Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag Info over een klein fotostudio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Graag Info over een klein fotostudio

    Hoi Ik weet niet of dit in de juiste rubriek van de forum staat want ik wil nl graag wat info hebben over een klein studioflitsers (budget versie)
    waar moet ik allemaal op letten?
    ik had dit gezien maar weet niet of die iets in voor mee te beginnen


    Studio FlitsSet bevat: 2x FM120 - Mini flitser, instelbaar 120/60 Ws (Joule), Pilootlamp 34 LED’s 2x Softbox 50x50cm 2x LS180 - Lampstatief 65~180cm 2x Synchrokabel van 3,5 meter met phone jack 3.5mm. 2x Stroomkabel van 4 meter 1x Gebruiksaanwijzing (NL-FR)





    het is voor een kamer van ongeveer 3 x 4 meter de achtergrond is 2,75m breed .
    weet niet wat je nog moet weten maar dat zie ik dan wel.
    graag alle info over deze studioflitsers.

    Bedankt alvast

    Dave
    Last edited by on7tz; 22 november 2015, 22:15.

  • #2
    Re: Graag Info over een klein fotostudio

    Is speelgoed.
    Laag vermogen, veel creativiteit zal niet mogelijk zijn.
    Kwaliteit?

    Comment


    • #3
      Re: Graag Info over een klein fotostudio

      buurmanbert daarom de vraag wat adviseer jij mij geef eens een link door wat wel goed is om mee te beginnen?

      Dave

      Comment


      • #4
        Re: Graag Info over een klein fotostudio

        Ik heb nu niet zoveel ervaring met studio flitsers, maar 2x 200w/s lijkt met zeker niet weinig voor 3x4. Hoge vermogens heb je pas nodig als je buiten in de zon gaat schieten. Het is niet omdat je veel vermogen hebt dat je safe zit, want een 200w/s lamp zal op zijn laagste stand nog steeds meer licht geven dan een 100w/s lamp, zeker iets om rekening mee te houden.

        Wat ik je nu al kan zeggen is dat je heel goed moet opletten met welk merk je koopt, want meestal hang je dan ook vast aan een bepaald systeem van lightmodifier aansluitingen. Je kan bijvoorbeeld niet zomaar de Elinchrom softboxen op een Jinbei setje zetten. Iets meer "gestandaardiseerd" is de Bowens fitting, daar heb je wel veel light modifiers voor die niet al te duur zijn.

        Kijk zeker niet alleen naar de prijs van de set. Kijk naar de totaalprijs van de set + light modifier + reserve lampen (als je die al zelf kan vervangen). Bespaar ook niet op je statieven, je wil niet dat je dure lichtkop naar beneden donderd als je hem in hoogte wil verstellen .

        Last but not least, heb van horen zeggen dat de kleurtemperatuur van Jinbei fliters wisselt afhankelijk van het ingestelde vermogen.
        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

        Comment


        • #5
          Re: Graag Info over een klein fotostudio

          Ik zit in een ander prijsklasse met mijn materiaal.
          Maar weet dat modifiers zoals een goede softbox je zeer veel vermogen kost door interne verliezen.
          Dat maakt dat je netto niets meer overhoud.

          Zelf ik met 2 x 300 w/s en 2 x 500w/s kom in studio net niet tekort.
          Als ik al eens een specialeke wil doen met ruime dof dan moet ik soms met de iso omhoog omdat ik flitskracht te kort kom.

          Staat er maar steeds 1 kop op je foto dan zal het vermogen van uw set net voldoende zijn maar als ik dan de afwerking zie...
          Heb ik toch ernstige twijfels over de kwaliteit. En hoelang moet dat blijven werken?
          Ik denk dat dat na pakweg 1 jaar al op het containerpark staat.

          Dan is er ook nog de uitbreidbaarheid dat een serieus probleem is.
          Mijn koppen zijn standaard en ik kan daar materiaal voor kopen zoveel ik wil.

          Ik denk dat op uw set niet eens een ander modifier voor bestaat.

