Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop eerste spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies aankoop eerste spiegelreflex

    Hallo,

    Ik heb het voorbije half jaar aan het cvo de fotografiecursus digi 1 gevolgd en zou volgend semester aan digi 2 willen beginnen. Voor digi 1 gebruikte ik mijn Panasonic LX100. Ik zou me nu mijn eerste DSLR willen aanschaffen.

    De LX100 was voor mij op de meeste vlakken voldoende, maar ik heb vrij vaak last van foto's waarbij de verkeerde dingen scherp zijn (ook al ben ik ervan overtuigd dat ik op de juiste plaats heb scherp gesteld). Ik heb ook de indruk dat het toestel in bepaalde situatie (bv. situaties met enige beweging) last heeft om (voldoende snel) scherp te stellen. Ik zorg steeds voor een korte sluitertijd (min. 1/60ste), dus daaraan kan het niet liggen.

    Ik ben een leek op het vlak van fototoestellen. Mijn eerste vraag is dan ook: kan het probleem dat ik ondervind aan het toestel zelf liggen? Zo ja, op welke eigenschappen zou ik dan vooral moeten letten bij het aankopen van het toestel?

    Daarnaast zou ik jullie advies willen vragen voor de aankoop van een nieuw toestel. Ik zou er sowieso een nieuw willen kopen, want ik voor de lessen stoot ik op de beperking van een lens met slechts 3x zoom.

    Ik had de volgende toestellen in gedachte:
    - Nikon D5500 (voordeel: touch screen, niet te zwaar en groot)
    - Nikon D7200 (voordeel: weersbestendig, minder via menu werken (vond ik heel aangenaam aan LX100), maar stuk duurder en zwaarder)
    - Canon D760

    Het belangrijkste bij de aankoop van een toestel is voor mij dat ik mijn fotografiecursus ermee kan afronden zonder op grote beperkingen te stoten. Ik zou liefst bij Canon of Nikon blijven, omdat de leerkracht in de les (zoals logisch is) het meest vertrouwd is met de instellingen van Canon en Nikon.

    Mijn budget ligt rond de 1000 euro (voor toestel incl. objectief, ik dacht daarbij aan een objectief van 18-105).

    Groeten,
    Lisa
    Last edited by lisa84; 23 december 2015, 10:34.

  • #2
    Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

    Dit zijn 3 zeer goede toestellen... Als je geen sport gaat doen zou ik persoonlijk voor de Nikon D5500 of Canon 760D gaan (met kitlens 18-140/18-135)

    Deze toestellen zullen zeker geen beperkingen hebben voor uw fotografiecursus

    Comment


    • #3
      Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

      Om over je probleempjes met de LX100 iets te zeggen...
      - Verkeerde scherpstelling heeft vaak te maken met de actieve autofocus-zone op je toestel. Werk je bv. met 1 punt of kan het zijn dat het toestel zich met een ander scherpstelpunt op iets anders heeft vastgezet?
      - Snelheid van scherpstelling kan bij bewegende onderwerpen te wensen overlaten. Met een SLR zal je daar minder last van hebben. Let wel op, want 1/60s is traag voor bewegende onderwerpen. Wellicht krijg je meer gelukte shots met 1/200s bv.

      Qua keuze van SLR ga ik niet te diep ingaan op het specifieke model. De D7200 is de beste in zijn klasse maar je gaat niet veel meer overhouden van je budget voor een degelijke lens. Ga eerder uit van een beter dan gemiddelde kitlens en kies daarbij het toestel dat de extra's heeft waar je het meest aan hebt (bv. een kantelbaar scherm, bij voorkeur touchscreen).

      Ik zou de 18-55 kitlenzen overslaan. Die zijn zeker niet slecht maar wel wat beperkend. Het ruime bereik van de Canon 18-135 IS STM of de Nikon 18-140VR gaat je in eerste instantie meer mogelijkheden bieden. Bij Canon is die 18-135 beter dan al de rest in die prijsklasse. Bij Nikon kan je de 18-105 overwegen. Die is zeer goed voor zijn prijs, maar de 18-140 is een pak degelijker gebouwd en levert ook wat betere algemene beeldkwaliteit.

