Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raar Fenomeen Fuji-Camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raar Fenomeen Fuji-Camera

    Bij 99% van mijn portretfoto's krijg ik een raar fenomeen bij verspringende haartjes. Hij lijkt of er soort gloed omzit, waardoor haartjes dubbel erop lijken te staan. Normaal zou ik dit kunnen wijten aan een langzame sluitertijd of wind.

    Maar volgende voorbeeld (100% crop) is binnen gemaakt. Op Statief, IS uit, sluitertijd 1/30. En toch ziet het er vreemd uit. Mijn Nikon heeft dit probleem niet
    Gemaakt met een X-E1

    Iemand idee of dit normaal is?



  • #2
    Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

    Ziet er mij toch als bewegingsonscherpte uit.
    Dit is toch een portret van een levend persoon, neem ik aan? Dan zou ik toch proberen om niet trager dan 1/80s te gaan. Je statief schakelt de bewegingen van je onderwerp niet uit he.
    Je zit hier op ISO200 f/5.6, dus door de ISO op 800 te zetten ga je alleen maar gemakkelijker kunnen werken, zonder kwaliteitsverlies.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Ziet er mij toch als bewegingsonscherpte uit.
      Dit is toch een portret van een levend persoon, neem ik aan? Dan zou ik toch proberen om niet trager dan 1/80s te gaan. Je statief schakelt de bewegingen van je onderwerp niet uit he.
      Je zit hier op ISO200 f/5.6, dus door de ISO op 800 te zetten ga je alleen maar gemakkelijker kunnen werken, zonder kwaliteitsverlies.
      Ik heb ook foto's met sluitertijden van 1/125 en dan blijf ik dit houden. Als ik op mijn computer de gehele foto zie, dan zijn de ogen ook gewoon haarscherp, dus dan heeft het mijn inziens niets met bewegingsonscherpte te maken

      Comment


      • #4
        Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

        Heeft het niet te maken met de rendering van de bokeh die anders is? Ik vermoed dat je de haartjes in de onscherpe achtergrond bedoelt...

        Comment


        • #5
          Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

          Dit is toch gewoon onscherpte. Haartjes vooraan waarop je scherp hebt gesteld zijn OK. Naarmate je naar achter gaat wordt het onscherper. Oor is ook niet scherp.
          Als je meer in focus wilt, kleiner diafragma gebruiken.

          Comment


          • #6
            Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
            Heeft het niet te maken met de rendering van de bokeh die anders is? Ik vermoed dat je de haartjes in de onscherpe achtergrond bedoelt...
            Geen idee Stefan! Het heeft in ieder geval niets met mijn lens te maken. Als ik mijn nikkor 50mm 1.8 eropzet met een adapter, heb ik hetzelfde probleem. Het gaat ook om haartjes die in het scherpe gebied liggen.

            Ik weet ook gewoon niet hoe ik dit probleem kan tackelen. Heb snellere sluitertijden gebruikt, wat nauwelijks verschil maakt. Kleiner diafragma gebruikt, maakt weinig verschil. En ik wil natuurlijk sowieso geen portretten schieten met een klein diafragma.
            Last edited by eljeha; 14 december 2015, 15:12.

            Comment


            • #7
              Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

              Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
              Dit is toch gewoon onscherpte. Haartjes vooraan waarop je scherp hebt gesteld zijn OK. Naarmate je naar achter gaat wordt het onscherper. Oor is ook niet scherp.
              Als je meer in focus wilt, kleiner diafragma gebruiken.
              Haartjes voor het oor zijn ook scherp, maar vertonen hetzelfde probleem. Het gaat er ook niet om, dat ik die haartjes scherp wil hebben. Het gaat erom dat die haartjes gewoon lelijke ghosting-effecten vertonen

              Comment


              • #8
                Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

                Oorspronkelijk geplaatst door eljeha Bekijk bericht
                Ik heb ook foto's met sluitertijden van 1/125 en dan blijf ik dit houden. Als ik op mijn computer de gehele foto zie, dan zijn de ogen ook gewoon haarscherp, dus dan heeft het mijn inziens niets met bewegingsonscherpte te maken
                Geen probleem. Ik wil je gerust geloven. Maar de sluitertijd viel mij meteen op als mogelijke oorzaak.
                In de verdere reacties lees ik ook dat je het ziet bij andere lenzen. Dan zou ik ook eerder denken aan de manier waarop de out-of-focus zones weergegeven worden.

                Wat kan je nog testen?
                - neem een foto in raw + jpeg en vergelijk eens het fenomeen tussen die twee
                - heb je toevallig de elektronische sluiter actief staan en zie je een verschil tussen elektronische en mechanische sluiter?
                - heb je al eens geprobeerd met twee verschillende raw converters?

