Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

    Bij Nikon (trouwens met alle herlaadbare accu's) kan je de accu heropladen.
    Op bepaalde ogenblikken krijg je wel plots de boodschap dat je de batterij moet calibreren.
    Wanneer je dat 4x hebt gedaan en de tijdscyclus voor die calibratie voorbij is, is het gedaan met spelen. De accu is onberuikbaar en kan niet meer worden opgeladen.
    Ik heb hierbij wel de vraag voor zoverre dit in feite wel correct is. Calibratie-cycli en het aantaal oplaadbeurten worden ergens in een chip in de accu bij gehouden. Eenmaal het geprogrammeerde maximum bereikt, stopt de werking.
    Is die accu wel echt slecht en indien niet, hoe kan je die dan toch nog opladen en hergebruiken in je toestel. Maw, hoe kan je die chip resetten ?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: [Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

    Bij dat soort kalibratie wordt de resterende capaciteit van de accu bepaald, aan de hand daarvan berekent de camera hoeveel foto's er kunnen gemaakt worden per laadbeurt (de accu wordt geladen, ontladen, en nog eens geladen).
    De capaciteit van een accu vermindert geleidelijk, en daarom krijg je na een tijdje die melding.
    Maar ik wist niet dat de accu dan na een aantal laadbeurten helemaal niet meer wordt geladen als je dat niet doet.
    Die kalibratie geeft maar een indicatie, die is niet essentieel voor de werking van de camera, en daarom vind ik het eigenaardig dat de accu dan onbruikbaar wordt als je die kalibratie niet uitvoert...

    Bij Canon is dat zeker niet zo, want met de originele accu van de 1Dx heb ik al bijna vanaf het begin gezien dat de lader (en de camera) aangeeft dat die accu moet gekalibreerd worden.
    Het probleem is, als ik dat dan doe, dat het niet helpt, want de volgende keer geeft de lader dat dan weer aan.
    In de cameramenu's zie ik dat dan ook.
    Maar het heeft helemaal geen invloed op de werking van de camera en de accu, want ik laad die accu telkens bij (zonder kalibratie, want die werkt toch niet), en de accu blijft gewoon werken in die camera.
    Ik heb die camera toch al een paar jaar, en die blijft prima werken met die accu (die is al heel dikwijls bijgeladen).

    Bij Canon krijg je dan een "laadprestatie" te zien in de cameramenu's.
    Bij de 5D geeft die twee streepjes (van de drie) aan met de originele accu, daarom heb ik die accu eens zelf getest in een hobbycharger (een speciale lader waarmee je accu's kan laden en ontladen, dan kan je de capaciteit aflezen op een display).
    Volgens de hobbycharger had die accu nog 100% van de capaciteit die op de accu vermeld is.
    Waarom de camera dan aangeeft dat die accu nog maar 2/3 van de "laadprestatie" (ik vermoed dat ze daarmee de capaciteit bedoelen), dat weet ik niet.
    Het is wel zo dat er genoeg zijn die dan meteen naar de winkel hollen omdat ze denken dat de accu binnen de kortste keren de geest zal geven.
    Maar volgens wat ik zelf gemeten heb is dat dus helemaal niet nodig...
    Waarschijnlijk is dat weer een manier om nog meer accu's te kunnen verkopen.

    De chip die gegevens bijhoudt in de accu, die is niet uitgevonden om het voor de gebruikers beter te maken, die hebben ze er in gestopt om het voor de andere accu-fabrikanten moeilijker te maken om compatibele accu's te produceren die geen foutmelding geven als je ze wil gebruiken in een apparaat.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: [Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

      Een accupack is eigenlijk een verzameling van in serie geschakelde cellen.
      Tot op heden is het niet mogelijk 100% gelijke cellen te maken.
      Dat maakt dat tijdens het laden en ontladen er altijd wel 1 cel zal tussen zitten die de zwakste is van de pack en het eerst vol/leeg zal zijn.
      En dat kan een probleem geven tijdens het laden maar ook tijdens het ontladen. Zo bestaat gevaar voor iets als inversie/ompoling of onderspanning.
      Die ene zwakke cel word dan als het ware onheroepelijk vernield door de ander cellen doordat hij niet 100% mee kan met de andere cellen.

