Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste spiegelreflex

    Hallo iedereen,

    Ik en m'n vriendin hebben samen besloten een eerste spiegelreflex aan te kopen. Deze zou moeten dienen voor foto's van ons gezin, hond (hondenschool) en uiteraard ook voor op reis (landschap, actie?).
    In eerste instantie wou ik voor een canon 1200d, nikon d3200 of d3300 gaan, maar na wat te lezen twijfel ik om toch eerder voor de 700d of mss d5200 te gaan.
    In de winkel heb ik ze allemaal al even in de hand genomen en ik moet zeggen dat de 700d het beste in de hand ligt en de touch screen wel handig lijkt voor een beginner, of is dit model misschien al een beetje overkill voor een amateur?

    Als laatste twijfel ik ook nog tussen enkele lenzen. Ik zou liefst van al een allround lens gebruiken om zo min mogelijk te wisselen en twijfel tussen volgende modellen:
    -Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD
    -Canon 18-135mm IS STM (wel weer wat duurder dan voorgaande lens)
    -Of misschien is de 18-55 standaard lens wel al voldoende om te beginnen met wat ik er van verwacht?

    (later zou ik eventueel nog een Canon EF 50mm f/1.8 STM willen bijkopen maar in eerste instantie wil ik met 1 lens beginnen.)

    Alvast bedankt voor de tijd die jullie nemen om dit te lezen (ik ben jammer genoeg een eeuwige twijfelaar )
    Groeten,
    Joeri

  • #2
    Re: Eerste spiegelreflex

    Uw twijfel is gegrond. En je trekt de juiste conclusies mijn inziens.
    Persoonlijk ben ik echt geen fan van de Canon 1xxx reeks en de tegenganger van Nikon 3xxx reeks. Dat zijn toestellen gericht op het aantrekken van mensen die een SLR willen kopen maar er niet veel budget willen aan besteden. Die toestellen klasseer ik eerder onder "speelgoed".

    De 7xx reeks en 5xxx reeks zijn eigenlijk de echte volwaardige instappers van beide merken. Die toestellen zijn voor hun geld zeer compleet en kwalitatief eigenlijk zeer goed.

    Persoonlijk ben ik voor de gewone reeksen meer fan van Canon. De reden is dat je meer krijgt voor je geld. Alles is naar mijn ervaren toch net iets meer doordacht en properder afgewerkt. Ook zitten er op de Canon functies die je bij Nikon pas terug vind bij de duurder modellen. Anderzijds is Nikon wel iets sterker in dynamisch bereik en behoud van kleuren bij zeer moeilijke lichtomstandigheden.

    Over de lenzen die je voorstelt ga ik mij niet uitspreken want met dat soort lenzen heb ik geen ervaring. Met uitzondering van de kitlens dan. Ik ben daar ook mee gestart vroeger, ondertussen is die lens van mij overleden.
    De kitlens is best wel "ok" om mee te starten. Ik vermoed dat je wel wat "tele" gaat missen.

    Om mee te starten is dat zeker geen overkill. Ik zou eerder zeggen dat dit net de ideaal toestellen zijn om veel mee te verkennen, te leren en er toch niet je broek aan te scheuren in het geval het toch niet je ding blijkt te zijn.

    De 50 1.8 is DE aanrader voor starters die eens een leuk portret willen maken en zo. En niet duur.

    Keuze tussen Canon en Nikon moet je even met jezelf uitvechten. Je zal evenveel voorstanders vinden voor beide merken. 1 ding is zeker: De 700d en d5200 zijn goede toestellen.

    Wel opletten met Nikon want als het juist is zal na nieuwjaar de prijs zeer gevoelig stijgen! Voorspellingen gaan tot +30% meerprijs. Wat Canon zal doen is niet bekend.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste spiegelreflex

      De canon in combinatie met de 18-135mm zal goed bevallen voor alledaags gebruik. Deze lens is zijn prijs waard, ik heb deze ook nog gebruikt en is echt wel goed, ook een leuk bereik.
      Waarom overweeg je geen mirrorless systeem ? Compacter, lichter en doet niet onder voor de spiegelreflex. Zelf had ik de 5d iii, en alles ingeruild voor fujifilm omwille van gewicht en omvang. Nog geen fractie van een seconde spijt gehad, als ik het vroeger geweten had....

