Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Legaal bijverdienen als fotograaf?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Legaal bijverdienen als fotograaf?

    Ik ben reeds een tijdje bezig met fotografie, ik doe dit deels als hobby en deels als bijverdienste.

    De opdrachten die ik doe als bijverdienste zijn meestal voor bevriende opdrachtgevers, dus dit loopt altijd wel vlot.
    Nu heeft er me een mogelijke opdrachtgever gecontacteerd om regelmatig opdrachten voor hem uit te voeren, maar dit wil hij enkel met factuur om zelf wettelijk in orde te zijn.

    Momenteel beschik ik niet over een diploma bedrijfsbeheer of boekhouding, dus hoe kan ik dit op een legale manier aanpakken zodat ik maar ook de opdrachtgever met alles in orde is?
    Ik heb al wat info zitten opzoeken of er bepaalde statuten zijn of vrijstellingen, maar ik kan niet echt ergens duidelijk uitsluitsel vinden of je ook zonder zelfstandigenstatuut/BTW-nummer iets legaal kan bijverdienen.

  • #2
    Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

    Mits deze opdrachten op jaarbasis geen duizenden euro's gaan opleveren zit je vrij ''safe''
    Ik verdien dit jaar ook wat bij en heb ook geen btw nummer etc die een eigen baas/bedrijf wel zou hebben.

    Je komt er niet onderuit om zonder factuur een opdracht te doen bij een opdrachtgever. Ze moeten verantwoorden waar zij hun uitgaven aan kwijt zijn vandaar. Dit is voor jou ook handiger want dan kun ja na verloop van tijd terugzien welke kosten je hebt gemaakt, zonder dat je dat (als je veel verdient) je je rekening na moet zoeken wanneer je de betalingen hebt ontvangen.

    Maar op dit forum zitten wel enkele fotografen die een zelfstandige zijn dus je vast beter kunt helpen.
    1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

    Comment


    • #3
      Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

      Het komt er waarschijnlijk toch nooit van, maar dit zou een heel goede oplossing kunnen worden http://www.gva.be/cnt/dmf20151213_02...amers-verhuren .
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

        Kan je ook een BTW-nummer aanvragen indien je zelf geen bedrijfsbeheer diploma of getuigschrift kan voorleggen?

        Volgens de info die ik heb gevonden zijn dit enkele uitzonderingen waarbij het wel zou kunnen dacht ik:

        "Wie bewijst de kennis bedrijfsbeheer?
        In de eenmanszaak:
        Uzelf als ondernemingshoofd
        Een aangestelde:
        Uw echtgeno(o)t(e)
        Uw wettelijk samenwonende partner
        Uw partner met wie u 6 maanden officieel samenwoont
        De zelfstandige helper die bloed- of aanverwant van het ondernemingshoofd tot in de derde graad is
        Een werknemer met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur"

        "In een éénmanszaak kan iemand anders ook de kennis van bedrijfsbeheer bewijzen:

        Je echtgeno(o)t(e) of je wettelijk samenwonende partner
        Iemand van je familie (beperkt tot familieverband in de derde graad)
        Een werknemer die instaat voor het dagelijkse beheer

        Let op! Wanneer je iemand anders het bewijs van bedrijfsbeheer laat leveren, zijn de echtgeno(o)t(e), de partner of het familielid verzekeringsplichtig in het sociaal statuut van de zelfstandigen! Daarom moeten de partner en het familielid zich aansluiten bij het sociaal verzekeringsfonds, als ‘helper’. De echtgeno(o)t(e) en de wettelijk samenwonende partner moeten zich aansluiten als ‘meewerkende echtgeno(o)t(e)’. Meer info over het statuut van de zelfstandige helper en de meewerkende echtgeno(o)t(e) vind je in het deel Je aansluiten bij het Sociaal Verzekeringsfonds."

        Kan je dan ook een BTW-nummer verkrijgen indien je een boekhouder in dienst neemt, zonder dat je zelf een kennis van bedrijfsbeheer kunt voorleggen?
        Ik leid hier dan ook uit af dat je dit kan doen indien een familielid (tot in de derde graad) ook over een diploma/getuigschrift bedrijfsbeheer beschikt.
        Last edited by Antoine Bomon; 17 december 2015, 16:02.

