Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A-6000-Manual focus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A-6000-Manual focus

    Mijn A77 is binnen voor herstelling(camerafout).Heb geprobeerd macrofoto's te maken met mijn
    a6000.Met LA-EA4 adapter en Tamron 90mm 2.8 SP-USD .
    Het lukt mij niet de juiste instelling op mijn A6000 menu te vinden.
    Geen scherpe foto's .Wat doe ik verkeerd ????
    Sony a-77-Sony A99 II-Sony 70-300 G-SSM-KM 17-35 f/2.8-4 Tamron 90 mm/2.8 Macro Tamron 180 mm/3.5 Macro-Tamron 200-500mm-Tamron 28-75 mm Sony 16-50 SSM 2.8

  • #2
    Re: Sony A-6000-Manual focus

    Heb je op het toestel focus peaking en beeldvergroting aan staan? Dat zijn toch de gebruikelijke hulpmiddelen die MF met een mirrorless mogelijk maken.

    Ik kan niet uit ervaring spreken, maar ik zou niet verwachten dat de adapter veel invloed heeft op het manueel scherpstellen.
    Of zou de registerafstand verkeerd kunnen zijn door de adapter, waardoor je lens niet meer op oneindig kan focussen? Dan zou het kunnen dat je dichter bij het onderwerp moet gaan. (Maar dat is een wilde gok hoor...)
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Sony A-6000-Manual focus

      AF afwijkingen kun je bijsturen via de Micro-adjustment functie.
      Voor MF je toestel gewoon in MF-mode plaatsen, je hoort normaal een klik in de adapter als je wisselt van MF->AF en AF-MF.
      Als hulpmiddel voor nauwkeurig te focussen in MF kun je focus peaking activeren (3 gradaties en 3 kleuren waaruit je kunt kiezen) of te wel MF-assist acitveren.

      Comment


      • #4
        Re: Sony A-6000-Manual focus

        Heb verschillende testen gedaan.Steady shot lukt niet met deze adapter of lens.
        Ook focus magnifier lukt niet.De beste instelling was met DMF ipv manual focus.Mijn conclusie is dat A- mount lenzen niet optimaal werken met deze adapter(macro lenzen).
        Wat A6000 betreft ben ik heel tevreden maar dan enkel met E-mount lenzen.
        Sony a-77-Sony A99 II-Sony 70-300 G-SSM-KM 17-35 f/2.8-4 Tamron 90 mm/2.8 Macro Tamron 180 mm/3.5 Macro-Tamron 200-500mm-Tamron 28-75 mm Sony 16-50 SSM 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Sony A-6000-Manual focus

          Bij mij werkt la-ea4 adapter prima en zoals het hoort met sigma macro lens zowel op FF als op APS, geen enkel probleem, niet in MF, DMF of AF.
          Je moet uiteraard op de lens de focus begrenzer uitschakelen of op FULL plaatsen.
          Indien je focus magnifier wil gebruiken moet je focus assist op AAN plaatsen maar dat is ook zo voor E-lenzen, het verschil is dat je bij gebruik adapter de mf-knop moet indrukken om het beeld te vergroten.
          Toestel kan met oude lenzen niet detecteren dat je aan de focusring draait
          Focus-peaking is totaal lens onafhankelijk en is zeer handig voor macro

          Comment


          • #6
            Re: Sony A-6000-Manual focus

            Heb de A7II en ondervindt hetzelfde wat ts heeft,met de E lenzen en nex lenzen geen probleem ,maar als ik de la-ea4 gebruik ,noppes met alle A lenzen , zowel de sony lenzen als de Tamron 90 macro

            Comment


            • #7
              Re: Sony A-6000-Manual focus

              Ik heb er de handleiding van de A7II bijgehaald en op blz. 69 staat dat dit alleen werkt met E lenzen

              Comment


              • #8
                Re: Sony A-6000-Manual focus

                Oorspronkelijk geplaatst door Berten Bekijk bericht
                Heb de A7II en ondervindt hetzelfde wat ts heeft,met de E lenzen en nex lenzen geen probleem ,maar als ik de la-ea4 gebruik ,noppes met alle A lenzen , zowel de sony lenzen als de Tamron 90 macro
                Ik heb er de handleiding van de A7II bijgehaald en op blz. 69 staat dat dit alleen werkt met E lenzen
                Zoals ik eerder geschreven heb werkt automatische vergroting niet met A-mount. Kan enkel werken met lenzen die focussen dmv 'focus by wire' .

