Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens keuze ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens keuze ?

    beste leden ,
    ik ben van plan een nieuwe lens te kopen voor in combinatie met een canon 60d
    Nu had ik gedacht aan een canon 70-200mm en zit in de twijfel omdat ik niet weet welke ik meest tevreden zal over zijn

    Keuze 1 70-200mm f4.0 met stabilisator
    keuze 2 70-200 mm f2.8 zonder stabilisator (tweede model )
    keuze 3 70-200mm 2.8 met stabilisator in occasie ( eerste model )

    de lens zou voor alle doeleinden worden gebruikt , nl sport tot stilleven ...


    Hopelijk kunnen jullie mij daar een beetje bij helpen

  • #2
    Re: lens keuze ?

    Dag Peter

    Volgens mij bestaat er geen f/2.8 versie II zonder IS.
    Ik heb alle versies I zelf gehad, en de f/4 (zonder IS) was de scherpste en ook de snelste in autofocus, gevolgd door de f/2.8 zonder IS, en pas daarna de f/2.8 IS.
    Dat neemt niet weg dat ik de minst scherpe toch de beste lens vond, want ik had veel aan de extra stop licht en de IS.

    Vandaag is de f/2.8 IS II zeker de beste lens. Ze is even goed als enkele primes in hetzelfde bereik, en ze scoort in kwaliteit en snelheid nog altijd heel goed in combinatie met een teleconverter. Helaas kost ze een smak geld. De iets meer budgetvriendelijke oplossing is de f/4 IS, die ook uitstekend is maar dus een stop trager is. Afhankelijk van de actie die je wil fotograferen, en het beschikbare licht daarbij, kan dat voldoende zijn.

    De drie versies die je zelf opgeeft, zijn goed te gebruiken voor jouw doel. Voor bewegende onderwerpen ga je meer hebben aan f/2.8, zeker bij minder goed licht, en voor al de rest zal de IS wellicht handiger zijn. Ik vind dit soort lens een super instrument voor casual portretten en candids op iets grotere afstand. Als je de f/2.8 IS aan een mooie tweedehandsprijs kan vinden, dan heb je de beide voordelen in dezelfde lens. Niet de beste lens uit de serie, maar misschien toch de beste lens voor jouw gebruik. Zelfs met een 1.4x TC levert die lens nog puike resultaten, mocht het nodig zijn.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: lens keuze ?

      Ik heb al vele EF 70-200mm gehad. De F4 met IS vond ik een hele goede. Goed handelbaar van gewicht en zeer scherp. Als ik ze niet had laten kapot vallen, had ik ze nog gebruikt.
      Eerder had ik de F4 zonder IS, nadien de F2.8 zonder IS, en dan nu de F2.8 met IS.
      Die laatste is de beste, een droom van een lens, maar zeer duur en zeer zwaar.
      Toch overweeg ik soms nog een F4 met IS te kopen, omwille van het gewicht.
      Van jouw lijstje zou ik zeker de F4 met IS nemen.

      Comment


      • #4
        Re: lens keuze ?

        @OpaJM
        deze die jij de beste vind , is dit dan de 2de versie ? van de 2.8
        Last edited by peterdesmet; 11 december 2015, 19:17.

        Comment


        • #5
          Re: lens keuze ?

          Ja, versie II met IS.
          Ik niet alleen hoor. Daar zijn de meesten het wel over eens.
          Neem eens een kijkje bv op www.photozone.de . Daar werden ze alle getest.

          Comment


          • #6
            Re: lens keuze ?

            oké maar de tweede versie f2.8 ligt wat boven mijn budget indien ik deze met IS zou nemen ,
            ik zou liefst een f2.8 hebben maar dan zou ik het eerste model eventueel aanschaffen in occasie met IS . Is dit een goeie lens naar jullie mening ?

            Comment


            • #7
              Re: lens keuze ?

              Oorspronkelijk geplaatst door peterdesmet Bekijk bericht
              ik zou liefst een f2.8 hebben maar dan zou ik het eerste model eventueel aanschaffen in occasie met IS . Is dit een goeie lens naar jullie mening ?
              Absoluut een uitstekende lens.
              De nieuwe is nog een stuk beter, vandaar dat je de vorige versie wel tweedehands kan vinden.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: lens keuze ?

                prijs kwaliteit is de f4 IS de beste van de reeks. Ik heb zowel de f4 is als de f2.8 is usm II gehad, die laatste heb ik nog steeds. Alle twee super lenzen, had destijds een stopje meer licht nodig. NAdeel het ding weegt een ton. Daarom laat ik ze meestal thuis tenzij ik weet dat ik ze nodig ga hebben.
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                Comment


                • #9
                  Re: lens keuze ?

                  Als je het beetje extra lichtsterkte niet echt nodig hebt, dan vind ik persoonlijk de 70-300 L IS een betere keuze dan de 70-200 f4 L IS.
                  De beeldkwaliteit is vergelijkbaar, maar met de 70-300 heb je een groter zoombereik, en ook een heel erg snelle autofocus (en tot 200mm is die niet veel minder lichtsterk dan de Canon 70-200 f4 L IS).

                  Als je echt een lichtsterke lens nodig hebt, dan koop je de f4 versie beter niet, dan is de 70-200 f2,8 L IS II de beste keuze, maar helaas is dat ook de duurste optie.
                  Een goed alternatief voor die lens zou de Tamron 70-200 f2,8 VC kunnen zijn (de nieuwste versie dus, niet de oudere zonder beeldstabilisatie), volgens de reviews is de beeldkwaliteit van die lens ongeveer vergelijkbaar met die van de Canon 70-200 f2,8 L IS II, maar de prijs van de Tamron is een heel stuk lager. De autofocus van de Tamron zal ook wel iets trager zijn, maar ook dat zou toch nog best meevallen.

                  Ik heb zelf ook al verschillende 70-200 lenzen gebruikt, de Canon 70-200 f2,8 L IS is zeker de beste, maar ook over de 70-300 L IS (die ik ooit tweedehands heb gekocht) ben ik heel tevreden.
                  Als ik vooraf weet dat ik een lichtsterke lens nodig zal hebben, dan neem ik de 70-200 mee, is dat niet echt nodig, dan gebruik ik veel liever de 70-300 L IS (veel lichter en compacter, en een groter zoombereik).

                  Het nadeel van de eerste versie van de 70-200 f2,8 L IS is dat die met het diafragma helemaal open wat tegenvalt, de scherpte is dan zichtbaar minder dan met het diafragma wat verder dicht.
                  De nieuwe heeft dat probleem niet, en ook de 70-200 f4 L IS is scherp met het diafragma helemaal open, dat geldt ook voor de 70-300 L IS en de 100-400 L IS II.
                  Last edited by Black B@ndit; 13 december 2015, 13:17.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X