Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

    Vraagje,

    Ik ga volgend jaar op reis naar Alaska. Daar is de laadcapaciteit van batterijen beperkt, dus moet je wat voorgeladen batterijen meenemen.
    Ik vroeg mij af of je voor de Nikon D3s een aansturing kan vinden met AA batterijen ipv de originele. Voor mijn D800 heb ik namelijk zo'n optie voor de batterijgrip.

    Graag jullie bevindingen.

    Alvast dank

    Dirk
    Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
    ----------------------------------------------
    Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

  • #2
    Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

    Neen
    Het enige wat je zou kunnen doen is een oplader via een auto-accu (sigarenaansteker). Dat is nu ook de kost niet.
    Je kan trouwens ook geen opladen van de accu als die in je fototoestel steekt. Dit si bij NIKON niet voorzien.
    Accu's enkel op te laden via oplader. Die oplader kan je volgens type eventueel wel koppelen aan een wagen-accu ...
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

      Voor landschappen zou ik persoonlijk ook liever de D800 mee nemen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat AA batterijen bij lage temperaturen nog meer achteruit lopen dan een originele battery pack.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

        Een originele accu kan je veel sneller vervangen dan een set AA batterijen of accu's.
        Als het heel koud is, dan kan je best een accu warm houden dicht bij je lichaam, maar als dat AA batterijen zijn, dan zijn ze al bijna terug afgekoeld voor ze in de camera zitten.

        Alkalinebatterijen kan je best niet gebruiken, want die leveren bij lage temperaturen niet veel stroom meer.
        Eigenlijk zijn de lithium AA batterijen de enige die echt goed tegen de kou kunnen, maar die zijn wel heel duur en niet herlaadbaar.
        Deze soort dus: http://lygte-info.dk/review/batterie...20AA%20UK.html

        Nimh accu's zijn in de kou iets beter dan alkaline, maar eigenlijk zijn de originele camera-accu's (lithium-ion) nog altijd beter dan AA batterijen of accu's (uitgezonderd de Lithium AA batterijen, want die blijven het bij erg lage temperaturen nog beter doen).

        Zoek een 12V lader voor de originele accu, voor de meeste merken zijn die wel te vinden.
        Als het echt onmogelijk is om er zo eentje te vinden, dan kan je een kleine omvormer kopen van 12V naar 230V, en de originele lader gebruiken die bij de camera is geleverd.
        Zoek bij Google op 12V charger en het type accu, dan heb je die het snelst gevonden.
        Wacht niet tot het laatste ogenblik om die te bestellen, want als die van ver moet komen, dan kan het soms lang duren voor die geleverd wordt.

        En zorg ervoor dat je een paar reserve-accu's bij de hand hebt, want bij heel lage temperaturen is het aantal foto's dat je kan maken per lading veel kleiner.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

          Black Bandit geeft zoals gebruikelijk goeie tips.
          Ik vraag mij alleen af of je je trip niet op een zodanige manier kan plannen dat je op voorhand weet dat je op bepaalde dagen bijvoorbeeld ergens overnacht of verblijft waar stroom is en waar je al wat je hebt weer helemaal vol kan laden. En niet onbelangrijk: ga je meerdaagse trektochten doen door onherbergzaam gebied, of beschik je over een (terrein)wagen? Als je niet kan herladen op een autobatterij dan vermoed ik dat het interessanter is, qua prijs en qua gewicht, om een paar extra batterijen aan te schaffen.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

            Al bij al snap ik niet de bedoeling.
            1) Je hebt een transformator nodig om de originele Nikon-batterij op te laden. Of dit vanaf 230 V of 12 V gebruikt.
            2) Indien je de Nikon-accu op laadtt gebruik makende van AA-oplaadbare batterijen, moet je deze laatste ook zien op te laden, dus eventueel een 2de transformator.
            3) Toch gemakkelijke ervoor te zorgen dat je reserve Nikon-accu's hebt en dat je dan oplaadt vanaf 220 V of 12 v, maar bij deze laatste zal je wel een andere transfo moeten kopen.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

              Even ter verduidelijking :

              Het is een kampeertrip naar een kampplaats en de verplaatsing maken we met een watervliegtuig. Er is geen terreinwagen ofzo in de buurt.
              De bedoeling is om beren te fotograferen tijdens de zalmtrek, dus snelle acties waarvoor de D3s een goed toestel is.
              Ik weet natuurlijk ook dat de Nikon accu's beter zijn, maar die kosten een kleine 100 € per stuk ipv oplaadbare AA batterijen (waarover ik al beschik), vandaar mijn vraag.
              Opladen is niet mogelijk, vermits we geen laadbron ter beschikking hebben. Dus het is batterijen voorzien voor de volledige duurtijd van de kampeertrip, nl 7 dagen.
              Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
              ----------------------------------------------
              Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirre Bekijk bericht
                Even ter verduidelijking :

