Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 600D scherpstel probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 600D scherpstel probleem

    Hallo,

    Regelmatig kies ik of mijn vrouw voor de volledig automatische stand (A+ Automatische/scene) van de camera.
    Dit komt omdat we dan geen tijd hebben om e.e.a. handmatig in te stellen.

    De AF-punten zgeven het probleem. Om een voorhbeeld te noemen. We maken een foto van onze kinderen en rechts van het beeld is er nog een klein stuk van een voorwerp zichtbaar. En precies op dit punt stelt de camera scherp.
    Terwijl 99% procent van het beeld (onderwerp) een paar meter verder naar achter staat. En daardoor de foto niet scherp is.
    Wij vinden het erg vreemd dat een standaard instelling telkens scherpsteld op het voorwerp dat dichtbij de camera staat.

    Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die het volgende probleem hebben met hun 600D. En of jullie daar een oplossing voor weten.

  • #2
    Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

    Helaas heeft de automatische selectie van focuspunten altijd de neiging om het dichtstbijzijnde onderwerp te kiezen, zeker als er geen opvallend groot deel van de zoeker ingenomen is door een contrastrijk onderwerp. Het lijkt mij beter, als je dit vaak tegenkomt, om gewoon het centrale scherpstelpunt te gebruiken. Nog beter zou zijn om de volautomatische stand achterwege te laten en tenminste de P(rogram) modus als basis te gebruiken.

    Ikzelf fotografeer haast altijd in diagragmavoorkeuze (Av bij Canon), doorgaans met belichtingsmodus op center-weighted average ingesteld. Dat geeft mij volledige controle over de scherptediepte en ik moet alleen de sluitertijd wat in de gaten houden. Met de meeste toestellen kun je ook dat nog opvangen door het toestel op auto-ISO in te stellen zodat ook je sluitertijd steeds snel genoeg blijft. Met die instellingen kan je in principe werken van fel zonlicht tot binnenshuis met invallend daglicht, zonder dat je iets anders moet verzetten dan eventueel het diafragma.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

      In de automatische mode worden de 9 AF punten gebruikt EN wordt altijd scherpgesteld op wat het meest dichtbij staat. Dat is de standaard instelling en dus niet vreemd te noemen, staat duidelijk in de handleiding uitgelegd.

      Je kan helaas niet zelf het focuspunt kiezen in die auto mode.

      Dus kies een van de andere modi : P, Tv, Av of M. Daar kan je wel zelf het focuspunt kiezen.

      Gebruik de P modus, de P van Professioneel (dixit Ken Rockwell).

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Het lijkt mij beter, als je dit vaak tegenkomt, om gewoon het centrale scherpstelpunt te gebruiken. Nog beter zou zijn om de volautomatische stand achterwege te laten en tenminste de P(rogram) modus als basis te gebruiken.
        Helaas, in de Automatische mode kan je geen scherpstelpunt kiezen.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
          Helaas, in de Automatische mode kan je geen scherpstelpunt kiezen.
          Dus Canon gaat er tegenwoordig van uit als je het groene rechthoekje gebruikt dat je een oen bent die niet eens weet waarop scherp te stellen?
          Prachtig... de Canon firmware is dus nog dommer dan de meest onhandige onder hun clienteel... (waarmee ik voor alle duidelijkheid niet doel op de topic starter)
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

            Is dit dit enkel bij Canon zo ?

            Probeer het op je D7100 : full auto mode (dat groene vakje op die draaiknop) en dan 1 focuspunt selecteren.

            Auto mode en gewoon fotograferen (dus via de zoeker werken, niet in live view werken).
            Last edited by Empe; 30 november 2015, 15:09.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
              Denk je dat dit enkel bij Canon zo is ?
              Auto mode en gewoon fotograferen (dus via de zoeker werken, niet in live view werken).
              Waar dient de auto-mode eigenlijk voor?
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

                Allemaal bedankt voor de reacties.

                De stand A+ ga ik zeker niet meer gebruiken. De P-stand gaf ook niet altijd het juiste resultaat. Maar dit is mogelik een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
                Ik zal ook zeker de Av keuze van Pieter G eens proberen.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jaapijo Bekijk bericht
                  Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die het volgende probleem hebben met hun 600D. En of jullie daar een oplossing voor weten.
                  Ja, direct stoppen met die automatische AF punt selectie te gebruiken. Dat is echt voor niks goed, zoals je al hebt gemerkt. De camera focust dan immers op het dichtsbij punt dat veel contrast oplevert. Een beetje de loterij ahw. Als je meester wil zijn over je camera, gebruik dan de manuele Af punt selectie. Dan bepaal jij waarop de camera moet focussen.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    Probeer het op je D7100 : full auto mode (dat groene vakje op die draaiknop) en dan 1 focuspunt selecteren.
                    Jep... ook de D7100. Wat een kl***zooi
                    Mijn 1D had tenminste respect voor mijn technische bekwaamheid
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Waar dient de auto-mode eigenlijk voor?
                      Je moet daar niet lacherig over doen, het kan best handig zijn.

