Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

    Hallo,

    verdergaand op deze topic had ik volgende vraag:

    momenteel hebben wij een oude bridge van Panasonic. Vrij tevreden over als we buiten foto's trekken met veel licht. Nu is het tijd om iets beter te kopen. Belangrijkste reden is om hoge kwaliteitsfoto's te kunnen trekken in verschillende omstandigheden (binnen & buiten/ weinig & veel licht) en dan vooral voor portretten. Dit is puur voor amateurfotografie, maar wel met de bedoeling om bv. foto's op groot formaat af te drukken.

    Keuze gaat tussen:
    - Nikon D5500: krijgt goede reviews, past binnen budget van ongeveer 1000€ - mag iets hoger, mag iets lager.
    - Panasonic FZ1000: handiger dan DSLR, krijgt (zeer) goede reviews, veel opties die op Nikon niet aanwezig is (evf, 4k, superzoom,...)

    In beide gevallen is het de bedoeling om cursus fotografie te volgen om er zo veel mogelijk uit te halen.

    Waar ik niet echt goed over kan oordelen is het verschil in kwaliteit voor beide toestellen, vnl. voor foto's bij weinig licht.
    Als die kwaliteit heel dicht bij elkaar aanleunt dan is de keuze vrij eenvoudig (Panasonic), maar misschien is het verschil net dat die nikon vooral beter zal zijn bij hoge isowaarden? En dat daarom die nikon dus misschien toch de betere keuze is? Kan iemand duiden aan wat ik het verschil zal merken?

    Nog een reden om te twijfelen is dat ik me afvraag of DSLRs nog veel toekomst hebben ... maar dat terzijde want daar zal iedereen wel zijn eigen mening over hebben :-).

    Bedankt

  • #2
    Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

    De Nikon is volgens mij de betere in hogere iso - waarden. Deze heeft dan ook een grotere sensor dan de Panasonic FZ1000. Plus je kan op de Nikon een lichtsterkere lens aanschaffen of een hele lichtsterke prime....ik heb zelf de fz1000 en ben er ongelooflijk tevreden van ook bij low Light toestanden neemt zeer mooie foto's maar voor de hogere iso waarden alla 1600 tot 3200 ben je toch nog beter af met een DSLR om eerlijk te zijn. Plus ik lees ook dat je gaat uitvergroten...
    Dit is mijn mening maar denk dat de meeste mensen dit wel zullen beamen.

    Grtz
    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
      De Nikon is volgens mij de betere in hogere iso - waarden. Deze heeft dan ook een grotere sensor dan de Panasonic FZ1000. Plus je kan op de Nikon een lichtsterkere lens aanschaffen of een hele lichtsterke prime....ik heb zelf de fz1000 en ben er ongelooflijk tevreden van ook bij low Light toestanden neemt zeer mooie foto's maar voor de hogere iso waarden alla 1600 tot 3200 ben je toch nog beter af met een DSLR om eerlijk te zijn. Plus ik lees ook dat je gaat uitvergroten...
      Dit is mijn mening maar denk dat de meeste mensen dit wel zullen beamen.

      Grtz
      Templar
      Ik beaam dat idd, en zeker als je aan portretten wil beginnen zul je met beperkte scherptediepte willen werken, en dan ben je betere met grotere sensor, waar je dan ook nog eens prime lenzen op kan zetten

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

        In jouw geval zou ik gaan voor deze set. Ga je meer plezier aan beleven alleen al omwille vd beeldkwaliteit en de betere live view. De evf vind ik ook een meerwaarde omdat je onmiddellijk ziet hoe de foto zal zijn.

