Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

    Beste,

    Ik gebruik momenteel een Tamron 18-270mm, en ik ben er nu over aan het denken om deze te vervangen, alleen weet ik niet of het sop de kool waard is.. Het verhaal zit als volgt:

    Ik heb vorig jaar een Nikon D3200 gekocht, instapmodel dus, en dit samen met een Tamron 18-270 PZD. We stapten toen over van een hybride, en de vriendin wou een spiegelreflex voor de kindjes 'snel' te kunnen fotograferen, dus de verkoper raadde ons die combinatie aan als “alleskunner” met DSLR. Ik kende er toen eigenlijk zelf nog niks van.. Nu uiteraard al iets meer, toch echter nog veel te leren...

    Afgelopen jaar ben ik uiteindelijk toch redelijk veel bezig geweest met zowel fotografie, als met eventuele nabewerking. En ik begon me steeds vaker te ergeren aan de Tamron. In veel licht en onderwerpen dichtbij waren de foto’s wel goed. Echter, van zodra je iets meer begint in te zoomen op een foto bleken veel foto’s nooit écht scherp. Of toch niet wat ik er van verwachtte.. De laatste maanden heb ik ook de lens vergeleken met andere lenzen, zowel foto's genomen als gelezen via fora, en die tamron 17-270 kwam er uit als een alleskunner, maar in alles niet écht goed. Dat bleek nu ook wel een eigenschap te zijn van zo’n superzoom, maar deze specifieke Tamron kreeg toch overal de laagste scores van dit soort lenzen.

    Volgend jaar gaan we een grote reis maken, en ik zou het zeer vervelend vinden als zou blijken dat foto’s, die er op het LCD super uitzien, toch net niet scherp zijn op groot scherm. Ik heb ondertussen ook een Nikon 35mm 1.8 prime. Die trekt echt fantastische foto’s. Maar op reis ga ik met zowel landschappen als dieren zitten die ik ook wil fotograferen, en dan ga ik er met die 35mm alleen niet komen vrees ik?

    Vandaar weet ik niet zo goed wat ik nu best doe. Het lijkt alsof ik volgende opties heb:
    - Die Tamron vervangen door een andere zoomlens die wél goede reviews krijgt (bvb Nikon 18-200?)
    - Eerder een zoomlens kopen (bvb de Nikon 55-300?) in combinatie met de 35mm. Maar dan heb ik wat schrik voor de landschappen met die 35mm? Is dat breed genoeg?
    - De Tamron houden, en er best nog wat verder mee oefenen ;-)
    - Andere opties, suggesties?

    Alvast bedankt om helemaal tot hier te lezen, en op voorhand bedankt voor enig advies in deze!

  • #2
    Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

    35mm Is niet breed genoeg voor landschappen en je zit met de cropfactor ook dus 35mm wordt algauw 50mm in het echt!
    De Tamron 17-270mm is niet slecht maar zoals jezelf aangeeft ben je niet echt tevreden van de scherpte op verdere afstand alle lenzen
    met dat groot brandpunt van 18 tot soms 300 hebben daar last van. Ik zou eerder opteren voor een occasie Tamron 17-50mm2.8f zonder VC
    Dit is een zeer goede en scherpe lens en goed voor veel omstandigheden en daarbij zou ik de Tamron 70-300mm 4f-5.6f VC bijkopen!
    Pracht van een lens en zeer goedkoop en ongelooflijk scherpe plaatjes!! allebei de lenzen zijn ook zeer snel qua AF!
    Ik heb trouwens een Tamron 17-50 mm 2.8f zonder VC te koop staan hier op het forum!

    mvg

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
      Ik heb trouwens een Tamron 17-50 mm 2.8f zonder VC te koop staan hier op het forum!
      Als ik de Nikkor 17-55 niet had... direct
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

        Dat is de enige richting die je kan volgen : beter glas, als je van fotografie een echte hobby wil maken.

        Momenteel, vandaag de dag, zou ik de Sigma 17-50 / 2,8 EX DC OS HSM aanraden. Nu zowat te koop voor 399 euro, dat is een koopje.

        Puur cijfermatig, vergelijk de Tamron 18-270, de Tamron 17-50 2.8 en de Sigma 17-50 2.8 OS : http://www.dxomark.com/Lenses/Compar...77_801_186_801

        Maar, de tweedehands Tamron aanbieding aan 200 € van Templar is zeker en vast een goede aanbieding, gewoon wat hogere sluitertijd instellen en je hebt geen stabilisatie nodig op dat bereik.
        Last edited by Empe; 4 december 2015, 16:22.

        Comment


        • #5
          Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

          Ikzelf heb ook hetzelfde probleem.
          Ik heb een tamron 16-300. Prachtige all-round lens, en voor mijn wereldreis dat komt, is deze uitermate goed. maar... de scherpte stelt mij ook teleur, versta me niet verkeerd, hij neemt mooie foto's, maar nadat ik even mijn 35mm prime gebruikt hebt, zie je het verschil natuurlijk.
          Ik zat ook te kijken voor eventueel deze in te ruilen voor een 18-200 alternatief. maar als de vergelijkingen maakt, komt het niet zoveel beter uit. en ik ben bang mijn 300mm te missen.
          eingelijk zoek ik iets van tussen de 16-24 tot en met 240-300. Maar welke lens met zo'n zoom scoort zeer goed? hmm :/.

          edit na wat zoeken: als ik dxo mag geloven is enkel de nikon 18-300 (beide versies) een waardige verbetering. Maar eigenlijk is het verschil niet groot genoeg voor je tijd erin te stoppen. Het 2de type van de nikon 18-300 3.5 tot 5.6 is het meer waardig, maar kost natuurlijk weer een stuk meer.

          edit2: Ik zal waarschijnlijk mijn tamron toch mooi behouden en zeker in RAW foto's nemen zodat de nabewerking nog wat scherpte kan brengen .
          Last edited by Timothy91; 5 december 2015, 19:01.

