Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een upgrade naar Nikon D5500?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een upgrade naar Nikon D5500?

    Hey,

    Ik ben momenteel in het bezit van een Nikon D3100. Dit was mijn eerste echte spiegelreflexcamera waarmee ik alle mogelijkheden van de fotografie heb leren kennen.
    Standaard had ik daar de 18-55 VR lens bij. Omdat ik allerlei zaken wou uit proberen, en ook omdat ik heel wat positief had gelezen over dat type lenzen, heb ik ook een extra lens gekocht namelijk de Nikon 55-300mm VR DX AF-S f 4.5-5.6. De resultaten zijn verbluffend (al zeg ik het zelf) Het is magisch hoe je met dat type lens heel wat leuke effecten en composities kan creëren.

    Volledig op dreef ben ik ook verder beginnen lezen in boeken en online cursussen. Daar kwam ik uit op effecten en de wondere wereld van de belichting. Wat je met een externe flits kan bereiken vond ik ook zeer indrukwekkend, dus ik stond de popelen daar mee aan de slag te gaan, en ging voor de Nikon SB-700 speedlight flits.

    Nu ben ik ondertussen een tijdje in het bezit van de Nikon D3100, en loop ik op sommige vlakken tegen enkele 'limitaties' aan. ISO waarde tot 'maar' 3200, niet mogelijk om mijn externe flits wireless te triggeren (enkel in SU-4 mode, of is dat altijd zo?), remote shutter is niet compatibel, enkel een wired shutter, de wifi functie die je nu op heel wat fototoestellen ziet om direct foto's naar je smartphone over te zetten (en ze daar eventueel direct te editten) is ook niet aanwezig,..
    Het zijn niet de allerbelangrijkste functies, maar wel handige zaken die zouden kunnen helpen om nog verder te groeien in deze passie.

    Uiteraard wil ik geen massa's geld uitgeven aan deze hobby, maar ik ben wel bereid er zeker in te investeren. Ik kwam uiteindelijk uit op de Nikon D5500, die wel heel wat leuke en handige features heeft. Ook het kantelbaar scherm (ok dit zit al bij heel wat toestellen) en betere specificaties spraken mij zeker aan.

    Nu ik mijn verhaal gedaan heb, zou ik dus graag jullie mening weten. Is dit een logische volgende stap, of is er misschien een ander model of combinatie die beter zou zijn. Gezien de aankoop van die lens en flitser zou ik wel in de Nikon familie willen blijven.

    Feedback is welkom!

    Alvast bedankt!

    Mvg,
    Davy
    Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken
    |Twitter: Deefken |Facebook : Creativision | Instagram | Tips zijn welkom!

  • #2
    Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

    Je kan je externe flash wel triggeren EN aansturen met wat bij te kopen onderdeeltjes, ofwel van Nikon zelf of van andere fabrikanten. Met een tweede flash (je SB700 heeft commande mode, die zet je dan OP je camera) ofwel met draadloze zender/ontvangers die je respektievelijk op het flitsvoetje zet op je camera en onder je flash. Werken met draad ipv. draadloos kan ook.

    De 5500 heeft net als de 3100 ook geen commander mode en ook geen high speed sync, dat is een Nikon marketing keuze.

    Mijn gedacht : ga tegen je intuïtie in om een ander model camera te kopen en blijf verder een jaar experimenteren en leren met je D3100, schaf je een tweede flash aan ofwel zo'n setje draadloze zender/ontvangers, een prime lens, ... en wacht nog wat af om te zien of fotografie een passie en geen tijdelijke bevlieging blijkt te zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

      @Empe: Bedankt voor de feedback!
      Je kent me precies al goed zonder me echt te kennen :-) Een bevlieging is inderdaad het risico, maar uiteindelijk lijkt het dit keer anders. Ik schrok echt van de mogelijkheden in fotografie en hoe je een beeld kan manipuleren op zoveel verschillende manieren.

      Nog iemand ervaringen met dit toestel of een mening over de upgrade?
      Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken
      |Twitter: Deefken |Facebook : Creativision | Instagram | Tips zijn welkom!

      Comment


      • #4
        Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

        D5xxx reeks is mooi compact, maar mss is qua overgang naar de D7xxx reeks een interessantere upgrade. Ik denk aan de snelle bediening, gezien meer op de body zit, en je minder in de menu's moet duiken.

        Comment


        • #5
          Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

          Ik heb ook een D3100 en heb zowat dezelfde beperkingen: ISO, autofocus bij weinig licht, besturing op afstand,...
          Ik wacht nog even tot ik het kan verantwoorden tov mijn vrouw :-) en stap dan over naar een (tweedehands) D7100 of D7200.
          Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
          Mijn fotosite: www.verschaeren.org
          Mijn website: www.computerhersteller.be

          Comment


          • #6
            Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

            Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
            Ik heb ook een D3100 en heb zowat dezelfde beperkingen: ISO, autofocus bij weinig licht, besturing op afstand,...
            Ik wacht nog even tot ik het kan verantwoorden tov mijn vrouw :-) en stap dan over naar een (tweedehands) D7100 of D7200.
            AF bij weinig licht hangt ook af van de lichtsterkte van je lens.

