Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Organisatie van je foto's, hoe doe je het?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Organisatie van je foto's, hoe doe je het?

    Hallo,

    Ik vraag me af hoe jullie het beheer van jullie foto's doen. Momenteel staat mijn camera ingesteld op RAW + JPEG normaal als ik op pad ga.
    Wanneer ik thuis kom heb ik echter heel wat foto's op mijn SD kaartje staan, zowel de RAW als de JPEG versie dus... Tussen die foto's zitten ook heel wat mindere foto's die ik nooit verder zal bekijken, of toch niet goed genoeg zijn om op mijn blog (http://www.deefken.be) of gewoon online te plaatsen.

    Ondanks dat de foto's niet super zijn, houden jullie deze foto's nog op een harde schijf of verwijderen jullie dit gewoon?

    En nemen jullie foto's in RAW én JPEG? Of enkel RAW om daarna bvb in Lightroom te bewerken en te exporteren?

    Graag jullie feedback en meningen! :-)
    Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken
    |Twitter: Deefken |Facebook : Creativision | Instagram | Tips zijn welkom!

  • #2
    Re: Organisatie van je foto's, hoe doe je het?

    voorlopig neem ik alleen foto's in raw, zo doende toneer en ontwikkel ik m'n foto's zelf
    en daardoor leer ik constant veel en vlugger bij dan dat ik dat niet zou doen....
    de selectie maak ik in lightroom, daar kun je via de nummerieke toetsen kleur en sterren geven aan je foto's in de lijst...
    een slechte of onnodige foto (serieopname van 6 waaruit je de beste haalt) die krijgt 1 ster, de goede of twijfelgevallen 5 sterren,
    vervolgens klik ik onderaan 1 ster aan, dan zie je enkel die met 1 ster en verwijder ik die dan
    zo werkt het voor mij behoorlijk vlot
    in andere programma's kun je wss ongeveer op dezelfde manier werken.
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Organisatie van je foto's, hoe doe je het?

      Ik bewaar letterlijk alles met het idee dat er foto's zijn waarvan ik het potentieel gewoonweg nog niet onderken of waar mensen op staan die er misschien straks niet meer zijn. Ik gebruik Rapid Photo Downloader van Damon Lynch (http://www.damonlynch.net/rapid/), open-source software zoals alles wat ik gebruik, om zowel raw als jpeg bestanden te hernoemen en mappen aan te maken op mijn harde schijf.

      Mappen worden aangemaakt in de struktuur /fotos/cameratype/datum-jobnaam/ en foto's worden voorzien van mijn naam in de exif gegevens en vervolgens hernoemd naar [oorspronkelijke bestandsnaam]-[jobnaam]-[ISO-waarde].[oorspronkelijke bestandsextensie] waarna ik (als ik niet een luie dag heb) alle bestanden voorzie van (geo)tags en gezichtsherkenning, alsmede sterren geef via Digikam (https://www.digikam.org/).

      Geconverteerde raws worden voorzien van toevoegingen in de bestandsnaam zoals "-ufrb-kde" voor raws die omgezet zijn met UFRaw en ImageMagick via mijn eigen script of "-dt" als ze geconverteerd zijn met Darktable. Thumbnails voor gebruik op Flickr of Facebook krijgen "-web" in de bestandnaam en komen in een submap "webs".

      Comment


      • #4
        Re: Organisatie van je foto's, hoe doe je het?

        Cool!

        Ik volg het idee van bulke41 wel ivm het enkel schieten in RAW... Zo leer je veel bij, en kan je dit ook meenemen naar volgende shoots. Ook het sterrensysteem ga ik toepassen, top!

        @newmikey: wow jij bent heel georganiseerd zo te zien, wat zeker positief is! Foto's met mensen zou ik inderdaad misschien ook gewoon allemaal bijhouden, maar andere ga ik misschien toch verwijderen. Bedankt voor de tips qua software. Ik ga ze zeker eens bekijken! De geotagging zit in principe op mijn camera, maar staat af omdat ik gelezen had dat het zeer negatieve invloed zou hebben op de batterij, maar dat moet ik nog eens bekijken. Een extra batterij zou daar in elk geval een eenvoudige oplossing kunnen zijn

        Nog iemand feedback of ideeën?
        Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken
        |Twitter: Deefken |Facebook : Creativision | Instagram | Tips zijn welkom!

