Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig bij camera keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp nodig bij camera keuze

    Hallo allemaal

    Ik zou normaal in 2014 een cursus fotografie volgen, maar door omstandigheden is dit jammer genoeg niet door gegaan.
    Gelukkig is het toch eindelijk zover en start ik in februari met een opleiding tot fotograaf in het volwasseneonderwijs en daarom
    ben ik nu dus op zoek naar een degelijke camera.

    Ik heb gesproken met de leerkracht en veel voorwaarden zijn er niet voor een camera, namelijk :
    - Spiegelreflex
    - Zoeker aanwezig
    - Min. APS-C sensor
    - In RAW kunnen fotograferen
    - Hot shoe aanwezig
    - Volledige manueel ingesteld kunnen worden

    Aangezien denk ik alle spiegelreflex camera's hier aan voldoen is er natuurlijk keuze in overvloed.
    Zelf ben ik al wat op zoek gegaan en heb ik binnen mijn budget (max. 800euro) toch een paar camera's gevonden die me aanspreken,
    maar nu kan ik niet echt een keuze maken en vroeg ik me af of jullie wat review hebben

    Ik twijfel momenteel tussen deze camera's :

    Nikon D5200
    Nikon D5300
    Nikon D5500
    Canon EOS 700D
    Canon EOS 1200D

    Allen met een simpele lens van 18 - 135 bvb.

    Deze camera's spreken me alle 5 heel erg aan, maar een keuze maken is dus niet zo simpel vind ik persoonlijk.
    De camera mag niet heel erg zwaar zijn, moet goed genoeg zijn voor het fotograferen van dieren (ook insecten), kinderen en landschappen vooral.
    Makkelijk te bedienen is niet echt een must aangezien ik dat toch zal aanleren, maar het is uiteraard wel een pluspunt.

    Mijn grootste vraag is nu eigenlijk.. Welke camera zou jullie voorkeur hebben?
    En is de D5300 de meerprijs waard tov de D5200 en is dit ook het geval tussen de D5300 en de D5500?
    En de laatste vraag ... Kan iemand simpel uitleggen wat het verschil is met de D5200 (FX?) en de D5300 (DX)?

    Hopelijk kan iemand me hier wel helpen en sorry voor de vele vragen

  • #2
    Re: Hulp nodig bij camera keuze

    Oorspronkelijk geplaatst door Leilany Bekijk bericht
    Kan iemand simpel uitleggen wat het verschil is met de D5200 (FX?) en de D5300 (DX)?
    Het grootste verschil is dat ze beide DX zijn.....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Hulp nodig bij camera keuze

      hjanssen wil zeggen dat DX slaat op objectieven voor APS-C sensoren en FX op objectieven voor fullframe sensoren. Bij Nikon althans, bij andere merken kunnen de termen anders zijn.

      Ik zou niet panikeren, 800 euro is een mooi budget om te beginnen. Ik kan niet voor u kiezen natuurlijk, maar ik kan alleen zeggen wat ik vandaag voor dat bedrag zou kopen. (Prijzen van website art en craft - nee, ik ben geen aandeelhouder).

      Een camera Nikon D5200 met een 18-105 VR f 3.5-5.6 DX AF-S objectief voor 569 euro.
      Een prime 50 mm f1.8G AF-S als lichtsterke prime (vast brandpunt) voor 185 euro. (eventueel een 35mm/1.8 DX voor 180 euro).

      Twee Hoya UV filters: (30 euro samen.)

      569+185+30 = 784 euro.
      Koop daar een goede tas bij: straks is het koopjestijd.

      U bent niet zwaar geladen, prachtig uitgerust voor de meeste door u genoemde onderwerpen. (Die insecten , dat kan later wel
      Prettige feestdagen!

      Comment


      • #4
        Re: Hulp nodig bij camera keuze

        Oorspronkelijk geplaatst door Leilany Bekijk bericht
        Hallo allemaal

        Ik zou normaal in 2014 een cursus fotografie volgen, maar door omstandigheden is dit jammer genoeg niet door gegaan.
        Gelukkig is het toch eindelijk zover en start ik in februari met een opleiding tot fotograaf in het volwasseneonderwijs en daarom
        ben ik nu dus op zoek naar een degelijke camera.

        Ik heb gesproken met de leerkracht en veel voorwaarden zijn er niet voor een camera, namelijk :
        - Spiegelreflex
        - Zoeker aanwezig
        - Min. APS-C sensor
        - In RAW kunnen fotograferen
        - Hot shoe aanwezig
        - Volledige manueel ingesteld kunnen worden

        Aangezien denk ik alle spiegelreflex camera's hier aan voldoen is er natuurlijk keuze in overvloed.
        Zelf ben ik al wat op zoek gegaan en heb ik binnen mijn budget (max. 800euro) toch een paar camera's gevonden die me aanspreken,
        maar nu kan ik niet echt een keuze maken en vroeg ik me af of jullie wat review hebben

        Ik twijfel momenteel tussen deze camera's :

        Nikon D5200
        Nikon D5300
        Nikon D5500
        Canon EOS 700D
        Canon EOS 1200D

        Allen met een simpele lens van 18 - 135 bvb.

        Deze camera's spreken me alle 5 heel erg aan, maar een keuze maken is dus niet zo simpel vind ik persoonlijk.
        De camera mag niet heel erg zwaar zijn, moet goed genoeg zijn voor het fotograferen van dieren (ook insecten), kinderen en landschappen vooral.
        Makkelijk te bedienen is niet echt een must aangezien ik dat toch zal aanleren, maar het is uiteraard wel een pluspunt.

