Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

    Bij langdurige afwezigheid van een tweede verblijf, verwarmen jullie dit toch tijdens de winterperiode ?
    Schakelen jullie de elektriciteit uit ?

    Graag jullie advies.

    Vriendelijke groeten

    Peter

  • #2
    Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

    Ik weet dat niet want wij hebben geen tweede verblijf.
    Verwarming : zorgen dat er niets stuk vriest. Ook de vochtige buitenmuren niet.
    Stroom: de noodzakelijke stroomkringen (verwarming, alarm, eventueel fake verlichting...) zou ik aan laten. Al de rest uit via de zekeringen.
    En het water afsluiten.
    Last edited by Skitch; 29 november 2015, 20:09.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

      Hangt er vanaf of je in de winterperiode terug gaat tijdens een weekend. Als je de temperatuur te laag zet zal het bij je aankomst te lang duren om het terug op temperatuur te krijgen.

      Ik zou de verwarming op 15 a 17 graden zetten. Elektriciteit zou ik aanlaten staan als je een ventilatie systeem. Als je ook nog een digibox hebt is het aan te raden deze ook onder spanning te laten staan. Als je anders na 1 maand terug in je 2e verblijf komt zou het wel eens kunnen dat je geen beeld meer heb. Dit komt na een tijdje of na een telefoontje naar je provider wel terug in orde.

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

        Het komt er vooral op aan om bevriezing en te hoge luchtvochtigheid te vermijden.
        Bevriezen is te voorkomen door de verwarming zo in te stellen dat de temperatuur in alle ruimtes waar een of andere waterleiding door loopt boven de 0°C blijft.
        Maar als de temperatuur te laag blijft, dan is het best mogelijk dat de lucht in de woning te vochtig blijft, en dan is er een probleem met schimmelvorming.
        Daarom is het waarschijnlijk beter om de minimumtemperatuur rond de 10°C in te stellen.
        De koelkast schakel je ook best niet zomaar uit, want dan is er ook daar een heel grote kans dat die vol schimmel zit als je de volgende keer terug komt.

        Het water afsluiten zorgt ervoor dat de hele woning niet overstroomt als er een leiding stukvriest, maar zolang er water in de leidingen zit geeft dat geen garantie tegen het stukvriezen van de leidingen (en de boiler, verwarmingsketel, radiatoren...).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

          Ik laat de thermostaat van de cv (met gas) op 16°C staan.
          Water wordt afgesloten.
          Koelkast en diepvries gaan uit en de deuren ervan staan open.
          Stekkers van tv en pc worden uitgetrokken.
          Auto's hangen aan een druppellader.

          Comment


          • #6
            Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

            Als je verwarming met gas of mazout hebt, dan heb je ook elektriciteit nodig voor de pomp en andere elektronica.
            Bij elektrische verwarming spreekt dat voor zich.
            En verder kan je beter blijven verwarmen, zeker als het ook bemeubeld is.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

              Ventileren is heel belangrijk om schimmel te vermijden.
              Wij hebben een Solarventi geïnstalleerd, zie onder andere http://www.poelhuis.com/pages/index.html. Wij hebben hem niet daar gekocht, maar bij een verdeler in Beernem, maar die laatste is blijkbaar niet meer op het internet.
              Telkens de zon schijnt wordt er verwarmde lucht in het huis geblazen, enkel als de zon schijnt, dus heb je altijd droge warme lucht als ventilatie.
              Sinds we die Solarventi hebben hebben wij geen schimmel meer en opmerkelijk drogere voegen in de vloer.
              Ook in de zomer "horen" wij wanneer de zon begint te schijnen.
              Het systeem werkt volledig autonoom, zonder elektriciteit. Alles wordt aangedreven door een zonnecel.

              Comment


              • #8
                Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

                Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                Telkens de zon schijnt wordt er verwarmde lucht in het huis geblazen, enkel als de zon schijnt, dus heb je altijd droge warme lucht als ventilatie.
                Ik heb je link eens bekeken en vraag me af waar de lucht gedroogd wordt in dat apparaat.
                Warme lucht betekent niet altijd dat ze ook droog is. Waar ik verblijf in Spanje, is het in augustus alle dagen 40°, maar de relatieve vochtigheid is er dan 70 tot 82%.

                Comment


                • #9
                  Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

                  Ik dacht dat er, vermits het systeem enkel werkt bij zonnig weer, enkel droge lucht binnenkomt. Maar je hebt gelijk. Ook bij zonnig weer kan de luchtvochtigheid nog hoog zijn. Het is wel zo dat wanneer de zon schijnt, de lucht me zeker droger lijkt dan wanneer het regent of bewolkt is. De regenlucht wordt nooit binnengeblazen.
                  In elk geval voelt het huis nu, na een langere afwezigheid veel aangenamer aan (warmer en minder duf).
                  Ik kan dit alles moeilijk bewijzen, wij hebben geen testmetingen gedaan, maar we ervaren het als een stevige verbetering tegenover vroeger.

