Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitvindingen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitvindingen.

    Ik wou eens een topic starten waarin je ideeën kunt uitwisselen of eventuele uitvindingen die volgens jou een goed iets zou zijn voor de fotografie.
    Dus laat je fantasie de volle loop.

    Ik had 3 'uitvindingen' in gedachten.

    1. Filterrubbers.
    Na een misverstand, waarbij fotosdirk vertelde een filter los te maken met hulp van een elastiek had ik het verstaan een elastiek rond de schroefdraad van de filter te doen. Dit werkt goed, maar natuurlijk komt die rekker soms los, ook moet die dun genoeg zijn zodat je genoeg schroefdraad over hebt.
    Dus mijn uitvinding zou zijn is filters op de markt te brengen waarbij een dun elasties rubberen ring net boven de schroefdraad is bevestigd. zodat je ze kan aanspannen, maar ook gemakkelijk weer kan loskrijgen. (of deze rubbers apart verkopen).

    2. lock bij wissel van lenzen.
    Bij compacte camera's als je hem afzet, komt er een plaatje over de lens, zodat deze beschermt blijft. Mijn idee is dat als je camera merkt dat je uw objectief er af haalt (als je het knopje indrukt), er voor de sensor ook een soort plaatje schuift zodat er nooit geen stof kan opvallen en sensorreiniging niet meer nodig is. (natuurlijk als je aan je sensor moet zijn, kan je bvb met een instelling dat plaatje blokkeren, net zoals de optie je spiegel omhoog te brengen).

    3. Camera stabiel?
    Een functie toevoegen dat als je je camera op statief gebruikt en je hebt geen timer bij de hand, de camera wacht tot hij stabiel blijft voor hij de foto neemt. vb: Je drukt de ontspanknop in, de camera trilt nog een beetje, vanaf hij echt stabiel en stil staat, dan pas neemt hij de foto.

    en nog een extra optie (niet echt een uitvinding).

    Na een gesprek met bulke41, zou ik het een goed idee vinden om een langere sluitertijd aan te kunnen op je camera zonder je op de bulb stand moet gaan. bvb tot 2 minuten. dit komt bracketing foto's zeker ten goede.

    Dus geef zeker je mening en eigen ideeën !

  • #2
    Re: Uitvindingen.

    voor dat laatse bestaan er afstandsontspanners waar je de bulbtijd zelf kan instellen, meestal tot dertig minuten dacht ik. Ik dacht dat je het ook kon met thetered werken
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Uitvindingen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
      voor dat laatse bestaan er afstandsontspanners waar je de bulbtijd zelf kan instellen, meestal tot dertig minuten dacht ik. Ik dacht dat je het ook kon met thetered werken
      Ja idd, maar ik bedoel op de camera zelf. daar kan je maar tot 30sec. de optie is de bedoeling zonder afstandsbediening.

      Comment


      • #4
        Re: Uitvindingen.

        Modern toestellen kunnen veel maar het ontbreekt nog steeds aan een DOF calculator.
        Nu gebruik ik daar mijn tablet voor als ik het even niet weet.
        Voor veel toepassingen zou het mijn inziens handig zijn te weten hoe groot de DOF is waarbij je net hebt scherpgesteld.
        Alle data is aanwezig, het moet enkel even omgerekend worden.

        Aansluitend een EV waarde in beeld brengen. Ik denk dan bv aan het gebruiken van de spotmeting om ene scene "af te tasten" op zones.
        Denk dat het een leuk speeltje zou zijn voor liefhebbers.

        En indien dat op het schermpje komt dan zijn leken weer net iets meer onder de indruk van hoe slim wij wel zijn om al die getalletjes te kunnen interpreteren

        Comment


        • #5
          Re: Uitvindingen.

          En ik dacht dat de laatste Mamiya/PhaseOne middenformaat zo'n functie gekregen heeft waarbij de camera zelf wacht totdat alle trillingen van de spiegel wegzijn alvorens de sluiter te activeren. De camera wacht dus ook indie er trillingen van bvb verkeer of wind zijn. Iets dat eigenlijk al veel langer mogelijk was.

          Comment


          • #6
            Re: Uitvindingen.

            Misschien bestaat dat al
            Een autobracket functie waar de belichting gelijk blijft (EV) maar de sluitersnelheid/diafragma in te kiezen stappen én frames wordt gevarieerd.

