Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

    Als aanvulling op mijn collectie (18-55 kitlens, canon 55-250 4-5,6 en 50mm 1.8) overweeg ik de aankoop van een Tamron 28-75mm F2.8.
    Reden hiervoor is het zoombereik (deze range gebruik ik het meest) en uiteraard ook de lichtsterkte.

    De tamron 24-70 2.8 komt niet in aanmerking (budget).

    Heeft iemand hier ervaring mee?
    https://www.facebook.com/devrieset/

  • #2
    Re: ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

    Heb ze gebruikt destijds op een 350 D. Ze was beter dan de kitlens van toen. Ik vond dat ze voor mooie kleuren zorgde. Voor de lichtsterkte zou ik ze niet nemen, want ze was niet scherp op 2.8. Wel vanaf 4. Ik was er toen heel tevreden mee, maar ik heb ze toch vervangen door de ef 17-55mm 2.8. Dat is volgens mij de ideale lens op een croptoestel. Bekijk de testgegevens eens op Www.photozone.de Ook de tamron 18-55mm 2.8 zou goed zijn.

    Comment


    • #3
      Re: ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

      In de tijd toen 8MP de standaard was, heb ik die 28-75 eens uitgebreid getest, en voor mij viel die zeer goed mee, ook qua scherpte wijd open. Wat ik mij wel goed herinner, is dat de kleuren een stukje koeler zijn dan wat de meeste Canon lenzen afleveren. Geen probleem op zich, maar je zal wat minder rood overhouden in de foto's recht uit de camera. Als dat bereik je ligt, is die lens mijns inziens wel het overwegen waard.

      De vraag is ook wat je precies zoekt. Als je een recente 18-55 kitlens hebt, is die qua beeldkwaliteit al niet verkeerd, en je hebt die 50mm als lichtsterke optie. Voor een allround bereik in een redelijk lichtsterke lens kan je bv. ook nog naar een Sigma 17-70/2.8-4 kijken; die is ook nog gestabiliseerd. De tweedehandsmarkt kan je opties ook nog wat verruimen... misschien vind je daar wel een tamron/sigma 24-70 of zelfs een "oude" 28-70L binnen je budget.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

        bedankt voor jullie ervaringen.
        https://www.facebook.com/devrieset/

        Comment


        • #5
          Re: ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

          Had er veel goede dingen over gelezen en heb ze dan ook eventjes 2dehands gekocht gehad. Bouwkwaliteit is een drama en er was iets mis met de lens waardoor alles soft was. Teruggestuurd en een andere optie gekozen. De 24-70 is een recentere versie van Tamron met betere resultaten en Bouwkwaliteit.

          Comment


          • #6
            Re: ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

            Ik had zelf ooit een exemplaar dat pas op f4 scherp was, en de autofocus was heel traag en daardoor ook zo goed als onbruikbaar in combinatie met de servo-AF (dat was op een Canon 300D).

            Er zijn er wel die scherp zijn op f2,8 , maar die zijn eerder zeldzaam.

            Voor een crop camera denk ik dat een Tamron of Sigma 17-50 f2,8 een betere keuze is dan de verouderde Tamron 28-75.
            Die kosten ongeveer even veel als de 28-75, en ze hebben een betere beeldkwaliteit met het diafragma helemaal open.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

              Ik gebruikte vroeger de Nikon versie en was er best wel tevreden over ook op f2.8.
              Ik heb ze vervangen voor de Nikon 17-55 f2.8 omdat ik te weinig groothoek had op 28mm.
              Als je die groothoek kan missen zou ik ze wel aanraden.

              Mvg Yves.
              What you see is what you get

              Comment


              • #8
                Re: ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

                Als ik alles samen beschouw, zal ik opteren voor de tamron 17-50 2.8
                https://www.facebook.com/devrieset/

                Comment


                • #9
                  Re: ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door Thomas79 Bekijk bericht
                  Als ik alles samen beschouw, zal ik opteren voor de tamron 17-50 2.8
                  Dat is een zeer knappe lens voor een kleine prijs. De versie zonder stabilisatie is de scherpste, trouwens.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

                    De sigma is ook zeer goed

                    Comment


                    • #11
                      Re: ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

                      Thomas, bedankt voor het stellen van deze vraag!
                      Ik heb dezelfde lenzen als jij en ben ook opzoek naar een aanvulling rondom de 55mm. Ik liep er daarnet alweer tegenaan dat mijn Canonlenzen (18-55mm en 55-250mm, die samen bij mijn 500D zaten) net op een voor mij onhandig punt gewisseld moeten worden.

                      De kwaliteit van deze kitlenzen is voor mij goed genoeg. Ik wil liever niet achteruit gaan in de snelheid van de autofocus, want ik schiet graag actieplaatjes van mijn honden. Lichtsterkte is iets minder relevant, want ik ga er vanuit dat ik daarin compromissen moet doen voor een redelijke prijsstelling. En ik heb (net als Thomas) ook een 50 mm 1.8 beschikbaar voor de situaties waarin lichtsterkte relevanter is dan zoomvermogen.
                      Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

                      Comment


                      • #12
                        Re: ervaring met Tamron 28-75mm F2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door Plumeau Bekijk bericht
                        Ik heb dezelfde lenzen als jij en ben ook opzoek naar een aanvulling rondom de 55mm. Ik liep er daarnet alweer tegenaan dat mijn Canonlenzen (18-55mm en 55-250mm, die samen bij mijn 500D zaten) net op een voor mij onhandig punt gewisseld moeten worden.
                        Als lichtsterkte geen prioriteit is, en je bent bereid tweedehands te kopen, dan is een 15-85 bij Canon een fantastische vervanger voor je 18-55.
                        Wil je langer bereik in plaats van die extra millimeters groothoek (maar die 15 is echt fijn en maakt een enorm verschil tegenover 18) dan kies je best de 18-135 STM.
                        Als het wel lichtsterk moet zijn, kan je haast niet beter dan de Tamron (of Sigma) 17-50/2.8 in combinatie met een langere telezoom (zoals de 70-300 VC).
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment

                        Working...
                        X