                  Comment


                  • #10
                    Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

                    Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                    Ik dacht dat er, vermits het systeem enkel werkt bij zonnig weer, enkel droge lucht binnenkomt. Maar je hebt gelijk. Ook bij zonnig weer kan de luchtvochtigheid nog hoog zijn. Het is wel zo dat wanneer de zon schijnt, de lucht me zeker droger lijkt dan wanneer het regent of bewolkt is. De regenlucht wordt nooit binnengeblazen.
                    In elk geval voelt het huis nu, na een langere afwezigheid veel aangenamer aan (warmer en minder duf).
                    Ik kan dit alles moeilijk bewijzen, wij hebben geen testmetingen gedaan, maar we ervaren het als een stevige verbetering tegenover vroeger.
                    Natuurlijk werkt dat OpaJM, bij gelijk welke verwarmde woning is de relatieve vochtigheid binnen een pak lager dan buiten.
                    Bovendien is het bijzonderste dat je de temperatuur een aantal graden boven het dauwpunt kan houden.
                    In een echte effectieve luchtdroger zit wel een koelgroepje waar een verdamper in zit om het vocht aan de lucht te onttrekken,
                    wat natuurlijk nog beter werkt.
                    Moest ik in TS zijn plaats zij, (en er is de mogelijkheid om enkele zonnepanelen te plaatsen dan zou ik dat doen, 3KW zonnepanelen kosten tegenwoordig nog slechts 4.500 €, en daar kan je in een buitenverblijf reeds wat mee doen, ventileren en wat bijverwarmen voor een betaalbare prijs.

                    Comment


                    • #11
                      Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

                      Vergeet die zonnepanelen om in de winter te verwarmen....
                      Op een grijze dag in December leveren die nog niet 1 KwH op, in de zomer daarentegen kan je de Airco de hele dag laten draaien.

                      Ik zou daar een thermostaat zetten die je via je GSM/internet kan bedienen.
                      Ben je echt lang weg, dan zet je de temperatuur op 7-10 graden, en je kan in de gaten houden of de chauffage nog werkt.
                      Als je dan naar je huis gaat zet je 3 dagen op voorhand de verwarming op 15graden, en één dag op voorhand op 20 graden, en het is aangenaam tegen dat je aankomt zonder dat je stookt voor de mussen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

                        Bedankt voor de waardevolle reacties.
                        Probleem is dat het een appartement betreft dat electrisch (oei) verwarmt wordt, deels met een accumulatietoestel, deels met gewone verwarmingstoestellen.
                        In dergelijk geval zou ik de accumulatieverwarming (die geen buitenvoeler heeft) moeten laten opstaan. De gewone verwarmingstoestellen opzetten wordt een dure grap.
                        Aangezien er noch gas, noch stookolie, noch schouwen aanwezig zijn, is een andere brandstof niet mogelijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

                          Contacteer eens een goeie chauffagist.
                          Zeker met electrische accumulatie wil je die niet laten opladen als het niet nodig is.

                          Ben er van overtuigd dat je serieus wat stroom kan besparen als die van op afstand bediend kan worden.
                          Tot eind september - mid oktober heb je geen verwarming nodig, en is het puur verlies om die accumulatiekachels elke nacht op te laden.

                          Nadien schakel je die van op afstand in, en laat je de ventilatoren enkel draaien als het echt te koud wordt, of als je er naar toe gaat in de winter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

                            Als er in dat appartementsgebouw meerdere appartementen zijn (wat meestal toch het geval is), en als de andere bewoond zijn, dan is de kans dat de temperatuur echt te laag wordt zonder verwarming al een heel stuk kleiner.
                            En een appartement dat elektrisch verwarmd wordt is doorgaans ook voorzien van goede isolatie, daardoor is er niet zo heel veel elektriciteit nodig om de boel vorstvrij en voldoende droog te houden.
                            Accumulatiekachels geven dan zonder de ventilators al meer dan voldoende warmte af om de winter zonder schade door te kunnen komen.
                            Je kan die kachels waarschijnlijk "laden" in verschillende standen, de hoogste stand is berekend op een heel koude winterdag waarbij je de hele dag een aangename temperatuur kan behouden.
                            Die hoogste stand is dan niet nodig als je er op dat ogenblik zelf niet bent, want dan moet het daar geen 20°C zijn.
                            Terwijl er niemand woont wordt er ook geen vocht geproduceerd, zolang er nergens lekken zijn, en als er geen vocht binnen trekt op een of andere manier, zal de kans op schimmelvorming ook bijzonder klein zijn.
                            De andere radiatoren zet je op de vorstbeveiligingsstand (meestal is die voorzien op zo'n radiators), zodat die alleen maar inschakelen als het echt nodig is.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: verwarming tweede verblijf tijdens leegstand

                              De lokatie van het appartement heeft ook een invloed, ik bedoel dan niet eens de effectieve ligging (zuid-gericht of noord-gericht) maar wel of er buitenmuren zijn, of het een ingesloten appartement is, of de onderbuur stookt, enz.

                              Mijn pas gekocht appartementje (bouwjaar 1961) voor de dochter staat leeg en toen het vorige week richting 0 graden ging was het overal 16 graden, vandaag nog eens geweest en het was er 20,5. Geen verwarming aan en 35 m² buitenmuur en zo'n 22 m² dubbel glas, oriëntatie zuid-west. 3 buitenmuren, wel een heel dunne spouw. Onderbuur stookt met een gashaard enkel in de living, elders geen verwarming.

                              Ik wil mijn onderbuur graag wat pralines geven maar ik denk dat die daarbinnen al gesmolten zijn vooraleer de verpakking geopend geraakt.

                              En toch zit ik met twijfels qua de verwarming : accumulatiekachel van 7,5 KwH in de living (7 x 6) en een statische accumulatiekacheltje in de gang, slaapkamers niet verwarmd, badkamer met zo'n blazertje.

                              Comment

                              Working...
                              X