Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

    Titel is vrij duidelijk denk ik.
    Ik ben hoofdzakelijk bezig met landschap, natuur, reis fotografie. Dus de 36mp a7R spreekt hiervoor zeker aan.
    Langs de andere kant kijk ik er ook naar uit om mijn oude Tokina en Canon FD lenzen te gebruiken en dan is de IS van de a7ii mooi meegenomen.
    Ook speelt de prijs mee. De a7R kan ik 2dehands kopen en dan heb ik meer budget om te investeren in lenzen.
    De a7ii vind ik nog niet 2dehands en ik verwacht dat dit ook niet zo heel snel zal veranderen.
    Het iets stevigere body van de a7ii met een paar functie knoppen meer is dan weer een extra punt voor de a7ii...
    Uiteraard zou de a7Rii ideaal zijn, maar die ligt te ver buiten mijn budget.

    Iemand die misschien ervaring heeft met beide body's en zijn ervaringen of aanbevelingen wilt delen?
    De vele reviews online helpen ook niet meer want het komt hoofdzakelijk altijd op hetzelfde neer:
    36mp of IS?

    Alvast bedankt!
    Gijs
    http://gijscollet.wix.com/photography

  • #2
    Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

    Zat ook met die vraag. De R met zn 36 mp vraagt echt om topglas; Leica, Zeis, ...Ik gebruik ook voornamelijk Canon FD glas en dan leek me de A7 voldoende. Ik heb de a7ii vastgehad en de grip is echt wel beter, ook nog stabilisatie is ook wel top. Gezien de aanbieding die nu loopt op de A7 (999€ met kitlens) bij kameraexpress heb ik die gekocht en de sony batterygrip besteld + nog wat budget over voor FD glas. Metertijd zal ik wel is een koopje vinden voor de FE55 Zeiss [emoji6]

    Comment


    • #3
      Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

      Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
      Metertijd zal ik wel is een koopje vinden voor de FE55 Zeiss [emoji6]
      Bij eglobalcentral.eu voor 730€, lijkt me een mooie prijs.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

        Das idd wel heel scherp geprijsd

        Comment


        • #5
          Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

          Het is uiteindelijk een keuze die je zelf moet maken, als je zinnens bent grote afdrukken te maken >= 90x60cm zou ik voor de a7r gaan, 24mp gaat nog net voor 90x60 maar dan mag je niet te veel croppen.
          Waar je ook best rekening mee houdt is dat niet alle oudere lenzen veel meer detail tonen op 36mp dan op 24mp sensor, dit hangt af van het oplossend vermogen vd lens.

          Wat is volgens mij het grote voordeel vd a7r toz vd a7ii ? Zijn hogere resolutie (detail) en beter hoog ISO gedrag. Je kunt met dit toestel als je meer tele nodig hebt ook al eens in APS-mode werken., krijg je toch nog 13 a 14mp beelden.

          Voordelen vd a7ii toz vd a7r
          -Ingebouwde IS, maar merk op dat meeste DSLR's ook geen ingebouwde IS hebben, nochtans ingebouwde IS is een heel groot voordeel zekers bij hogere mp's.
          Alternatief is E-mount lenzen met ingebouwde stabilisatie zoals bvb de 24-70mm.

          -EFCS (Electronic First Curtain Shutter ) dit voorkomt trillingen veroorzaakt door de sluiter waardoor je op nog lagere snelheden kunt fotograferen en sluiter maakt ook minder lawaai.

          -PDAF ook voor lenzen met adapter. Dit biedt mogelijkheid tot snelle AF met sommige adapters voor bvb Canon lenzen.


          Gisteren of vandaag is deze video gepost op DPREVIEW, denk dat dit dicht aanleunt aan type van fotografie dat jij wenst te doen. https://www.youtube.com/watch?v=P8R9q9V5tLo
          Zij gebruikt de A7r

          Ik zou persoonlijk gaan voor 2de hands A7r en met uitgespaarde geld een EF 24-70mm lens kopen.
          Mogelijk zakken de prijzen van de A7r nog en komen er acties zoals nu met de a7, maar dat blijft koffiedik kijken en mijne glazen bol werkt niet goed met regenachtig weer. (anders ook niet)

          Comment


          • #6
            Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            Ik zou persoonlijk gaan voor 2de hands A7r en met uitgespaarde geld een EF 24-70mm lens kopen.
            Dat was ook mijn eerste idee. En blijkbaar ben ik niet de enigste die zo denkt.
            Bedankt!
            Ik denk dat de keuze voor de A7R onbewust al vast lag, maar dat ik nog een extra bevestiging nodig had.
            Bij deze wordt het dus de A7R met 24-70