        Comment


        • #5
          Re: Organisatie van je foto's, hoe doe je het?

          handige tip voor extra batterij:
          https://www.kameramarkt.nl/en-el14-accu-nikon-dste
          heb deze ook, goedkoper dan origineel en even veel of meer batterijcapaciteit
          ikzelf schiet slechts héél zelden een batterij leeg, maar vroeger durfde ik dan aanzetten met een batterij die bijna leeg was, waarna ik dan met de peren zat natuurlijk, nu met een reservebatterij kom ik dat niet meer tegen

          dat ik zo selectief ben in hetgeen ik bewaar van foto's: als ik ze nu niet goed vind, wel dan zeker volgend jaar niet...
          + ook de grootte van mijn raws (75mb) doet mij toch iets selectiever te zijn dan vroeger uiteraard
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Organisatie van je foto's, hoe doe je het?

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            handige tip voor extra batterij:
            https://www.kameramarkt.nl/en-el14-accu-nikon-dste
            heb deze ook, goedkoper dan origineel en even veel of meer batterijcapaciteit
            ikzelf schiet slechts héél zelden een batterij leeg, maar vroeger durfde ik dan aanzetten met een batterij die bijna leeg was, waarna ik dan met de peren zat natuurlijk, nu met een reservebatterij kom ik dat niet meer tegen

            dat ik zo selectief ben in hetgeen ik bewaar van foto's: als ik ze nu niet goed vind, wel dan zeker volgend jaar niet...
            + ook de grootte van mijn raws (75mb) doet mij toch iets selectiever te zijn dan vroeger uiteraard
            super! ga hier zeker een kijkje nemen. Bedankt voor de tip! Met een extra batterij moet ik me inderdaad geen zorgen maken en kan ik gerust de automatische geotagging aanzetten. Mijn raws vallen momenteel nog mee (rond de 25MB) dus dat is zo wat tussenin.. ga toch de mindere foto's gewoon verwijderen en enkel in RAW fotograferen denk ik. Nu zit ik elke keer weer met die dubbele bestanden (jpeg en raw). Stof om over na te denken dus.
            Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken
            |Twitter: Deefken |Facebook : Creativision | Instagram | Tips zijn welkom!

            Comment


            • #7
              Re: Organisatie van je foto's, hoe doe je het?

              Ik schiet alleen in RAW. Bekijk de foto's snel door en verwijder welke niet goed zijn. Daarna bekijk en bewerk ik ze in Lightroom nog een keer en de daarvan slechte foto's gaan de prullenbak in. Zo hou je alleen de beste over en scheelt heel veel ruimte met als je alles bewaart.
              Gem. 1 RAW foto is 10/14 mb

              Als je veel met dezelfde instellingen schiet kun je een instelling in lightroom vastzetten (Voorinstellingen) zodat je die tegelijk op meerdere foto's kan toevoegen. Kan een hoop bewerken schelen.
              1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

              Comment


              • #8
                Re: Organisatie van je foto's, hoe doe je het?

                Workflow

                1) Alle opnames steeds in NEF, RAF (Nikon of Fujifilm)
                2) Kaartjes kopiëren naar PC en terzelfdertijde worden 2 backups gemaakt naar een externe HD en een tweede interne HD. Dit doe ik met mijn eigen kopieer-progje (copy_card) waarbij je via parameters kan opgeven hoe, hoeveel en waar je foto's naar toe wil zetten. per kaartje dat je in de lezer steekt, wordt een folder aangemaakt met datum-stempel en een volgnummer.
                3) Foto's inlezen in Lightroom vanuit de basis-folder, bewerkings-folder
                4) Eerste selectie. alle slechte foto's worden voorlopig enkel weg gegooid in bewerkingsfolder
                5) Foto's worden bewerkt en krijgen een beoordeling A, B of C (1 ster, twee sterrren of 3 en meer sterren).
                6) Enkel groep C wordt geexporteerd in NEF, RAF voor laatste tuning in photoshop. Photoshop laat enkele bewerkingen toe die ik niet echt vind in LR, vandaar
                7) Groep A wordt direct verwijderd.
                8) Photoshop, laatste tuning en omzetting naar jpeg, 100%
                9) Als een folder volledig is afgewerkt worden de B's nog eens bekeken en eventueel naar C geswitched. C volgt dan de 8), alle andere worden weggegooid
                10) Foto's worden in eigen beheer-programma ingelezen in een tijdelijke groep. Daar wordt de volgorde bepaald indien nodig, worden de nodige trefwoorden toegewezen, beschrijvingen van de foto's ingebracht.
                11) Foto's worden nu definitief in collectiebeheer ingebracht. De fotonaam wordt veranderd in een sequentieel volgnummer en wordt naar de bijhorende defintieve folder weg gesschreven. Mijn programma zorgt ervoor dat er slecht 1000 beelden in een folder komen. De subfolders worden automatisch aangemaakt.
                Bij dat weg schrijven wordt ook het originele NEF, RAF-beeld en de bijhorende LR-bewerkingslijst hernoemt in de definitieve naam en worden die ook naar de folder waar de originele beelden staan weg geschreven, evenzeer naar 2 backupomgevingen. Ook de invulling van de data in de databank gebeurt automatisch en de backup-databanken volgen deze weg.
                12) de tijdelijke folders (inlezen van kaartjes) worden na een GO, op alle niveau verwijderd.