        Comment


        • #5
          Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

          Het lijkt een simpele vraag maar is het niet.

          Er is de btw wetgeving, de sociale wetgeving, de belastingswetgeving en ze hebben alle een eigen interpretatie qua inkomsten en dergelijke meer.

          Je kan bv. perfekt geen btw nr. nodig hebben maar toch sociale bijdrage moeten betalen. Je kan ook occasioneel veel geld ' verdienen ' en toch niet als zelfstandige beschouwd worden door een of andere dienst. Je kan echter ook meerdere karige inkomsten hebben en een klein totaal inkomen en toch als zelfstandige beschouwd worden door een of andere dienst. Voorbeeld : je verkoopt je auto voor 20.000 euro ... dat maakt je geen zelfstandige, geen rsz verplichting enz. OF je verkoopt 5 'diensten' aan 150 per dienst ... dan weet de fiscus dat want de ondernemer die aan iemand meer dan 125 euro betaald heeft moet dat vermelden in een fiscale fiche 281.50 ... en die moet ergens halverwege het jaar ingediend worden, dat kan dus meerdere gevolgen hebben : je doet geen ' occasionele dienstverlening ' meer maar kan worden beschouwd als zelfstandige, enzovoort enzoverder.

          Er is dus niet zomeer even vlug een éénduidig antwoord te geven EN er is ook niet OP VOORHAND een antwoord te geven, want vandaag kan je nog onder een bepaalde grens zitten maar morgen er over ....

          En uiteraard zoals elke goede Belg, al je inkomsten aangeven, voor een partikulier onder de rubriek ' diverse inkomsten ', belast aan 33 % (gelukkig zonder opcentiemen).

          Als partikulier schrijf je dus geen FAKTUUR uit, maar een VERKOOPBEWIJS of onKOSTENNOTA (de ondernemer zal dat inbrengen als verkoopnota of debetnota en bijhouden aan wie, hoeveel en hoe vaak hij iets heeft betaald, weer met het oog op het verplicht indienen van de fiscale fiche 281.50). Daar zit dan geen btw bij.
          Last edited by Empe; 17 december 2015, 16:21.

          Comment


          • #6
            Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

            Een diploma middelbaar onderwijs is voldoende voor kennis van bedrijfsbeheer.

            Wanneer je begint als zelfstandige of met een vennootschap zit je wel vast aan een aantal jaarlijks terugkerende kosten (sociale zekerheid, beroepsaansprakelijkheidsverzekering, evt boekhouder), dus je moet een minimum omzet halen.
            Onder € 15.000 (vanaf 1 januari € 25.000) kan je als kleine onderneming zonder BTW werken (voor particulieren ben je dan goedkoper, maar je kan zelf geen BTW aftrekken, als je het zou doen om je fotogerief goedkoper te kopen gaat dat niet).
            Alhoewel een BTW-nummer op zichzelf niets kost, enkel een vervelend werkje om elke 3 maanden je aangifte online te doen.

            Ik weet niet of er momenteel diplomavereisten of een vestigingswet bestaan om als fotograaf te werken en of je zonder dat occasioneel werk mag doen, maar de oplossing van Empe om het als diverse inkomsten aan te geven is de meest eenvoudige.
            Last edited by palombian; 17 december 2015, 16:46.

            Comment


            • #7
              Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

              Ik ben net zelf ook bezig met alles uit te spitten omtrent dit onderwerp.