      Comment


      • #4
        Re: Eerste spiegelreflex

        Van de 1xxx reeks van Canon viel het mij op dat ze wel héél erg klein zijn, bijna alsof de plek waar je je hand dient te houden bedoeld is voor een kinderhand.
        Ik ben het eens met buurmanBert als hij ook zegt dat het bijna een soort speelgoed is.

        De 50mm f1.8 STM << ken ik zelf niet, ik heb wel ooit de 50mm f1.8 II veelvuldig gebruikt. De STM versie is duurder dan de f1.8 II variant (die wel "minder geschikt" is voor het gebruik van autofocus tijdens het opnemen van video, STM is de afkorting voor lenzen die een stuk stiller zijn bij het gebruik van autofocus en daardoor minder geluid maken op de interne microfoon van de camera).

        De 18-55 kitlens is een paar keer vernieuwd om iets beter te voldoen aan het groeiende aantal pixels op de instapmodellen van Canon, dus ik weet niet zo goed hoe deze tegenwoordig presteert.
        Bij mijn 450D kocht ik ook een kitlens (ook zo'n 18-55), maar die ging al vrij snel kapot (autofocus stopte met werken).
        Het is inderdaad een leuke lens om mee te leren werken, maar ik zou tegenwoordig m'n geld liever steken in alleen een body met twee zelf uit te kiezen lenzen erbij (al weet ik niet of je een instapmodel body ook zonder objectief kunt kopen).
        Hoewel het prijsverschil niet extreem groot zal zijn (de kitlens is niet zo gek veel waard) kan je het geld wel beter besteden.
        Ook hier ben ik het wel eens met buurmanBert: de kitlens is een betaalbaar objectief om het fotograferen op te leren en te kijken of de hobby je wel bevalt. Bevalt het niet heb je niet voor 400 of 500 euro aan geld in objectieven gestoken.

        Comment


        • #5
          Re: Eerste spiegelreflex

          Oorspronkelijk geplaatst door jvb5 Bekijk bericht
          Deze zou moeten dienen voor foto's van ons gezin, hond (hondenschool) en uiteraard ook voor op reis (landschap, actie?).
          Ik zou liefst van al een allround lens gebruiken om zo min mogelijk te wisselen
          Joeri,

          Gezien je eisen zou ik toch ook Olympus niet uitsluiten. Je bent wel erg snel "ingezoomd" op Canon/Nikon...andere merken hebben ook veel te bieden.

          Comment


          • #6
            Re: Eerste spiegelreflex

            Veel zoom wíllen en niet van.lens wíllen wisselen. Dan zie ik niet in waarom je in spiegelreflex wil kopen. Dan kan je in mijn ogen beter een goede bridge kopen. Het klein beetje kwaliteits verschil van de sensor doe je vaak teniet door er een bagger superzoom lens op te steken.

            Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Eerste spiegelreflex

              Oorspronkelijk geplaatst door newmikey Bekijk bericht
              Joeri,

              Gezien je eisen zou ik toch ook Olympus niet uitsluiten. Je bent wel erg snel "ingezoomd" op Canon/Nikon...andere merken hebben ook veel te bieden.
              welke spiegelreflex van Oly?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Eerste spiegelreflex

                Oorspronkelijk geplaatst door jvb5 Bekijk bericht
                (later zou ik eventueel nog een Canon EF 50mm f/1.8 STM willen bijkopen maar in eerste instantie wil ik met 1 lens beginnen.)
                De keus is de eigenlijk al gemaakt. Als je alleen een vijftig mm koot begin je ook met 1 lens.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste spiegelreflex