          Comment


          • #6
            Re: Graag Info over een klein fotostudio

            bedankt allemaal voor de info
            maar heb toch ook gelezen dat een 250w/s goed genoeg is voor 1 persoon te fotograferen.
            nu blijkbaar bestaat er ook een continue lampen set dus fotos nemen zonder flits en dan met grote vermogens?
            werkt dit goed want blijkbaar zie je dan meteen hoe je foto eruit ziet en met een flitsset zie je het pas achteraf na de flitsers zijn afgegaan?

            dus is misschien een continue lampenset beter met voldoende licht natuurlijk en hier heb je die geen flitser nodig is dit niet beter om meer licht te hebben ?

            Dave

            Comment


            • #7
              Re: Graag Info over een klein fotostudio

              Een " beginnersfout, die je zeker niet mag maken is TEVEEL vermogen kopen !!!!!Soms dien je de lichtopbrengst in te tomen, en dat is niet evident. Mijn raad, koop iets degelijk / goed en begin met één lamp en een reflectiescherm, zeker als je wilt leren met licht te werken
              Diegenenen die beweren dat je daarmee beperkt bent, hebben ongelijk
              Groetjes

              Lukathi

              Comment


              • #8
                Re: Graag Info over een klein fotostudio

                Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                Een " beginnersfout, die je zeker niet mag maken is TEVEEL vermogen kopen !!!!!Soms dien je de lichtopbrengst in te tomen, en dat is niet evident. Mijn raad, koop iets degelijk / goed en begin met één lamp en een reflectiescherm, zeker als je wilt leren met licht te werken
                Diegenenen die beweren dat je daarmee beperkt bent, hebben ongelijk
                Inderdaag zojuist naar fotokonijnenberg gebeld beste is een flitsstudio daar heb je meer mogelijkheden mee dan met continue lampen
                op een kamer van 4 x 3 meter kom je ruim toe met 2 of 3 flitsers van elks 250w/s kunnen leveren.
                dsu Lukathi jij zegt zelfs dat je beter een 200 a 250w/s set neemt dan 200/250z/s per statief dan want per statief x2 bv is al 400 a 500w/c dus te veel zeg jij nu?
                klopt dat?
                Dave

                Comment


                • #9
                  Re: Graag Info over een klein fotostudio

                  Dave, ik spreek over vermogen per lamp.Heb indertijd een Elinchrom RX300 gekocht,die ik kon terugschroeven tot 9Wsec ! Ideaal om in de stidio met een groter diafragma( f2 bvb) te werken
                  Nog een tip, ga voor een zo groot mogelijk softbox !! De meeste mensen die een studiokit kopen, verkopen al snel de ( meestal) bijhorende 60x60 softboxjes !
                  Veel geluk !!
                  Groetjes

                  Lukathi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Graag Info over een klein fotostudio

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                    Dave, ik spreek over vermogen per lamp.Heb indertijd een Elinchrom RX300 gekocht,die ik kon terugschroeven tot 9Wsec ! Ideaal om in de stidio met een groter diafragma( f2 bvb) te werken
                    Nog een tip, ga voor een zo groot mogelijk softbox !! De meeste mensen die een studiokit kopen, verkopen al snel de ( meestal) bijhorende 60x60 softboxjes !
                    Veel geluk !!
                    ok heb ereen gevonden 250w/sec en de softbox is 70 x 140cm
                    Last edited by on7tz; 24 november 2015, 18:18.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Graag Info over een klein fotostudio

                      250W/s is voor 1 persoon voldoende.

                      Maar beter te investeren in een degelijk kwalitatief merk voor je flitskop en niet die rommel kopen zoals jinbei en die ch;t
                      Zet daar een paraplu op, lekker goedkoop en zeer goed licht.
                      Je kan doorschieten en er in schieten. Snel en goedkoop varieren door ander paraplus te kopen.

                      Een softbox heeft zo zijn voordelen maar ook nadelen en kan je later nog bijkopen.
                      Denk vooral niet dat het kopen van een softbox = goede fotos maken.
                      Je zal er sneller komen met een paraplu.
                      Ik heb zelf ook softboxen trouwens. En ik begin een beetje een hekel te krijgen aan die dingen.
                      Paraplus zijn stukken handiger. Snel gewisseld, nemen geen plaats in en mooier licht als je er mee weet te werken.
                      Je kan later ook opteren om octas te kopen. Is kruising van softbox en paraplu. Ook mooi effect maar ook lomp.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Graag Info over een klein fotostudio

                        4
                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        250W/s is voor 1 persoon voldoende.