            Gijs
            http://gijscollet.wix.com/photography

            Comment


            • #7
              Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

              Topset! Veel plezier 👍

              Comment


              • #8
                Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

                Heb nu de A7 (deze zomer nieuw gekocht ), na vele jaren van andere toestellen waarvan lang 5Dmk2 met L lensjes. De "gewone" A7 in combinatie met onderstaande lenzen ( en die nog moeten komen, Loxia ) is zo goed als van het beste wat ik ooit gehad heb voor plezier en pseudo kunstzinnig gebruik. Maar ook ik lijd aan GAS ( gear acquisition syndrome ) zoals vele pixel peepers hier, en heb me net toch terug een K1000 met 50mm 1,7 en een paar HP4 en 5 rolletjes aangeschaft.
                Eidoch stel ik me de vraag: A7 top, zijn al die anderen A7's dan toch zooooveeel beter, want veel centen kosten ze zeker....... en je kan er zoooooo veel over lezen.
                Voor het geld van een nieuwe A7 nu kost heb ik zin om zelfs een 2de te kopen, en met de 2 rond mijn nek te lopen.
                Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                Comment


                • #9
                  Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

                  Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                  Heb nu de A7 (deze zomer nieuw gekocht ), na vele jaren van andere toestellen waarvan lang 5Dmk2 met L lensjes. De "gewone" A7 in combinatie met onderstaande lenzen ( en die nog moeten komen, Loxia ) is zo goed als van het beste wat ik ooit gehad heb voor plezier en pseudo kunstzinnig gebruik. Maar ook ik lijd aan GAS ( gear acquisition syndrome ) zoals vele pixel peepers hier, en heb me net toch terug een K1000 met 50mm 1,7 en een paar HP4 en 5 rolletjes aangeschaft.
                  Eidoch stel ik me de vraag: A7 top, zijn al die anderen A7's dan toch zooooveeel beter, want veel centen kosten ze zeker....... en je kan er zoooooo veel over lezen.
                  Voor het geld van een nieuwe A7 nu kost heb ik zin om zelfs een 2de te kopen, en met de 2 rond mijn nek te lopen.

                  De a7 is volgens mij zekers heel goed en voldoet ruim aan de eisen van de meeste gebruikers, enkel de meeste beseffen het niet. Hetgeen ik er een beetje aan mis, ook aan de a7r trouwens, is beeldstabilisatie maar dat kun je omzeilen door lenzen te gebruiken met IS en daarbij de meest populaire DSLR's hebben ook geen IS. Het toestel is nogal lawaaierig, maakt praktisch evenveel lawaai als DLSR en AF is traag bij gebruik van adapters met uitzondering vd LA-EA4. Met de a7ii en a7rii is dit opgelost, maar of dit de meerkost verantwoordt moet ieder voor zich uitmaken.
                  Het is moeilijk te weerstaan aan de prijs dat de A7 momenteel aangeboden wordt, je krijgt heel veel voor weinig geld, is voor de snelle beslissers die weten wat ze willen.

                  De A7rii is een geval apart, die beeldkwaliteit is gewoon fenomenaal. Heb je dat nodig als amateur, denk van niet, maar als geld geen probleem is, zekers een aanrader. Maar de a7r is momenteel ook een stuk goedkoper dan een jaartje terug, en heeft ook heel goede beeldkwaliteit, denk dat voor de meer veeleisende fotograaf (die merendeel groter print dan a2 ) een aangewezen toestel is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    De A7rii is een geval apart, die beeldkwaliteit is gewoon fenomenaal. Heb je dat nodig als amateur, denk van niet, maar als geld geen probleem is, zekers een aanrader. Maar de a7r is momenteel ook een stuk goedkoper dan een jaartje terug, en heeft ook heel goede beeldkwaliteit, denk dat voor de meer veeleisende fotograaf (die merendeel groter print dan a2 ) een aangewezen toestel is.
                    Het wordt ook een beetje interne concurrentie, vind ik. Voor hoge iso heb je de A7s, maar je kan ook ruis compenseren door de hoge pixel count van de A7r(II). Als je een beetje vanalles doet qua fotografie - en geld is geen issue - dan kan je misschien meer uit die 36/42MP sensor halen dan uit de A7s... mits je lenzen het oplossend vermogen leveren.