      En het is net dat wat ze willen voorkomen door een controlechip in te bouwen die elke cel evalueert op zijn prestaties.
      Want 1 cel stuk = heel het pack dood.

      Anderzijds klopt het ook wat BB zegt. Fabrikanten stoppen in die chip ook wel "extra beveiliging" die zo gemaakt is dat de packs niet gemakkelijk na te maken zijn.

      Nu, in de praktijk valt dat allemaal best mee dat calibreren.
      Ik recycle / calibreer zo eens als ik aanvoel van "dat moet toch al meer dan een half jaar geleden zijn alweer" Zo +- om de 6 a 8 maand.
      Doe het zelfde voor mijn portable en ook voor mijn NiMh cellen. Werkt goed.

      Comment


      • #4
        Re: [Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Waarom de camera dan aangeeft dat die accu nog maar 2/3 van de "laadprestatie" (ik vermoed dat ze daarmee de capaciteit bedoelen), dat weet ik niet.

        Het is wel zo dat er genoeg zijn die dan meteen naar de winkel hollen omdat ze denken dat de accu binnen de kortste keren de geest zal geven.

        Waarschijnlijk is dat weer een manier om nog meer accu's te kunnen verkopen.

        De chip die gegevens bijhoudt in de accu, die is niet uitgevonden om het voor de gebruikers beter te maken, die hebben ze er in gestopt om het voor de andere accu-fabrikanten moeilijker te maken om compatibele accu's te produceren die geen foutmelding geven als je ze wil gebruiken in een apparaat.
        Knap ! Schrijven "dat weet ik niet" en dan 3 perfecte antwoorden geven. Meer moet je er niet achter zoeken denk ik.

        Mijn printer komt ook altijd zéér vlug zeuren dat een inktpatroon vrijwel leeg is. Ze zijn bij Canon wel zo fatsoenlijk om verder printen toe te laten.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: [Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Knap ! Schrijven "dat weet ik niet" en dan 3 perfecte antwoorden geven. Meer moet je er niet achter zoeken denk ik.

          Mijn printer komt ook altijd zéér vlug zeuren dat een inktpatroon vrijwel leeg is. Ze zijn bij Canon wel zo fatsoenlijk om verder printen toe te laten.
          In mijn Epson zitten hervulbare inktpatronen met een chip die zichzelf automatisch reset als je het inktpatroon uit de printer haalt en het er terug in steekt.
          Die inktpatronen zijn ook lang niet helemaal leeg als er het lampje op de printer aan gaat.
          Het probleem is dat je dan met een Epson helemaal niet meer kan printen, die weigert verder te werken, ook al zit het inktpatroon nog half vol.
          Maar met die "auto reset" inktpatronen is dat geen probleem, ze zijn doorzichtig zodat je zelf kan zien hoeveel er nog in zit, als dat nog voldoende is, dan haal ik dat patroon er even uit, en steek ik het er terug in, en dan kan ik verder printen.
          Die refill-inkt geeft wel een mindere kwaliteit dan de originele inkt, maar als ik een goede afdruk wil, dan is een A4 toch te klein.
          Voor alle andere papierwerk is die inkt zeker goed genoeg.

          Ondertussen heet Epson ook printers gemaakt waarbij de inkt gewoon bij te vullen is.
          Maar het probleem is dat je dan telkens een bepaalde code moet ingeven die op het inktflesje staat, als je die niet hebt, dan werkt de printer ook niet meer...
          Aan de ene kant geven ze dan zelf toe dat het geen probleem is om inktpatronen opnieuw te vullen, maar aan de andere kant beschermen ze ook weer hun eigen winkel, want je moet originele inkt kopen om de printer te laten werken.
          En die inkt is natuurlijk een flink stuk duurder dan andere inkt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: [Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Een accupack is eigenlijk een verzameling van in serie geschakelde cellen.
            Tot op heden is het niet mogelijk 100% gelijke cellen te maken.
            Dat maakt dat tijdens het laden en ontladen er altijd wel 1 cel zal tussen zitten die de zwakste is van de pack en het eerst vol/leeg zal zijn.
            En dat kan een probleem geven tijdens het laden maar ook tijdens het ontladen. Zo bestaat gevaar voor iets als inversie/ompoling of onderspanning.
            Die ene zwakke cel word dan als het ware onheroepelijk vernield door de ander cellen doordat hij niet 100% mee kan met de andere cellen.

