Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies voor leek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies voor leek

    Hallo,

    In september maken wij onze grote reis naar de Westkust van Amerika.
    Hoewel we uitstekende foto's nemen met onze gsm's (iphone 6 + Samsung note 4) willen we al dit moois wat we gaan zien toch 'knapper' vastleggen.

    We kennen beide niets, of toch heel weinig van fotografie.
    Ons oog valt meteen op een DSLR, aangezien een bridge ons niet meteen aanspreekt.

    Budget staat op +- 500 euro, inclusief lens...
    Ik wil gerust ook een goede tweedehands kopen, dus de tweedehandsprijzen mogen ook in rekening genomen worden.

    Na wat opzoeken dacht ik spontaan aan:
    - Canon EOS 1200 D
    - Nikon 3300
    - Nikon 5200

    Allen zie ik als instap de lens '18-55 staan..

    Graag meer info!
    Thx

  • #2
    Re: Advies voor leek

    Hallo,

    De Nikon D5200 + 18-105mm lens komen aardig in de buurt van je budget (nieuw).
    De 18-55mm zou ik niet dadelijk nemen gezien je reis. Een beetje meer tele zal je dan zeker kunnen gebruiken.
    Qua prijs-kwaliteitsverhouding is de D5200 een topper - en ook qua afmetingen.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Advies voor leek

      op automatische stand zal je niet veel betere resultaten bekomen dan met je i6, mss in donkere omstandigheden zal je wat minder ruis hebben. ik ken dan weer vrij weinig van gsmfotografie maar wat ik daar zo links en recht oppak is dat je me een statiefje met iphonehouder leuke dingen kan doen. die nieuwe dxo camera voor aan je iphone te koppelen zou 'top' beelden geven. denk dat deze rond jou budget zit.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Advies voor leek

        Toestellen vastnemen en door het menu scrollen en zien wat je het beste past, de 5200 is een stapje hoger dan de andere 2 die je opnoemt. Zoals Jaja reeds aangeeft is de 18-55 een beperkte lens. De 18-105 is kwalitatief misschien iets beter maar heeft in ieder geval iets meer zoombereik. Als je daar nog een 2de lens 70-300 bij zoekt, dan kom je al heel ver. Als de hobby fotografie niet echt je interesse is maar het enkel om de vakantie kiekjes gaat is dan kan je ook kijken naar een een 18-200mm Tamron, Sigma of merk eigen, dat gaat goedkoper uitkomen dan een combinatie met 2 lenzen. Verder raad ik je aan om het toestel toch een tijdje voor je reis aan te kopen om het toestel te leren kennen. En om wat te gaan lezen over fotografie (compositie,belichtingsdriehoek, diafragma, sluitertijd en ISO), want ook een Dslr op volledig automatisch zal maar matige beelden opleveren. Maar als je de controle van 1 of meer parameters overneemt van de camera ga je met mooiere foto's thuis komen.

        Comment


        • #5
          Re: Advies voor leek

          Je zegt zelf niets te kennen van SLR. Dan vrees ik ook dat met uitzondering van een iets hogere technische kwaliteit er niet veel betere fotos gaan uitkomen.
          Fotografie is vooral ook technisch inzicht en een SLR laat je toe alle technische aspecten te gaan besturen.
          Ontbreekt de kennis daarvoor dan moet het op automatisch en dat automatisch is niet veel soeps.

          Budget ook aan de lage kant. Met het dubbel kan je net instappen maar ook nog niet ver springen hoor.

          De Canon 1xxx reeks en de Nikon 3xxx reeks zijn lage intappertjes. Eigenlijk is dat speelgoed.
          Die Nikon 5xxx reeks is dan al iets beter.

          Comment


          • #6
            Re: Advies voor leek

            Het is de topicstarter niet zijn bedoeling te starten met fotografie dus budget verdubbelen is totaal onnodig!
            De tamron 18-200 zou ik ten sterkste afraden door de povere beeldkwaliteit en kwaliteit van de lens zelf
            Hetgeen jaja aanrade is de beste deal lijkt me (toch zeker bij nikon)
            De sterkste troef van dat toestel is het klapbaar scherm en de nog betere hoge iso voor betere fotos in slechter licht


            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Advies voor leek

              Oorspronkelijk geplaatst door pettzor Bekijk bericht
              Hallo,

              In september maken wij onze grote reis naar de Westkust van Amerika.
              Hoewel we uitstekende foto's nemen met onze gsm's (iphone 6 + Samsung note 4) willen we al dit moois wat we gaan zien toch 'knapper' vastleggen.

