Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 10.5mm f2.8 fisheye -zonnekap afhalen? EDIT: +goeie FF circular fisheyes?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 10.5mm f2.8 fisheye -zonnekap afhalen? EDIT: +goeie FF circular fisheyes?

    Ik heb bovengenoemde lens, bedoeld voor op de crop camera. Op FF geeft die een 180° beeld, ware het niet dat de vaste zonnekap in beeld komt.
    Op internet vind je veel over die zonnekap afzagen voor een volledig beeld te krijgen, maar heeft iemand dit al gewaagd hier?
    (duur ding om 'mis' te gaan en je komt verdomd dicht bij het glas... ik twijfel doen of niet...)
    Last edited by Stefan_C; 11 december 2015, 19:32. Reden: edit topictitel

  • #2
    Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye - iemand al geprobeerd de zonnekap af te halen?

    Het zijn uw centen natuurlijk, maar ik zou het niet doen. Neem eens contact met Nikon (misschien hebben zij een oplossing om de zonnekap te verwijderen), of koop een D3200 ( body 300 euro) bijvoorbeeld. Je kunt die fisheye (prijs 685 euro) dan altijd op die camera laten zitten. Altijd goedkoper dan de lens verprutsen.
    Prettige feestdagen!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye - iemand al geprobeerd de zonnekap af te halen?

      Verkopen en een peleng oid kopen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye - iemand al geprobeerd de zonnekap af te halen?

        Afhankelijk van je type Nikon FF, kan je die de opdracht geven zich te gedragen als een DX en dan kan je die fisheye perfect gebruiken als zou je die op bv de D5300 plaatsen.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye - iemand al geprobeerd de zonnekap af te halen?

          Ik heb een D5200 waar die op past, dus in drop kan ik die daarmee gebruiken, en zoals Wim zegt kan ik ook de crop functie op mijn FF dienst doen.
          Echter gebruik je dan 'maar' een deel van de 180°. op onderstaande afbeelding zie je wat je 'verliest' door de zonnekap. Door die te verwijderen kom je tot 180° beeld (typisch rond beeld).
          En gezien alle artikelen op het internet over het verwijderen van de hood dacht ik misschien heeft er hier iemand al eens het gewaagd?

          Eventueel een nieuwe aanschaffen zoals hJanssen suggereert, hoewel die altijd wel duur zijn voor het beperkte gebruik van zo een lens. Pleng was me nog niet bekend. Lijkt ook zeer goedkoop. Iemand ervaring met het merk?

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye - iemand al geprobeerd de zonnekap af te halen?

            Ik heb zelf een Sigma 8 mm fisheye,voor FF.
            Goede lens,maar gebruik hiervan is toch beperkt.
            Zou een lens niet beginnen verminken,om dit toch beperkt gebruik te hebben.
            Eventueel verkopen,en een circulaire fish voor ff kopen,als dit jouw ding is.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye - iemand al geprobeerd de zonnekap af te halen?

              Moet goed te doen zijn, mits je zeer voorzichtig te werk gaat.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye - iemand al geprobeerd de zonnekap af te halen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                Moet goed te doen zijn, mits je zeer voorzichtig te werk gaat.
                http://blog.panedia.com/2009/01/19/s...105mm-fisheye/
                Ik ga es bij mijn (handigere) pa vragen. Indien die t ziet zitten misschien het wagen (nadeel is als hij het per ongeluk om zeep helpt gaat die uit schuldgevoel sowieso een nieuwe willen kopen...).

                Indien ik het er niet op waag, welke circular fisheyes zijn aan te raden?

                Ik merk ook bij voorbeeldfoto's (vb. op pixelpeeper) dat sommige foto's volledig rond zijn, en sommige bovenaan een 'maantje' missen (voorbeeldje) zelfs op dezelfde body. Iemand idee van de achtergrond hiervan? Is de 'onvolledige' een crop of de cirkelvormige gewoon een het beeld van de cirkel om een mooie cirkel te bekomen (mav geen 180° covering meer)?

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye - iemand al geprobeerd de zonnekap af te halen?

