Je mag met zo'n toestel toch niet gaan vergelijken met een d5100, sensor verschil is daarvoor te groot denk ik

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

        Ik heb de ruisonderdrukking op de laagst mogelijke stand gezet. Zoniet krijg je in jpeg vanaf iets hogere iso waarden in elk geval stevig uitgevlakte details waar je niets uit kan optrekken.
        In nabewerking kan ik van de ISO6400 raws zeer aanvaardbare dingen maken, dus geen klachten hier. Maar ik gebruik de ingebouwde snufjes echt niet vaak...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Ik heb de ruisonderdrukking op de laagst mogelijke stand gezet.
          Is dat niet de Low Noise Resolution die specifiek bij hoge iso's in werking treedt? Die heb ik nu voor kleuren ook uitgezet ja. En ik heb de "creative style" nu op "neutral" gezet ipv op "standard". Want tot mijn grote verrassing blijkt de "standard" de kleuren een rare draai te geven. Een stom voorbeeld : een roze croc was meer fuschia met "standard" en bij "neutral" was ie echt gewoon correct roze. Dus op dat vlak komt er stilaan verbetering in.
          Over die creative styles gesproken trouwens : je kan daar per style de contrast, saturatie en de scherpte instellen van -3 tot +3. Default is nul. Nu vraag ik me af welke stand de laagst mogelijk invloed zou hebben. Ik bedoel maar: gaat bij de scherpte (bvb) de -3 stand opzettelijk alles wat vervagen of is die -3 stand effectief de stand met de minste bewerking? Iemand een idee? De documentatie geeft geen uitsluitsel.
          Know what you know, and don't know what you don't know.

          Comment


          • #6
            Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

            Ik moet zeggen dat ik jullie bezwaren niet echt zie in mijn fotos (misschien zie ik niet goed wat mogelijk is) ... dit is een quick&dirty familiekiekje van het eindejaar ... een heel klein tikkeltje verscherpt om de verliezen bij resize (1200x800) te compenseren. 1/50 f3.5 iso6400! +0,7EV WB op "gloeilamp" .... veel gesmeer zie ik toch niet ... (is wel RX100II)
            https://drive.google.com/open?id=0Bx...3ZGUl9EZ3BsZ0E
            Last edited by Guest41; 2 januari 2016, 17:11.

            Comment


            • #7
              Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

              Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
              Is dat niet de Low Noise Resolution die specifiek bij hoge iso's in werking treedt? Die heb ik nu voor kleuren ook uitgezet ja. En ik heb de "creative style" nu op "neutral" gezet ipv op "standard". Want tot mijn grote verrassing blijkt de "standard" de kleuren een rare draai te geven...
              High ISO noise reduction, inderdaad. Die staat bij mij volledig uit. Anders krijg ik in duistere omstandigheden een schilderijtje in plaats van een foto.
              Hier is een ISO4000 voorbeeldje: https://www.flickr.com/photos/pieter...2359/lightbox/
              Dit is uiteraard fors verkleind, maar op HD monitorformaat zie je toch dat daar zeer veel detail in overblijft. Ik zal niet beweren dat dit resultaat onmogelijk is met een jpeg, maar daar kan je bij die ISO waarden met noise reduction echt niet meer gaan trekken aan de highlights en/of shadows zoals in raw.

              Over die creative styles kan ik niet veel zeggen. Ik gebruik enkel de standaard en vind deze perfect bruikbaar voor raw. De resultaten zijn een beetje aan de koele kant naar mijn smaak, maar dat is dan ook het enige dat mij soms wat stoort.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Over die creative styles kan ik niet veel zeggen. Ik gebruik enkel de standaard en vind deze perfect bruikbaar voor raw. De resultaten zijn een beetje aan de koele kant naar mijn smaak, maar dat is dan ook het enige dat mij soms wat stoort.
                Schone foto !
                Als de kleuren u in standard te koel zijn, kan je natuurlijk ook die vivid opteren, of de saturatie in de standard wat verhogen.
                Maar jij werkt dus in raw, net zoals m'n chef.
                Know what you know, and don't know what you don't know.

                Comment


                • #9
                  Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

                  Kan je deze link zien?


                  Mooi voorbeeld van enorm uitgesmeerde details...
                  Daarom alleen al zou ik hoge ISO enkel in raw bewerken.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Kan je deze link zien?


                    Mooi voorbeeld van enorm uitgesmeerde details...
                    Daarom alleen al zou ik hoge ISO enkel in raw bewerken.
                    jawadde ! Inderdaad precies of 't geschilderd is door Monet of zo
                    Know what you know, and don't know what you don't know.

                    Comment


                    • #11
                      Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Kan je deze link zien?


                      Mooi voorbeeld van enorm uitgesmeerde details...
                      Daarom alleen al zou ik hoge ISO enkel in raw bewerken.
                      heu .. als het "detail" in uw "opnamevenster" groter is dan het oplossend vermogen van uw lens/sensor combinatie dan is het resultaat "uitgesmeerd" een typisch probleem bij landschappen met "struiken in de verte" ... kijk er maar een bunch gelijkaardige fotos op na ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        heu .. als het "detail" in uw "opnamevenster" groter is dan het oplossend vermogen van uw lens/sensor combinatie dan is het resultaat "uitgesmeerd" een typisch probleem bij landschappen met "struiken in de verte" ... kijk er maar een bunch gelijkaardige fotos op na ...
                        Mja... maar in raw en met high iso noise reduction uitgeschakeld, krijg ik daar toch een pak meer uit. Ik heb in het begin enkele foto's vergeleken door in raw+jpeg te schieten en het was meteen duidelijk dat boven ISO1600 de raw altijd in het voordeel is op dat vlak. Zelfs de laagste noise reduction setting is zeer agressief.

                        Een raw exporteren is voor mij eerlijk gezegd ook nauwelijks extra werk ten opzichte van een jpeg, want jpeg rechtstreeks uit de camera gebruik ik alleen maar om op het scherm te bekijken, meestal verkleind.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

                          ja, je kan "iets" winnen door raw te schieten, omdat je bvb al geen jpg compressie hebt, maar je intrinsieke beperkingen blijven wel bestaan ... en vroeg of laat moet je wel terug naar jpg, zelfs met minimale compressie kost je dat nog pluimen in het fijnste detail ..

                          Comment


                          • #14
                            Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Kan je deze link zien?


                            Mooi voorbeeld van enorm uitgesmeerde details...
                            Daarom alleen al zou ik hoge ISO enkel in raw bewerken.
                            Ziet er nog goed uit ze... Op een iPhone
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: RX100-III : teveel default in-camera fotobewerking bij jpg ????

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Ziet er nog goed uit ze... Op een iPhone
                              Sssst... eigenlijk is het een vingerverftekening van mijn dochter
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X