Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MF 135mm objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • MF 135mm objectieven

    Graag had ik advies gehad voor mijn keuze van een 135 mm objectief , te gebruiken op Sony A7RII
    Afgaande op scherpte en Bokeh vorming, en niet enkel portret , daar heb ik de 85 mm voor
    Na tal van reviews te lezen heb ik de mogelijkheden gezet als zijnde:
    Pentagon 135 mm 2.8 Bokeh Monster 15 lamellen
    TAIR 11 A
    Samyang 135 mm 2.0
    Zeiss Sonar T 135 mm 2.8
    Vivitar Serie 1 135 mm 2.3
    Vivitar Auto Telephoto Close Focusing 135 mm 2.8
    Last edited by hubje; 24 november 2015, 09:18.

  • #2
    Re: MF 135mm objectieven

    Ik ken de prijzen niet van alle genoemde lenzen, maar de Samyang is prijs/kwaliteit top! Laatst nog een review van gelezen en ongeacht de prijs kwam die zeer goed uit de test op Sony E.

    Comment


    • #3
      Re: MF 135mm objectieven

      Je vergeet de Asahi Pentax Takumars en de andere Pentaxen ... tenminste als de prijs u geen hartaanval bezorgt

      (BTW ik heb een Canon FD 135mm f3.5 (had graag de f2.8 gehad maar goed) en een Vivitar 135mm f2.8 maar de gewone, niet de close focus want dat is een monster van een lens ... "travel light" remember (nu ja ..)

      Er zit een schat aan informatie/reviews op de pentaxforums zowel als op mflenses en op alllenses

      Comment


      • #4
        Re: MF 135mm objectieven

        Ik heb volgende gehad:
        Vivitar Serie 1 135 mm 2.3 (M42)
        Takumar SMC 135mm 3.5 (M42)
        Canon EF 135mm 2.0 L USM
        En heb nog de Canon FD 135mm 3.5 (voor mijn Canon A-1)
        Ik heb ook nog de Vivitar Auto Telephoto Close Focusing 135 mm 2.8 (M42) (voor mijn Yashica TL Electro X its)

        Ik kan u verzekeren dat de Vivitar serie 1 135mm 2.3 met voorsprong de scherpste lens is die ik ooit gehad heb.
        Enig nadeel aan deze lens zijn z'n afmetingen maar vooral zijn gewicht.
        Begin de jaren zeventig nog meer dan 12.000Bfr. betaald bij Foto Robert in Kortrijk.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: MF 135mm objectieven

          Als je de volle resolutie van die A7RII wil benutten denk ik dat de Samyang sowieso de beste keuze zal zijn, maar echt goedkoop is die niet natuurlijk, hoewel, in vergelijking met de moderne Zeiss 135mm APO Sonnar valt dat dan weer mee natuurlijk, en ze komt +- even goed uit de meeste testen (beter dan de Canon L bvb)
          Zeiss APO Sonnar 135mm f/2 lens review on Nikon D800E body. Comparison with Samyang 135mm f/2 and Nikkor 135mm f/2 AF DC.


          Langs de andere kant, als je gewoon eens een 135mm wil proberen kun je even goed in eender welke winkel binnen stappen waar ze 2de hands materiaal hebben en eender welke 135mm kopen, echt slechte bestaan er nauwelijks.
          Ik heb o.a. de Takumars f/3.5 en f/2.5, zeker goede lenzen en toch helemaal niet zo duur, respectievelijk zo'n 30 en 70 euro (edit: alleen draait de focusring de 'verkeerde' Nikkor-richting uit, daardoor blijven ze meestal in de kast liggen); een aantal onbestemde lenzen zoals een Chinon en een Osawa (behoorkijk goed en mechanisch een van mijn lievelingslenzen).
          Dan heb je de prachtige oude russische lenzen waaronder de ЮПИТЕР-11 (JUPITER-11, f4) die vaak meer karakter hebben en een erg mooie zachte (Sonnar) bokeh en bijna nooit CA! Ook erg detailrijk, maar wel laag contrast.
          En den heb ik nog de Contax, dat is wel de scherpste die ik heb wsl, maar toch gebruik ik hem amper omdat hij ongeveer zo groot is als de Takumar 2.5 en redelijk veel CA geeft op 2.8.
          De Vivitar S1 135 heb ik niet helaas, maar als ik mag afgaan op de kwaliteit van zijn kleinere broertje de 90mm 2.5 dan zal dit zeker 'the best of the rest' achter de Samyang en Zeiss APO zijn, die 90mm is veruit mijn scherpste lens (vanaf weidopen f/2.5 al moiré op mijn A7 en weinig verschil tussen het midden en de uiterste hoekjes op FF)!
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: MF 135mm objectieven

            Interessante info .. want die dingen "passen" natuurlijk ook op APS-C

            Comment


            • #7
              Re: MF 135mm objectieven

              Ieder alvast bedankt voor de info.
              Wat de scherpte betreft zo ik opteren voor de CZ Sonar, maar voor het bokken twijfel ik tussen
              Tair-Pentacon

              Comment


              • #8
                Re: MF 135mm objectieven

                Even voor de duidelijkheid, met de Contax bedoel ik die CZ Sonnar in Contax-Yashica mount (meestal C/Y genoemd), een lens die zowat tussen de 80 en 200 euro komt.
                De Apo-Sonnar is een nieuwe lens die meer dan 2000 euro kost.
                Tenzij je online gaat bestellen (en dus alle keuze hebt), waar ik minder ervaring mee heb, zou ik gewoon degene kopen die je het eerste kan vinden voor een goede prijs, als je er dan niet tevreden mee bent verlies je toch nooit veel wanneer je hem terug verkoopt.
                Bokeh is zo persoonlijk dat je moeilijk kunt zeggen welke de 'beste' is, bij 135mm valt dit nog mee, ze lijken sowieso wel op elkaar, wacht tot je met 50-58mm lenzen begint..
                Het aantal diafragmalamellen waar men het vaak over heeft ivm bokeh heeft uiteraard enkel effect als je de lens afstopt, wijdopen maakt dit niks uit.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: MF 135mm objectieven

                  Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                  Het aantal diafragmalamellen waar men het vaak over heeft ivm bokeh heeft uiteraard enkel effect als je de lens afstopt, wijdopen maakt dit niks uit.
                  Das iets dat ik niet wist, weeral iets bijgeleerd! [emoji106]


                  Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: MF 135mm objectieven

                    Met bokeh wordt de kwaliteit van de onscherpe gebieden weergegeven en hangt vooral af van de constructie van het objectief alhoewel het aantal lamellen ook bijdragen.
                    Het aantal lamellen bepaalt de vorm van lichtpunten in het onscherpe gebied, mooie ronde cirkels of meerhoekige vorm bij kleinere diafragma.

                    Een bokeh machine is bvb de sony STF (Smooth Transition Focus) 135mm. Nikon heeft er ook zo eentje dacht ik.

                    Comment

                    Working...
                    X