Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

    Hallo allemaal,

    Gezien jullie veel ervaring hebben en me hopen advies kunnen geven en ik al heel wat avonduurtjes heb doorgebracht met het lezen van reviews....

    Ik het vroeger gefotografeerd (en nog steeds in mijn bezit) v/e Canon EOS 300 (+ lenzen 28-80 Canon, 75-300 Canon, macro 105mm Sigma). Dus analoog materiaal.
    Ondertussen fotografeer ik de laatste jaren met een compact toestel ook van Canon.
    Maar ondertussen wil ik toch wel terug een spiegelreflexcamera, gezien natuurfotografie toch altijd mijn voorkeur heeft gehad.
    Mijn keuze valt natuurlijk terug op een Canon toestel, zodat ik de lenzen toch nog zou kunnen gebruiken. (?)
    Eveneens heb ik in het verleden ook prachtige portretten gemaakt met deze télélens. En dat wil ik ook nog wel blijven doen.

    Voor natuurfotografie, dacht ik natuurlijk aan een Canon die vooral moet voldoen aan : haarscherpe foto's, scherpte/diepte en een snelle camera, wat nog meer ?

    Ik had de Canon 1200D in promotie zien staan, maar na het lezen van vele reviews, komt deze niet meer in aanmerking. (Levert geen scherpe foto's, oude sensor en traag toestel).
    Voor natuurfotografie komt dan wel de Canon 70D in aanmerking, maar dat is dan weer een totaal ander prijsplaatje !
    Maar ik vrees dat deze 70D misschien iets te hoog gegrepen is voor mij, dat hier veel toeters en bellen aan zullen zijn, die ik misschien niet ga gebruiken.

    Wat raden jullie me aan ?
    Bedankt alvast voor lezen en mee denken over mijn vraag !

    Groetjes,
    Miejie

  • #2
    Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

    Oorspronkelijk geplaatst door Miejie Bekijk bericht
    Wat raden jullie me aan ?
    Bedankt alvast voor lezen en mee denken over mijn vraag !

    Groetjes,
    Miejie
    Verder lezen.

    Dat klinkt natuurlijk hard, maar is echt goed bedoeld. Alleen jij kan bepalen welke richting je uit gaat en wat je wil besteden.
    Als natuurfotografie macro wil zeggen, ga dan voor de betere ASP-C, als dat landschap is kies dan voor een FF.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

      Oorspronkelijk geplaatst door Miejie Bekijk bericht
      Hallo allemaal,

      Ik het vroeger gefotografeerd (en nog steeds in mijn bezit) v/e Canon EOS 300 (+ lenzen 28-80 Canon, 75-300 Canon, macro 105mm Sigma). Dus analoog materiaal.

      Maar ondertussen wil ik toch wel terug een spiegelreflexcamera, gezien natuurfotografie toch altijd mijn voorkeur heeft gehad.
      Mijn keuze valt natuurlijk terug op een Canon toestel, zodat ik de lenzen toch nog zou kunnen gebruiken. (?)
      Eveneens heb ik in het verleden ook prachtige portretten gemaakt met deze télélens. En dat wil ik ook nog wel blijven doen.

      Voor natuurfotografie, dacht ik natuurlijk aan een Canon die vooral moet voldoen aan : haarscherpe foto's, scherpte/diepte en een snelle camera, wat nog meer ?

      Ik had de Canon 1200D in promotie zien staan, maar na het lezen van vele reviews, komt deze niet meer in aanmerking. (Levert geen scherpe foto's, oude sensor en traag toestel).
      Voor natuurfotografie komt dan wel de Canon 70D in aanmerking, maar dat is dan weer een totaal ander prijsplaatje !
      Maar ik vrees dat deze 70D misschien iets te hoog gegrepen is voor mij, dat hier veel toeters en bellen aan zullen zijn, die ik misschien niet ga gebruiken.

      Wat raden jullie me aan ?
      Bedankt alvast voor lezen en mee denken over mijn vraag !