                Als je bij een gewone lens aan de focus ring draait word het focus systeem van de lens rechtstreeks aangestuurd. Bij focus on-wire, niet, daar verteld de focus-ring aan het toestel dat er aan de ring gedraaid is. Het toestel gaat dan het focussysteem aan sturen dit in functie van de draaibeweging. In MF mode kan men dan het geselecteerde focuspunt vergroten. (afhankelijk vd instelling)
                bvb de zeiss loxia 35mm E-mount heeft ook geen focus by wire.

                Dus dit is de achtergrond van wat men beschrijft in je handleiding op blz 69, maar als je nu ook blz 70 leest staat daar

                U kunt de scherpstelling controleren door het beeld te vergroten voordat u opneemt.
                1. MENU → (Camera- instellingen) → [Scherpst. vergroten].
                2. Druk op in het midden van het besturingswiel om het beeld te vergroten en het deel te
                selecteren dat u wilt vergroten met de boven-/onder-/linker-/rechterkant van het besturingswiel.
                3. Bevestig de scherpstelling.
                4. Druk de ontspanknop helemaal in om het beeld op te nemen.

                Indien je geen lenzen gebruikt met 'focus by wire' moet je effe op een knoppeke drukken om het beeld te vergroten.

                ik hoop dat dit het een en ander meer duidelijk maakt

                Comment


                • #9
                  Re: Sony A-6000-Manual focus

                  Ga uw oplossing proberen met mijn A6000 met LA-EA4 en Tamron lens.
                  Sony a-77-Sony A99 II-Sony 70-300 G-SSM-KM 17-35 f/2.8-4 Tamron 90 mm/2.8 Macro Tamron 180 mm/3.5 Macro-Tamron 200-500mm-Tamron 28-75 mm Sony 16-50 SSM 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony A-6000-Manual focus

                    Het is gelukt met deze oplossing.Bedankt
                    Ik heb eigenlijk nog een vraag.
                    Met deze lens en adapter geen steady shot mogelijk via menu .
                    Sony a-77-Sony A99 II-Sony 70-300 G-SSM-KM 17-35 f/2.8-4 Tamron 90 mm/2.8 Macro Tamron 180 mm/3.5 Macro-Tamron 200-500mm-Tamron 28-75 mm Sony 16-50 SSM 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony A-6000-Manual focus

                      Oorspronkelijk geplaatst door tuintjens Bekijk bericht
                      Het is gelukt met deze oplossing.Bedankt
                      Ik heb eigenlijk nog een vraag.
                      Met deze lens en adapter geen steady shot mogelijk via menu .
                      In tegenstelling tot de a7ii en de a7rii en de a-mount toestellen heeft de a6000 geen ingebouwde stabilisatie en moet deze ingebouwd zijn in de lens . Is zo voor een aantal E-mount lenzen.
                      A-mount lenzen van sony hebben geen ingebouwde stabilisatie en de meeste a-mount versies van andere producenten ook niet. Voor zover ik weet heeft de tamron 90mm geen ingebouwde stabilisatie en zal steady shot niet mogelijk zijn op de a6000 met deze lens.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony A-6000-Manual focus

                        OK bedankt puerte.
                        Sony a-77-Sony A99 II-Sony 70-300 G-SSM-KM 17-35 f/2.8-4 Tamron 90 mm/2.8 Macro Tamron 180 mm/3.5 Macro-Tamron 200-500mm-Tamron 28-75 mm Sony 16-50 SSM 2.8

                        Comment

                        Working...
                        X