Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe prime: manueel of autofocus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe prime: manueel of autofocus

    Even volgende vraag:

    Ik heb sinds vorige week een Sony A7 en ben aan het kijken naar een extra lens.
    In de kit die ik aangeschaft heb zat de standaard 28-70 f3.5-5.6 lens.

    Nu had ik op mijn vorige camera (nikon d5100) een goedkopere 35mm prime (f1.8) lens. Sinds dat ik deze lens heb aangeschaft stond deze eigenlijk standaard op mijn camera. Top zo'n prime!

    Nu ben ik aan het kijken voor een niewe prime voor op de A7. Ben zelf aan het twijfelen tussen een 35mm en een 50mm.

    Naar wat ik gezien heb is de 35mm nu op dit moment beperkt tot een diafragma 2,8 (met autofocus) en de 50mm gaat naar f2.0 maar is manueel.

    Ik heb zelf een manuele lens gehad op mijn nikon vroeger (24mm), maar heb daar veel foto's mee getrokken op vakantie en het merendeel is onscherp.
    Blijkbaar zijn mijn ogen niet goed genoeg om volledig scherp te zien door de zoeker. Ik weet dit, heb geen bril nodig constant, maar zit aan -0,5 ofzo.

    Hoe gedragen manuele lenzen zich bij een A7? Zal de camera ook automatisch het beeld verscherpen of is hoe je zelf scherpstelt hoe de foto zal zijn?

    Wat zou een goede prime zijn om aan te schaffen? Mag ook een ander merk zijn.

    Alvast bedankt voor de tips.

  • #2
    Re: Nieuwe prime: manueel of autofocus

    Het is te zien voor wat ge ze gaat gebruiken natuurlijk...voor portret is manueel scherpstellen misschien geen probleem of bij macro ook niet maar voor al de rest
    prefereer ik toch AF is veel directer en sneller lijkt me!

    grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe prime: manueel of autofocus

      Ja, wordt vooral gebruikt voor landschaps- en stadsfotografie.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe prime: manueel of autofocus

        zet je huidige lens op mf en je weet hoe een mf lens zich op de camera gedraagt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe prime: manueel of autofocus

          Manueel focussen is kinderspel op de sony systeemcamera's. Met focuspeaking worden kleine gedeeltes in je viewfinder of liveview gekleurd, zodat je ziet wat scherp is. Je kan dan ook nog is de focus magnifier gebruiken om zeer fijn te focussen. Ik gebruik zelf de Canon fd 24mm 2.8, 50mm 1.4 en een tamron 90mm f2.5 en ik haal hier zeer scherpe foto's uit.

          Voor bewegende onderwerpen idd niet praktisch, maar daar heb je je kitlens dan weer voor 😉

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe prime: manueel of autofocus

            Als je ogen niet 100% zijn, dan heb je met autofocus toch meer kans dat de foto's scherp zijn, zeker als het wat sneller moet gaan.

            Een AF-lens kan je ook altijd manueel gebruiken, een manuele lens kan je nooit automatisch laten scherpstellen...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe prime: manueel of autofocus

              Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
              Manueel focussen is kinderspel op de sony systeemcamera's. Met focuspeaking worden kleine gedeeltes in je viewfinder of liveview gekleurd, zodat je ziet wat scherp is. Je kan dan ook nog is de focus magnifier gebruiken om zeer fijn te focussen. Ik gebruik zelf de Canon fd 24mm 2.8, 50mm 1.4 en een tamron 90mm f2.5 en ik haal hier zeer scherpe foto's uit.

              Voor bewegende onderwerpen idd niet praktisch, maar daar heb je je kitlens dan weer voor ��
              JA heb dit inderdaad ook gemerkt, het is wel praktisch, alleen is het niet elke keer scherp als ik dit doe. Ik heb altijd het gevoel dat ik te veel of te weinig heb scherp gesteld en bijgevolg dus geen goede foto krijg.

              Zoals hierboven ook gezegd: het is inderdaad niet snel dat manueel focussen. En dit is wel nodig als je in het veld bent. Misschien niet zozeer voor landschappen of gebouwen, maar vooral van mensen. Soms is het moment voorbij tegen dat je scherp hebt gesteld.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe prime: manueel of autofocus

                Oefening baart kunst 😉

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe prime: manueel of autofocus

                  Heb ooit een paar manuele lenzen van zeiss gehad.
                  Een 50mm en een 25mm prime.
                  Het is nooit mijn ding geworden,ik ging terug in de tijd van de FD lenzen van canon.
                  Traag en soms veel missers.
                  Heb momenteel nog 1 manuele lens van canon, een TSE 17 mm.
                  Het is één prachtlens zoals deze van zeiss maar het is een gans andere benadering van de fotografie.
                  MVG. Hugo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe prime: manueel of autofocus

                    Ik heb net de Tamron 52BB SP 90mm f/2.5 gebruikt in de studio. Fantastisch! Scherpste lens die ik ooit heb gebruikt, naast de Nikon 105mm macro.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe prime: manueel of autofocus

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als je ogen niet 100% zijn, dan heb je met autofocus toch meer kans dat de foto's scherp zijn, zeker als het wat sneller moet gaan.

                      Een AF-lens kan je ook altijd manueel gebruiken, een manuele lens kan je nooit automatisch laten scherpstellen...
                      Ja, wie het vroeger nog gedaan heeft toen er niets anders was, verlangt daar helemaal niet naar terug.
                      Bovendien hoort het bij de basistechnieken (wat niet wil zeggen, dat het gemakkelijk is).
                      Om een bekende Belgische fotografe te citeren: "het ergste wat iemand van mijn foto's kan zeggen is dat ze scherp zijn".

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe prime: manueel of autofocus

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
                        Oefening baart kunst ��
                        Volledig mee eens! Het scherpstellen zal in de toekomst wel sneller gaan, maar snel kunnen scherpstellen op iets dat dan nog niet scherp in beeld komt is het toch ook niet.

                        Comment

                        Working...
                        X