Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem bij importeren met Lightroom - wellicht preset probleem...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem bij importeren met Lightroom - wellicht preset probleem...

    Help !!

    Sedert enkele 'imports' hebben al mijn foto's een aantal niet-bedoelde 'ontwikkelingen' ondergaan.
    Wellicht heb ik op een bepaald moment een verkeerde handeling uitgevoerd om dit te genereren.

    Ondertussen heb ik een zoektocht uitgevoerd, maar ik vind geen oplossing.

    Merkwaardig : dit is enkel als ik rechtstreeks via de camera importeer (hetgeen ik altijd zo doe); bij wijze van test heb ik foto's die zich in een folder op de mac stonden, geïmporteerd en dan heb ik geen probleem (=geen ontwikkelingen) ...
    In de linkerkolom bij Gebruikersvoorinstellingen, heb ik 1 lijn, nl. 'Automatische Lenscorrecties'
    'Voorinstelling bij importeren' (onderaan midden bij importeren) staat op 'geen' (maar hij bewerkt dus toch).
    Als ik op een oudere foto in de Ontwikkel-module klik op 'opnieuw instellen' (onderaan rechts) dan wijzigt hij de ontwikkeling eveneens naar die mysterieuze voorinstelling.

    Alvast hartelijk dank om uw licht hierop te willen laten schijnen. Mogelijk ligt de oplossing niet ver ... maar ik vind ze niet.
    Groeten, Freddy
    http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

  • #2
    Re: Probleem bij importeren met Lightroom - wellicht preset probleem...

    Welke versie van LR?
    Welk type van bestanden? (RAW, JPG...)
    Wat gebeurt er precies?
    Bij het importeren staat nl welke preset er moet gebruikt worden rechts, niet links.
    Links zou je, na import, en in de Develop modus, kunnen zien welke preset er bij import gebruikt is. Zie de onderste lijn van deze History:
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Probleem bij importeren met Lightroom - wellicht preset probleem...

      LR 5.7
      het zijn RAW-bestanden

      dit zijn de 'ongevraagde/ongewilde' aanpassingen die aangebracht worden:
      -enkel bij import vanaf fototoestel, niet vanaf import van bestanden op pc

      rechts staat er wel degelijk 'Automatische Lenscorrectie' (zoals in jouw template)
      links, na import, staat 'Importeren /Automatische Lenscorrectie' (zoals in jouw template)
      Groeten, Freddy
      http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

      Comment


      • #4
        Re: Probleem bij importeren met Lightroom - wellicht preset probleem...

        bijkomende test uitgevoerd

        gegeven: probleem doet zich enkel voor bij importeren van foto's vanaf de D750 (maar is dus niet altijd zo geweest, het is enkele 'imports' geleden begonnen
        nieuw getest: met mijn (oude) D300 doet het probleem zich niet voor ...

        ergens moet er dus een 'preset' ingevoerd zijn die zegt : breng al deze wijzigingen aan voor foto's geïmporteerd met de D750

        iemand?
        Groeten, Freddy
        http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

        Comment


        • #5
          Re: Probleem bij importeren met Lightroom - wellicht preset probleem...

          Vreemd verschijnsel dat ik niet meteen kan verklaren... Mocht er namelijk bij import een bepaalde preset gebruikt worden, dan zou je dat moeten zien onderaan in de history. Als jij daar enkel een lenscorrectie ziet, zou je moeten nagaan wat die preset precies doet; eventueel verwijderen en een nieuwe aanmaken.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Probleem bij importeren met Lightroom - wellicht preset probleem...

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Vreemd verschijnsel dat ik niet meteen kan verklaren... Mocht er namelijk bij import een bepaalde preset gebruikt worden, dan zou je dat moeten zien onderaan in de history. Als jij daar enkel een lenscorrectie ziet, zou je moeten nagaan wat die preset precies doet; eventueel verwijderen en een nieuwe aanmaken.
            Bedankt LesC.
            Importeren met de D300 levert geen problemen en toch staat de preset vd lenscorrectie er zoals bij de D750 (logisch trouwens).

            Zopas het probleem OPGELOST via de knop 'Standaardontwikkelinstellingen herstellen' (opmerking: de preset 'lenscorrectie' blijft staan na deze actie) :



            Blijft toch nog de vraag, van waar kwam dit?
            Wellicht op een bepaald moment per vergissing een toets of combinatie van toetsen ingedrukt die als shortcut deze instelling genereert. (een shortcut die zegt: voer deze aanpassingen aan bij import van dit specifieke fototoestel).
            Maar, inderdaad, ik kon die mysterieuze instelling nergens vinden.

            To do: overlopen van alle bestaande sneltoetsen voor LR en zien of ik de schuldige vind.
            Last edited by kuifjetintin; 23 november 2015, 14:08.
            Groeten, Freddy
            http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

            Comment


            • #7
              Re: Probleem bij importeren met Lightroom - wellicht preset probleem...

              Blij dat het probleem opgelost is! Hou ons ook verder op de hoogte.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X