      Groetjes,
      Miejie
      Miejie,
      Je geeft hier zelf al een sluitend antwoord. Je wil je Canon-materiaal hergebruiken ? Ga gewoon naar een goede fotohandelaar die weet wat hij verkoopt en neem je lenzen mee. Vraag ze daar te gebruiken. Eventueel bij liefhebbers, maar daar heb je dan vaak minder toestelkeuze.
      Op Dpreview.com kan je van je lenzen ook wel nachecken of die bruikbaar zijn op je 'nieuwe', lees digitale toestel.
      Dat fototoestellen geen scherpe beelden geven ? Ik kan me echt in de DSLR geen toestel voorstellen die dat doet, het is eerder de kwaliteit van de lenzen die dat bepaalt.
      De wereld tussen FF en een crop-toestel is groter dan men aak wil toe geven, de prijs helaas ook en zeker de prijs van de lenzen. Nu tweede hands zijn er hier en daar wel nog parels te vinden voor een mooie prijs.
      Macro betekent veelal snel reageren en hier komt een fototoestel met veel pixels voor velen in aanmerking want je kan croppen. Ikzelf heb niet veel pixels en doe toch veel aan macro. Maar wat is macro ?
      Wil je actiefoto's, of beter oto's van weinig stabiele omgevingen dan is een snel toestel te verkiezen ...
      Uiteindelijk zal je merken dat HET toestel dat aan alles voldoet niet 100% volstaat. Je zal zelf daar een waarde oordeel moeten over geven.
      Zelf zou ik het niet doen bij de algere instapmodellen van DSLR als je dat al neemt. Gezien je al best weet wat fotografie is en dat je weet wat je wil zal je snel merken dat je met een isntapmodel te snel aan de grenzen zit.
      Maar laat mensen die Canon gebruiken en beter kennen dan ik, daar zelf een oordeel over geven.
      PS. Je spreekt van analoog lens-materiaal ? Ik dacht dat lenzen steeds mechanisch werken. Zelf heb ik geen digitale lenzen, wel een digitaal fototoestel en daar zet ik de oude Nikon-lenzen met een diafragmaring zonder problemen erop. Juist, soms werkt de AF dan niet en moet ik volledig manueel werken, maar de lenzen kan en gebruik ik perfect.
      De macro-lens van Nikonn, 200mm is daar een heel mooi voorbeeld van. Ontworpen voor het analoge foto-tijdperk, maar een lens waar iedereen naar opkijkt en die gretig gebruikt wordt op digitaaltjes.
      Last edited by Wim.Vanmaele; 29 december 2015, 05:57.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

        Je kan de EOS lenzen van je film toestel blijven gebruiken op een nieuwe digitale EOS. Enkel de Sigma gaat misschien in de problemen komen, dat ga je moeten testen. In elk geval zijn het FF lenzen dus bruikbaar op ff. Op aps-c ga je echter een 1.5x factor in het brandpunt moeten in rekening brengen. Dus je gaat je groothoek moeten inleveren. Daarentegen ga je wel het betere gedeelte van het beeld gebruiken. Of die lenzen een goeie keuze zijn is een andere vraag maar je gaat er zeker mee kunnen beginnen. De recente lenzen zijn sneller in AF, minder lawaai en vaak stabilisatie. Niet altijd even belangrijk natuurlijk.

        De lenzen van mijn RT werketen op de 300D en werken nog steeds op de 5D2. Omgekeerd ook.

        De rest is een kwestie van wat je wil en je budget. Zelf ben ik voor een tweedehand body gegaan omdat die toch sneller verouderen en er altijd mensen het laatste nieuwtje willen.

        Comment


        • #5
          Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

          Hallo,
          Ondertussen zou het liefst gaan voor een fototoestel met full frame, maar dan stijgt de prijs natuurlijk ook weer.
          En dan moeten mijn lenzen ook best FF zijn, om dit er optimaal uit te halen ?

          Comment


          • #6
            Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

            Als full frame een 6D (eventueel tweedehands om je prijs te drukken).
            Voor een full frame moeten je objectieven van het type EF zijn (dus geen EF-s). Een 24-70 is voor FF een zeer goede start waarmee je veel kanten uit kan.
            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

            Comment


            • #7
              Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

              Heb zelf 3 maanden geleden een 6D aangeschaft en dat is, op de terugval van 1/8000ste als maximum sluitertijd naar 1/4000ste als maximum na een goede beslissing geweest.
              Zelf merkte ik vooral dat ik met sommige van mijn objectieven te ver weg ging staan ten opzichte van wat ik gewend was als afstand te moeten nemen met mijn 60D, een vermenigvuldiging van de brandpuntsafstand van 1,6 is toch behoorlijk wat.

              Wat betreft de lenzen die voor het analoge fotografietijdperk gemaakt zijn: Canon lenzen met EF vatting doen het over het algemeen prima op de digitale reflexen, alleen willen ze bij moeilijke lichtsituaties (invallend licht, recht tegen de zon in of een andere felle lichtbron, dat soort dingen) nog wel eens spiegelingen geven omdat de lenselementen (voornamelijk het laatste dat zich het dichtste bij de sensor bevindt) geen coating bevatten die spiegelingen tegengaat.
              Het oppervlak van analoge film had hier minder last van dan het sensoroppervlak van de moderne digitale spiegelreflexen, dus soms is dit een probleem, ook hier geld dat je dit het beste uitprobeert in een winkel waar je de lenzen mee naar toe neemt.

              Ik weet niet of u een smartphone heeft, maar een functie aan de 6D waar ik aanvankelijk tegen aankeek van "Wie gebruikt dat nou?" (de Wi-Fi functie) heb ik zelf veelvuldig gebruikt, veel vaker dan ik aanvankelijk had verwacht.
              Met die functie kan de camera op een afstand, via een draadloos netwerk tussen de telefoon en de camera zelf of tussen de camera en een bestaand draadloos netwerk en de telefoon bestuurd worden of kunnen foto's overgeheveld worden.

