Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Desktop voor studio fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Desktop voor studio fotografie

    Mijn oude laptop vertrouw ik niet meer 100%.
    Tevens is deze al niet meer van de jongste en met de cpu benchmark van circa 1000, ook niet echt een wonder te noemen.
    Nu deze gaat nog voor thuis gebruik, al word er dan meer gewerkt met een tablet (goedkoop ding van circa 150 euro).

    Nu heb ik laatst geïnvesteerd in een desktop. Deze is voorzien van een snelle i7 processor, SSD schijf, 16GB RAM.
    Ideaal voor mij, om Lr en CS6 te gebruiken. Maar nu ga ik 1 a 2 X per maand een fotostudio huren, om aan studiofotografie te doen.
    Daar zou ik steeds tethered willen werken. Daar ik het niet zie zitten om mijn goede desktop elke keer mee op en af te vervoeren, was ik aan het denken een desktop bij te kopen.


    Voor een 200 euro koopt men namelijk al een I5 2500 met 6mb ram of dergelijke. Welke denk ik goed genoeg is om in lightroom tethering toe te passen. En af en toe eens een instelling te bewerken.
    Ook zou ik deze dan steeds een backup (2de kopie lr) , naar een externe hdd laten maken. De hdd kan ik dan op mijn thuis pc aansluiten voor het verder bewerken.

    Als ik dan ga kijken naar laptops die dezelfde benchmarks halen, dan zit je echt wel in een andere prijs klasse.
    En de laptop gaat enkel maar daarvoor ingezet worden, dus lijkt het me een beetje gek om weer een groot bedrag gaan neer te leggen.
    Terwijl deze slechts 2x in de maand in de studio gaat gebruikt worden.

    Tegen het aansluit en hef-werk heb ik niets op tegen. Maar is het te vertrouwen om een desktop circa 1 a 2x per maand te vervoeren.
    Rit is circa 10min rijden. Met der tijd zou ik er eventueel als upgrade een ssd laten inzetten, is beter schokbestendig.

    Of is mijn idee van toch behoorlijk power te hebben voor weinig geld, totaal verkeerd ingeschat?
    Is een I5 2500 met 6mb ram, niet voldoende om deze bewerking vlot te doen. En zijn de recente I3 laptops die in een lagere prijsklasse liggen even goed voor dit doeleinde.

    Dan kan ik in de plaats van circa 500 a 1000 euro aan een laptop te spenderen, circa 200 euro uitgeven aan desktop en 700 euro aan extra glas.

    Graag jullie advies en raad. Mvg

  • #2
    Re: Desktop voor studio fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Bompi Bekijk bericht
    Mijn oude laptop vertrouw ik niet meer 100%.
    Oude laptops? Niet te vertrouwen, man !

    Comment


    • #3
      Re: Desktop voor studio fotografie

      Of het nu een desktop of laptop is, uiteindelijk is de kwaliteit van het scherm de belangrijkste factor als je foto's wil bewerken en beoordelen.
      Op een trage computer kan je de foto's even goed bewerken, alleen zal het voor bepaalde bewerkingen wat langer duren om de berekeningen te maken.

      Maar bij laptops worden de betere schermen tot nu toe nog altijd voorbehouden voor de "topmodellen" (hogere prijsklasse, met een snellere processor, meer werkgeheugen.....).
      Ik heb nog geen laptop gezien met een goedkopere processor en een IPS scherm.
      Dat is vooral omdat iedereen eerst naar de processor, geheugen, grafische kaart en dergelijke kijkt, en in de laatste plaats naar het beeldscherm (dat is moeilijker in "cijfertjes" om te zetten).
      Je ziet dus in de folders wel meteen wat er in de laptop zit, maar je moet gewoonlijk zoeken naar informatie over het beeldscherm (heel af en toe wordt dat wel vermeld).
      Een goedkoop beeldscherm in een laptop is totaal onbetrouwbaar voor fotobeoordeling, als je het scherm iets hoger of lager draait, dan ziet het beeld er totaal anders uit, wanneer weet je dan wel of het "juist" staat?
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment

      Working...
      X