        De FZ1000 kan niet op tegen een grotere sensor en al zeker niet tegen een full frame. Voor portretten wil je vaak een onscherpe achtergrond en daarvoor is een full frame optimaal.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

          Inderdaad dat is zeker waar maar ik vind dat je bridgen moet vergelijken met elkaar en niet met DSLR toestellen of laat staan FX camera's....natuurlijk kan de FZ1000 daar niet tegenop. Moest het wel zijn kocht iedereen er één.
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

            Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
            Inderdaad dat is zeker waar maar ik vind dat je bridgen moet vergelijken met elkaar en niet met DSLR toestellen of laat staan FX camera's....natuurlijk kan de FZ1000 daar niet tegenop. Moest het wel zijn kocht iedereen er één.
            TS vraagt zelf om een vergelijk tussen een DSLR en bridge?

            Trouwens de FZ1000 is even groot en duur als een dslr?

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

              Ik bedoel dat niet op u antwoord ik bedoel in het algemeen!
              En even duur als een DSLR instapmodel misschien wel ja....
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

                Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                Ik bedoel dat niet op u antwoord ik bedoel in het algemeen!
                En even duur als een DSLR instapmodel misschien wel ja....
                TS zou deze vooral gebruiken voor portretten...

                B.v. een Nikon D5200 + 50mm/1.8 of 85/1.8 gaat toch wel een pak beter zijn voor portretten volgens mij...

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

                  Waar lezen jullie dat dit vooral om portretten gaat?
                  Ik zou kiezen voor de veelzijdigheid van een DSLR.
                  Tijdens zo'n fotocursus leer je vooral over de diversiteit van fotografie.
                  Veel cursisten bij ons in de klas lopen rond met een instap DSLR omdat ze zelf nog niet uit zijn wat hun specialiteit(en) is/zijn.
                  Met een bridge zit je onmiddellijk vast qua bereik en er eens een goedkope prime aanschaffen hiervoor zit er niet in.
                  Vergeet ook niet in uw budget: een draagtas (body/objectieven), statief (langere sluitertijd bv.), extra batterij en op termijn een prime en externe flits.
                  Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

                    Bedankt al voor jullie ideeen

                    Dus als ik het goed begrijp zal de dslr toch de beter keuze zijn. Het voorstel van alex606 doet me wel weer twijfelen of een systeemcamera niet toekomstgerichter is, maar die set heeft langs de andere kant wel een beperkte lens... Met uitbreidingen gaat dit een pak duurder uitkomen (voor nikon dacht ik aan een van volgende lenzen:

                    Of

                    )

                    Met al die positieve posts op het forum over de panasonic had ik eerlijk gezegd verwacht dat er daar meer voorstanders gingen zijn ��.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

                      Ik ben voorstander van de fz1000 maar waar u doeleinden liggen ben je beter af met een DSLR.
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

                        Ik ben ook voorstander van de fz1000 maar het toestel heeft ook z'n beperkingen en zoals Templar zegt, denk ik dat voor jou doeleinden een DSLR wel beter is.
                        Ik gebruik de FZ1000 graag om foto's van m'n vissen te trekken. Dat is binnen, vissen bewegen snel en er is meestal niet overdreven veel licht.
                        Dan zit je snel op iso1600 en dat zie je ook wel aan de foto's vind ik. Het hangt er natuurlijk ook van af hoe snel je je stoort aan bepaalde details.
                        Je vermeldt toch een aantal keer "weinig licht" en dan denk ik dat de DSLR toch nog niet iets beter zal presteren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

                          Ok dat is dan duidelijk, bedankt

                          Nog tips voor een lens bij de d5500? Zoek nu gewoon een all-around lens met toch wat zoom. Er is een pakket met een 18-140mm lens of een met 18-55mm en 55mm-200mm. Kan natuurlijk ook een duurdere 18-200mm nemen (om wisselen van lens te vermijden). ..probleem is dat ik me niet echt iets kan voorstellen bij die 140 en 200.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panasonic FZ1000 vs Nikon D5500

                            Oorspronkelijk geplaatst door cocca Bekijk bericht
                            probleem is dat ik me niet echt iets kan voorstellen bij die 140 en 200.
                            Op deze website kan je een simulatie zien



                            Wel zorgen dat ales op DX staat (crop)

                            Comment

                            Working...
                            X