            Comment


            • #7
              Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

              Is eenvoudig, kan je het openklapbaar schermpje missen, dan is de d7100 of d7200 de betere keus en dit op véle vlakken (digitale ingebouwde waterpas, de grotere flitsmogelijkheden, veel betere af, dual card slot, weather sealing, grip, batterij, de vele handige knoppen, extra schermpje bovenaan, en als allersterkste troef: 2 instelwielen)

              Ben zelf ook van d3100 naar d7100 gegaan en ken de d5*00 reeks, ik zou altijd terug voor de d7*00 reeks kiezen maar ze mogen er eindelijk eens ook een opklapbaar scherm in monteren à la d750!

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              Last edited by bulke41; 14 december 2015, 16:49.
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                AF bij weinig licht hangt ook af van de lichtsterkte van je lens.
                Dat is waar, maar altijd terugzetten naar f1.8 om scherp te stellen en dan terug naar f9 of zo... Aangezien de meeste van mijn foto's een sluitertijd hebben tussen 1 en 20s kan ik die extra gevoeligheid wel gebruiken.
                Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                Mijn website: www.computerhersteller.be

                Comment


                • #9
                  Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

                  Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
                  Dat is waar, maar altijd terugzetten naar f1.8 om scherp te stellen en dan terug naar f9 of zo... Aangezien de meeste van mijn foto's een sluitertijd hebben tussen 1 en 20s kan ik die extra gevoeligheid wel gebruiken.
                  Scherpstellen is altijd met diafragma helemaal open, daar hoef en kan je zelfs niets voor/aan doen.

                  F/9 wordt later gebruikt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

                    Ik ben zelf overgegaan van een D3200 naar een D7100 en dat was een zeer goede keuze.
                    Het is helemaal zoals Bulke41 zegt, als dat kantelbaar schermpje niet noodzakelijk is zou ik de 5000 reeks overslaan.
                    Groetjes,
                    Dominic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

                      Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
                      Dat is waar, maar altijd terugzetten naar f1.8 om scherp te stellen en dan terug naar f9 of zo... Aangezien de meeste van mijn foto's een sluitertijd hebben tussen 1 en 20s kan ik die extra gevoeligheid wel gebruiken.
                      Diafragma staat open, en bij nemen vd foto gaat die naar f/9 ofzo. Dus de maximale diafragma is sowieso van invloed. Los daarvan bij weinig licht en f9 vermoed ik op statief en langere sluitertijd, dan kan je manueel focussen. Maar anderzijds speelt iso dan ook geen rol, dus ergens verzoent t niet helemaal....


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

                        wou nog iets toevoegen aan de discussie:
                        met een nieuwere body ga je vooral makkelijkere bediening en high-end specificaties tegemoet, gepaard met een betere beeldkwaliteit
                        met goed glas ga je nog meer zien, je lenzen zijn kitlenzen, eens je de beeldkwaliteit van een primelens zult ervaren zal nog meer versteld staan van de beeldkwaliteit, ook met je huidig toestel!
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          wou nog iets toevoegen aan de discussie:
                          met een nieuwere body ga je vooral makkelijkere bediening en high-end specificaties tegemoet, gepaard met een betere beeldkwaliteit
                          met goed glas ga je nog meer zien, je lenzen zijn kitlenzen, eens je de beeldkwaliteit van een primelens zult ervaren zal nog meer versteld staan van de beeldkwaliteit, ook met je huidig toestel!
                          Ik begin te overwegen toch de D5500 aan te schaffen... het lijkt een simpele keuze en het is (voor echte professionals) misschien een klein bedrag qua aankoop, maar zou toch graag op een goeie en leuke manier de passie en hobby proberen verder zetten.

                          Ik zal nog enkele reviews van het toestel moeten lezen denk ik vanavond

                          Thx iedereen!
                          Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken
                          |Twitter: Deefken |Facebook : Creativision | Instagram | Tips zijn welkom!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

                            Hallo,

                            De D5200 moet in beeldkwaliteit niet onderdoen voor de 5500 en is aan een heel leuke prijs te krijgen als kit met de 18-105 of 18-140mm van Nikon ...

                            Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een upgrade naar Nikon D5500?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                              De D5200 moet in beeldkwaliteit niet onderdoen voor de 5500 en is aan een heel leuke prijs te krijgen als kit met de 18-105 of 18-140mm van Nikon ...
                              De mirrorless-killer...
                              JaJa had jij niet beide kitlenzen in je bezit?
                              Het is hier misschien een beetje off-topic, maar hoeveel beter is de 18-140 volgens jou? En hoe snel is het verloop van pakweg f/4 naar f/5.6 als je beide lenzen vergelijkt?
                              Ik heb die 18-105 nieuw in de doos verkocht, maar de 18-140 had ik misschien gehouden om het interessantere bereik. Ik vraag mij af of de kwaliteit een reden zou kunnen zijn om alsnog de duurdere kitlens aan te schaffen...
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X