              We kennen beide niets, of toch heel weinig van fotografie.
              Ons oog valt meteen op een DSLR, aangezien een bridge ons niet meteen aanspreekt.

              Budget staat op +- 500 euro, inclusief lens...
              Ik wil gerust ook een goede tweedehands kopen, dus de tweedehandsprijzen mogen ook in rekening genomen worden.

              Na wat opzoeken dacht ik spontaan aan:
              - Canon EOS 1200 D
              - Nikon 3300
              - Nikon 5200

              Allen zie ik als instap de lens '18-55 staan..

              Graag meer info!
              Thx
              Een DSLR is niet het gemakkelijkste toestel om mee te starten. Daar zijn betere toestellen voor.
              De Sony A5100 is een uitstekende camera, goed voor foto en video. Kan ook verscheidene lenzen
              gebruiken en moet niet onderdoen voor de DSLRs die je opnoemde.
              Goede automaat, dus niet moeilijk te gebruiken.
              Je kan de camera extra functie geven, door apps die je op de camera kan downloaden en installeren.
              Rudi

              Comment


              • #8
                Re: Advies voor leek

                Een sony 5100 met 18-105 toeter erop wordt ook al redelijk groot hoor... en redelijk dure lens vergeleken met de Nikon lens....

                Comment


                • #9
                  Re: Advies voor leek

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                  Een sony 5100 met 18-105 toeter erop wordt ook al redelijk groot hoor... en redelijk dure lens vergeleken met de Nikon lens....
                  Ook met de kitlens zal de kwaliteit veel beter zijn, dan foto's met een smartphone.
                  Rudi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies voor leek

                    De Samsung NX3000 met 16-50mm en 50-200mm lens voor minder dan €500.
                    Heeft APC-C sensor zoals voornoemde DSLRs. En je krijgt er Photoshop Lightroom 5
                    gratis bij. Goed programma om foto's te ordenen en bewerken.
                    Ook veel betere foto kwaliteit dan een smartphone.
                    Rudi
                    Last edited by rudimaes; 17 december 2015, 07:38.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies voor leek

                      Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                      Ook met de kitlens zal de kwaliteit veel beter zijn, dan foto's met een smartphone.
                      Rudi
                      Ja, een Nikon D5200 vergelijken met een iPhone 6 snap ik ook niet echt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies voor leek

                        Waarom toch niet investeren in een goede bridge zoals de panasonic FZ1000 of Sony RX10. Je geeft aan niet veel tot niets te kennen van fotografie en je gaat al direct een Reflex kopen
                        voor op reis?!? Dan ga je waarschijnlijk in automatische stand foto's nemen...de teleurstelling zal des te groter zijn dan.
                        Met een bridge kun je mooie foto's nemen op auto-stand en heb je een ruim bereik zeker voor de Westkust van Amerika!
                        Een Dslr kun je later kopen en eerst oefenen met de bridge...zo is mijn gedachtengang!

                        grtz

                        Templar
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies voor leek

                          Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                          Waarom toch niet investeren in een goede bridge zoals de panasonic FZ1000 of Sony RX10. Je geeft aan niet veel tot niets te kennen van fotografie en je gaat al direct een Reflex kopen
                          voor op reis?!? Dan ga je waarschijnlijk in automatische stand foto's nemen...de teleurstelling zal des te groter zijn dan.
                          Met een bridge kun je mooie foto's nemen op auto-stand en heb je een ruim bereik zeker voor de Westkust van Amerika!
                          Een Dslr kun je later kopen en eerst oefenen met de bridge...zo is mijn gedachtengang!

                          grtz

                          Templar
                          Was ook mijn eerste idee. Maar OP in waarschijnlijk in de veronderstelling
                          dat je met een bridge geen goede foto's kunt nemen.
                          Rudi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies voor leek

                            Bedankt voor de vele reacties.

                            Om een aantal zaken te verduidelijken; we zijn van plan om de camera al binnen een maand of twee te kopen, zodat we wat kunnen oefenen.
                            Verkies toch nog steeds een DSLR voor the real feeling. (heb thuis een EOS 1100 D, maar trok vooral op auto stand).

                            Wat is dan écht de allerbeste keuze? Toch die 5200 of eerder 3300?

                            Nu twijfel ik ook over die bridge modellen, maar mij is er altijd wijsgemaakt dat dit zeer beperkt is, en deze geen echte meerwaarde geeft.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies voor leek

                              En een compacte m43 camera? Panasonic of olympus.
                              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X