Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gaan we van WiFi naar Lifi ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gaan we van WiFi naar Lifi ?

    Voor bepaalde toepassingen zit daar toch wel wat in, de toepassing bij auto's
    vind ik wel wat hebben, maar hoe ze dat zouden oplossen als je gsm in je donkere
    binnenzak zit, dat stellen ze wat te simpel voor. https://embed-ssl.ted.com/talks/lang...ery_light_bulb

  • #2
    Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

    Licht uit is LiFi uit. Simpel. Het werkt op licht, dus....
    En het werkt niet door muren ook niet, want licht gaan niet door muren.
    Tenzij ze er nog op iest op vinden.

    Comment


    • #3
      Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

      LOL, das ook een slimmen da.
      Die technologie bestaat al 15 jaar of zo.
      Heeft geen kans op slagen.

      Comment


      • #4
        Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        LOL, das ook een slimmen da.
        Die technologie bestaat al 15 jaar of zo.
        Heeft geen kans op slagen.
        Oei?
        Woordje uitleg dringt zich op...

        Comment


        • #5
          Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

          op zich kan men die Lifi wel door heel het huis sturen via het lichtnet maar inderdaad hoe dat licht in mijn jas of broekzak moet raken weet ik ook niet
          We zullen het voorlopig maar doen met wat we hebben en dan ia wifi al een hele verbetering tegenover vroegere systemen. Hoelang is het geleden dat we zelfs geen internet kenden? PC's zijn maar algemeen geworden op het einde van de jaren tachtig, toch nog geen dertig jaar geleden dus.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            LOL, das ook een slimmen da.
            Die technologie bestaat al 15 jaar of zo.
            Heeft geen kans op slagen.
            Leg uit, ik ben benieuwd met welke technologie je 15 jaar geleden via licht
            aan 1 Terabit per seconde gegevens kon versturen ?

            Comment


            • #7
              Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

              De voordelen tegenover wifi

              1. Sneller

              “Bij tests werden al snelheden vastgesteld tot 1 Gbps (Gigabit per seconde, nvdr.). Dat is zo’n 100 keer sneller dan de huidige wifirouters. De technologie heeft een enorm potentieel: in een labo-omgeving werden zelfs al snelheden vastgesteld van 224 Gbps.”

              2. Veiliger

              “Omdat lichtstralen in tegenstelling tot radiogolven niet door muren heen gaan, kunnen hackers ook niet van buitenaf in je netwerk infiltreren.”

              3. Bandbreedte

              “Radiogolven maken gebruik van bandbreedte. Die is beperkt en moet aangekocht worden. Om zijn data te kunnen versturen heeft Proximus bijvoorbeeld bandbreedte gekocht bij de Belgische staat. Bij licht heb je die beperking uiteraard niet. Je hebt er wel led-lampen voor nodig, maar binnenkort zullen alle lampen wel led-lampen zijn.”

              4. Wel in ziekenhuizen

              “Door de radiogolven mag je je smartphone of laptop niet gebruiken in een ziekenhuis. Bij Li-fi heb je dat probleem niet.”

              5. Goed voor het klimaat

              “Led-lampjes verbruiken niet veel, ze zijn redelijk klimaatneutraal. Als ze dan nog eens tegelijk licht geven én datatransmissie verzorgen is dat handig meegenomen.”

              De nadelen

              1. Licht uit

              “Zodra je het licht uitzet, ligt ook je netwerk plat. Li-fi heeft altijd licht nodig.”

              2. Beperkter

              “Dat de lichtstralen niet door muren heen kunnen, maakt Li-fi misschien veiliger, maar tegelijk ook beperkter in bereik.”

              3. Infrastructuur nog niet aangepast

              “Op dit moment zijn de apparaten nog niet aangepast met de nieuwe technologie. De huidige smartphones en laptops zijn wel wifi-, maar niet Li-Fi-compatibel. Daarvoor moet er nog een extra microchip aan toegevoegd worden. Ook aan de led-lampjes trouwens.”

              Voor wanneer is het?

              “De Estse start-up Velmenni is begonnen met de eerste testen buiten de labo-omgeving. Momenteel vinden er al proefprojecten plaats in enkele bedrijven in en rond de Estse hoofdstad Tallinn. Volgens de ceo van Velmenni zal de technologie binnen drie tot vier jaar uitgerold kunnen worden.”

              Bedenker

              De mogelijkheid om led-lampen te gebruiken als alternatief werd al in 2011 voorgesteld door Harald Haas:

              Comment


              • #8
                Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Leg uit, ik ben benieuwd met welke technologie je 15 jaar geleden via licht
                aan 1 Terabit per seconde gegevens kon versturen ?
                laat dat nu net ook de reden zijn waarom ik reageerde ;-)
                Volgens mij mogen we ons niet altijd blindstaren op wat we "denken" dat mogelijk is... want wat vandaag SF lijkt is morgen al alledaags!

                Comment


                • #9
                  Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

                  Had er ook al over gelezen maar toch echt wel m'n twijfels over hoor

                  Licht uit = geen signaal meer ?
                  Tablet of laptop buiten op terras gebruiken = buitenlichten overdag laten branden .... pech als je geen licht buiten hebt
                  Wat met gedimd licht ?
                  .......

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

                    Hou eens de camera van je sf gericht op de lichtbron van een remote. Druk vervolgens eens op een knopje van die remote....inderdaad, da's óók een lichtbron.
                    Wij zien die niet, maar je sf-camera wél hoor.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

                      Licht uit betekend niet dat het niet meer zou werken. Dat is geen probleem. Dimmen is ook geen probleem.