            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Uitvindingen.

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Modern toestellen kunnen veel maar het ontbreekt nog steeds aan een DOF calculator.
              Nu gebruik ik daar mijn tablet voor als ik het even niet weet.
              Voor veel toepassingen zou het mijn inziens handig zijn te weten hoe groot de DOF is waarbij je net hebt scherpgesteld.
              Alle data is aanwezig, het moet enkel even omgerekend worden.

              Aansluitend een EV waarde in beeld brengen. Ik denk dan bv aan het gebruiken van de spotmeting om ene scene "af te tasten" op zones.
              Denk dat het een leuk speeltje zou zijn voor liefhebbers.

              En indien dat op het schermpje komt dan zijn leken weer net iets meer onder de indruk van hoe slim wij wel zijn om al die getalletjes te kunnen interpreteren
              Of straffer een auto Maximum DOF autofocus.

              YMMV

              Voor de volledigheid de maximum DOF nietauto focus bestaat al jaaaaren
              Last edited by Nerdifant; 24 november 2015, 16:57.
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Uitvindingen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                En ik dacht dat de laatste Mamiya/PhaseOne middenformaat zo'n functie gekregen heeft waarbij de camera zelf wacht totdat alle trillingen van de spiegel wegzijn alvorens de sluiter te activeren. De camera wacht dus ook indie er trillingen van bvb verkeer of wind zijn. Iets dat eigenlijk al veel langer mogelijk was.
                hmm, ik had hier nog niet van gehoord. Wel een redelijk onbekend merk (voor mij toch). Leuk dat ze hier al aan het werken zijn

                Comment


                • #9
                  Re: Uitvindingen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                  hmm, ik had hier nog niet van gehoord. Wel een redelijk onbekend merk (voor mij toch). Leuk dat ze hier al aan het werken zijn
                  Whahahah. Voor 45000€ (YMMV) mag er wel wat geboden worden. Oplossing en betalen voor een probleem dat er niet is. Zoiets heet een technische camera. En zoals U wel weet heeft een TC geen spiegel - dus ook geen trilling. :-)
                  Analoog is zo slecht nog niet.

                  YMMV
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uitvindingen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Modern toestellen kunnen veel maar het ontbreekt nog steeds aan een DOF calculator.
                    Als ik me goed herinner, de laatste keer dat ik door de X-Pro1 gekeken heb dan laat die zien hoe de DoF is met een grafiekje in de zoeker. Je scherpstelafstand en als groene balk errond de DoF.

                    Ben even gaan kijken, en de "seismographic vibration delay" is gewoon een software update voor de PhaseOne XF camera. Die kan ook voor elke lens de hyperfocale afstand berekenen en opslaan en dan met 1 druk op de knop instellen als gewenst.

                    Een technische camera is misschien ook een oplossing, maar die neem ik toch niet mee op vakantie. Zo'n XF daarentegen, de dag dat ik met de Lotto win...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uitvindingen.

