Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpste punt voor tokina 11-16

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpste punt voor tokina 11-16

    Normaal gezien, als je een landschap wilt fotograferen, ga je het liefst naar f/8, f/11 of zelf f/16.
    Maar als ik op dxo(sharpness, field map) kijk, dan merk ik voor mijn tokina 11-16 dat f/4 veel scherper is in de randen dan lagere f waarden.
    Is dit mogelijk of niet? wanneer ik lager ga in waarden (bv f/11) merk ik op dat het minder scherp zou zijn.
    Komt dit omdat dit een UWA is?
    als ik een foto neem en vergelijk merk ik persoonlijk niet veel verschil op, al ben ik wel niet echt een pixelkijker.

  • #2
    Re: scherpste punt voor tokina 11-16

    Elke lens heeft een diafragma waar ze het best op presteert. Meestal is dat bij het toeknijpen van het grootste diafragma met een paar stops.
    Als je een landschap op de klassieke wijze wil fotograferen zal je echter naar een nog kleiner diafragma gaan, omdat scherptediepte ook speelt.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: scherpste punt voor tokina 11-16

      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
      Elke lens heeft een diafragma waar ze het best op presteert. Meestal is dat bij het toeknijpen van het grootste diafragma met een paar stops.
      Als je een landschap op de klassieke wijze wil fotograferen zal je echter naar een nog kleiner diafragma gaan, omdat scherptediepte ook speelt.
      Dat is wat ik ook dacht, die grafieken lieten mij twijfelen. Bedankt voor de verduidelijking

      Comment


      • #4
        Re: scherpste punt voor tokina 11-16

        Even de cijfermatige benadering...

        Met je 1.5x crop bij 16mm ligt de hyperfocaalafstand met f/8 op 1m60; met f/11 op 1m15.
        Concreet: zet je toestel ergens tussen f/8 en f/11 en stel scherp op iets dat ongeveer 3 meter van jou verwijderd is (veilige marge nemen tegenover hyperfocaal), en je hebt alles aanvaardbaar scherp tussen 1 meter en oneindig. Ik zou diffractie vermijden en tot max f/11 gaan. Voor de 11-16 zou in de praktijk f/8 al moeten volstaan, zolang je niet per se ook iets heel kortbij in focus wil hebben.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment

        Working...
        X