                      HET probleem is rchting. Licht geeft een richting en die komt niet altijd goed uit.
                      Zo moet je vandaag nog steeds uw remote richten naar tv of een ander kanaal kiezen zal niet lukken. En dat is dan nog maar op zeer lage frequenties dat gemoduleerd word.

                      Neem bv een tablet met Lifi aan boord. Ik denk dat je niet veel kan lachen als de verbinding steeds wegvalt omdat je niet goed richt naar de "lamp" (lees: ontvanger)
                      Je kan daar een mouw aan passen door meerdere "zenders" in uw toestel te stoppen om zo een brede afstraling te bekomen maar dat gaat vreten aan de power...

                      Het gebruiksgemak is NUL,NUL en net daardoor is de techniek niets waard.

                      Je vraagt mij aan te halen naar een voorbeeld van 15 jaar geleden. Sorry die heb ik niet en ik ben te lui die op te zoeken.
                      Ik vermoed dat ik er voor het eerst over gelezen heb vele jaren geleden in New Scientist.
                      Ze hadden het idee trouwens zo uitgewerkt dat het zou ingebouwd worden in straatlantaarns en zo. Communicatie naar "slimme" autos toe, internet op de fiets etc etc...
                      Is allemaal dode hond gebleken. Veel te duur ook trouwens.

                      Die techniek is gewoon dood omdat die niet omnidirectioneel is zoals radiogolven. Voor de rest is er eigenlijk geen verschil.
                      De allocatie van het spectrum is ook zo een broodje aap. Er is vrije ruimte genoeg voor beperkte vermogens.
                      Dan is er ook nog een probleem inzake modulatie van een lichtbron dat veel meer inspanning vergt dan het moduleren van een radiogolf.
                      Kost allemaal teveel.

                      Denk er bv eens aan hoe dit in uw huis moet passen allemaal.
                      Je wil verbinding in de keuken, living, eetkamer, badkamer, slaapkamer, terras. Dat zijn minstens 6 "zenders" dat je moet plaatsen met bijbehorende bekabeling.
                      Heb je zin om ff alles open te kappen? Ik denk het niet.
                      En je zal dan nog geen 100% "dekking" hebben.
                      1 Wifi AP van 20 euro doet zelfde werk 100x beter.

                      En die 10Gbit is ook broodje aap. Wie in godsnaam heeft dat nodig? Particulier dan nog!
                      Enkel in datacenters en serverparken gebruiken we dat.

                      Ik denk dat jullie zich laten opgaan in een technohype die morgen terug dood is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

                        Dus jij denkt dat alleen een kunstmatig opgewekte lichtstraal, zoals van een zaklamp of weet ik veel de laserstraal hiervoor gebruikt zullen worden? Technologie van 15 jaar en langer geleden dus?
                        Ik volg je niet. De wetenschap evolueert en gelukkig maar, anders draaide de zon nog altijd rond onze aardschijf.

                        Bekijk het eens zo: Het daglicht komt van de zon (of weet jij een andere lichtbron?) en is toch ook geen unieke straal?
                        En ook : er bestaan lichtweerkaatsende materialen en kleuren. Dat is een van de "geheimen" van het daglicht. Zelfs in de donkerste bossen is gedurende de dag een beetje licht.
                        Dat effect probeert men net te bereiken.
                        Het zwakke punt in de technologie is dat het licht niet overal vanzelf komt. In mijn kelder bijvoorbeeld. Of in mijn broekzak, al ben ik nog niet gaan kijken of daar toch niet een beetje licht is

                        En eens dat goed werkt is een 10GB router in huis dan misschien wel zinvol, want de informatiestroom zal gewoon toenemen. Hoe groot kan men nog niet eens voorspellen. Snellere technologie is dan gewoon noodzaak. Stel nu eens dat het wel nuttig zou zijn om een 10GB router in huis te hebben over 15 jaar?
                        En als niet, zet er dan één per wijk of zo en als de technologie het toelaat heeft iedereen toch voldoende capaciteit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

                          15 jaar geleden was dat er inderdaad ook. Niet aan 1 Gbps maar toen was ethernet ook nog zo snel niet als nu. Kijk eens naar IRDA bvb. Iedereen (van een zekere leeftijd ) kent dat nog als een soort voorloper van Bluetooth maar er was een versie voor Lan en men begon toen reeds aan snelheden tot 512 Mbps. Dus ja, dit is niet meer dan een evolutie van die denkrichting. Zeker niet revolutionair.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

                            ja .. de uitdrukking "ge staat in mijn licht" krijgt plots een heel andere connotatie LOVL !! al iemand eens goed nagedacht hoe eea technogisch "wringt" voor de data van bron naar bestemming geraken en omgekeerd ?? uwen Iphone gaat moeten (voldoende) licht uitzenden ... grijns ... om nog niets te zeggen van de recyclage (a la Kamiel Spiessens haha) ... persoonlijk heb ik niet veel op met zulke "supernova" verhalen, ze sterven dikwijls, net als de sterren in kwestie, een snelle en stille dood ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gaan we van WiFi naar Lifi ?

                              Ja, sommige van die dingen zijn geen lang en glorieus leven beschoren. Maar dat is niet erg. Soms komen daaruit dingen die wel later in andere zaken een toepassing vinden.

                              Comment

                              Working...
                              X