Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand tips

    Ik heb een portret gemaakt van een vriend die stand-up comedian is. Ik deed dit om mijn eigen portfolio aan te kunnen vullen, maar wilde hem ook een leuke foto bezorgen waarmee hij zichzelf wat kan promoten. Ik heb er dus geen probleem mee dat hij die foto bvb op zijn facebook-pagina gebruikt, of dat die op een affiche komt te staan voor een show die hij zou geven.

    Maar daarnaast maakte ik ook de bedenking dat foto's soms hun eigen leven gaan leiden. Dat wil ik wel wat inperken. Stel dat hij die foto zomaar aan HUMO doorgeeft, of iemand maakt een fotoboek met "Grootste komieken ter wereld" of zoiets, dan worden die foto's plots gebruikt voor het winstbejag van andere mensen. Dat wil ik dus vermijden door goede afspraken te maken.

    Daarom mijn vraag: hoe zou ik dit kunnen formuleren in een contractje? Bestaat er van zoiets een modelcontract, bijvoorbeeld? Misschien vergeet ik nog bepaalde gevallen waarvan ik later spijt zal hebben dat ik ze niet opgenomen hebt in mijn overeenkomst. Is het een idee om erin op te nemen dat er altijd schriftelijke goedkeuring van mij vereist is voor de foto ergens gepubliceerd mag worden?

    Heeft hier iemand ervaring mee?
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

    Of je doet het graag en met plezier, of je doet het niet. Zo'n goede vriend is het blijkbaar niet als je hem niet vertrouwd.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

    Comment


    • #3
      Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

      ik denk dat je eens moet zoeken naar gebruiksrechten verlenen terwijl jij het auteursrecht behoud.

      Comment


      • #4
        Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

        Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
        Of je doet het graag en met plezier, of je doet het niet. Zo'n goede vriend is het blijkbaar niet als je hem niet vertrouwd.
        Naast de kwestie. Voor je kunt spreken van een (breuk in) vertrouwen, moet je eerst afspraken kunnen maken. Ik wil dus weten hoe ik die afspraken kan verwoorden, of dat nu onder vrienden mondeling is, of op contract tussen vreemden. Daarvoor wil ik dus weten welke nuances er bestaan.


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        http://kasper.photography & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

          Er is het auteursrecht (die jij hebt als fotograaf)
          Die bepaalt dat jij mag beslissen waar en hoe een foto gepubliceerd kan worden.
          Gebruikelijk bij TFCD (gratis fotografie) is dat zowel de fotograaf als de geportreteerde de foto kunnen gebruiken in bescheiden kring zonder commercieel doel.
          Wordt een foto wel commercieel gebruikt dan is het gebruikelijk de fotograaf hiervoor te vergoeden. Wil de fotograaf de foto verkopen dan heeft hij de toestemming nodig van de geportreteerde die meestal ook een vergoeding zal willen (zie portretrecht)

          Er is dus ook het portretrecht (dat de geportreteerde heeft)
          Die bepaalt dat hij/zij mag beslissen of een foto al dan niet publiek gepubliceerd kan worden. Dit houd in dat jij als fotograaf de foto niet commercieel mag gebruiken zonder zijn toestemming.
          Maar het portretrecht heeft dan wel toestemming aan de geportreteerde om zijn eigen kop ergens commercieel te publiceren, hij kan echter niet om de auteurswetgeving die de fotograaf beschermd want het is namelijk het werk van de fotograaf. Hij zal jou dus moeten vergoeden.

          Als ik mij niet vergis is dit zowat de moraal van de wetgeving. Je kan deze woorden eventueel aan een contractje toevoegen om het wat kracht bij te zetten.
          Op internet zijn links en rechts standaard modelcontracten te vinden voor TFP TFCD basis.

          Mijn bescheiden ervaring hierin is dat zowel op laag niveau (vrienden, buren, familie, voetbalploeg,...) iedereen daar zijn zak aan veegt.
          Ze kennen die wetgeving niet en handelen er dan ook niet naar de fotograaf gepast te vergoeden.

          Maar de geruchten gaan dat ook grote professionele bedrijven zich hier aan zouden zondigen. Ze draaien hun hand er niet voor om om uw werk van internet te plukken en in hun magazines te publiceren zonder vergoeding of bronvermelding.

          Zeer vervelende kwestie allemaal en ik vrees dat er maar weinig aan te doen is.
          Als fotograaf moet je dat wat beter anticiperen en per direct geld vragen voor je werk.
          Ook niet ideaal als net nu die foto van jou hand wereldwijd viril gaat. Maar dat neem je erbij.

          Comment


          • #6
            Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Zeer vervelende kwestie allemaal en ik vrees dat er maar weinig aan te doen is.
            Als fotograaf moet je dat wat beter anticiperen en per direct geld vragen voor je werk.
            Ook niet ideaal als net nu die foto van jou hand wereldwijd viril gaat. Maar dat neem je erbij.
            Bedankt voor de informatie.

            Geld heb ik niet willen vragen. In dit stadium vind ik nog niet dat mijn portfolio al consistent genoeg is om geld te kunnen vragen. Dit project is dus voor mijn portfolio en mijn naambekendheid. Maar inderdaad, als je op voorhand geld vraagt, vermijd je nadien gevoelens van wrok. Nu ga ik het beperken tot een afspraak mbt het gebruik ervan. Geen buitensporige eisen, maar gewoon eerlijke afspraken. Mijn naam moet vermeld worden, de foto mag niet verkocht worden, dergelijke zaken.

