Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gewone foto inscannen en, groter maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gewone foto inscannen en, groter maken

    Ik heb nog heel oude foto's ( + 50 jaar) van mijn broer gevonden. Ik zou deze op mijn pc willen zetten, en evt.ppk wat groeter maken. Ik heb de foto's ingescand en ik zie dan dat ik een wit blad krijg, met bovenaan links een kleine foto. Hoe krijg ik dit in, een normaal formaat? Ik ben helemaal geen kenne'r van deze zaken.
    Alvast bedankt.

    Nonno

  • #2
    Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

    crop

    De simpelse manier is de foto openen met 'paint' en daarna de foto uitsnijden.

    Comment


    • #3
      Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

      Bedankt voor het supersnelle antwoord. Maar nu komt het domme onderdeel :
      - hoe open ik een foto met paint, en hoe kan ik die "uitsnijden"? Staat paint op elke pc?

      Comment


      • #4
        Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

        ik veronderstel dat je windows gebruikt? dan normaal gezien wel ^^
        doe rechtermuisknop op je foto en selecteer 'openen met ... paint'
        ik veronderstel dat je foto in de linkerbovenhoek zal staan?
        Rechtsonder in de hoek heb je een vierkantje, als je die vasthoud kan je slepen tot aan je foto, en zo het witte verwijderen.

        indien je foto niet in de linkerbovenhoek staat:
        dan heb je bovenaan in paint een 'selecteer' optie (kader in stippellijntjes).
        start bvb aan de linkerbovenhoek van je foto (klikken en vasthouden) en sleep dan je muis naar de rechteronderhoek van de foto.
        sleep nu je selectie naar de linkerbovenhoek.

        Ik weet niet of dit DE simpelste manier is, maar zo deed ik het vroeger voor ik photoshop gebruikte

        Edit: soms kan je dit ook doen met opties van de scanner zelf, net na het scannen van de foto.
        Last edited by Timothy91; 27 december 2015, 09:47.

        Comment


        • #5
          Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

          Bij alle scanners, die ik ken, kan je een rescan maken en meestal wordt dan alleen de foto geselecteerd, is dit niet het geval dan moet je dit handmatig doen in het scanvenster. Nu wordt alleen de foto gescand en zijn de foto's hetzelfde formaat, dan is het kwestie van goed in dezelfde hoek leggen en maar scannen.
          Dan kun voor het scannen een hoge resolutie kiezen en dan kun je gaan vergroten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

            Als er bij mij foto's moeten gescand worden , maak ik er gewoon een opnamen van in de hoogste resolutie die de camera aankan .
            Gewoon even kijken dat er geen reflectie is ,en in raw kan je achteraf nog alle kanten uit.
            Zo objectief als mijn objectieven.....
            bd 616 be MVG Jan

            Comment


            • #7
              Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

              Oorspronkelijk geplaatst door nonno Bekijk bericht
              Ik heb de foto's ingescand en ik zie dan dat ik een wit blad krijg, met bovenaan links een kleine foto.
              Nonno
              Ik denk dat je de foto's opnieuw moest scannen. (Probeer het alvast eens met eentje.) Je moet een scanresolutie kiezen, bv. 300 dpi, of 600 dpi, of zelfs 1200 dpi. Kies bijvoorbeeld 600 dpi, dan wordt het resultaat al groter (je krijgt meer pixels). Scan in TIFF-formaat, niet in JPEG. Nadien kan je (bv. in Paint) converteren naar JPEG en kan je de foto minder groot maken als je wilt ... maar gooi de originele scan (het TIFF bestand op 600 dpi) niet weg.

              Gewoonlijk zal jouw scansoftware een "proefscan" tonen, waarbij je het volledige scanvlak ziet met de foto (op de plaats waar jij ze op de scanner hebt gelegd). Als je scansoftware de scan niet automatisch beperkt tot de foto zelf, dan moet je dat zelf doen. Een simpele operatie met de muis, maar vraag het aan iemand anders als je dat niet kan. Anders scan je ook de ruimte buiten de foto mee en dat wil je niet want daar is niets om te scannen.

