Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelglas in schuilhut.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spiegelglas in schuilhut.

    Zelf heb ik momenteel een functionele maar vrij rudimentaire schuilhut in mijn tuin.
    Ze is aan 4 zijden dicht met vooraan een kijkgat voor mijn lens.
    Nadeel: érg koud in de winter én sommige vogels zoals vb. de Vlaamse gaai zijn erg gevoelig aan de bewegingen (al probeer ik ze minimaal en vloeiend te houden) van de lens waarbij ze opgeschrikt worden.

    Volgende lente ga ik investeren in een afgewerkte schuilhut die wat in de tuin past én die nóg functioneler en vooral voor mij gebruiksvriendelijker moet worden.

    Ik wil de hut volledig dicht houden met gebruik van spiegelglas.

    Voordelen:
    - lekker warm
    - geen last meer van bewegingen van de lens
    - zonder probleem kan men zelfs van lens verwisselen enz...

    Maar mijn vraag is nu het volgende:
    - zijn er hier natuurfotografen (ik ben zeker van wel) die ervaring hebben met een hut en door glas fotograferen en willen die hun ervaring met ons delen
    - welke zijn de nadelen op vlak van licht, eventuele kleurafwijking enz..
    - en vooral, welk specifiek soort glas gebruiken jullie - graag merk, dikte of een of andere typebenaming

    Een tijd geleden was een topfotograaf die hier ook op het forum post (omdat ik niet weet of hij graag zijn naam vermeldt ziet plaats ik hem niet) die mij liet weten dat hij in zijn privé boshut spiegelglas gebruikt van het merk Stopsol - 6 mm dik enkel glas.

    Zijn er andere glassoorten die eveneens voldoen of "beter" zijn ?

    Ik heb al navraag gedaan bij verschillende groothandels van glas die me perfect uitleg geven over het glas maar steeds met de mond vol tanden staan indien ik hen vraag of door het glas fotograferen probleemloos kan gebeuren. Zonder verlies aan licht en kwaliteit wel te verstaan.
    Een stuk glas meekrijgen om te proberen is me eveneens nog niet gelukt omdat het steeds moet aangemaakt worden op aanvraag, zegt men mij ...

    Het zou prettig zijn mocht ik meer informatie bekomen via het forum hier.
    Bedankt.
    Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

  • #2
    Re: Spiegelglas in schuilhut.

    Stopsol is van AGC het vroegere Glaverbel. Is beschikbaar vanaf 6mm dikte en het glas dat je het best daarvoor kan gebruiken is dan Stopsol SuperSilver klaar. Is ook in brons, grijs en groen beschikbaar maar dat zal je waarschijnlijk niet nodig hebben.
    Is eigenlijk een glas dat gebruikt wordt voor dubbele beglazing met een harde metaalcoating aan de buitenzijde. Daarom is het eigenlijk bijna niet te krijgen bij een glashandel.
    Door de metaalcoating werkt het een beetje als een spiegel.

    Als je iemand zou kennen die bij AGC in Mol werkt zou je via deze weg er wel kunnen aangeraken.

    Gr, Daniel.

    Comment


    • #3
      Re: Spiegelglas in schuilhut.

      Gewoon om te zeggen dat ik Stopsol Super Silver Clear gevonden en gekocht heb.
      Omdat het niet makkelijk vinden is zet ik hier ook de naam van de firma waar ik kocht nl. glashandel Schiffeleers in Alken.
      Voor een stuk glas van 114,2 cm x 136 cm betaalde ik, BTW inbegrepen, 67,52 €.
      En neen, ik heb geen aandelen van dit bedrijf maar wil hiermee helpen voor andere eventuele "zoekenden" naar dit glas.
      Indien ik de firma niet mocht vermelden mogen de moderatoren dit verwijderen.
      Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

      Comment


      • #4
        Re: Spiegelglas in schuilhut.

        Zo, dit is dan opgelost en nu suc6 met de opnames.

        Gr, Daniel.

        Comment


        • #5
          Re: Spiegelglas in schuilhut.

          Oorspronkelijk geplaatst door omerti Bekijk bericht
          Gewoon om te zeggen dat ik Stopsol Super Silver Clear gevonden en gekocht heb.
          Omdat het niet makkelijk vinden is zet ik hier ook de naam van de firma waar ik kocht nl. glashandel Schiffeleers in Alken.
          Voor een stuk glas van 114,2 cm x 136 cm betaalde ik, BTW inbegrepen, 67,52 €.
          En neen, ik heb geen aandelen van dit bedrijf maar wil hiermee helpen voor andere eventuele "zoekenden" naar dit glas.
          Indien ik de firma niet mocht vermelden mogen de moderatoren dit verwijderen.
          Beste Omerti
          ben zelf een kijkhut aan het bouwen en heb deze site bezocht van glasbedrijf dank zij uw aanwijziging,daarom bij deze een vraagje ben je tevreden over het genoemde glas daar ik ook een stuk zou willen bestellen.
          graag uw reactie hier omtrent.
          met vriendelijke groet Catweazle

          Comment


          • #6
            Re: Spiegelglas in schuilhut.

            Zeer tevreden over.
            Foto's die ik hier plaatste van groenlingen, pimpelmees, heggenmus en roodborst werden vanuit de schuilhut mét spiegelglas gemaakt.
            Last edited by omerti; 29 januari 2017, 17:22.
            Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

            Comment


            • #7
              Re: Spiegelglas in schuilhut.

              Zuiver uit interesse .
              Door het spiegelend effekt de buitenkant , wat doet dat op je lichtmeting ? Moet je daarop corrigeren denk je of doet de automaat deze correctie zelf ( is mijn vermoeden)
              Dezelfde vraag voor de AF ( autofocus)
              De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

              Comment


              • #8
                Re: Spiegelglas in schuilhut.

                Oorspronkelijk geplaatst door Zonas Bekijk bericht
                Zuiver uit interesse .
                Door het spiegelend effekt de buitenkant , wat doet dat op je lichtmeting ? Moet je daarop corrigeren denk je of doet de automaat deze correctie zelf ( is mijn vermoeden)
                Dezelfde vraag voor de AF ( autofocus)
                Uiteraard wordt de belichting automatisch geregeld door het toestel zelf.
                Mijn instellingen van de AF zijn alsof er geen glas voor me zit.
                Het glas, gekeken van binnen naar buiten, is trouwens alsof er niets tussen zit. M.a.w. het is heel transparant.
                Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

                Comment

                Working...
                X