              Comment


              • #8
                Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

                Hallo, ik ben daarstraks langs geweest bij Foto Konijnenberg in Turnhout! Dat was zeer interessant.

                Ik had ook mijn 'oude' Canon lenzen bij. Er werd mij geadviseerd om deze weg te doen (lees vuilbak).
                En mij ineens een Sigma lens aan te schaffen (breedhoek én tele in 1 lens): Sigma 18-300 C (559€) Dit zou een super degelijke lens zijn.

                En voor mijn natuurfotografie; stelde men als Macro objectief voor : Tamron 90mm (399€)(MAG GEEN Tamron 90mm VC zijn).
                Of een Tokina 100mm (399€).

                Hebben jullie enige ervaring met deze objectieven én waar kan ik deze zo goedkoop mogelijk kopen aub ?
                Is dit materiaal eventueel in Nederland goedkoper ?

                En kwa camera zal het uiteindelijk nog een keuze worden tussen de Canon EOS 750D (body = kunststof) of de Canon EOS 70D (body = metaal).
                Onder andere één v/d aangehaalde punten was dat een metalen body wel wat zwaarder is, maar wel tegen een stootje kan.
                MAAR nu las ik zonet op shoot.be in een artikel 'Getest: Canon EOS 70D' het volgende 'De 70D is de opvolger van de 60D, en hoewel hij iets kleiner uitvalt, is het toch een behoorlijk forse camera. Ondanks de kunststof body voelt hij stevig aan.'
                Is dit een fout ?
                Want daarstraks heb ik toch wel degelijk een metalen EOS 70D vast gehad in de winkel; het was ook aan het gewicht te merken.

                Bedankt alvast !

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

                  70D is kunststof, goede kwaliteit kunststof maar zeker géén metaal. DPR zegt er van : "The EOS 70D looks very much like the EOS 60D, although it's actually a little smaller. Body construction is mainly plastic".

                  Zou er niet te zwaar aan tillen (sorry, kon de grap niet laten) maar een degelijke kunststof body is niet per definitie beter/slechter dan een metalen (magnesium zoals mijn K-5 IIs bijvoorbeeld). De gebruikte kunststof is stoot- en valvast en zal de levensduur van de camera zeker uitzitten.
                  Last edited by newmikey; 1 januari 2016, 10:28.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

                    Ipv de 750D kan je beter de 760D kiezen. Voor enkele euro's meer krijg je een schermpje bovenaan, wieltje achteraan, betere video AF ... De 70D is ook niet slecht maar die heeft een 20mp sensor tov de 24mp sensor in de 760D. Voor mij de beste sensor in een crop body van Canon en zelfs beter (qua detail) dan de 20mp sensor vd 7DII. De 7DII heeft nog een klein voordeel (1/4 stop) qua ruis.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

                      Ik vraag me dan af waarom zou je die lenzen moeten wegdoen, zijn ze niet bruikbaar of niet meer volledig compatibel? als dat niet het geval is ga je die toch niet naar de vuilbak verwijzen. Ik werk nu wel met nikon maar ik heb hier lenzen liggen die 40 jaar oud zijn waaronder een 50mm F2.0 die een mooiere bokeh heeft dan de 50mm 1.8 AF-D die ik ook heb. Mijn idee is koop een body waarop je die oude lenzen kan gebruiken en vul aan met een recente lens waar je nood hebt aan een recentere lens vb een 18-55 2.8 als je voor een crop toestel gaat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

                        ik zou eerder eens kijken naar een tweedehands 50d bv en daar mijn huidige lenzen mee gebruiken. Na een tijdje weet je zelf wat je anders wil en kan je nog beslissen om, zoals konijn beweert, alles nieuw te kopen maar dan weet je al heel wat meer om een beslissing te nemen.
                        Er staan verschillende toestellen in de aangeboden sectie.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

                          de Canon 750D + kitlens 18-55 komt wel in serieuze promo vanaf zaterdag bij A&C , komt van 829 naar 599euro

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

                            De Canon 750D met kitlens 18-55 komt vanaf zaterdag wel in promo bij A&C voor 599euro

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp en advies bij aanschaf digitaal fototoestel graag.

                              Oorspronkelijk geplaatst door marcdax Bekijk bericht
                              De Canon 750D met kitlens 18-55 komt vanaf zaterdag wel in promo bij A&C voor 599euro
                              Niet echt, 644 euro bij A&C net zoals bij Kamera Express, MediaMarkt, Fotobooms, en andere winkels.

                              Maar A&C foefelt een beetje in de prijsaanduiding. Met opzet. Per abuis zetten ze wel de 18-55 III in de advertentie terwijl het hopelijk toch wel de STM versie zal zijn zoals bij de concurrentie.

                              't Is niet omdat Canon je een cashback geeft, dat je bij A&C minder dan de 644 euro zou moeten betalen :

                              Nettoprijs na terugbetaling cashback door fabrikant.
                              U betaalt nu € 644 en krijgt € 45 terug.
                              Last edited by Empe; 31 december 2015, 21:22.

                              Comment

                              Working...
                              X