              Kort samengevat:
              - Je betaalt eenmalig +/- 82 euro om je ondernemingsnummer aan te vragen (eenmalig). Dit moet ook indien je niet-BTW-plichtig wenst te zijn.
              - Je betaalt eenmalig +/- 50 euro om BTW-plichtig te worden.
              - Je kunt ervoor kiezen om niet-BTW-plichtig te zijn, maar enkel als je minder dan 15.000 euro inkomsten hebt.
              - Nadeel om niet-BTW-plichtig te zijn: je kunt de BTW van je aankopen niet inbrengen.
              - Nadeel om wel-BTW-plichtig te zijn: je moet je boekhouding elke kwartaal doen.
              - Je betaalt de eerste 3 jaren een vaste sociale bijdrage. +/- 72 euro, elk kwartaal. Dit is normaal gezien berekend op je inkomsten, maar aangezien men nog niet weet hoeveel je er hebt, wordt dit pas na 3 jaar berekend. Blijkt na 3j dat je in dat eerste jaar niets verdiend hebt, dan krijg je die bijdragen terug. Als je minder dan +/- 1.450 verdient hebt, moet je zelfs helemaal geen bijdrage betalen, en krijg je dus je geld terug.
              - Die sociale bijdrage wordt berekend in schijven (kun je opzoeken). De eerste schijf is dus gratis. Indien blijkt dat je meer verdiend hebt, moet je die extra bijdragen achteraf toch betalen. Je kunt ook onmiddellijk een hogere bijdrage betalen, als je bvb al weet dat je in een hogere schijf zit. Dan moet je achteraf dat geld niet meer betalen. Er is zelfs een financieel voordeel om je bijdrage al onmiddellijk correct in te schatten, maar daar ben ik momenteel niet in thuis.
              - Er komt ook nog eens een jaarlijkse provinciebelasting bij, tussen 60 en 125 euro, afhankelijk van waar je woont.

              Ik vond zonet ook een overzicht van al de kosten:
              http://www.fctr.be/2012/05/kosten-bijberoep/ (onderaan de pagina)

              Tenslotte:
              Je hebt geen diploma nodig om fotograaf te mogen zijn.
              Je moet wel kunnen aantonen dat je iets van bedrijfsbeheer weet. Maar dat is al aan bod gekomen.

              Zoals ik het dus zie:
              - Je betaalt éénmalig 82 of 130 euro, afhankelijk of je BTW-plichtig wil worden.
              - Je betaalt wel constant sociale bijdragen, maar krijgt die later terug als je niets hebt verdient.
              - Je betaalt jaarlijks de provinciebelastingen. Deze vind ik het zuurst. Want zelfs al verdien je niets, toch moet je dat vast bedrag betalen.
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

                eventueel even een boekhouder of boekhoudkantoor raadplegen kan heel verhelderend werken. De cursus bedrijfsbeheer wordt heel regelmatig op heel veel plaatsen gegeven en is niet zo moeilijk hoor.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                  Ik ben net zelf ook bezig met alles uit te spitten omtrent dit onderwerp.

                  Kort samengevat:
                  - Je betaalt eenmalig +/- 82 euro om je ondernemingsnummer aan te vragen (eenmalig). Dit moet ook indien je niet-BTW-plichtig wenst te zijn.
                  - Je betaalt eenmalig +/- 50 euro om BTW-plichtig te worden.
                  - Je kunt ervoor kiezen om niet-BTW-plichtig te zijn, maar enkel als je minder dan 15.000 euro inkomsten hebt.
                  - Nadeel om niet-BTW-plichtig te zijn: je kunt de BTW van je aankopen niet inbrengen.
                  - Nadeel om wel-BTW-plichtig te zijn: je moet je boekhouding elke kwartaal doen.
                  - Je betaalt de eerste 3 jaren een vaste sociale bijdrage. +/- 72 euro, elk kwartaal. Dit is normaal gezien berekend op je inkomsten, maar aangezien men nog niet weet hoeveel je er hebt, wordt dit pas na 3 jaar berekend. Blijkt na 3j dat je in dat eerste jaar niets verdiend hebt, dan krijg je die bijdragen terug. Als je minder dan +/- 1.450 verdient hebt, moet je zelfs helemaal geen bijdrage betalen, en krijg je dus je geld terug.
                  - Die sociale bijdrage wordt berekend in schijven (kun je opzoeken). De eerste schijf is dus gratis. Indien blijkt dat je meer verdiend hebt, moet je die extra bijdragen achteraf toch betalen. Je kunt ook onmiddellijk een hogere bijdrage betalen, als je bvb al weet dat je in een hogere schijf zit. Dan moet je achteraf dat geld niet meer betalen. Er is zelfs een financieel voordeel om je bijdrage al onmiddellijk correct in te schatten, maar daar ben ik momenteel niet in thuis.
                  - Er komt ook nog eens een jaarlijkse provinciebelasting bij, tussen 60 en 125 euro, afhankelijk van waar je woont.

