Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's verscherpen,hoe en waarom zo?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's verscherpen,hoe en waarom zo?

    Ben aan het grasduinen in verschillende boeken over PS,ivm. verscherpen van foto's.Dit kan op veel verschillende wijzen.Waar Kelby in zijn Ps CS3 boek,nog de klassieke verscherping toepast,is dit in CS6 hoofdzakelijk in RAW.
    Verder ook nog verscherping in Lab tegen gekomen,via kanalen,aanpassingslagen etc..Keuze genoeg.
    Gezien hier toch veel PS'ers (Photoshop natuurlijk),met ervaring zitten,is dit dus mijn vraag:
    Hoe doen jullie dat en waarom juist?
    Beste dank bij voorbaat voor jullie insteek.

  • #2
    Re: Foto's verscherpen,hoe en waarom zo?

    Met het high pass filter werk ik enkel voor microcontrast (ik verscherp hier niet echt mee, werkt voor mij eerder als vervanger van het helderheidsschuifje in LR)
    En als allerlaatste unsharp mask, waarbij ik een masker hanteer voor bvb luchten bij landschap of huid bij portret niet te verscherpen...
    Das zo ongeveer beetje de huidige doening bij mij...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Foto's verscherpen,hoe en waarom zo?

      @Bulke41: met High Pass verscherp ik soms wel, maar vaak om gewoon lokaal ergens te verscherpen (waarbij je dan moet een mask over de rest plaatsen).

      Comment


      • #4
        Re: Foto's verscherpen,hoe en waarom zo?

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Verder ook nog verscherping in Lab tegen gekomen,via kanalen,aanpassingslagen etc..
        Is met voorsprong een van de betere.
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's verscherpen,hoe en waarom zo?

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          @Bulke41: met High Pass verscherp ik soms wel, maar vaak om gewoon lokaal ergens te verscherpen (waarbij je dan moet een mask over de rest plaatsen).
          Idd, ik werk ook altijd met een masker en non destructief, want achteraf zie ik soms meer dingen dan op de moment dat ik het beeld verwerk

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Foto's verscherpen,hoe en waarom zo?

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            Idd, ik werk ook altijd met een masker en non destructief, want achteraf zie ik soms meer dingen dan op de moment dat ik het beeld verwerk

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            Nadeel met HP is ook dat je snel ruis bijmaakt, dus enkel interessant voor zones met veel detail.


            Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

            Comment

            Working...
            X