              Dus: (1) zie dat je scanresolutie hoog genoeg is en kies bij voorkeur om je scan te bewaren als TIFF-bestand, (2) snij of knip de foto uit (in de voorbeeldscan) tot aan de randen en (3) begin dan pas met de definitieve scan.

              Comment


              • #8
                Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

                Waarom zou hij TIFF moeten kiezen ? Het nut daarvan ontgaat mij tenzij hij 16 bit TIFF kiest voor intense nabewerking ... als zijn 50 jaar oude fotos toevallig zw/w zijn .. sja ...

                Comment


                • #9
                  Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

                  Het hoeft geen TIFF te zijn, als het maar geen JPEG is.
                  TIFF -best als 48 bit voor kleurenfoto's en 16 bit voor zwartwit -is hiervoor prima geschikt als universeel gebruikt formaat dat alle scaninformatie bijhoudt. Natuurlijk gaat het slechts om een scan van een afdruk op fotopapier, maar dikwijls zijn die oude afdrukken verkleurd (bv. roodzweem) en/of vertonen ze kreukjes etc. . In dat geval bewaar je best een onbewerkt origineel (de "best mogelijke scan") waarop je vervolgens bewerkingen uitvoert volgens je huidige inzichten, vaardigheden (software) en apparatuur (schermcalibratie e.d.). Het helpt dat je altijd opnieuw kunt vertrekken "vanaf nul" (en de best mogelijke nul) indien gewenst. Dat is mijn ervaring met het scannen van foto's uit die jaren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

                    Heb je vraag weleens gelezen? Zo ja, dan kom je niet met dit antwoord.......
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Heb je vraag weleens gelezen? Zo ja, dan kom je niet met dit antwoord.......
                      ja .. het "ik wil de Pulitzer prijs" syndroom slaat weer toe ... ditmaal voor de discipline "oude fotos inscannen" ... LOL !

                      andermaal http://www.scantips.com/basics14.html

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

                        De meeste scanners kunnen verschillende modus werken en in sommige kan je alleen de foto selecteren, zonder al de rest.
                        Werk met een Epson Perfection V330 Photo.
                        Als je scant in Kantoor of Professionele modus, een voorbeeldscan maken, vind je in dit venster (normaal en niet thumbnail) een selectietool waarmee je de alleen in te scannen foto kan selecteren.

                        Mvg, Ben
                        Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

                          Oorspronkelijk geplaatst door nonno Bekijk bericht
                          Ik heb nog heel oude foto's ( + 50 jaar) van mijn broer gevonden. Ik zou deze op mijn pc willen zetten, en evt.ppk wat groeter maken. Ik heb de foto's ingescand en ik zie dan dat ik een wit blad krijg, met bovenaan links een kleine foto. Hoe krijg ik dit in, een normaal formaat? Ik ben helemaal geen kenne'r van deze zaken.
                          Alvast bedankt.

                          Nonno
                          Nonno, oude foto's inscannen en eventueel iets repareren is een heel gedoe waar je als niet-kenner waarschijnlijk geen beste resultaten aan overhoudt. Géén goede vriend handige neef oid die het voor je kan doen?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gewone foto inscannen en, groter maken

                            Oorspronkelijk geplaatst door newmikey Bekijk bericht
                            Nonno, oude foto's inscannen en eventueel iets repareren is een heel gedoe waar je als niet-kenner waarschijnlijk geen beste resultaten aan overhoudt. Géén goede vriend handige neef oid die het voor je kan doen?
                            Mja, retoucheren is iets anders natuurlijk.

                            Maar gewoon de oude foto's inscannen om ze digitaal te hebben, in hoge resolutie, om ze nadien opnieuw te kunnen uitprinten, zou toch geen probleem mogen zijn?

                            Heb je al vorderingen nonno? Of is het intussen al gelukt om een hogere resolutie in te stellen om ze in groter formaat te kunnen scannen?
                            Welk programma gebruik je om te scannen? Of welke scanner?

                            Comment

                            Working...
                            X