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  welke spiegelreflex van Oly?
                  Niet zo nauw denken - voor wat Joeri wil is een systeemcamera ook uitermate geschikt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste spiegelreflex

                    Oorspronkelijk geplaatst door newmikey Bekijk bericht
                    Joeri,

                    Gezien je eisen zou ik toch ook Olympus niet uitsluiten. Je bent wel erg snel "ingezoomd" op Canon/Nikon...andere merken hebben ook veel te bieden.
                    Om eerlijk te zijn was ik vooral gericht op Canon omdat m'n schoonbroer er ook zo eentje heeft en ik mss lenzen kan gebruiken, nikon lag gewoon erg voor de hand om daarmee te vergelijken.

                    Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                    Veel zoom wíllen en niet van.lens wíllen wisselen. Dan zie ik niet in waarom je in spiegelreflex wil kopen. Dan kan je in mijn ogen beter een goede bridge kopen. Het klein beetje kwaliteits verschil van de sensor doe je vaak teniet door er een bagger superzoom lens op te steken.

                    Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
                    Het is niet zozeer van veel zoom willen, ik heb geen idee in hoeverre de aantal mm zich vertalen in de realiteit, ik wou gewoon starten met een allround lens die een beetje voor alles geschikt is en dan eventueel nog uitbreiden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door newmikey Bekijk bericht
                    Niet zo nauw denken - voor wat Joeri wil is een systeemcamera ook uitermate geschikt.
                    In eerste instantie vind ik gewoon dat een spiegelreflex lekker in de hand ligt in vergelijking met een systeemcamera. Het is inderdaad zo dat een systeemcamera veel compacter is, maar het lijkt me dat je toch nog steeds een speciale tas hiervoor moet meenemen. Ik weet in ieder geval dat het bij mij niet goed zou aflopen als ik het telkens gewoon in de zak van m'n jas zou stoppen.

                    Ik heb al een aantal systeemcamera's bekeken op internet ondertussen. In de winkel enkel eens heel snel in de hand genomen.
                    Olympus OM-D E-M10 zilver + 14-42mm EZ
                    Sony Alpha A6000 + PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS (mist wel viewfinder denk ik)
                    Panasonic Lumix DMC-FZ1000 (maar om dat nu compacter te noemen)

                    Ik bekijk de andere systeemcamera's ook nog eens. Alvast bedankt iedereen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste spiegelreflex

                      Ik heb een canon 400d, mijn eerste spiegelman en daarnaast een canon 5dmkii. Deze laatste icm mijn 70-200 is mijn favoriet, maar niet om dagdagelijks meer rond te zeulen. Voor onze huis, tuin en keukenkiekjes heb ik me een tijdje geleden de panasonic fz1000 gekocht en wat ben ik daar blij mee. Een extreem bereik, prima scherpte, niet te zwaar (hangt op zijn kop aan een blackrapid ), niet zo compact dat hij in een broekzak kan, maar wel in mijn handtas, waar die, als hij niet in gebruik is, altijd in zit. Ik heb hem altijd bij de hand, wat echt leuk is met kinderen in de buurt.
                      Als je wil gaan leren spelen met scherptediepte en zo, is hij minder geschikt dan de spiegelaars met een lichtsterke prime, maar als hij enkel moet dienen om goeie foto's van het gezin te maken, zou ik niet beginnen rommelen met een dslr. De fz1000 kan je ook op volledig manueel zetten.
                      Als je een dslr enkel op automatisch zet, heeft hij weinig tot geen voordeel op een goeie bridge.
                      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste spiegelreflex

                        ... Bevalt het niet heb je niet voor 400 of 500 euro aan geld in objectieven gestoken.
                        Doe dat maar maal 10 of 20 als het je wel bevalt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste spiegelreflex

                          Ik ga in deze wel met Muse mee. Voor wat er van de camera verwacht wordt, kan je net zo goed een Panasonic fz1000 nemen.

                          Comment

                          Working...
                          X