      In het kort: ik treed Dpix graag bij
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

        Als je de 760D overweegt, dan zou ik je nu toch eerder de 70D aanraden want het prijsverschil in combinatie met de 18-135 stm lens is nog geen 75 euro. Nu = tot eind januari, de Canon cashback of tegoedbon actie.

        Canon EOS 70D + 18-135mm iS STM aan 1049 € (80 euro cashback al afgetrokken).

        Canon EOS 760D + 18-135mm IS STM aan 972 € (45 euro cashback al afgetrokken).

        Comment


        • #5
          Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

          Ik zal een vergelijkbare oefening maken als Empe maar dan voor Nikon:

          - D7200 + 18-140VR = 1250 euro
          - D5500 + 18-140VR = 930 euro
          - D5300 + 18-140VR = 800 euro

          Tussen die laatste twee zie ik als belangrijkste verschillen de touchscreen en betere batterijlevensduur.
          Als ik de Canon 70D daar tussen moet plaatsen, zou ik hem (een volledige trap) onder de D7200 zetten maar om wille van de uitgebreidere bedienings-/instellingsmogelijkheden boven de andere Nikons. Louter in beeldkwaliteit schat ik deze 24MP Nikons hoger in dan de Canon 70D, maar er spelen veel meer factoren in de kwaliteit van een Camera dan alleen de beeldsensor. En om met een cliche te eindigen: jij bent fotograaf en de camera is maar een instrument. Al deze toestellen zijn uitstekende instrumenten en de verschillen worden door ons groter beschreven dan ze in realiteit meestal zijn...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

            Bedankt voor alle hulp! Jullie reacties zijn heel nuttig.

            Ik neig momenteel iets meer naar de Nikon D5500 omwille van het lagere gewicht en het touchscreen. Maar die heeft dan wel minder bedieningsmogelijkheden, wat ik waarschijnlijk wel ga missen. De D7200 is al een stuk duurder, zwaarder en heeft geen touch screen. De 70D van Canon lijkt op dat vlak een mooi compromis, maar is al heel wat ouder.

            @DPix: sportfotografie doe ik niet, wel spelende kinderen, dieren, enz.

            @Empe: Wat me een tegenhoudt bij de 70D, is het feit dat al een ouder toestel is. Maar voor de rest ziet het er wel een heel interessant toestel uit. De prijs valt nog binnen mijn budget. Zeker het overwegen waard dus.

            @Pieter: Uit de tests lijken de Nikon toestellen in dit segment er beter te zijn dan Canon toestellen, maar ik zie in de les Canon toestellen in de meerderheid zijn. Waarschijnlijk komt dat dus door de uitgebereidere bedieningsmogelijkheden.

            Comment


            • #7
              Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Ik zal een vergelijkbare oefening maken als Empe maar dan voor Nikon:

              - D7200 + 18-140VR = 1250 euro
              - D5500 + 18-140VR = 930 euro
              - D5300 + 18-140VR = 800 euro

              Tussen die laatste twee zie ik als belangrijkste verschillen de touchscreen en betere batterijlevensduur.
              Als ik de Canon 70D daar tussen moet plaatsen, zou ik hem (een volledige trap) onder de D7200 zetten maar om wille van de uitgebreidere bedienings-/instellingsmogelijkheden boven de andere Nikons. Louter in beeldkwaliteit schat ik deze 24MP Nikons hoger in dan de Canon 70D, maar er spelen veel meer factoren in de kwaliteit van een Camera dan alleen de beeldsensor. En om met een cliche te eindigen: jij bent fotograaf en de camera is maar een instrument. Al deze toestellen zijn uitstekende instrumenten en de verschillen worden door ons groter beschreven dan ze in realiteit meestal zijn...
              Vergeet deze optie niet:
              D7100 + 18-140VR = 1039 euro

              ook 2dehands opties zijn mogelijk

              Comment


              • #8
                Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

                Oorspronkelijk geplaatst door lisa84 Bekijk bericht
                @Pieter: Uit de tests lijken de Nikon toestellen in dit segment er beter te zijn dan Canon toestellen, maar ik zie in de les Canon toestellen in de meerderheid zijn. Waarschijnlijk komt dat dus door de uitgebereidere bedieningsmogelijkheden.
                Ik zou me niet meteen laten afschrikken door de leeftijd van de 70D. Het is nog altijd een topper in het gamma.