                Het is een kampeertrip naar een kampplaats en de verplaatsing maken we met een watervliegtuig. Er is geen terreinwagen ofzo in de buurt.
                De bedoeling is om beren te fotograferen tijdens de zalmtrek, dus snelle acties waarvoor de D3s een goed toestel is.
                Ik weet natuurlijk ook dat de Nikon accu's beter zijn, maar die kosten een kleine 100 € per stuk ipv oplaadbare AA batterijen (waarover ik al beschik), vandaar mijn vraag.
                Opladen is niet mogelijk, vermits we geen laadbron ter beschikking hebben. Dus het is batterijen voorzien voor de volledige duurtijd van de kampeertrip, nl 7 dagen.

                Beste, ik denk dat de oplossing in jou antwoord ligt. Geen mogelijkheid tot opladen dus zou ik kiezen voor de "dure" batterijen. Zorg dat je 2-3 extra batterijen bij hebt. Zelf heb ik ook baterijen van Jupio voor mijn D4'en en heel tevreden van. De prijs is niet spectaculair lager maar toch, €69 ipv €93 is een mooie besparing.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

                  Een hele week zonder stroom kamperen ?

                  Dan denk ik aan zonnepaneeltjes.

                  I just reposted this from AR15.com, to save on time. I got the portable solar charging panel done and tested it out today, 8/1/12 for 20 minutes, before a big rain cloud came in and forced me to pack up. Pictures are worth a thousand words, so flame away! Controller and 12vdc female socket...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

                    Voor een D3 zal er geen grip bestaan omdat die al ingebouwd zit in de camera zelf.
                    Er zit al een grote accu in waarmee je heel veel foto's kan maken als je niet de hele tijd het display gebruikt.
                    (Ik denk toch dat je daarmee heel veel foto's kan maken, mijn 1Dx heeft een accu met ongeveer dezelfde capaciteit en die is nog niet half leeg als ik er 2000 foto's mee gemaakt heb.)

                    Voor heel lange trips zonder stroom kan een systeem met zonnepanelen wel een oplossing bieden, maar hou er rekening mee dat de oppervlakte van de panelen bepalend is voor de laadduur van de accu.
                    Met een klein paneeltje zal het dus erg lang duren om de accu te laden, als het sneller moet gaan dan moet je een grotere oppervlakte meenemen.
                    Er zijn wel opvouwbare zonnepaneeltjes die veel gemakkelijker mee te nemen zijn.
                    Maar als je met zonnepaneeltjes werkt, dan is er ook een laadsysteem nodig dat compatibel is met de camera-accu, en dat wordt waarschijnlijk ook een groot probleem.
                    Lithium-ion accu's moeten met de juiste lader geladen worden als je het veilig wil houden, met nimh accu's komt dat niet zo heel nauw (toch niet als je die een paar keer wil bijladen, met een slechte lader gaat de levensduur wel achteruit, maar om het gevaarlijk te maken moet je het al heel bont maken).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

                      De goedkoopste accu's en batterijen ✔ Laagste prijsgarantie! ✔ Voor 23.59 uur besteld, morgen in huis ✔ Veilig achteraf betalen ✔ Betrouwbaar en snel, 123accu.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

                        Ik dacht dat de batterijhouder van de grip voor de D700 compatibel is met de D3s en omgekeerd (ik ben niet zeker het kan ook met de D4 zijn) ik denk dat ik iemand ken iemand die op die manier de accu van zijn D3 (of D4) ook gebruikt in zijn D700 omdat die zo meer fps zou halen, Ik kan het ook allemaal verkeerd begrepen hebben. Maar als het correct is dan is bij een originele baterijgrip van Nikon voor de D700 zit ook een batterijhouder voor AA baterijen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

                          Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                          Ik dacht dat de batterijhouder van de grip voor de D700 compatibel is met de D3s en omgekeerd (ik ben niet zeker het kan ook met de D4 zijn) ik denk dat ik iemand ken iemand die op die manier de accu van zijn D3 (of D4) ook gebruikt in zijn D700 omdat die zo meer fps zou halen, Ik kan het ook allemaal verkeerd begrepen hebben. Maar als het correct is dan is bij een originele baterijgrip van Nikon voor de D700 zit ook een batterijhouder voor AA baterijen.
                          Je denkt verkeerd.
                          De D2., D3. en de D4. zijn toestellen van een iets hogere klasse dan de D7..., de D7.. , enfin alle andere toestellen, en hebben GEEN externe grip.
                          Er kan slechts één batterij in.
                          Misschien beter eerst de specificaties van een toestel bekijken alvoor er dan uitleg over te geven. Dit leidt alleen tot fouten, ...