                  Ik vond zonet ook een overzicht van al de kosten:
                  http://www.fctr.be/2012/05/kosten-bijberoep/ (onderaan de pagina)

                  Tenslotte:
                  Je hebt geen diploma nodig om fotograaf te mogen zijn.
                  Je moet wel kunnen aantonen dat je iets van bedrijfsbeheer weet. Maar dat is al aan bod gekomen.

                  Zoals ik het dus zie:
                  - Je betaalt éénmalig 82 of 130 euro, afhankelijk of je BTW-plichtig wil worden.
                  - Je betaalt wel constant sociale bijdragen, maar krijgt die later terug als je niets hebt verdient.
                  - Je betaalt jaarlijks de provinciebelastingen. Deze vind ik het zuurst. Want zelfs al verdien je niets, toch moet je dat vast bedrag betalen.
                  Zeer mooi overzicht.

                  Reken verder even uit hoeveel belasting je betaalt als zelfstandige in bijberoep:
                  - sociale zekerheidsbijdrage is ong 23% (boven het minimum), wel als kosten in te brengen
                  - je uiteindelijke winst wordt bovenop je inkomsten als loontrekkende belast, dus doorgaans aan 50%

                  Tenzij je zowel als loontrekkende en als zelfstandige zeer weinig verdient (de fiscus houdt in het oog wanneer je teveel kosten maakt), is zelfstandige in bijberoep fiscaal niet erg interessant.
                  Je bouwt ook geen rechten op met je sociale bijdragen.
                  Bovendien moet je per trimester minstens halftijds in loondienst blijven (geen sabatticals enz...), en hopelijk word je niet werkloos wanneer je pas begonnen bent.
                  Last edited by palombian; 17 december 2015, 19:50.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

                    - je uiteindelijke winst wordt bovenop je inkomsten als loontrekkende belast, dus doorgaans aan 50%
                    ... dus doorgaans hebben we als loontrekkende een belastbaar inkomen van rond de 37750 euro per jaar oftewel meer dan 3000 euro belastbaar inkomen per maand .

                    Want 37750 euro belastbaar inkomen is de grens waarboven men 50 % begint te betalen op wat daarboven verdient wordt.

                    Ik denk eerder dat de meeste loontrekkenden een belastbaar inkomen hebben tussen 20601 en 37750 euro. Laat ons het gemiddelde nemen, zo'n 29000 euro, dan kan je nog gerust ruim 8000 euro bijverdien (is dus nettoresultaat inkomsten minus kosten ) alvorens men aan die 50 % belasting komt op wat hoger dan 37750 is. En dan is je echt belastingpercentage op alles tot 37750 euro zo'n 36 %.

                    Je kan ook andersom werken : je maakt als zelfstandige starter verlies (je moet immers je ' gereedschappen ' aanschaffen en je werkingskosten maken (reclame, kaartjes, telefoon, autokosten, bureel of studiokosten, enz... ) en dat verlies aftrekken van je belastbaar inkomen als loontrekkende en van een hogere naar een lagere belastingschijf gaan ...

                    Ik wil maar zeggen : er is meer dan zwart wit.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      ...Bovendien moet je per trimester minstens halftijds in loondienst blijven (geen sabatticals enz...), en hopelijk word je niet werkloos wanneer je pas begonnen bent.
                      En wat als je dan tegenslag hebt en je komt werkloos te vallen in je hoofdberoep? Hoe moet het dan verder met je bijberoep?

                      Of verder geredeneerd. Stel je bent werkloos en zoekt naar een vaste full time job maar wil fotograaf al starten in "bijberoep".

