Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als dit de Nikon 17-55 DX is...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Als dit de Nikon 17-55 DX is...

    Hey,

    Onlangs heb ik een Nikon AFS DX 17-55 2.8 aangeschaft, na het lezen van vele lovende reviews.
    Heb er met de feestdagen nog niet zo heel veel mee gedaan, maar wat ik tot nu toe zie vind ik
    persoonlijk absoluut zijn geld niet waard.

    Daarom heb ik vanmiddag tijdens de lunchpauze een paar opnames gemaakt, waarvan ik graag
    jullie mening zou hebben, technisch dan qua beeldkwaliteit.
    Sommigen zullen me vast 'pixelpeeper' (of erger) noemen, maar zo is het dan maar.

    Vier foto's heb ik hier voor jullie, rechtstreeks van raw naar jpg zonder bewerking.
    De foto's zijn uit de hand gemaakt, dus er kan wat verschil opzitten.

    - Foto A: Klik
    17mm, f2.8, 1/800s, iso100, -0.3EV

    - Foto B: Klik
    17mm, f5.6, 1/250s, iso100, -0.3EV

    - Foto C: Klik
    17mm, f10, 1/80s, iso100, -0.3EV

    - Foto D: Klik
    17mm, f2.8 (opnieuw), 1/100s, iso100, -0.3EV

    Benieuwd wat jullie der van denken, benieuwd of jullie hetzelfde ervaren:
    - verschil tussen links en rechts
    - erbarmelijke hoeken (vooral rechts) ook bij kleiner diafragma.
    - centrumscherpte zeer goed, behalve bij vergelijking tussen A en D.

    Dit objectief heeft al een andere eigenaar gehad, ik kocht dit exemplaar bij pch in Brussel vorige week.
    Zij geven drie maand garantie.

    Met dank,
    Last edited by Razzmatazz; 30 december 2015, 19:47. Reden: foutje in de bestandsnamen, excuses!
    Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
    Canon G7X Mark II

  • #2
    Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

    Nu nog weten waarop je hebt scherpgesteld en met welk scherpstelpunt.

    Als die voorgevel niet parallel aan je sensor loopt bv. wordt het lastig. Bv. als je op de vensterbank van het raam op de vierde verdieping hebt scherpgesteld met middelste scherpstelpunt ... dan heb je je camera dus schuin omhoog gericht.

    Denk ik maar natuurlijk.
    Last edited by Empe; 30 december 2015, 21:10.

    Comment


    • #3
      Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

      Ik kan je conclusies wel volgen, zelfs al kunnen je resultaten versterkt worden door de hoek die je maakt tegenover de muur (zoals Empe zegt).

      Heb je een focustest gedaan dichterbij en heb je een fijnafstelling voor de lens toegepast? Kan wonderen doen.
      Ik heb mijn exemplaar een stevige correctie gegeven voor dichtbij scherpstellen (1-2 meter), maar over grotere afstand kan ik absoluut niet klagen. Ook hier op een D7100 trouwens.

      Altijd welkom voor een vergelijkend testje trouwens. Stuur mij gerust een PM.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

        Bedankt voor de reacties tot dusver.

        Foto A: scherpstelling in de rechteronderhoek, 2 ramen naar het midden toe vanaf de lantaarn, eerste verdieping.
        De linkerhoek vind ik effectief scherper dan diegene waarop ik scherpstelde.

        Foto B, C, D : scherpstelling met middelste scherpstelpunt op het midden van het gebouw.
        Geen focustest/fijnafstelling gedaan tot op heden.

        Ohja, er werd niet herkadreerd ofzo, autofocus op AF-A (camera kiest tussen AF-S en AF-C)
        Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
        Canon G7X Mark II

        Comment


        • #5
          Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

          Waarschijnlijk toch eens focustest doen en bijregelen, ik doe dit met al mijn objectieven, tot op heden maar 1 gehad die het niet nodig had!

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

            Oorspronkelijk geplaatst door Razzmatazz Bekijk bericht
            autofocus op AF-A (camera kiest tussen AF-S en AF-C)
            Als je AF op AF-A staat, kiest die helemaal niet tussen AF-S en AF-C. Dat zijn gewoon totaal verschillende dingen. Op AF-A kiest je toestel zelf waarop er scherp gesteld wordt en da's meestal het onderwerp dat het dichtst bij staat.