                      Kwestie van een andere oplossing : je kan in LIVE VIEW wel zelf je focusplaats kiezen in AUTO MODE (toch bij de Canon)

                      Jep... ook de D7100. Wat een kl***zooi
                      Qed. en dus best in het vervolg niet zo snel een bepaald merk op een detail afrekenen, je had zelf even je D7100 kunnen checken ipv. dat ik je er eerst moest op wijzen.
                      Last edited by Empe; 30 november 2015, 17:35.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                        Qed. en dus best in het vervolg niet zo snel een bepaald merk op een detail afrekenen, je had zelf even je D7100 kunnen checken ipv. dat ik je er eerst moest op wijzen.
                        Och jongens toch... ben jij er ook zo eentje?
                        Ik heb 15 jaar met Canon gefotografeerd en ik heb geen enkele reden om een bepaald merk boven een ander te verkiezen. Bij mij is het de fotograaf die de beelden maakt.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

                          Waarom die "preset" modes en die auto er eigenlijk op staan is mij een klein beetje raadsel.
                          Ik vermoed dat het is om wannebee fotografen te overhalen een slr te kopen.
                          Wie ernstig is werkt op Av, Tv of M mode en doelbewust.
                          Dan heb je al die problemen niet. En voor de snelheid moet je het niet doen want op Av, Tv kan ik even snel als u fotos maken.
                          De M mode vraagt wat meer doorgedreven kennis maar daar moet je je maar op inwerken zou ik zeggen.
                          DAT is de reden waarom we een slr kopen. Omdat we controle willen hebben en die opties ook doelbewust inzetten om onze foto te maken.

                          Op die automatische modes ben je mijn inziens niet met fotografie bezig maar met spelen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Och jongens toch... ben jij er ook zo eentje?
                            Ik heb 15 jaar met Canon gefotografeerd en ik heb geen enkele reden om een bepaald merk boven een ander te verkiezen. Bij mij is het de fotograaf die de beelden maakt.
                            Nee, ik ben niet zo eentje, ik zou gelijkaardig hebben gereageerd op iemand die in het wilde weg en zonder eerst wat te controleren op Nikon in het algemeen zou afgeven (of andere merken).

                            Herlees je initiële reactie nog eens waarin je je eigen waanideeën als waarheid en vaststaand gaat poneren op een forum (doe zoiets aan de toog, daar vervliegen je woorden of gaan ze het ene oor in en het andere uit, niet zo op een forum waar bezoekers soms denken iets te kunnen bijleren :

                            Dus Canon gaat er tegenwoordig van uit als je het groene rechthoekje gebruikt dat je een oen bent die niet eens weet waarop scherp te stellen?
                            Prachtig... de Canon firmware is dus nog dommer dan de meest onhandige onder hun clienteel... (waarmee ik voor alle duidelijkheid niet doel op de topic starter)
                            Ik wens niet dat lezers van een forum zo'n praat klakkeloos zouden overnemen, genre : ik heb eens ergens gelezen dat Canon bla bla bla.

                            1) Het is dus niet alleen Canon .... ik wist dat, maar het ging hier over een 600D dus moest er geen andere type of merk bijsleuren
                            2) Het is ook al niet iets van ' tegenwoordig ' maar van al jaren
                            3) Het gaat niet over weten waarop scherpstellen, want dat weet topicstarter best, maar of je de KEUZE hebt qua scherpstelpunten in de autostand (op zijn 600D !!!!, dat is nog wat anders dan op elke Canon)
                            4) Software is in principe altijd dom want het is ofwel JA ofwel NEE, het laat toe iets te doen wat MENSEN hebben geprogrammeerd als zijnde gewenst of noodzakelijk. Canon software, Nikon software, Microsoft software, ....
                            5) De fotograaf maakt de beelden ... met de toestellen die hij ter zijner beschikking heeft, kan best een Iphone zijn ook (en er zijn fotografen die professioneel commercieel gelukte dingen doen met Iphones).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EOS 600D scherpstel probleem

                              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                              Ik wens niet dat lezers van een forum zo'n praat klakkeloos zouden overnemen, genre : ik heb eens ergens gelezen dat Canon bla bla bla.
                              Kijk, jij hebt tenminste door dat het een uitspraak was die met frustratie te maken heeft: ik voel mij als gebruiker zwaar onderschat door de fabrikant als ik in de zogenaamde volautomatische stand niet eens mag beslissen wat het onderwerp is in mijn foto. Dat maakt die stand voor mij nutteloos voor fotografie - misschien heeft het zijn nut voor video maar daar ben ik niet mee bezig.

                              Je hebt gelijk dat niemand zo een uitspraak uit de context moet trekken en voor waarheid moet overnemen. Als de gemiddelde forumgebruiker maar zoveel intelligentie aan de dag legt, en niet eens voor zichzelf zou kunnen denken, dan is het triest gesteld met de gemiddelde Vlaming. (Het zou een en ander kunnen verklaren, maar dat terzijde...)

                              Excuses als mijn uitspraken te ongenuanceerd zijn en de ironie erachter niet meteen wordt begrepen, maar ik hou ook niet van tegenreacties van de forumpolitie, die telkens weer de puntjes op de i moet komen zetten. Aan de toog kom ik niet, sorry. Maar ik dacht dat ik toch ook vaak genoeg constructief bijdroeg aan heel veel topics op dit forum. Altijd met een mening, dat wel, en doorgaans ongezouten ook, maar toch constructief. Of heb je mij alvast op je negeerlijst geplaatst?

                              Zullen we het daarbij nu houden?
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X