            En het is net dat wat ze willen voorkomen door een controlechip in te bouwen die elke cel evalueert op zijn prestaties.
            Want 1 cel stuk = heel het pack dood.

            Anderzijds klopt het ook wat BB zegt. Fabrikanten stoppen in die chip ook wel "extra beveiliging" die zo gemaakt is dat de packs niet gemakkelijk na te maken zijn.

            Nu, in de praktijk valt dat allemaal best mee dat calibreren.
            Ik recycle / calibreer zo eens als ik aanvoel van "dat moet toch al meer dan een half jaar geleden zijn alweer" Zo +- om de 6 a 8 maand.
            Doe het zelfde voor mijn portable en ook voor mijn NiMh cellen. Werkt goed.
            In elk accupack met meerdere lithium-ion cellen in serie moet er op een systeem zitten om de spanning van elke cel apart te controleren zodat er geen cel overladen of te diep ontladen wordt.
            Maar daarvoor is er helemaal geen chip nodig die communiceert met het apparaat waar die accu in gebruikt wordt.
            Het enige wat die beveiliging doet is de stroom onderbreken zodra een van de cellen een te lage spanning krijgt.
            Ik heb hier een accu pack voor mijn fietslicht, daar zitten 8 lithium-ion cellen in.
            In dat accu pack zit een onbalans, waardoor vier van de cellen na een tijdje eerder leeg zijn dan de andere vier (ze staan per 4 parallel, en die vier staan dan in serie met de andere vier, om tot een maximale spanning van 8,4V te komen).
            Door die onbalans is de totale capaciteit van die accu flink verminderd, maar ik heb dat opgelost door extra verbindingen te maken waardoor ik de cellen kan laden met de hobbycharger, en op die manier kan ik die onbalans voor een tijdje wegwerken.
            Elke paar maanden moet ik dat accu pack dan laden met de hobbycharger om terug de maximale capaciteit te krijgen.

            Bij een camera-accu heb je die mogelijkheid niet, als daar een onbalans in zit tussen de cellen, dan wordt die niet weggewerkt door de kalibratie.
            Het enige wat er gebeurt is dat de maximale capaciteit wordt vastgesteld, die is er nodig om een zo juist mogelijke schatting te maken van het aantal foto's dat je kan maken met die accu.
            De onbalans wordt niet weggewerkt tijdens die kalibratie.
            Het is wel zo dat als één cel niet goed werkt, dat dan de totale capaciteit van het accu pack gelijk is aan de capaciteit van de slechtste cel.
            Ompolen van die cel zal er niet gebeuren, de accu schakelt zichzelf eerder uit om brandgevaar te voorkomen (daarvoor dient de beveiliging).

            Als je die kalibratie niet uitvoert, dan blijft de accu gewoon werken, alleen zal de camera er geleidelijk meer naast zitten met de schatting van het aantal foto's dat je nog kan maken.
            Elke kalibratie-cyclus van een lithium-ion accu pack is een volledige laadbeurt, waardoor de accu eerder aan het einde van zijn levensduur komt (500-1000 laadbeurten voor de betere lithium-ion cellen).
            Maar als de fabrikant dan een chip in het accu pack steekt waardoor de accu na een tijdje niet meer wil werken als je de kalibratie-waarschuwing negeert, dan is dat ook weer een manier om zo snel mogelijk een nieuwe accu te kunnen verkopen.

            Dit is een beveiliging die gebruikt wordt op 18650 lithium-ion cellen http://www.dx.com/p/charge-discharge...2#.VmsytjbSlhE
            Die beveiliging werkt alleen op die cel, en niet via het apparaat waarin die cel wordt gebruikt.
            Voor meerdere cellen in serie heb je een andere beveiliging nodig http://www.dx.com/p/3-series-lithium...1#.VmszHTbSlhE

