Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boom in Weide.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boom in Weide.



    De opname zat al een tijdje in mijn hoofd, en hoewel het miezerregende er toch maar naar toe gegaan. De regen zorgt er wel voor dat de boom beter tot uiting komt tov de achtergrond, imho.

    Update 2 :




    Origineel :



    Last edited by Iegienie; 10 december 2015, 09:54.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Boom in Weide.

    Je wordt heel mooi door de lijnen naar de 2 bomen geleidt.
    Mist vooraan een beetje scherpte. Was dat de bedoeling ? (f 2.8)
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

    Comment


    • #3
      Re: Boom in Weide.

      het was aan het regenen en het moest snel gaan (dus geen statief, geen opklappen van de spiegel, geen afstandbediening, gewoon kijken, kadreren, licht meten, instellen en klikkerdeklik).

      ik had nog gedacht van er nog een extra paaltje eraf te croppen, maar dan breek je wel de leidende lijn. (tenzij misschien op een ander formaat, dat heb ik nog niet bekeken).

      maar eigenlijk vond ik persoonlijk het feit dat dat ene paaltje niet 100% scherp is niet echt storen, zeker gezien de omstandigheden. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd, dat kan.
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: Boom in Weide.

        Goede compo en mooie diepte
        De dof mocht inderdaad toch een pak groter zijn
        Wel heel apart, mist en regen samen

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Boom in Weide.

          ja met met zo een open diafragma kan je natuurlijk geen grote DOF hebben ,maar het beeld over zijn geheel vind ik toch goed geslaagd

          Comment


          • #6
            Re: Boom in Weide.

            Ik vind het een prima beeld. Ik zou gewoon hier toch een zacht vignet opzetten met de nadruk op die boom dat je aandacht er naar gaat.
            Als je in Photoshop de ovaal selectie tool gebruikt maak je een cirkel met een zachte overgang. Deze selectie die keer je om en maak een curven layer/
            Dan schuif je de slider naar links en je zal zien dat dit niet overdreven is maar toch meer diepte in je plaat hebt.Moesten je randen te zwaar worden dan kan je dit effect eventueel wegborstelen.
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: Boom in Weide.

              Vooral de hele goede compo spreekt mer erg aan in de ze foto...Goed de aanwezige elementen/lijnen gebruikt..
              Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
              MIJN WEBSITE

              Comment


              • #8
                Re: Boom in Weide.

                Mist en boom trekt zoveel aandacht dat onscherpte op de voorgrond niet echt stoort
                Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                Comment


                • #9
                  Re: Boom in Weide.

                  Oorspronkelijk geplaatst door RBOOM Bekijk bericht
                  Mist en boom trekt zoveel aandacht dat onscherpte op de voorgrond niet echt stoort
                  Eum, dit is EXACT de redenering die ikzelf volgde om de foto hier toch te durven plaatsen. dank je wel, RBOOM.

                  Ben gisteren trouwens wat aan het zoeken geweest op het web naar discussies over landschappen en scherpte, en ik heb toch de indruk dat men op vele plaatsen veel minder hamert op de absolute scherpte, toch op delen van de foto die niet het hoofdonderwerp zijn. Of zie ik dat verkeerd ?
                  Soit, zoals gewoonlijk doet het een mens wel vijf keer nadenken over de dingen, en dat is toch net de bedoeling van jezelf spitsroeden te doen lopen.

                  Wat betreft de suggestie van schoonSpikke, ik heb het eens geprobeerd. Wel gewoon in LR en met een radiaalfilter rond de bomen. Zie update, het heeft wel iets, denk ik.
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Boom in Weide.

                    Eerlijkheidshalve vind ik dit nogal een zwaar vignet. Dat mag natuurlijk een kwestie van smaak zijn, maar een nevenverschijnsel is, dat de lichte band boven de bomen wel erg begint op te vallen.
                    Toch mijn visie, over de het onderwerp scherpte. (mijn visie is ook maar een mening, hoor)
                    In dit geval waar duidelijk een leading-line is, denk ik dat het mooiste is om scherp te beginnen.
                    Het is een ander geval als die er niet is, zoals bijv. een alleenstaande boom in een veld. Maar hier zullen sommigen ook weer anders over denken.
                    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                    Vriendelijke groeten, Johan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Boom in Weide.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                      Eerlijkheidshalve vind ik dit nogal een zwaar vignet. Dat mag natuurlijk een kwestie van smaak zijn, maar een nevenverschijnsel is, dat de lichte band boven de bomen wel erg begint op te vallen.
                      Toch mijn visie, over de het onderwerp scherpte. (mijn visie is ook maar een mening, hoor)
                      In dit geval waar duidelijk een leading-line is, denk ik dat het mooiste is om scherp te beginnen.
                      Het is een ander geval als die er niet is, zoals bijv. een alleenstaande boom in een veld. Maar hier zullen sommigen ook weer anders over denken.
                      update wat aangepast, zodat band wat minder aanwezig is.

                      en wat betreft die scherpte, blijkbaar is de mening over scherp of niet scherp inderdaad niet scherp gedefinieerd. ik begrijp je argument, maar had gedacht dat van iets onscherper naar veel scherper ook een vorm van leading line is.

                      in ieder geval, de boom kan zich aan nog een paar bezoekjes verwachten, ben wel curieus hoe die zich in verschillende lichtsituaties zal gedragen.
                      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Boom in Weide.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                        update wat aangepast, zodat band wat minder aanwezig is.

                        en wat betreft die scherpte, blijkbaar is de mening over scherp of niet scherp inderdaad niet scherp gedefinieerd. ik begrijp je argument, maar had gedacht dat van iets onscherper naar veel scherper ook een vorm van leading line is.
                        Dat is zeker waar. En dan blijft alleen de vraag, hoe ervaart de kijker het. En dat is gelukkig voor iedereen anders.
                        Leuk om om van gedachten te wisselen.
                        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                        Vriendelijke groeten, Johan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Boom in Weide.

                          dat is de bedoeling van een DISCUSSIEforum, om van gedachten te wisselen. aja. als we allemaal van hetzelfde gedacht moeten zijn, dan komt het niet goed. want dan zullen we heel lang moeten discuteren om te vinden wat dat gedacht zou moeten zijn.
                          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Boom in Weide.

                            De vignettering vind ik wel goed maar mocht voor mij wat minder uitgesproken worden...te opvallend . Comp en scherpte vind ik hier prima.
                            Wat mij het meeste stoor is die grijze strook(lucht). Was er hier nu geen lucht was het een prachtige foto geweest. Maar daar kan jij niets aan doen.
                            De volgende keer neem je een hoge ladder mee...kan je vanuit de hoogte een fotooke nemen zonder lucht maar alleen die mooie bomen als achtergrond :P
                            Eerlijkheid duurt het langst!!
                            Mijn website: http://www.degrafon.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Boom in Weide.

                              Ik zie het graag je update. Oppassen echter dat het niet te fel wordt.In Photoshop zoals ik als zei kan je dit effect echter nog wat wegwerken plaatselijk. Voor mij wandel je nu meer de foto binnen.
                              Het is inderdaad een sterk persoonlijke smaak? De titel"boom in weide" staat nu wel op zijn plaats vind ik.
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X