                      Hoe moet je die dingen dan regelen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

                        Daar zijn regelingen voor en die kan je vinden op de site van de rva. Bv. enkel 's avonds en 's nachts werken, zaterdag en zondag mag ook heel de dag ... niet te veel verdienen (alles meer dan zo'n 13,50 /dag wordt afgetrokken van de uitkering).



                        Je kan als werkloze niet starten als zelfstandige in bijberoep. (bruggepensioneerden soms wel).

                        Let wel op met die teksten en de interpretatie er van, er zijn tal van te vervullen verplichtingen en een rits uitzonderingen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          En wat als je dan tegenslag hebt en je komt werkloos te vallen in je hoofdberoep? Hoe moet het dan verder met je bijberoep?

                          Of verder geredeneerd. Stel je bent werkloos en zoekt naar een vaste full time job maar wil fotograaf al starten in "bijberoep".

                          Hoe moet je die dingen dan regelen?
                          Zoals Empe reeds zei, je kunt geen bijberoep hebben wanneer je werkloos bent. Dan wordt dat dus onmiddellijk je hoofdberoep. Ik heb een tijd geleden zelf in de situatie gezeten waarbij mijn full time job geen zekerheid meer was en ik heb dan ook wijselijk besloten om nog even te wachten met het aanvragen van mijn bijberoep.

                          Wanneer je reeds een bijberoep hebt in combinatie met je full time job, maar je verliest die full time job, dan hangt het er vanaf hoe lang je reeds in bijberoep bent. Als je 3 maanden (ik weet de exacte duurtijd niet) in bijberoep bent en je verliest dan je job, dan blijft dat nog (even) je bijberoep. Stel dat je je bijberoep aanvraagt en een week later geen werk meer hebt, dan wordt je bijberoep je hoofdberoep. Mee opletten dus.
                          http://kasper.photography & Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

                            Hmm, is wel zeeeeeer streng nee?
                            Ik denk dan vooral aan mensen die zich willen ontwikkelen in het beroep van fotograaf. Die zal niet starten met een klantenbestand van 1000 klanten.
                            Zo kan je bv stilaan het beu aan het worden zijn op je werk of er hangen geruchten dat een en ander zal veranderen, whatever, en willen voorbereiden op het beroep van fotograaf. Of je bent al tijdje werkloos en zou als fotograaf voorzichtig willen starten. 1 opdrachtje per week bv om maar iets te zeggen. Daar kan je niet van leven.
                            Het wordt die groep mensen echt wel onmogelijk gemaakt de stap te zetten.

                            Is daar geen mouw aan te passen? Als ik het goed heb mogen acteurs werkloos zijn en toch af en toe een rolletje doen.
                            Fotografie is toch ook beeldende kunst?

                            Maar dan nog. Stel je hebt een hoofdberoep en wil starten in bijberoep als fotograaf. Als ik hier zo lees wat de fiscale gevolgen zijn dan kan je het best ook maar laten voor wat er nog overschiet. Mijn goesting zou direct over zijn. Kan je daar niet creatief een oplossing voor uitwerken dat je apart belast wordt op dat deel inkomsten? Ik denk dan bv aan creatieve ondernemingsvormen of zo.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Legaal bijverdienen als fotograaf?

                              Ik denk dan bv aan creatieve ondernemingsvormen of zo.
                              Je kan met een vennootschap werken.
                              Als je zoveel verdient dat je jezelf relatief weinig moet uitbetalen om te leven (maar dan ben je ook zelfstandige) en de rest oppot voor later, in een huis steekt ofzo, plus evt een dividend hou je meer over, alhoewel met de liquidatiebonus aan 25% het vet ook van de soep is.

                              Opnieuw, dit vereist een regelmatige inkomensstroom, of minstens een startkapitaal.

                              Misschien is aangeven aan 33% als diverse inkomsten toch nog het simpelste om te beginnen.
                              Last edited by palombian; 21 december 2015, 22:07.

                              Comment

                              Working...
                              X