            Nimh-cellen zijn helemaal anders, die moet je wel eens helemaal leeg maken (niet lager dan 0,9V per cel) en terug laden om de capaciteit te behouden.
            Dat geldt vooral voor de gewone nimh-cellen (die met de veel te grote zelfontlading), voor de low selfdischarge accu's geldt dat veel minder omdat die daar niet veel problemen mee hebben.
            Mijn ervaring is dat je die low selfdischarge accu's best één keer per jaar een refresh/analyze cyclus laat doorlopen met de Maha lader, meer is niet nodig.
            Voor de rest mag je die gewoon bijladen als ze gedeeltelijk opgebruikt zijn, dat kan geen kwaad.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: [Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Bij een camera-accu heb je die mogelijkheid niet, als daar een onbalans in zit tussen de cellen, dan wordt die niet weggewerkt door de kalibratie.
              Het enige wat er gebeurt is dat de maximale capaciteit wordt vastgesteld, die is er nodig om een zo juist mogelijke schatting te maken van het aantal foto's dat je kan maken met die accu.
              De onbalans wordt niet weggewerkt tijdens die kalibratie.
              Het is wel zo dat als één cel niet goed werkt, dat dan de totale capaciteit van het accu pack gelijk is aan de capaciteit van de slechtste cel.
              Ompolen van die cel zal er niet gebeuren, de accu schakelt zichzelf eerder uit om brandgevaar te voorkomen (daarvoor dient de beveiliging).

              Als je die kalibratie niet uitvoert, dan blijft de accu gewoon werken, alleen zal de camera er geleidelijk meer naast zitten met de schatting van het aantal foto's dat je nog kan maken.
              Bij Batterijen voor het wat betere Nikon segment zit dat wel wat anders in elkaar Bart.
              Daar worden alle cellen afzonderlijk in balans gehouden, aansluiting EN-EL 15 batterijen bestaat uit 5 aansluitcontacten,
              Zowel aan de lader kant als in de camera. http://www.dx.com/nl/p/nikon-en-el15...0-d800e-162077
              Bij de EN-EL 4 en EN-EL 18 batterij (D2, D3 en D4 cameraserie) zit er een cel meer in, en daar zijn er 6 aansluitcontacten in zowel laders als camera's.
              Last edited by Guest42; 12 december 2015, 07:10.

              Comment


              • #8
                Re: [Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

                Ik denk dat het ook afhankelijk is van het marktsegment in hoeverre er enkel noodzakelijke bescherming tot wel echte balansering in de batterypacks zit.
                Bij mijn 7D zit er ook een printplaatje in de batterij maar ik denk niet dat die zover gaat dat die ook echt balanseert.
                Dus tot daar kan ik je volgen en geef ik je gelijk.

                Het is wel het geval bij mijn dure laptop bv. Daar zit een heel circuit rond en af en toe moet ik een stukje software laten kopen die een recycle doet gelijkaardig aan wat de maha lader doet. Nu, ik heb dan ook 2000 euro betaalt voor die laptop, er mag dan al iets in zitten denk ik zo.

                Ik heb ook zo een hobylader naast de maha. Daar heb ik variabel successen mee.
                Bij de batterijen voor RC werkt dat zeer goed en betrouwbaar.
                Maar als ik die aansluit op een batterijpack dat ik opengebroken heb om aan de contacten te geraken dan lukt het niet altijd nog leven in de pack te krijgen.
                Soms laad hij nog 1 keer goed op met een behoorlijke capaciteit na analyse en dan zegt hij ... "doe de rest een beetje zelf"
                Het is zoiets dat ik heb +- http://www.ebay.com/itm/iMAX-B6-Digi...-/170931959739

                Nu concreet is de vraag: kunnen we daar iets aan doen om die wornout te voorkomen?
                Mijn inziens is dat bij batterijpacks zeer lastig. Voor zover ik ingelicht ben is het bij LiIon cellen het best om steeds bij te laden als het kan.
                Dus een shoot doen en direct de lader op ook al heb je nog 90% lading.
                Is er een calibratiemogelijkheid dan zal het op zijn minst bijdragen tot een meer accurate indicatie van de capaciteit.

                De vraag van de TS is ook of we rekening moeten houden met de melding?
                En dan denk ik dat het afhankelijk is van welk circuit er rond zit. Heb je een lowcost systeem dan is het hooguit een indicatie.
                Zo kan ik als ik maar 1 streepje heb best wel nog veel fotos maken met een lens er op dat mijn inziens toch behoorlijk wat stroom trekt.
                Dus denk ik dat die indicatie niet echt accuraat is en hooguit een indicatie van de pack is vol, niet vol, minder vol of leeg.
                En welke waarden dat moet representeren is.... een groot vraagstuk.

