Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe computer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe computer

    Wegens noodzaak upgrade computer (upgrade naar D800, voor verwerking RAW-files moet lightroom vlot draaien) zou ik ofwel mijn huidige PC upgraden (nieuwe processor (+nieuwe koeling?), nieuw moederbord, extra RAM-geheugen), ofwel een nieuwe kopen. Gaming of zwaar multi-tasken is niet aan de orde.

    Ik kwam onderstaande aanbieding tegen:

    Intel® Core™ i5-6400-processor
    Windows 10 Home
    NVIDIA® GeForce® GTX 750 Ti grafische chip
    128 GB SSD
    2 TB harde schijf
    8 GB werkgeheugen



    Kan iemand vanuit zijn ervaring meegeven of deze samenstelling voldoende krachtig en snel is voor de D800-RAW-files vlotjes te verwerken via lightroom?
    Helaas staat er Windows 10 op, maar zal ik wschl wel kunnen vervangen via huidige Windows 7-licentie? Bedankt!
    zoeker met hart en ziel

  • #2
    Re: nieuwe computer

    Ikzelf heb een i5 3500-proccesor en d800e, ik zou nu zwaarder gaan was ik van jou, er zijn er hier die weten waar deze programma's vlug door draaien, ikzelf ga mijn ditectory (raw beelden) binnenkort ook op een ssd plaatsen, en daarmee hopelijk in snelheid winnen

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe computer

      Oorspronkelijk geplaatst door PMRS Bekijk bericht
      Helaas staat er Windows 10 op, maar zal ik wschl wel kunnen vervangen via huidige Windows 7-licentie?
      Waarom helaas? Op een zeker moment zul je toch naar '10' moeten en als je het doet, kijk eerst onder '10' of je alle drivers voor apperaten voor '7' kunt vinden, want soms worden die niet meer gemaakt voor heel nieuwe apperaten en dan krijg je het niet goed aan de praat en het wordt suer moeilijk als je de internetingang niet aan de praat krijgt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe computer

        Puur technisch zou dit voldoende moeten zijn voor Lightroom met deze Medion PC.
        De i5 van 2012 mag je niet vergelijken met een i5 Skylake van deze generatie, welke in deze PC is voorzien.
        Ik draai een i5 van de vorige generatie en Lightroom loopt als een liertje.
        De hardware is afzonderlijk een pak duurder dan € 599 die je hiervoor betaalt, en dan staat er nog geen Windows op.
        Persoonlijk zou ik nooit voor Medion kiezen, maar dat is gewoon mijn aversie voor deze PC bouwer, maar dan vooral met hun laptops.
        Ik heb al dezelfde miserie gehad met gerenommeerde PC bouwers zoals Dell, HP, Sony, Samsung,... dus misschien moet ik mijn mening eens herzien ;-)

        Uw afgrijzen voor Windows 10 waarop is dit gebaseerd? Ik draai al W10 sinds hun beta's en ik keer nooit meer terug naar de vorige Windows, laat staan Windows 7.
        Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe computer

          Ik heb hier een 6 jaar oude Medion met i5 processor (van een oudere generatie dus), daar heb ik pas nog een GTX750 "gaming card" gestoken omdat een nieuw spelletje van mijn zoon niet wou werken met de oude grafische kaart.
          Die pc is snel genoeg voor fotobewerking, en dat spelletje werkt er nu ook probleemloos op.

          Je kan een duurdere computer kopen (of laten samenstellen), maar deze Medion zal voor de meesten onder ons ruimschoots voldoende zijn.

          Dat die standaard al op Windows 10 draait is een voordeel, dan zitten er op de 128 GB SSD al wat minder "restjes" van andere programma's.
          Windows 10 doet eigenlijk alles net hetzelfde als Windows 7, voor de toekomst is het altijd beter om het meest recente besturingssysteem te hebben, want na een tijdje zullen de nieuwe apparaten geen software meer krijgen die compatibel is met oudere besturingssystemen.

          Ik gebruik al heel lang Medion computers, en ben er nog altijd heel tevreden over.

          Het "Hot-Swap-station voor verwisselbare harde schijven" bij de recente Medion pc's is erg handig, daar heb ik gewoon de schijf waarop de foto's stonden bij de vorige computer ingestoken, daardoor kon ik heel snel terug beginnen te werken met die computer.
          Vroeger moest je daarvoor de computer open maken (dat is eigenlijk ook niet zo moeilijk), en moest je soms nog wat extra kabeltjes bijbestellen als je een harde schijf bij in de computer wou zetten.
          Nu doe je het klepje open, je steekt de schijf in de houder, en je schuift die gewoon vooraan in de pc.
          De schijf wordt meteen herkend, en je kan op die manier alle bestanden van de oude computer probleemloos en supersnel in de nieuwe computer steken.
          Last edited by Black B@ndit; 3 december 2015, 15:12.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe computer

            Passmark ong 6500 en een SSD.

            Ik draai LR redelijk met iets meer dan de helft CPU rating, maar mijn raws zijn maar 25MB.
            Als die van de D800 echt 75MB zijn riskeert dat traag te worden (zoals @bulke41 aangeeft).
            Misschien toch een i7 nemen.

            De LR rawconversie en editing is 100% CPU, een SSD kan enkel het opzoeken in de catalog en het laden/saven versnellen.
            Ook meer geheugen helpt niet veel zo gauw er genoeg is (en dat is 8GB wel).
            Grafische kaart heeft geen enkel belang.

            Zie geen reden om Windows 10 eraf te gooien, dat is stabiel, en sneller dan 7.
            Last edited by palombian; 3 december 2015, 15:30.

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe computer

              Allen bedankt voor nuttige info!
              zoeker met hart en ziel

              Comment

              Working...
              X