                        Maar beter te investeren in een degelijk kwalitatief merk voor je flitskop en niet die rommel kopen zoals jinbei en die ch;t
                        Zet daar een paraplu op, lekker goedkoop en zeer goed licht.
                        Je kan doorschieten en er in schieten. Snel en goedkoop varieren door ander paraplus te kopen.

                        Een softbox heeft zo zijn voordelen maar ook nadelen en kan je later nog bijkopen.
                        Denk vooral niet dat het kopen van een softbox = goede fotos maken.
                        Je zal er sneller komen met een paraplu.
                        Ik heb zelf ook softboxen trouwens. En ik begin een beetje een hekel te krijgen aan die dingen.
                        Paraplus zijn stukken handiger. Snel gewisseld, nemen geen plaats in en mooier licht als je er mee weet te werken.
                        Je kan later ook opteren om octas te kopen. Is kruising van softbox en paraplu. Ook mooi effect maar ook lomp.
                        beste ik ga beginnen met 1 flitskop van 400w/s en wat diverse paraplu's heb je enige voorkeuren van paraplu's welke heel goede effecten geven?
                        octas is dat geen paraplu waar een soort van softbox in de paraplu zit?
                        Dave
                        Last edited by on7tz; 25 november 2015, 16:12.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Graag Info over een klein fotostudio

                          Zelf heb ik 500W/s voor mijn keylight en fill.
                          400W/s zal stukken beter zijn nog dan de 250W/s.

                          Ik ben zeer tevreden van de paraplus van Elinchrome.
                          Maar voor wegwerp toepassingen koop ik er ook op ebay. Kost een prikje (10 euro) en zijn best ok.
                          Zo moest ik laatst op een boerderij gaan schieten in de stallen. Gelukkig heb ik niets vuil gemaakt.
                          Maar stel dat het fout ging dan gooide ik de paraplus gewoon weg.

                          Mijn advies is om zowel klein als grote te kopen. Kan je lekker varieren.

                          Octa is gewoon een ronde softbox. Catchlight is die van een paraplu maar afstralingspatroon is vergelijkbaar met een softbox.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Graag Info over een klein fotostudio

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Zelf heb ik 500W/s voor mijn keylight en fill.
                            400W/s zal stukken beter zijn nog dan de 250W/s.

                            Ik ben zeer tevreden van de paraplus van Elinchrome.
                            Maar voor wegwerp toepassingen koop ik er ook op ebay. Kost een prikje (10 euro) en zijn best ok.
                            Zo moest ik laatst op een boerderij gaan schieten in de stallen. Gelukkig heb ik niets vuil gemaakt.
                            Maar stel dat het fout ging dan gooide ik de paraplus gewoon weg.

                            Mijn advies is om zowel klein als grote te kopen. Kan je lekker varieren.

                            Octa is gewoon een ronde softbox. Catchlight is die van een paraplu maar afstralingspatroon is vergelijkbaar met een softbox.
                            ok buurmanbert bedankt voor al de info hier heb ik genoeg info over gekregen.
                            laatste vraagje ik heb een rechthoekige kamer de ene kant sta ik 3 m van het model en de andere kant sta ik 4 m van het model dus weet niet best hoe ik de achtergrond het best hang want welke lens gebruik ik het beste voor studiofoto's?
                            heb nu een primefocus lens van 50mm met max diafragma van 1/8
                            maar denk dat ik iets moet aanschaffen van 28mm of een klein zoomlensje of wat raad jij aan?
                            bedankt alvast voor alle info

                            Dave

                            Comment


                            • #15
                              Re: Graag Info over een klein fotostudio

                              kom zaterdag eens naar onze stand op de Art & Craft Photoday in Gent, dan kan je alles live vragen en een en ander uitproberen

                              http://forum.belgiumdigital.com/f19/...-a-523321.html
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X