                Heb je echter een pack met alles er op en er aan dan denk ik dat het allemaal veel accurater is.
                Ik kom terug op mijn dure laptop. Daar zie ik een voorspelling van de resterende werktijd op batterij en die is echt SPOTON!
                Merkwaardig is ook dat hij soms maar 95% vol is bv en als ik hem dan netstroom geef dan laad hij NIET altijd bij.
                Dat zal ook zijn reden hebben denk ik zo.
                Mijn vermoeden is dat bij de highend fototoestellen er vermoedelijk toch een ballancering rond die cellen zal gebeuren.

                Nu, wie exact gelijk heeft maakt niet zoveel uit denk ik.
                In sommige toestellen zit die functie er in, ik zou zeggen gebruiken dan toch.

                Het zou hier ook goed zijn als Wim aangaf welk type hij juist heeft, we kunnen dan eens zoeken of daar meer informatie rond bekend is.

                Comment


                • #9
                  Re: [Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

                  Vraag is ook wel eeder gesteld in funcite van alle systemen die dergelijke meldingen genereren. Maar we nu toch het detail nodig hebben:
                  D4s : EN-EL18a
                  D3s : EN-EL4a

                  Toch al een straffe mersie bokoe voor de geboden uitleg. Ik weer even wat bij geleerd.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: [Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

                    Een lithium-ion accu heeft een langere levensduur als ze niet 100% geladen is.
                    Als je die tijdens een fotoshoot gedeeltelijk hebt opgebruikt, dan is het eigenlijk beter om ze zo op te bergen, en ze pas terug te laden voor je aan de volgende fotoshoot begint. Als ze helemaal leeg zijn dan kan je ze best laden tot 30-50% voor je ze weer opbergt. (dat geldt alleen voor accu's die je maar af en toe gebruikt, als je ze dagelijks nodig hebt, dan laad je ze best meteen terug tot 100% zodat ze altijd klaar liggen voor gebruik)
                    Je kan de veroudering van lithium-ion accu's ook nog verder beperken door de temperatuur laag te houden, bij 25°C verliezen ze ongeveer 10% van hun capaciteit per jaar, bij een temperatuur net boven 0°C is dat volgens de gegevens die ik gevonden heb maar zo'n 2-3%. Daarom bewaar ik lithium-ion accu's die ik niet direct nodig heb in de koelkast. Als ze volledig geladen in de koelkast gestopt worden, dan hebben ze na verschillende maanden nog steeds hun volle capaciteit (toch zeker vanaf dat ze terug opgewarmd zijn). Bij nog hogere temperaturen gaat een lithium-ion accu nog veel sneller achteruit, daarom zit er bij elektrische wagens een koelsysteem in het accu pack om te voorkomen dat de temperatuur te hoog oploopt.
                    Maar er zit ook een verwarming ingebouwd omdat lithium-ion accu's er niet tegen kunnen om geladen te worden bij temperaturen onder 0°C. Het is wel mogelijk om lithium-ion accu's te laden bij heel lage temperaturen, maar dan mag dat alleen met een heel kleine laadstroom (dan duurt het een paar dagen voor je weer kan vertrekken met een elektrische wagen...).

                    Mijn vorige laptop had ergens een optie om ervoor te zorgen dat de accu maar tot 80% werd geladen, dan heb je niet de volle capaciteit ter beschikking, maar bij die 80% is de veroudering veel minder dan bij een 100% geladen accu.
                    Bij mijn huidige laptop heb ik die instelling nog niet gevonden.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: [Accu] [Nikon] Levensduur van een accu. Hoe wordt die bepaald ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      ..
                      Anderzijds klopt het ook wat BB zegt. Fabrikanten stoppen in die chip ook wel "extra beveiliging" die zo gemaakt is dat de packs niet gemakkelijk na te maken zijn.

                      ....
                      Wel grappig dat de "chinezen" (en anderen) die dingen namaken aan de lopende band ... het schijnt te werken want ongeveer iedereen koopt ze !!??

                      Comment

                      Working...
                      X