Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BluRay teleurstellende kwaliteit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BluRay teleurstellende kwaliteit

    Een aantal weken geleden won ik in een quiz twee BluRay films , een double pack The Expendables 1+2 en Shutter Island.
    Heb thuis al jaren een BR-speler (BDP370 van Sony) maar tot nu toe nog geen BluRay gekocht, alleen DVD omdat ik de prijs wat aan de hoge kant vond voor BR.

    Maar goed, deze waren gratis en ik was toch wel heel benieuwd hoe ze er zouden uitzien (naast de BR-speler heb ik een 40 inch Philips LED TV met Ambilight, 7000 series).
    Ik dacht zo, die beelden gaan hier van het scherm spatten, maar... groot was mijn teleurstelling toen ik zag dat de kwaliteit amper beter was dan die van een geüpscalede DVD (heb indertijd mijn Sony speler hiervoor gekocht omdat hij op dat moment bekend stond als de speler met de beste 1080p upsampling).
    Wanneer ik het beeld dan nog pauzeerde, dan zie ik dat dit er heel korrelig uitzag. Niet overtuigend dus.

    Dan kwam Sinterklaas en onze zoon is gek van alles wat Marvel is. Dus kreeg hij van ons The Avengers 1 en 2 op BluRay. De eerste hadden we al op DVD, maar gezien die niet zoveel meer kostte, bestelden we die maar meteen mee op bluRay, gewoon omdat ik eens nieuwsgierig was hoe de kwaliteit van zo'n blockbuster nu eigenlijk wel is.
    En ik moet zeggen, heel aangenaam verrast, geen korrel bij stilstaand beeld en dus totaal geen vergelijk met de bovenvermelde gewonnen BR's, een wereld van verschil.

    Wat me doet besluiten dat je goed uit je doppen moet kijken wat je koopt op BluRay en wat je op DVD koopt gezien het de meerprijs voor BR lang niet altijd waard is.
    Nog iemand die deze mening deelt ? Hoe weet je welke films je al dan niet op BR koopt ? En dan moet je waarschijnlijk nog opletten welke uitgave je koopt, gezien hier ook verschillen in zijn (ik denk bvb. bij goedkope DVD releases waar je de ondertiteling niet eens kan uitschakelen).

    Bestaan er sites die dit allemaal haarfijn voor je uitpluizen (over de Europese releases dan) ?
    Last edited by Kaneda; 22 december 2015, 11:42.
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

    Ik koop geregeld Dvd en Blu-Ray films, en heb nog geen problemen gehad met een zichtbaar slechtere kwaliteit.
    Toevallig heb ik Expendables 1 en 2 op DVD, en Expendables 3 op Blu-Ray, de kwaliteit van de 3 is beter, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat de 1 en 2 een heel slechte beeldkwaliteit hebben.
    Mijn Philips TV heeft maar een 37" scherm, als het beeld groter wordt, dan vallen de fouten ook eerder op.
    Maar het verschil tussen een 37 en 40 inch beeldscherm is toch niet zo enorm groot.
    Mijn Blu-Ray speler was de goedkoopste die toen bij Carrefour in de aanbieding stond (een LG van 69 of 79 euro, ik weet het niet meer zeker), dat is dus ook geen toestel dat het beeld verbetert als er iets niet correct is.

    Mijn zoon is ook gek van alles van Marvel, ik heb The Avengers 1 en 2 ook op Blu-Ray (samen met nog een heleboel andere Marvel films, de meest recente is Ant-Man).


    Het is best mogelijk dat er DVD's en Blu-Ray's op de markt zijn met een slechtere kwaliteit, maar dan vermoed ik dat het toch geen officiële uitgaves zijn...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik koop geregeld Dvd en Blu-Ray films, en heb nog geen problemen gehad met een zichtbaar slechtere kwaliteit.
      Ik zeg niet dat de kwaliteit slecht is, maar gewoon niet wat ik verwacht had van een BluRay. De 2 Avengers films zijn prima op BluRay, maar The Expendables en Shutter Island zien er meer uit dan een upscaled DVD dan een BR. Ik heb DVD's die er beter uitzien dan deze BluRay's...
      Panasonic Lumix FZ2000

      Comment


      • #4
        Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

        Eén en dezelfde film kan op blu-ray uitgebracht worden met een bitrate van 10 Mbit/s in belabberde kwaliteit door producent x, of met een bitrate van bv 50 Mbit/s in perfecte kwaliteit door producent y. Ik heb het aan den lijve ondervonden met een film "The Patriot". Eerst gaan huren in de videotheek, prachtig beeld. Later de film gratis gekregen in een promotiepakket en die leek nergens meer op.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

          Klopt en is een fenomeen dat eigenlijk al zo oud is als de straat.

