Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontploffende ballonen fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ontploffende ballonen fotograferen

    Onder strobisme hierboven een vraag gepost,eronder tussen al wat uitgekomen.
    Maarij watergevulde balon;water plus lucht,krijg ik niet direkt rondspattend water,maar alleen een watercollectie,vrij solied in onderste ex-deel van de ballon.
    Bestaan er trucs,spuitwater,of bepaalde ingredienten zoals ontvetters,of iets anders ,die de oppervlaktespanning veranderen,of iets dat een betere splash geeft?
    Iemand hiermee ervaring??

  • #2
    Re: Ontploffende ballonen fotograferen

    Ik verwacht ook niet dat het water als het ware zou ontploffen als de ballon stuk gaat. Er staan namelijk geen krachten op dat water.
    Wil je dat wel doen dan moet je iets vinden om dat water plotseling sterk te doen expanderen.
    Niet evident denk ik toch en niet zonder risico.
    + moeilijke timing om het vast te leggen.

    Comment


    • #3
      Re: Ontploffende ballonen fotograferen

      Water spat inderdaad niet zomaar uit elkaar als het plots "losgelaten" wordt wanneer de ballon lek geprikt wordt.
      Dat geldt voor alle vloeistoffen, en dat is ook de reden waarom er gewoonlijk water wordt gebruikt om bepaalde mechanische onderdelen te testen om na te gaan bij welke druk dat onderdeel barst.
      Als er dan een barst in het onderdeel komt valt de druk meteen weg, en vliegen er geen stukken metaal in het rond.
      Doe je dezelfde test met een gas onder hoge druk, dan is er wel een grote kans dat het onderdeel (buis, koppeling of iets dergelijks) uit elkaar knalt, en dat er iemand gewond wordt door de scherven.
      Op het werk heb ik zo al braseerverbindingen getest tot een druk van 120 Bar, dan moet ik wel een hefboom gebruiken om genoeg druk te kunnen zetten met dat pompje.

      Ik heb ooit ook ballonnen gefotografeerd terwijl ik ze lek prikte, en het effect was inderdaad niet echt spectaculair.
      Als ze bij de Mythbusters geen hevige explosie krijgen bij hun experimenten, dan doen ze dat later gewoonlijk nog eens over met explosieven om toch maar een grotere 'knal" te krijgen die er spectaculair uitziet op tv.
      Maar dat is iets waarmee je thuis beter niet zelf experimenteert.

      Een samengedrukt gas blijft nog expanderen, een ballon gevuld met lucht knalt daarom harder dan een ballon die met water is gevuld.
      Misschien kan je eens proberen om bijvoorbeeld wat bloem in een ballon te doen, en die dan op te blazen.
      Als die dan explodeert zal je wel een "explosie" zien (maar dan moet je wel opletten waar je dat doet, want je zal er wel werk aan hebben om achteraf alles op te kuisen).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Ontploffende ballonen fotograferen

        Bedankt voor de verklaring en de tip.
        Zal eens met bloem proberen,maar dan eens als mijn vrouw niet thuis is.
        Met water is het al een heel kuiswerk,maar ik doe dat in mijn garage.

        Comment


        • #5
          Re: Ontploffende ballonen fotograferen

          Ook confetti in een ballon vliegt alle kanten op (zie Shoot nr 43)

          Comment


          • #6
            Re: Ontploffende ballonen fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Zal eens met bloem proberen,maar dan eens als mijn vrouw niet thuis is.
            Met water is het al een heel kuiswerk,maar ik doe dat in mijn garage.
            Kijk eerst eens buiten welk effect dat geeft, bloem zal geen milieuproblemen veroorzaken, maar in huis kan die wel overal terechtkomen waar die niet moet zijn...
            Als je dat toch binnen wil proberen, dan hoop je waarschijnlijk dat je vrouw niet te snel weer thuis komt...
            Zet de camera ook niet te dicht (gebruik een wat langere lens), en hou rekening met de windrichting (als je het buiten probeert).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Ontploffende ballonen fotograferen

              En als het vrouwtje dan toch onverwacht thuis komt zeg je "verassing!!! schatje ik wou een taartje maken speciaal voor jou"
              Ze begrijpt dat je een man bent en dat niet alleen kan en ruimt alles met veel liefde op. (en bakt nog een taart voor jou)

              Comment

              Working...
              X