            Dit lijstje (online gevonden) vind ik al een goede basis:

            - De fotograaf zal foto's maken van het model zonder hiervoor op welke manier dan ook te worden vergoed.
            - Het model zal modellenwerk leveren voor de fotograaf zonder hiervoor op welke manier dan ook te worden vergoed.
            - Het auteursrecht van de foto's blijft bij de fotograaf.
            - Het model krijgt binnen een termijn van …… dagen, …….. (aantal) foto’s aangeleverd in volledig digitaal formaat en verkleind webformaat.
            - Beide partijen mogen de foto’s vrij gebruiken voor promotionele doeleinden, zowel in geprinte als digitale vorm. Naamsvermelding van fotograaf en model is verplicht.
            - Geen van beide partijen mogen de foto’s commercieel gebruiken en/of verkopen aan een derde partij.

            Enkel bij die laatste had ik graag wel het recht gehad om de foto's te verkopen (in boekvorm bvb), maar ik kan begrijpen dat je als model daarmee niet akkoord wil gaan.
            http://kasper.photography & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

              Wat met op het internet gewoon aan webresolutie (vb 1024) te verspreiden met je naam/logo/email in de hoek.
              Spreek ook met die vriend af deze zo te verspreiden.

              Indien professionele bedrijven je foto willen gebruiken hebben ze je gegevens. En indien ze in photoshop de gegevens wegwerken of croppen dat deze wegvallen hebben ze in ieder geval geen mogelijkheid te zeggen dat ze t niet wisten...

              Comment


              • #8
                Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                Wat met op het internet gewoon aan webresolutie (vb 1024) te verspreiden met je naam/logo/email in de hoek.
                Spreek ook met die vriend af deze zo te verspreiden.

                Indien professionele bedrijven je foto willen gebruiken hebben ze je gegevens. En indien ze in photoshop de gegevens wegwerken of croppen dat deze wegvallen hebben ze in ieder geval geen mogelijkheid te zeggen dat ze t niet wisten...
                Ik heb er ook al over nagedacht, maar ik twijfel nog. Ik volg enkele (internationale) fotografen op facebook en ik merk dat zij eigenlijk zelden een watermerk op hun foto's plaatsen. Ook op portfolio's van veel grote fotografen zie je geen watermerk. Natuurlijk, hun naam is al bekend genoeg, ze hebben er misschien geen nood aan om nog hun naam te verspreiden met watermerken.
                http://kasper.photography & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                  Ik heb er ook al over nagedacht, maar ik twijfel nog. Ik volg enkele (internationale) fotografen op facebook en ik merk dat zij eigenlijk zelden een watermerk op hun foto's plaatsen. Ook op portfolio's van veel grote fotografen zie je geen watermerk. Natuurlijk, hun naam is al bekend genoeg, ze hebben er misschien geen nood aan om nog hun naam te verspreiden met watermerken.
                  En een 'gestolen' beeld valt dan ook op, daar komt men niet mee weg (in tegenstelling tot ons (met alle respect ) kleine visjes.
                  Een watermerk zoals sommige in transparant over de gehele foto of centraal doen vind ik verschrikkelijk, maar in een onderhoek vind ik dit nooit storend.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                    En een 'gestolen' beeld valt dan ook op, daar komt men niet mee weg (in tegenstelling tot ons (met alle respect ) kleine visjes.
                    Een watermerk zoals sommige in transparant over de gehele foto of centraal doen vind ik verschrikkelijk, maar in een onderhoek vind ik dit nooit storend.
                    Inderdaad die logo's over het volledige beeld zijn echt niet aan te zien.
                    En ergens in een hoekje is redelijk nutteloos.
                    Daarom ben ik geen voorstander van watermerken.
                    Iemand die niet van zins is om respect te tonen voor de fotograaf, die werkt zo'n logo makkelijk weg.
                    En iemand die wel respect heeft, die weet je ook wel te vinden zonder een logo.
                    Groetjes,
                    Dominic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

                      Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                      En iemand die wel respect heeft, die weet je ook wel te vinden zonder een logo.
                      Dan nog is het logo de indicatie wie de foto gemaakt heeft, en om die te vinden. Via de exif kan ook maar is misschien een omweg.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                        Dan nog is het logo de indicatie wie de foto gemaakt heeft, en om die te vinden. Via de exif kan ook maar is misschien een omweg.
                        Ik ben onlangs nog gecontacteerd geweest ivm een foto door mij gemaakt. Die foto had ik zelf niet eens meer online staan, en in de exif gegevens stond mijn naam niet vermeld.
                        De foto zweefde nog ergens op het net rond. Toch heeft die persoon de moeite gedaan (makkelijk via google) om mij te vinden met de vraag of de foto mocht gebruikt worden voor een bepaald project.
                        Waarmee ik maar wil zeggen dat er ook nog eerlijke mensen bestaan.
                        Groetjes,
                        Dominic

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gratis foto gemaakt, maar ik wel wel afspraken maken omtrent het gebruik. Iemand

                          Ik heb er uiteindelijk geen logo/naam op gezet. Het is duidelijk op de foto te zien wie de persoon is. Wanneer ze de foto willen gebruiken hebben ze maar aan hem te vragen wie de fotograaf was.
                          http://kasper.photography & Flickr

                          Comment

                          Working...
                          X