          Bij CD was het ook zo. Desondanks de bitrate daar vastligt moest de kwaliteit vooral gezocht worden bij de mastering. Als ze het er slecht op zetten komt het er ook slecht uit desondanks de drager goed is.
          Bij DVD was het ook zo. Daar zijn verschillende implementaties (verschillende bitrates zo je wil) Met dito gevolg voor de kwaliteit.
          BD is het nog erger. En dat is dan ook je vaststelling geweest.

          Comment


          • #6
            Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Ik zeg niet dat de kwaliteit slecht is, maar gewoon niet wat ik verwacht had van een BluRay. De 2 Avengers films zijn prima op BluRay, maar The Expendables en Shutter Island zien er meer uit dan een upscaled DVD dan een BR. Ik heb DVD's die er beter uitzien dan deze BluRay's...
            Dat heeft dan inderdaad niets te maken met de kwaliteit van Blu-Ray op zich, maar met de opnamekwaliteit (lees kwaliteit waarmee het beeld omgezet werd naar BD).
            Als ze een film in SD op BD zetten, dan is die SD, als ze die daar in HD opzetten, dan is die HD.
            Net als de klank, ik heb al een paar films gezien waar enkel stereo beschikbaar was ... onvoorstelbaar in deze tijden, maar daar kan die schijf of BD-speler niets aan doen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Dat heeft dan inderdaad niets te maken met de kwaliteit van Blu-Ray op zich, maar met de opnamekwaliteit (lees kwaliteit waarmee het beeld omgezet werd naar BD).
              Als ze een film in SD op BD zetten, dan is die SD, als ze die daar in HD opzetten, dan is die HD.
              Net als de klank, ik heb al een paar films gezien waar enkel stereo beschikbaar was ... onvoorstelbaar in deze tijden, maar daar kan die schijf of BD-speler niets aan doen.
              Ja, vandaar ook m'n vraag mbt hoe je kan weten of de film die je koopt wel degelijk HD 1080p is ?
              Panasonic Lumix FZ2000

              Comment


              • #8
                Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                Ja, vandaar ook m'n vraag mbt hoe je kan weten of de film die je koopt wel degelijk HD 1080p is ?
                Misschien schept dat wat licht in het duister, ik denk dat je een kwaliteitslabel wil zien zoals op sommige muziek CD's, maar ik vrees dat dat er niet echt is.

                Comment


                • #9
                  Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Misschien schept dat wat licht in het duister, ik denk dat je een kwaliteitslabel wil zien zoals op sommige muziek CD's, maar ik vrees dat dat er niet echt is.
                  http://www.fwdmagazine.be/fwd/150544...t-4k-ambities/
                  Had ik niet echt in gedachten, maar toch interessant.
                  Sowieso heb ik een serieuze DVD-collectie en wil ik enkel de recente 'blockbusters' vervangen door BluRay (met uitzondering van Star Wars, die zijn niet meer zo recent). Die Expendables en Shutter Island heb ik zoals gezegd gewonnen, maar mocht ik ze gekocht hebben, zou ik serieus teleurgesteld zijn geweest. Heb me laten vertellen dat vele BR films gewoon een DVD master hebben, terwijl de goeie releases werkelijk 'the full HD treatment' hebben gekregen en dit zal wel te maken hebben met het budget/succes van die films. Ik zou toch mogen hopen dat de BR's van bvb. Avatar en Gladiator er gelikt uitzien...
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #10
                    Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Ja, vandaar ook m'n vraag mbt hoe je kan weten of de film die je koopt wel degelijk HD 1080p is ?
                    Vroeger bij CD waren daar officieel symbolen voor zodat je echt kon weten in welke kwaliteit er opgenomen was.
                    Tegenwoordig gebruiken ze dat bij mijn weten niet meer.
                    Ze kunnen er wel op zetten wat ze willen natuurlijk "mastered in full HD" en zo van die flauw afkooksels duiden meestal op _zeer slechte kwaliteit_!

                    In conclusie kan je het dus niet weten. Enkel als je speler het ondersteund om de specs weer te geven ben je zeker.
                    Maar ja, dan is de aankoop al gebeurt natuurlijk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

                      Je kan wel wat terugvinden over blu-ray kwaliteit, dit is zo een listing: http://www.avsforum.com/forum/150-bl...15-2015-a.html
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Je kan wel wat terugvinden over blu-ray kwaliteit, dit is zo een listing: http://www.avsforum.com/forum/150-bl...15-2015-a.html
                        Heel interessant. Thx !
                        Panasonic Lumix FZ2000

                        Comment


                        • #13
                          Re: BluRay teleurstellende kwaliteit

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Je kan wel wat terugvinden over blu-ray kwaliteit, dit is zo een listing: http://www.avsforum.com/forum/150-bl...15-2015-a.html
                          Cewl!!

                          Jammer dat dit nooit op de verpakking staat.

                          Comment

                          Working...
                          X