                Waarom er meer Canons dan Nikons zijn? Ik heb daar wel een idee over... (maar het kan best zijn dat men mij straks een veeg uit de pan geeft voor wat ik ga schrijven)

                Canon heeft lang gevochten om Nikon bij te benen en is mijns inziens een aantal jaren de betere geweest qua lenzenbouw. Vooral in professionele actiefotografie staat Canon nog altijd aan de top (lees: vooral de lange tele's zijn enorm goed). Ze zijn ook een tijd beter geweest dan Nikon qua beeldkwaliteit en ruisniveau. En uiteraard heeft ook de marketingmachine niet stilgezeten. Dat maakt dat Canon op het ideale moment - de beginjaren van de betaalbare DSLR - de nummer 1 op de markt is geweest - met de beste producten voor de beste prijzen -, en daar plukken ze nog steeds de vruchten van. Ook de tweedehandsmarkt voor Canon lenzen is een stuk groter.

                In vergelijking met een dikke 5 jaar geleden zit Nikon nu in sensorkwaliteit een stukje boven Canon. Of je daar in de praktijk veel van merkt, hangt sterk af van hoe en wat je fotografeert. Dynamisch bereik en ruisniveau bij hoge ISO zijn in vergelijkbare modellen doorgaans beter dan bij Canon. Ook het lenzenaanbod van Nikon is ondertussen redelijk up-to-date, al zou ik niet durven zeggen dat ze Canon daar helemaal bijgehaald hebben.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

                  Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                  Vergeet deze optie niet:
                  D7100 + 18-140VR = 1039 euro

                  ook 2dehands opties zijn mogelijk
                  Akkoord. Ik heb tenslotte zelf zo een exemplaar
                  Volledigheidshalve mag je daar zelfs een Canon 700D bij zetten. Ondanks zijn leeftijd een heel knap pakket met een opvallend groot dynamisch bereik dat door duurdere toestellen niet altijd wordt gehaald.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

                    ook 2dehands opties zijn mogelijk
                    Ja, maar dan niet hier bij aangeboden ... alle dagen zie ik daar iets aangeboden worden aan hogere prijs dan vandaag in de winkel ...

                    Gisteren nog : http://forum.belgiumdigital.com/f11/...er-525066.html

                    Een lens die al een betere opvolger heeft ...
                    Een lens zonder stabilisatie ... aangeboden aan 900 euro ...

                    Terwijl je de huidige sigma kan kopen voor minder dan 939 euro ( 1059 - 120 sigma cashback tot 31 januari 2016) .. of zelfs 885,98 euro via Amazon.de ...





                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

                      Dank jullie wel voor de reacties!

                      @Timothy91: Tweedehands koop ik toch liever niet. Mijn kennis over fototoestellen is heel beperkt. Een verkoper met minder goede bedoelingen zou me snel kunnen bedriegen, vrees ik.

                      De D760 is al van mijn lijst geschrapt. Ik twijfel nog tussen de D5500, de D7200 en de 70D. De D5500 heeft nog steeds mijn voorkeur, alleen ben ik bang dat ik binnen een jaar spijt ga hebben dat ik niet voor een beter toestel ben gegaan, met gemakkelijkere bediening.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

                        Het meeste is reeds gezegd en ik sta daar ook 100% achter.

                        Je lijstje dat overblijft is zeker geen slecht materiaal.

                        De 5500 is gericht op de enthousiast.
                        7200 en 70 zijn meer gericht op entry-professionals die veel in manueel willen werken.

                        Mijn eerste jaren waren vooral in aperture mode en dan zouden nu de 5500 en 760 goed gepast hebben.
                        Maar ik ben ondertussen al wat meer gevorderd en zou bij laag budget nu eerder opteren voor 70 of 7200.

                        Zelf werk ik nu met een 7DII maar dat is een iets ander klasse nog gericht op snelheid.
                        Op de wishlist staat nu 5DIII of zelfs in mijn natte droom een 5DS.

                        Mijn punt is dat naarmate je zal vorderen je wensen en verwachtingen anders zullen worden. Het is goed om nu in te stappen op een goed niveau maar je moet daar niet in overdrijven als daar geen nood toe is. Want de fotos gaan er nu niet beter op worden door te hoog in te stappen. In tegendeel. Het kan zelfs voor verwarring zorgen als je nog niet alles goed onder de knie hebt.

