Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop eerste spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies aankoop eerste spiegelreflex

    Hallo,

    Ik heb het voorbije half jaar aan het cvo de fotografiecursus digi 1 gevolgd en zou volgend semester aan digi 2 willen beginnen. Voor digi 1 gebruikte ik mijn Panasonic LX100. Ik zou me nu mijn eerste DSLR willen aanschaffen.

    De LX100 was voor mij op de meeste vlakken voldoende, maar ik heb vrij vaak last van foto's waarbij de verkeerde dingen scherp zijn (ook al ben ik ervan overtuigd dat ik op de juiste plaats heb scherp gesteld). Ik heb ook de indruk dat het toestel in bepaalde situatie (bv. situaties met enige beweging) last heeft om (voldoende snel) scherp te stellen. Ik zorg steeds voor een korte sluitertijd (min. 1/60ste), dus daaraan kan het niet liggen.

    Ik ben een leek op het vlak van fototoestellen. Mijn eerste vraag is dan ook: kan het probleem dat ik ondervind aan het toestel zelf liggen? Zo ja, op welke eigenschappen zou ik dan vooral moeten letten bij het aankopen van het toestel?

    Daarnaast zou ik jullie advies willen vragen voor de aankoop van een nieuw toestel. Ik zou er sowieso een nieuw willen kopen, want ik voor de lessen stoot ik op de beperking van een lens met slechts 3x zoom.

    Ik had de volgende toestellen in gedachte:
    - Nikon D5500 (voordeel: touch screen, niet te zwaar en groot)
    - Nikon D7200 (voordeel: weersbestendig, minder via menu werken (vond ik heel aangenaam aan LX100), maar stuk duurder en zwaarder)
    - Canon D760

    Het belangrijkste bij de aankoop van een toestel is voor mij dat ik mijn fotografiecursus ermee kan afronden zonder op grote beperkingen te stoten. Ik zou liefst bij Canon of Nikon blijven, omdat de leerkracht in de les (zoals logisch is) het meest vertrouwd is met de instellingen van Canon en Nikon.