          Comment


          • #6
            Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

            Het bereik opsplitsen genre 16-85 van nikon en 70-300 van tamron? Vooral de mm's in de breedte zouden echt doorwegen voor mij indien geen uwa.
            MAAR de scherpte en kwaliteiten van een prime kun je enkel halen met een prime uiteraard!

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              Het bereik opsplitsen genre 16-85 van nikon en 70-300 van tamron? Vooral de mm's in de breedte zouden echt doorwegen voor mij indien geen uwa.
              MAAR de scherpte en kwaliteiten van een prime kun je enkel halen met een prime uiteraard!

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              zat ik ook te denken, maar ik wil zo min mogelijk meedoen.
              een UWA voor landschap
              een prime voor donkere momenten en echte foto pareltjes.
              en een all-round voor ... all-round .
              of is er ergens een deftige 14-70 ofzo en dan een 70-300. dat zou een deal kunnen worden ^^

              Edit: de prime en uwa samen heb ik een bereik van 11-300. die zou ik graag behouden, of toch zo min mogelijk verlies, ik denk dat ik nog kan leven met 14-250 (voor 2 lenzen samen dus), maar meer kan ik toch niet missen.
              wat er voor mij ook zou doorwegen is de prijs (want ik kan enkel kopen met het geld dat ik zou hebben na verkoop van tokina + tamron). en het gewicht natuurlijk... en dat ik maar een maandje de tijd meer heb .
              Last edited by Timothy91; 6 december 2015, 07:11.

              Comment


              • #8
                Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

                Hoi,

                als vakantielens moet de Tamron 18 -270 in de meeste gevallen zeker voldoen.

                Op vakantie is er veel licht en dan kan je het diafragma wat knijpen naar F8.
                Je zal zien dat de lens dan al heel wat scherper is.
                Deze foto's zijn gemaakt tijdens mijn laatste vakantie : http://forum.belgiumdigital.com/f83/...eg-523843.html

                Wil je dan portret foto's maken zou ik ook overstappen naar de Tamron 17-50/ 2.8

                mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                  Op vakantie is er veel licht en dan kan je het diafragma wat knijpen naar F8.
                  niet iedereen gaat op vakantie naar de zon of doen dat wel en trefffen het niet en zit je......
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                    zat ik ook te denken, maar ik wil zo min mogelijk meedoen.
                    een UWA voor landschap
                    een prime voor donkere momenten en echte foto pareltjes.
                    en een all-round voor ... all-round [emoji14].
                    of is er ergens een deftige 14-70 ofzo en dan een 70-300. dat zou een deal kunnen worden ^^

                    Edit: de prime en uwa samen heb ik een bereik van 11-300. die zou ik graag behouden, of toch zo min mogelijk verlies, ik denk dat ik nog kan leven met 14-250 (voor 2 lenzen samen dus), maar meer kan ik toch niet missen.
                    wat er voor mij ook zou doorwegen is de prijs (want ik kan enkel kopen met het geld dat ik zou hebben na verkoop van tokina + tamron). en het gewicht natuurlijk... en dat ik maar een maandje de tijd meer heb [emoji14].
                    Timothy, als je graag landschappen fotogafeerd zou ik je uwa niet wegdoen, ook je 2 primes niet (wegen niks en nemen geen plaats in)
                    Je megazoom, tja ik zou hem houden voor de reis, want zoiets dient daarvoor hé, nu zonder budget nog paniekaankopen en verkopen zal niet zorgen voor betere foto's

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      Timothy, als je graag landschappen fotogafeerd zou ik je uwa niet wegdoen, ook je 2 primes niet (wegen niks en nemen geen plaats in)
                      Je megazoom, tja ik zou hem houden voor de reis, want zoiets dient daarvoor hé, nu zonder budget nog paniekaankopen en verkopen zal niet zorgen voor betere foto's

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                      inderdaad. Ik heb gewoon een 'paniekje' dat ik er niet het meeste uit zal halen op mijn reis. normaal net voor vertrek zeker!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                        inderdaad. Ik heb gewoon een 'paniekje' dat ik er niet het meeste uit zal halen op mijn reis. normaal net voor vertrek zeker! [emoji14]
                        Idd, het gerief heb je al, en na een wereldreis zul je zeer veel bijgeleerd hebben achter uzelf!

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

                          Vraagsteller moet ofwel roeien met de riemen die hij heeft (zijn huidige lenzen) en met zijn beperkt budget (verkoop Tamron + Tokina) en zijn dorst naar ruim bereik ( van 14 tot 300 mm. via max. 2 lenzen en liefst 1 lens) en zijn wens naar scherpte met zoom's die richting prime lens kwaliteit gaan ...

                          Wat zou de verkoop opbrengen ? 500 euro ???? Succes daarmee.

                          Dan blijft over : de 17-50 Tamron van Templar aan 200 euro en de Tamron 70-300 nieuw aan zo'n 300 euro (nu met de cashback actie). Maar dus geen 14 mm. als minimum breedhoek en ook geen prime kwaliteit.

                          En een Tokina 11-16 2.8 wegdoen ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

                            Maar velen beter als de Tamron 17-270mm zeker op scherpte
                            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD vervangen?

                              ik ben niet 'originele vraagsteller', ik heb een eventjes de thread gekaapt, maar ik ben er ondertussen wel uit. dus gelieve u te richten naar de originele threadstarter.
                              ik zal roeien met de riemen die ik heb

                              Comment

                              Working...
                              X