                Als je dit echt wil uitspitten, denk ik dat je die dingen eens zal moeten doen. En misschien kom je wel tot de conclusie dat het een eigenschap is van de Fuji sensor en hoe die met fijn detail buiten het scherpstelvlak omgaat. Je zal waarschijnlijk wel weten dat er al eens wordt geklaagd over het (gebrek aan) fijn bladerdetail in landschapsfoto's met de Fuji sensors. Het lijkt mij niet ondenkbaar dat met haartjes in dit soort foto's hetzelfde gebeurt.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

                  Sorry - verkeerde post

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Geen probleem. Ik wil je gerust geloven. Maar de sluitertijd viel mij meteen op als mogelijke oorzaak.
                    In de verdere reacties lees ik ook dat je het ziet bij andere lenzen. Dan zou ik ook eerder denken aan de manier waarop de out-of-focus zones weergegeven worden.

                    Wat kan je nog testen?
                    - neem een foto in raw + jpeg en vergelijk eens het fenomeen tussen die twee
                    - heb je toevallig de elektronische sluiter actief staan en zie je een verschil tussen elektronische en mechanische sluiter?
                    - heb je al eens geprobeerd met twee verschillende raw converters?

                    Als je dit echt wil uitspitten, denk ik dat je die dingen eens zal moeten doen. En misschien kom je wel tot de conclusie dat het een eigenschap is van de Fuji sensor en hoe die met fijn detail buiten het scherpstelvlak omgaat. Je zal waarschijnlijk wel weten dat er al eens wordt geklaagd over het (gebrek aan) fijn bladerdetail in landschapsfoto's met de Fuji sensors. Het lijkt mij niet ondenkbaar dat met haartjes in dit soort foto's hetzelfde gebeurt.
                    Raw en Jpeg maakt geen verschil en ik zie het in alle raw convertors. Misschien dat het dan inderdaad een x-trans probleem is en dat deze sensor slecht omgaat met fijne details net buiten het scherpstelgebied zolas haar.

                    Ik zal morgen nog een nieuwe test doen met model met verschillende sluitertijden en verschillende lenzen. Zet ik meteen mijn Nikon ernaast ter vergelijking.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                      Sorry - verkeerde post
                      Voor zover ik het getest heb, is het zelfs bij 1/160.
                      Ik ga morgen wat nieuwe tests doen, zodat ik dingen kan uitsluiten

                      UPDATE om de sluitertijden uit te sluiten. Kom nog een foto tegen gemaakt op 1/800ste en die heeft hetzelfde probleem
                      Last edited by eljeha; 14 december 2015, 13:52.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door eljeha Bekijk bericht
                        Ik zal morgen nog een nieuwe test doen met model met verschillende sluitertijden en verschillende lenzen. Zet ik meteen mijn Nikon ernaast ter vergelijking.
                        Fijn. Dat zal ons in elk geval iets wijzer maken.
                        Toch meteen de vraag erbij: stoor het jou echt? Ik ga eens in mijn eigen Fuji portretten zoeken of ik iets tegenkom dat mij opvalt/stoort, maar het heeft nog nooit mijn aandacht getrokken en ik vind het eerlijk gezegd ook niet lelijk. Ik moet er ook wel direct bij vertellen dat ik niet zo'n fan ben van portretfotografie, dus ik heb ook geen specifieke verwachtingen op dit vlak...
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raar Fenomeen Fuji-Camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                          Fijn. Dat zal ons in elk geval iets wijzer maken.
                          Toch meteen de vraag erbij: stoor het jou echt? Ik ga eens in mijn eigen Fuji portretten zoeken of ik iets tegenkom dat mij opvalt/stoort, maar het heeft nog nooit mijn aandacht getrokken en ik vind het eerlijk gezegd ook niet lelijk. Ik moet er ook wel direct bij vertellen dat ik niet zo'n fan ben van portretfotografie, dus ik heb ook geen specifieke verwachtingen op dit vlak...
                          Nou, ik kan best begrijpen dat sommige mensen zich hier niet aan zouden storen, want voor landschappen etc, is het een goed toestel en kom je dit niet tegen (behalve heel dat demosaiek-xtrans-lightroom gezeur). Maar ik doe vooral portretfotografie en doe veel aan nabewerking, dus lelijke haartjes storen mij echt. En naast de andere minpunten van de X-E1 zorgt het er wel voor, dat ik hem niet veel meer ga gebruiken. Sowieso niet voor portretten. Ben uiteindelijk toch bang , dat het gewoon lelijk gerenderd wordt, zoals al eerder gezegd werd en dan kan ik het zelf ook niet voorkomen

                          Comment

                          Working...
                          X