                Lijkt sloom en zwaar, maar dat is het niet door het feit dat dit beheert wordt door een eigen geschreven applicatie. Enkel aanduiden wat je wil, welke volgorde en welke trefwoorden en fotobeschrijving moet je zelf doen. De rest is menu-driven.

                Dit betekent dat mijn externe HD alle nodige info, data, databanken, foto's en het beheersprogramma bevat om op een andere PC verder te werken of de foto's op te halen. Meer nog, de applicatie draait op het internet.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Organisatie van je foto's, hoe doe je het?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Workflow

                  1) Alle opnames steeds in NEF, RAF (Nikon of Fujifilm)
                  2) Kaartjes kopiëren naar PC en terzelfdertijde worden 2 backups gemaakt naar een externe HD en een tweede interne HD. Dit doe ik met mijn eigen kopieer-progje (copy_card) waarbij je via parameters kan opgeven hoe, hoeveel en waar je foto's naar toe wil zetten. per kaartje dat je in de lezer steekt, wordt een folder aangemaakt met datum-stempel en een volgnummer.
                  3) Foto's inlezen in Lightroom vanuit de basis-folder, bewerkings-folder
                  4) Eerste selectie. alle slechte foto's worden voorlopig enkel weg gegooid in bewerkingsfolder
                  5) Foto's worden bewerkt en krijgen een beoordeling A, B of C (1 ster, twee sterrren of 3 en meer sterren).
                  6) Enkel groep C wordt geexporteerd in NEF, RAF voor laatste tuning in photoshop. Photoshop laat enkele bewerkingen toe die ik niet echt vind in LR, vandaar
                  7) Groep A wordt direct verwijderd.
                  8) Photoshop, laatste tuning en omzetting naar jpeg, 100%
                  9) Als een folder volledig is afgewerkt worden de B's nog eens bekeken en eventueel naar C geswitched. C volgt dan de 8), alle andere worden weggegooid
                  10) Foto's worden in eigen beheer-programma ingelezen in een tijdelijke groep. Daar wordt de volgorde bepaald indien nodig, worden de nodige trefwoorden toegewezen, beschrijvingen van de foto's ingebracht.
                  11) Foto's worden nu definitief in collectiebeheer ingebracht. De fotonaam wordt veranderd in een sequentieel volgnummer en wordt naar de bijhorende defintieve folder weg gesschreven. Mijn programma zorgt ervoor dat er slecht 1000 beelden in een folder komen. De subfolders worden automatisch aangemaakt.
                  Bij dat weg schrijven wordt ook het originele NEF, RAF-beeld en de bijhorende LR-bewerkingslijst hernoemt in de definitieve naam en worden die ook naar de folder waar de originele beelden staan weg geschreven, evenzeer naar 2 backupomgevingen. Ook de invulling van de data in de databank gebeurt automatisch en de backup-databanken volgen deze weg.
                  12) de tijdelijke folders (inlezen van kaartjes) worden na een GO, op alle niveau verwijderd.

                  Lijkt sloom en zwaar, maar dat is het niet door het feit dat dit beheert wordt door een eigen geschreven applicatie. Enkel aanduiden wat je wil, welke volgorde en welke trefwoorden en fotobeschrijving moet je zelf doen. De rest is menu-driven.

                  Dit betekent dat mijn externe HD alle nodige info, data, databanken, foto's en het beheersprogramma bevat om op een andere PC verder te werken of de foto's op te halen. Meer nog, de applicatie draait op het internet.
                  Wow, cool! opnieuw enkele handige tips! thx!
                  Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken
                  |Twitter: Deefken |Facebook : Creativision | Instagram | Tips zijn welkom!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Organisatie van je foto's, hoe doe je het?

                    Naar gelang het toestel raw of raw+jpeg (of dia). De files worden per set (feestje, reis, wandeling, vergadering) in een directory met beschrijving en datum gezet. Dan een batch convert naar jpeg en in 2 aparte directories raw/jpeg. Echte missers of testfoto's doe ik soms weg maar meestal niet. Soms stel ik een reeks samen, dan worden die naar een aparte directory gezet en daar verder bewerkt. De originele raw+jpeg blijven onaangeroerd. Alles staat op een raid 5 in de pc, een nas en een usb disk (die op een andere plaats ligt).

                    Comment

                    Working...
                    X