                    Niet dat ik een voorkeur heb voor het ene of het andere model, maar ik snap die diversificatie van de A7 reeks niet altijd even goed. Ik weet ook niet of dat de verkoop bevordert, maar ik neem aan dat de marketingmachine van Sony die vragen wel op voorhand bekeken heeft. Voor mij blijft het grote punt dat ze duidelijke lijnen moeten uitzetten voor hun lensaanbod. En je weet dat ik geen fan ben van mount adapters

                    Elke A7 is in mijn ogen een toptoestel. Maar ik zou er liefst een native lens op hebben.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

                      Lenzenaanbod is kwestie van enkele maanden. Ze komen hoe langer hoe meer en sneller met nieuw glas op de markt.

                      Ik denk dat de gevorderde amateurs nu sneller de overstap maken naar a7(r), nu dat deze zeer scherp geprijsd staan. De pro's zullen nu sowieso overstappen op de nieuwe modellen. Sony spreekt nu dus nog een grotere markt aan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
                        Lenzenaanbod is kwestie van enkele maanden. Ze komen hoe langer hoe meer en sneller met nieuw glas op de markt.
                        Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat f/2.8 zooms een noodzaak zullen zijn om de professionele gebruiker over de streep te trekken.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

                          Die worden eerstdaags officieel aangekondigd 😉

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Het wordt ook een beetje interne concurrentie, vind ik. Voor hoge iso heb je de A7s, maar je kan ook ruis compenseren door de hoge pixel count van de A7r(II). Als je een beetje vanalles doet qua fotografie - en geld is geen issue - dan kan je misschien meer uit die 36/42MP sensor halen dan uit de A7s... mits je lenzen het oplossend vermogen leveren.

                            Niet dat ik een voorkeur heb voor het ene of het andere model, maar ik snap die diversificatie van de A7 reeks niet altijd even goed. Ik weet ook niet of dat de verkoop bevordert, maar ik neem aan dat de marketingmachine van Sony die vragen wel op voorhand bekeken heeft. Voor mij blijft het grote punt dat ze duidelijke lijnen moeten uitzetten voor hun lensaanbod. En je weet dat ik geen fan ben van mount adapters

                            Elke A7 is in mijn ogen een toptoestel. Maar ik zou er liefst een native lens op hebben.
                            De a7s(ii) is vooral bedoeld voor 4k pro video, en fotografie op zeer hoge ISO. Op bvb 12800 ISO heeft a7s al een voordeel in DR van ongeveer 1 stop toz vd a7rii en 2 stops toz vd d710 ! Het is juist dit dat de a7s meer geschikt maakt voor zeer hoge ISO. Tot een 6400 ISO of iets hoger kun je gelijke of betere resultaten halen met a7rii.

                            De a7(ii) is het uitgelezen toestel voor de gevorderde amateurfotograaf en ook pro fotografie, toestel met een aantrekkelijke prijs

                            De a7r(ii)is voor de veeleisende fotograaf, voor die toepassingen waar beeldkwaliteit van uitermate belang is, eigenlijk voor fotografen die een compromis zoeken voor de veel duurdere MF toestellen.

                            De mogelijkheid van adapters te gebruiken is juist de sterkte van de a7 serie, hadden nooit zelfde verkoop kunnen halen zelfs met een groot aanbod aan lenzen indien die adapters er niet zouden zijn. Veel fotografen zien dat die toestellen meer te bieden hebben dan hun DSLR, maar ze zitten met een arsenaal aan lenzen, kan vlug oplopen tot in de 10000€ . Ander toestel kopen goed , maar dan opnieuw investeren in lenzen terwijl je al een heel gamma hebt, kostelijk heel kostelijk en een grote barrière om over te stappen.
                            Nu heel eenvoudig adapterke kopen en lenzen blijven bruikbaar, en volgens sommige gebruikers werken een aantal canon lenzen sneller op a7rii dan op 5dmii en met een AF die nauwkeuriger is.
                            Daarbij heb je toegang tot praktisch alle lenzen, wat een weelde is voor de fotograaf.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony a7ii of a7R? Geraak er maar niet uit.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                              Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat f/2.8 zooms een noodzaak zullen zijn om de professionele gebruiker over de streep te trekken.
                              Ze moeten die niet meer over de streep trekken , volgens TheCameraStore is er nog nooit zo een groot verloop geweest van Canon en Nikon gebruikers.
                              Het volgende probleem dat Sony heeft is van de overlopers te houden.
                              Ze moeten dringend meer lenzen op de markt brengen, volgens hun belofte moest dit gebeuren voor het einde van dit jaar maar het zal waarschijnlijk begin volgend jaar zijn. Maar er staan al foto's op het web gemaakt met de nieuwe lenzen. Maar welke lenzen blijft nog even een geheimpje.

                              Comment

                              Working...
                              X