                  Mijn sigma 8 mm geeft op een 5d(ff),een volledig circulair beeld.Het tweede beeld op je link,is hetgeen wat ik zie met de 8 mm op mijn 1D;Maar dat is een 1.3 crop.Juist toestel vermeld?
                  Verder kan ik daar geen verklaring voor geven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye - iemand al geprobeerd de zonnekap af te halen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Juist toestel vermeld?
                    Misschien een fout op de site dat het een ander toestel is, of gecroste foto (fototoestel in crop mode)...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye -zonnekap afhalen? EDIT: +goeie FF circular fisheyes?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                      Ik heb bovengenoemde lens, bedoeld voor op de crop camera. Op FF geeft die een 180° beeld, ware het niet dat de vaste zonnekap in beeld komt.
                      Op internet vind je veel over die zonnekap afzagen voor een volledig beeld te krijgen, maar heeft iemand dit al gewaagd hier?
                      (duur ding om 'mis' te gaan en je komt verdomd dicht bij het glas... ik twijfel doen of niet...)
                      Moet machinaal perfect en met weinig risico te doen zijn, ik heb daar het nodige voor staan,
                      steeds welkom, stuur PM indien interesse.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye -zonnekap afhalen? EDIT: +goeie FF circular fisheyes?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Moet machinaal perfect en met weinig risico te doen zijn, ik heb daar het nodige voor staan,
                        steeds welkom, stuur PM indien interesse.
                        Ben één maal bij deze man geweest ivm. transfo.
                        Vriendelijke type,machinaal uitgerust om omver van te vallen,althans voor mij,en met kennis van zake.
                        Niet iedereen heeft zo'n draaibank,of hoe heet,staan.Perfect gecalibreerd etc.
                        Te overwegen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye -zonnekap afhalen? EDIT: +goeie FF circular fisheyes?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Ben één maal bij deze man geweest ivm. transfo.
                          Vriendelijke type,machinaal uitgerust om omver van te vallen,althans voor mij,en met kennis van zake.
                          Niet iedereen heeft zo'n draaibank,of hoe heet,staan.Perfect gecalibreerd etc.
                          Te overwegen.
                          Heb hem reeds gecontacteerd via PM
                          Wat me nog doet twijfelen is dat ik vaak beelden vind van een 'aangepaste' 10.5mm, en de cirkel precies wel deels buiten de FF sensor valt, terwijl dat met andere lenzen niet zo lijkt te zijn. Daardoor zou je moeten foto's samenvoegen om toch die 180° cirkel te bekomen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye -zonnekap afhalen? EDIT: +goeie FF circular fisheyes?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                            Wat me nog doet twijfelen is dat ik vaak beelden vind van een 'aangepaste' 10.5mm, en de cirkel precies wel deels buiten de FF sensor valt, terwijl dat met andere lenzen niet zo lijkt te zijn. Daardoor zou je moeten foto's samenvoegen om toch die 180° cirkel te bekomen.
                            Er zal inderdaad boven en onder een stukje van de beeldcirkel buiten de sensor vallen Stefan.
                            Onderstaande foto heb ik gemaakt met de echte FullFrame Ai-S 6mm op mijn D800. Deze

                            Mijn vriend Christophe staat hier met het lensdeksel in zijn handen (dikke 220mm doorsnede)
                            Last edited by Guest42; 18 december 2015, 14:12.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 10.5mm f2.8 fisheye -zonnekap afhalen? EDIT: +goeie FF circular fisheyes?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Er zal inderdaad boven en onder een stukje van de beeldcirkel buiten de sensor vallen Stefan.
                              Onderstaande foto heb ik gemaakt met de echte FullFrame Ai-S 6mm op mijn D800. Deze

                              Mijn vriend Christophe staat hier met het lensdeksel in zijn handen (dikke 220mm doorsnede)
                              Da's wel een van de zeldzame lenzen meen ik me te herinneren Dacht dat deze voor waanzinnige bedragen gingen op ebay.
                              Een circular fisheye voor FF heeft nikon precies niet echt in het huidige gamma. Indien geen volledige cirkel zou ik dan mss eerder richting een alternatief merk kijken die meteen een mooie cirkel geeft. Bij een 'verminkte' 10.5mm moet je anders nog steeds 2 foto's schieten en aan elkaar zetten lijkt me (hoewel mss 3? gezien je met 2 (portrait en landscape van zelfde beeld) misschien nog 4 'dode hoekjes' hebt.).

                              Comment

                              Working...
                              X