                          TS, als je alles goed leest merk dat je echt weinig keuze hebt. Accu's mee nemen. De link van Geert kan soelaas brengen voor wat rpijs btreft.
                          Trouwens, indien je met AA zou opstappen, weet dat je met een D700 waar dan wel 4 AA's in kunnen die sneller leeg zijn dan de normale accu. Ook daar weer zal je dan 7 x 4 = 28 batterijen moeten mee nemen en mogelijks is dat onvoldoende. En dat is wel een heel hoog pak batteriijen die je daags voor de trip zal moeten op laden en hopen dat je de goede soort hebt die niet snel leeg loopt en dit zeker niet bij heel lage temperatuur.
                          Klinkt dom en raar, maar als je slapen gaat, de accu's mee nemen in het slaapbed zodat ze warm gehouden worden.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

                            In de accu van een D3 zitten drie lithium-ion cellen in serie, de spanning is dan 12,6V als de accu 100% geladen is.
                            Om die spanning te krijgen met nimh (AA) accu's heb je 10 stuks in serie nodig.
                            Als die AA accu's een capaciteit hebben van 2300mAh, dan heeft dat pakket van 10 stuks dezelfde capaciteit als de originele Nikon accu.
                            Wil je dan een heleboel AA batterijen of accu's meesleuren, samen met een of ander pakket waar ze in passen, om dat dan met een kabeltje op de camera aan te sluiten (je kan een externe voeding gebruiken op die camera, dus dat is een mogelijkheid), of neem je lever een extra accu mee die je zo in de camera kan steken?
                            Compatibele accu's (niet van het merk zelf dus) hebben gewoonlijk wel een lagere capaciteit dan de originele, maar als je dan de prijs bekijkt krijg je van die fabrikanten meer Wh voor je geld (meer capaciteit per euro).

                            En dan is er nog het gewicht, ik heb eventjes 10 GP Recyko AA accu's op de weegschaal gelegd, die wegen samen 282 gram, maar daar moet dan nog een behuizing rond gemaakt worden, en er moet nog een kabeltje bij om aan te sluiten op de camera.
                            Ter vergelijking, de Canon LP-E4 (is vergelijkbaar met een accu voor de D3) weegt in zijn geheel (behuizing inbegrepen) maar 181 gram.
                            Dat is ook een van de belangrijkste redenen waarom de huidige camera's niet met nimh-accu's werken, maar wel met lithium-ion (compacter en minder gewicht voor dezelfde capaciteit).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D3s - aansturing met AA batterijen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              Je denkt verkeerd.
                              De D2., D3. en de D4. zijn toestellen van een iets hogere klasse dan de D7..., de D7.. , enfin alle andere toestellen, en hebben GEEN externe grip.
                              Er kan slechts één batterij in.
                              Misschien beter eerst de specificaties van een toestel bekijken alvoor er dan uitleg over te geven. Dit leidt alleen tot fouten, ...
                              .
                              Dat de D700 en de D3 van een andere klasse zijn weet ik ook wel, ik werk zelf met een D700 met een extrene MB d10 batterijgrip, dus niet ingebouwd zoals de D2, D3, D4. En ik zeg toch ook dat ik het allemaal verkeerd begrepen kan hebben, maar ik zie die ex-collega niet meer ik ik kan het dus ook niet direct navragen en ik kon er op het net niet direct iets over vinden.
                              Maar de MB d10, de batterijgrip voor de D700, heeft een lade voor 8 AA's, en die ex-collega gebruikte, dacht ik, in die MB d10 een lade met een batterij van een D3 (of D4). Het kon dus toch zijn dat die lade met AA's ook in de D3 zou passen. En als het niet kan, goed dan dat jij dit recht zet.

                              Maar volgens volgende link heb ik niets misbegrepen hoor. Met de BL-3 batterij cover kan de MB d10 ook met een EN-EL4 werken en dan is het misschien toch niet zo dom een even van iemand die lade voor AA's van de MB d10 te lenen en te proberen in de D3. De contactpunten moeten dan toch op de zelfde plaats zitten als bij die EN-El4
                              Last edited by kawaracer; 28 december 2015, 19:34.

                              Comment

                              Working...
                              X