                        Ik zou voorstellen om de handleidingen van de toestellen die resten eens van het net te plukken en daar eens in te kijken waar je je meest in thuis voelt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

                          Lisa84,

                          Als je het beste van het beste wil hebben - en dus niet meer wil twijfelen achteraf - koop dan de D7200 + 18-140mm.
                          Geen enkele compromis, het beste wat er momenteel op DX-formaat te verkrijgen is.
                          Dit is de D7200 + Nikon 18-140 (afgewerkt naar mijn voorkeur en vertrekkende van jpg, zelfs geen RAW ...):
                          https://www.flickr.com/photos/jajabd...57651816356328
                          En dit is de D7200 met de Tamron 70-300mm VR, een betaalbare maar goede tele ...
                          https://www.flickr.com/photos/jajabd...57654478047048

                          Zelf heb ik de D7200 en de D5200 - en ik kan je dilemma begrijpen
                          De D5200 levert dezelfde beeldkwaliteit als de D5500 - maar mist een aantal (nuttige) features van de D7200.
                          Maar ook weer niet in die mate dat de D5..... veel "minder" is.

                          Als je er echt niet uitgeraakt mag je ze gerust eens even komen vergelijken ...

                          Jaja

                          Oorspronkelijk geplaatst door lisa84 Bekijk bericht
                          Dank jullie wel voor de reacties!

                          @Timothy91: Tweedehands koop ik toch liever niet. Mijn kennis over fototoestellen is heel beperkt. Een verkoper met minder goede bedoelingen zou me snel kunnen bedriegen, vrees ik.

                          De D760 is al van mijn lijst geschrapt. Ik twijfel nog tussen de D5500, de D7200 en de 70D. De D5500 heeft nog steeds mijn voorkeur, alleen ben ik bang dat ik binnen een jaar spijt ga hebben dat ik niet voor een beter toestel ben gegaan, met gemakkelijkere bediening.
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

                            Een punt dat ik zwak vind bij de D5500 (en de vorige versies) is de weergave op de lcd bij werken in live view mode.

                            Vermits topicstarter terecht belang hecht aan een touch screen, een draaibaar scherm en handig werken lijkt het mij niet meer dan fair op erop te wijzen.

                            Tijdens live view krijg je een vast beeld op je lcd schermpje, niets wijzigt als je een van de settings wijzigt : sluitertijd hoger of lager, iso hoger of lager, diafragme groter of kleiner ... dat beeld verandert niet. Je kan zien dat er iets verandert via de belichtingsbalk, maar je ZIET het dus niet omgezet in het beeld. Om het wel te zien moet je in de menu duiken, MOVIE mode aanzetten en dan terug naar je opname gaan ... vrij omslachtig en met neveneffekten (je sluitertijd kan niet lager zijn dan het aantal fps (dus 30 of 60, 24 of 50)

                            Een filmpje dat dit duidelijk maakt, spring ineens naar 50sec. : https://www.youtube.com/watch?v=WmDpoZUf_hY

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies aankoop eerste spiegelreflex

                              Ik stond in september voor dezelfde keuze, toen ik startte met een fotografie cursus, maar niet getwijfeld en resoluut voor de D7200 gekozen.

                              Waarom?

                              1. ik had het budget en ik had al een objectief (daarom ook gekozen voor Nikon), dus budget was enkel body
                              2. eerste 2 lessen geen camera en zag onmiddellijk het voordeel van de 2 wieltjes (diafragma & sluitertijd), want men leert je onmiddellijk manueel te fotograferen en dan zijn die 2 wieletjes welkom
                              3. geen zin om een D3xxx of d5xxx aan te schaffen om dan uiteindelijk toch de D7200 aan te kopen op termijn, en dus verlies te doen
                              4. vertoef vaak op sportevenementen en de D7200 is hier het meest geschikt voor (in RAW)
                              5. ik heb ook de D3xxx en D5xxx in mijn handen gehad en de D7200 ligt toch beter in de hand in mijn geval. De vrouwelijke cursisten vinden dan mijn D7200 veel te lomp, zo zie je maar...

                              Ik mis enkel het kantelbaar scherm
                              Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                              Comment

                              Working...
                              X