                      Heb hier nog niet veel nieuws als uitvinding zien passeren.
                      1) het instellen van een langere mogelijke belichtingstijd is kwestie van software. De aanwezige software is voorzien om te stoppen naar X seconden. Komt er gewoon op neer om de wil te hebben die max tijd te verlengen en daarvoor hoe je niet echt veel te kunnen programmeren (ik kijk naar de soft-ontwikkelaars).
                      2) Het is perfect electronisch, lees softwarematig te maken dat de spiegel opklapt en dan pas x-seconden (ook best instelbaar) de sluiter in werking te stellen. Maar zoals bij 1) moet het bedrijf dat willen.
                      3) DOF-calculator ? In de exif zit er nu al een DOF-berekening. Komt er dus nu enkel op neer om dat grafisch voor te stellen en ook hier weer is dat een verlengde van de software. Er is berekeningssoftware, er is software om die data in het exif te plaatsen, waarom zou de programmeur die data niet op het display kunnen plaatsen. Maar men moet wel willen.
                      Dit allemaal zijn wel geen uitvindingen hoor, die vindingen zijn al lang gevonden, alleen worden ze ons niet toelaatbaar gemaakt. Het zijn eerder verbeteringen, aanvullingen.
                      Zo zou de vaak ingebouwde micro in de toestellen eveneens kunnen dienen als trigger voor een opname. Waarom niet ?
                      De uitvinding zou die zijn die ervoor zorgt dat de genomen foto's altijd goed, steengoed zijn, maar ja, dan wordt de fotograaf overbodig en dat wil ik nu ook niet.
                      Een volgens mij leuke zou zijn dat er pupiltracking is. maw, de foto wordt scherp gesteld op dat punt waar je rechtaan naartoe kijkt. Inde aard zoals het menselijke oog nu werkt. Je kijkt naar het item dat je echt scherp wil hebben in de foto 'hen dat hoeft niet centraal te staan) en automatisch wordt daar op ingesteld.
                      Een even leuke zou zijn dat je het diafragma met je stem zou kunnen instellen. Gedaan het soms vervelende gedraai aan de diafragmaring of instelknop. Je geeft de waarde op en jup, je diafragma stelt zich in. Natuurlijk las optie in het menu met een soort spraakleercurve. En zo zou je nog een heel pak commando's kunnen doorgeven. Maar enkel als optie. En zo zijn er nog heel wat leuke zaken.
                      Een gps waarbij je ook kan vragen om te dienen als passieve recordtracker. Ook dit is geen uitvinding maar het wordt helaas nog niet in camera's ingebouwd.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uitvindingen.

                        Een toutchpad (niet groot) op de camera waardoor je niet meer met de cursor het scherpstelpunt bediend, iets wat snel werkt, en zodoende herkadrering totaal overbodig maakt

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uitvindingen.

                          1: er zijn toestellen met stand B dacht ik. Die zijn wel "beperkt", maar eenmaal je 30 uur (sommige tot 99h) gaat belichten ben je toch wel extreem bezig. De toestellen zijn er maar als je echt zolang wil belichten moet je misschien een toestel kiezen ifv je eisen.

                          2: zie 1.

                          3: wordt gedaan, maar opnieuw niet alle toestellen. Heb de X-Pro1 uit de kast gehaald en ja, die toont de DoF in de zoeker.

                          4: pupiltracking heeft Canon lang geleden gehad: Eye Control: focus punt selectie door ernaar te kijken.

                          Blijft dus voice control over. Zie (hoor) zo'n bus chinezen al allemaal door elkaar hun camera's met stemcontrole beienen?

                          Maar het blijft inderdaad eigenaardig dat veel van die -toch wel nuttige- zaken niet aanwezig zijn in camera's die barsten van de electronica. Dit terwijl bvb de delay tussen mirror-up en sluiter bij filmtoestellen electromechanisch uitgevoerd werd. En zoals je zegt, buiten wat software niet zo moeilijk te doen. Waarschijnlijk zijn die programmeurs geen fotografen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uitvindingen.

                            Ik vraag mij af of focus bracketing bestaat, indien niet waarom dit nog niet bedacht is voor macro fotografie


                            Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                            Mvg,
                            SW
                            BD1071BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uitvindingen.

                              Jawel, dit bestaat. Zo kan je in 'ControlMyNikon' bv opgeven van waar tot waar je beelden van een voorwerp wil hebben en hoe groot de stappen moeten zijn. Je stelt dan in op het dichtste punt en laat de software het vervolg doen.
                              Dit is puur software en in feite zou dit ook in het fototoestel kunnen geplaatst worden.
                              Probleem is evenwel, men kan dit allemaal wel doen en echt complex is dit allemaal niet, maar geen enkele leverancier wil zich dit eigen maken aan een toestel, de toestellen omdat dan de afgrenzing vager en vager wordt en de verkoop ook wel eens zou kunnen afzwakken (vervangverkoop).
                              Het gekke is dat je van alle Nikon-machines, iniden je je geregistreerd hebt, de software-sources kan op halen met de gebruikte API's. Je krijgt ook de dev-tools om zelf ontwikkelingen uit te schrijven ... maar dan enkel voor je eigen toestel.
                              Probleem is wel, dat indien er een update komt, je je eigen aanpassingen opnieuw moet invoegen, compileren ... en dat is dan niet altijd zo evident.
                              Indertijd hebben we gedaan met D70 waar de sources nog eenvoudiger waren en gebruikt DOS een uitgeklede DOS4 was.
                              Maar dit brengt me op gedachten
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X