        Mijn grootste vraag is nu eigenlijk.. Welke camera zou jullie voorkeur hebben?
        En is de D5300 de meerprijs waard tov de D5200 en is dit ook het geval tussen de D5300 en de D5500?
        En de laatste vraag ... Kan iemand simpel uitleggen wat het verschil is met de D5200 (FX?) en de D5300 (DX)?

        Hopelijk kan iemand me hier wel helpen en sorry voor de vele vragen
        heel de 5000 reeks zijn een DX camera's, het verschil tussen FX en DX is simpel de grootte van de sensor. De FX sensoren (Fullframe) hebben de zelfde grootte als de vroegere 35mm film (de standaard in analoge fotografie) 24*36mm, een DX sensor is kleiner afhankelijk van het merk een cropfactor van 1.5 of 1.6. Bij Nikon heb je de 3000, 5000 en 7000 reeksen die DX cameras zijn en de 600, 700, 800 en dan D3, D4 met een FF sensor. Persoonlijk vind ik de het verschil tussen de D5200 en D5300 erg klein en de moeite niet waard. De verschillen met de D5500 lijken mij ook vooral in gadgets te liggen en minder in fotografische verbeteringen. De 1200D zou ik overslaan omdat het een echte instapper is.

        Comment


        • #5
          Re: Hulp nodig bij camera keuze

          Heel erg bedankt voor deze uitleg.. Bij de D5300 stond er uitdrukkelijk DX dus ik dacht dat het enkel bij deze was Het zal dus een D5200 worden denk ik.. Zo heb ik ook wat budget over voor een extra lens of statief

          Comment


          • #6
            Re: Hulp nodig bij camera keuze

            Je kan hem hier kopen, echt een koopje!!


            Nikon D5200 + 18-105 mm voor 429 e
            Last edited by pettzor; 27 december 2015, 12:16.

            Comment


            • #7
              Re: Hulp nodig bij camera keuze

              Dit is ook een optie. Je krijgt een grotere body, de 5000 reeks van Nikon zijn nogal kleine toestellen. Als je graag in jpeg schiet dan zou ik voor Canon gaan. Ik vind de jpegs van Nikon niet zo goed.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Hulp nodig bij camera keuze

                Wat een onzin is dat. Waar haal je dat vandaan. Mijn jpegs met mijn Nikon D90 zijn anders heel goed.
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp nodig bij camera keuze

                  Als ik zelf op zoek ben naar een camera dan vergelijk ik de verschillende merken met mekaar en Canon komt er altijd als beste uit wat betreft jpegs. Nikon kan mij niet overtuigen, dat is zo bij alle modellen, van de instappers tot de duurdere modellen. In raw heeft Nikon dan weer het voordeel.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp nodig bij camera keuze

                    Ik kan niet vergelijken met Canon maar dat is het eerste dat ik daarvan hoor. Enfin ik ben zeer tevreden van mijn jpegs maar zou graag leren werken in RAW ik weet alleen niet goed hoe er aan te beginnen
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp nodig bij camera keuze

                      Zou de 1200D laten vallen in je lijstje. Prima toestelletje maar géén fotocursusbestendige body met weinig mogelijkheden. Ik mis nog Pentax in je lijstje, alsmede Olympus maar ik kan me voorstellen dat je in zo'n cursus liever met een standaardmodel gaat wat iedereen al heeft.

                      Voor de rest zou ik niet al te veel zorgen maken over de keus, nu je een shortlist hebt loop eens een winkel binnen en hou er eens één in de handen. Ergonomie, gewicht, plaatsing van de knoppen etc. het is allemaal van belang. Qua beeldkwaliteit zal je niet veel verschil merken tussen de genoemde modellen. Draai het eens om: zoek een goede lens in het gewenste bereik en kijk dan hoeveel geld er nog is voor een body en waar je dan uitkomt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp nodig bij camera keuze

                        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                        Als ik zelf op zoek ben naar een camera dan vergelijk ik de verschillende merken met mekaar en Canon komt er altijd als beste uit wat betreft jpegs. Nikon kan mij niet overtuigen, dat is zo bij alle modellen, van de instappers tot de duurdere modellen. In raw heeft Nikon dan weer het voordeel.
                        Je weet toch dat je de j-peg's kunt bijsturen qua tonering, contrast, scherpte en saturatie bij alle toestellen hé

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp nodig bij camera keuze

                          Volgens de leerkracht zal fotograferen in RAW centraal staan dus de JPEG is niet zo belangrijk in mijn geval momenteel...
                          En ik kijk inderdaad enkel naar Canon en Nikon, simpelweg omdat ik een Nikon al gewend ben (vroeger gehad)en daar een goede ervaring mee heb en de leerkracht ook vooral
                          in de les te maken krijgt met deze merken

                          Ik kan inderdaad eerst eens kijken naar een degelijke lens... Iemand daar tips voor?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp nodig bij camera keuze

                            Zal ik zeker eens naar kijken, maar aangezien ik maar kleine handen heb als vrouw heb ik liever een kleiner model camera

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp nodig bij camera keuze

                              Houd ook nog iets budget vrij voor 2 kaarten en extra batterij.Dat zal nog een 2 x 15,- en 1 keer 25,-of 30,- erbij zijn.
                              gezien de opmerking van de hotshoe zal er dus in de toekomst ook iets met flits gedaan worden, maar wacht daar nog even mee tot les begonnen is.
                              Dan hoor je wel of je die in het kort nodig hebt.
                              M

                              Comment

                              Working...
                              X