            De 17-55 2.8 heb ik trouwens altijd een schitterende lens gevonden. Heeft héél goed z'n dienst gedaan toen ik nog met D2X fotografeerde - voor de komst van de fullframe.

            Comment


            • #7
              Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

              Oorspronkelijk geplaatst door MrX Bekijk bericht
              Als je AF op AF-A staat, kiest die helemaal niet tussen AF-S en AF-C. Dat zijn gewoon totaal verschillende dingen. Op AF-A kiest je toestel zelf waarop er scherp gesteld wordt en da's meestal het onderwerp dat het dichtst bij staat.

              De 17-55 2.8 heb ik trouwens altijd een schitterende lens gevonden. Heeft héél goed z'n dienst gedaan toen ik nog met D2X fotografeerde - voor de komst van de fullframe.
              Niet juist hoor!
              AF-A maakt een keuze tussen AF-S en AF-C. Beweegt het onderwerp, dan kiest AF-A voor AF-C, staat het onderwerp stil, dan kiest AF-A voor AF-S.
              Maar jij kiest het onderwerp en niet de camera
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

                Iemand een linkje in zijn paraat-tas naar een procedure om zo'n test en bijhorende fijnafstelling uit te voeren?
                Thx
                Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                Canon G7X Mark II

                Comment


                • #9
                  Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

                  Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                  Niet juist hoor!
                  AF-A maakt een keuze tussen AF-S en AF-C. Beweegt het onderwerp, dan kiest AF-A voor AF-C, staat het onderwerp stil, dan kiest AF-A voor AF-S.
                  Maar jij kiest het onderwerp en niet de camera
                  Oeps! Je hebt gelijk! Maar maakt voor mij eigenlijk niet uit. Ik heb AF-A nog nooit gebruikt. Ik kies liever zelf of ik voor AF-S of AF-C ga.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Razzmatazz Bekijk bericht
                    Iemand een linkje in zijn paraat-tas naar een procedure om zo'n test en bijhorende fijnafstelling uit te voeren?
                    Ik heb eens zo een focus chart ineengeknutseld met een vlakje om op scherp te stellen dat 45 graden gekanteld is.
                    Maar eender welke focus chart moet volstaan als je de instructies volgt die erbij zitten. In principe ga je na of er consistent front- of backfocus is, en dan ga je een correctie in tegenovergestelde richting maken op de body. Je slaat die correctie op onder een zelfgekozen nummer (bij mij is dat 17 voor de 17-55) en dat kan je dan nadien telkens verder bijregelen tot je scherpstelvlak mooi op de plek ligt waar je het wil. Probeer met deze lens wel een stukje van de kortste scherpstelafstand weg te blijven, want daar is de lens - mijn exemplaar toch - niet altijd even precies.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

                      Uw lens op vol open zetten (f/2.8 dus) op statief en volledig ingezoomd. Toestel op een heldere plaats op statief en zet een meetlat recht tegenover uw toestel op 45° en neem een foto.
                      Eerst kijken waarop ge hebt scherp gesteld natuurlijk.

                      EDIT: Lens goed horizontaal zetten natuurlijk.
                      Last edited by Red Falcon; 31 december 2015, 09:48.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

                        Ik werk hier ook met de D7100 + 17-55 f2.8 en ben zeer tevreden over deze combinatie.

                        Mvg Yves.
                        What you see is what you get

                        Comment


                        • #13
                          Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

                          Ik vrees toch dat er wellicht iets gedecentreerd is in deze lens, als ik bvb naar de eerste foto kijk lijkt de hoek volledig rechtsonder het scherpste en dit loopt dan schuin van rechtsvoor naar linksachter, probeer mss best eens af te spreken met Pieter G. voor die vergelijkende test, of anders zou ik de lens terugbrengen.
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

                            update : focus test leverde geen front- of backfocus issues op.

                            mvg,
                            Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                            Canon G7X Mark II

                            Comment


                            • #15
                              Re: Als dit de Nikon 17-55 DX is...

                              update & einde verhaal: De lens is terug naar de winkel, werd terug genomen na vergelijkende tests met een nieuw exemplaar. Gelukkig heb ik er een waardebon aan over gehouden. Mooi opgelost door PCH
                              Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                              Canon G7X Mark II

                              Comment

                              Working...
                              X