Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dslr vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dslr vragen

    ik heb men prosumer nu al ruim een maandje maar na al dat geweld (van fotos ) gezien te hebben overweeg ik het om aan een dslr beginnen te denken.

    't probleem is dat je als 20 jarig studentje niet zomaar een 'kodak van 1000€' aankoopt, en dat zeker niet als je juist een digitaal fototoestel gekocht hebt.
    het liefst zou ikdeze vragen subjectief beantwoord zien... user comments eigenlijk dus.
    dus voordat ik geld overhevel naar men spaarboekje ipv er iets mee te doen heb ik deze vragen:

    1) als ik een dslr koop moet ik dan geen extra stukken kopen om zo functioneel als een prosumer te zijn? (heb nu de s1 IS met 10* zoom)
    2) hoe zit het met de batterijen? een D70 gebruikt een batterij van nikon, haal je daar veel fotos uit?
    3) kan je met een telelens ook macros trekken of hoef je daar een andere lens voor te hebben?
    4) kan een dslr filmpjes opnemen ( don't shoot me for this barbarian question )
    5) kan je desnoods nog 'point and shoot' toepassen met zon dslr?
    6) hoe automatisch is een dslr? kan ik iets aan men lens zelf draaien of is dat allemaal metknopjes op het toestel? (dit vraag ik om de autonomie: motortjes verbruiken nu eenmaal stroom)
    7)hier ligt nog een nikor-c reflex 1:8 f=500mm "572284" , past deze nog op een moderne dslr?
    8)hoeveel extra moet ik nog rekenen om mijn dslr deftig te kunnen gebruiken? (blaaspeertje of iets anders voor het onderhoud, extra batterij,montage ringen,...)

    dank bij voorbaat

    foto als spiegel of als venster?

  • #2
    1) maak je maar klaar voor een flink investering in lenzen als je hetzelfde bereik wil hebben en dezelfde lichtsterkte

    2) met mijn 10D haal ik gemakkelijk 500 foto's uit 1 batterij

    3)Sommige teles hebben een macrostand. Daarnaast kun je nog werken met close-up lenzen of tussenringen om met een niet macro-lens toch de macrotoer op te gaan (ttz 1:1 vergroting)

    4) Nee, een DSLR kan geen filmpjes maken (tot nu toe): de sensor wordt enkel geactiveerd voor de foto (na wegklappen van de spiegel) bij niet DSLR's staat desensor altijd actief...

    5) Dat kan wel nog altijd...

    6) zoomen doe je altijd manueel! Enkel focussen kan automatisch... IS heb je ook bij sommige lenzen, die verbruiken dan wel weer wat stroom, maar die IS kan je altijd uitschakelen...

    7) id: blaaspeertje, doekje schoonmaken lens, degelijke tas, extra batterij(en), genoeg geheugen (en/of X's-Drive of zoiets), mogelijk ook een degelijk externe flash, indien RAW: goede bewerkingssoft... Maar vooral een degelijk glasservies...


    Graag gedaan
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      1. Ja je hebt verschillende lenzen nodig voor hetzelfde bereik. De lenzen zijn heel er belangrijk, belangrijker dan de body !

      2. Het leven van de batterijen zijn veel langer dan op een prosumer. Je gebruikt oa niet het lcd schem om de fotos te nemen (dit kan niet eens !). JE kunt het lcdtje wel gebruiken om je gemaakte fotos te bekijken.

      3. Er zijn telelenzen waarmee je ook macros kunt nemen, maar dan staat het erbij vermeld. Het beste is natuurlijk een prime macrolens

      4. Nope geen filmkes meer, spiegel klapt weg als je een foto maakt, voor filmkes zit de spiegel in de weg

      5. Ja hoor zet hem op P-stand en de camera doet alles zelf.

      6. aan de lens moet je zelf je compositie aanpassen door te draaien. (meestal dan). Scherpstellen mits een AF lens gaat vanazelf door half de sluiterknop in te drukken

      7. heel goede kans dat deze gewoon past. Maar wel op manueel stand.

      8. Extras ligt een beetje aan jezelf, 2 batterijen is meestal genoeg, blaaspeertje of spuitbus is niet zo duur. De lenzen kunnen het heel duur maken, maar deze houden dan wel hun waarde meer vast dan de body.

      groetjes en succes

      Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

      Comment


      • #4
        oei te laat
        Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

        Comment


        • #5
          Hoi,

          Als 19 jarig studentje zit ik (helaas) in hetzelfde schuitje. Maar misschien kan enkele vragen beantwoorden.

          1) Als je de D70 met kit lens koopt (18-70mm) heb je al een aardig bereik. Ik weet niet wat de s1 IS kan. Voor rond de 150 euro kun je een 70-300 mm lens kopen, als je een groot zoombereik wilt voot een lage prijs.
          2) Wat ik gelezen heb: omdat het display niet altijd aanstaat gaat de batterij lang mee.
          3) Er zijn zoom lensen met een macro stand. Echte macro lenzen brengen wel echter kosten met zich mee.
          4) Als je wilt filmen moet je een filmcamera kopen, ten minste dat vind ik
          5) Point and shoot kan meetsal wel in een auto stand.
          6) Voor de D70: Zoomen gaat dacht ik handmatig, scherpstellen kan beide.
          7) ?
          8) ?

          Ik ben nieuwsgierig naar wat andere hier over te vertellen hebben.

          Sander

          Comment


          • #6
            ah

            ik dacht evendat ik teveel vragen had en daardoor geen antwoorden ging zien

            500 fotos op 1 batterij, dat ziet er goed uit!

            ik dacht dat die s1 IS ergens tege of voorbij de 400mm zat.


            moest ik nu beslissen om een d70 te kopen met het volgende, hoeveel euros zal ik dan armer zijn:

            D70 met kitlens
            extra batterij
            een lens om macros te nemen.

            zit ik dan rond 1000€ of eerder 1500€ ??

            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Originally posted by parakiet
              moest ik nu beslissen om een d70 te kopen met het volgende, hoeveel euros zal ik dan armer zijn:

              D70 met kitlens
              extra batterij
              een lens om macros te nemen.

              zit ik dan rond 1000€ of eerder 1500€ ??

              Alleen met de D70 + kitlens (18-70 DX) & een extra batterij zal je al dichter tegen de de 1500€ dan tegen de 1000€ zitten. Maar wacht een maand of 2 en 't is weer allemaal goedkoper.

              Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

              Comment


              • #8
                Originally posted by CooMa
                1) maak je maar klaar voor een flink investering in lenzen als je hetzelfde bereik wil hebben en dezelfde lichtsterkte
                6) zoomen doe je altijd manueel! Enkel focussen kan automatisch... IS heb je ook bij sommige lenzen, die verbruiken dan wel weer wat stroom, maar die IS kan je altijd uitschakelen...
                Je kan zelfs zoomen terwijl lje sluiter open staat

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Mr.D
                  Originally posted by parakiet
                  moest ik nu beslissen om een d70 te kopen met het volgende, hoeveel euros zal ik dan armer zijn:

                  D70 met kitlens
                  extra batterij
                  een lens om macros te nemen.

                  zit ik dan rond 1000€ of eerder 1500€ ??

                  Alleen met de D70 + kitlens (18-70 DX) & een extra batterij zal je al dichter tegen de de 1500€ dan tegen de 1000€ zitten. Maar wacht een maand of 2 en 't is weer allemaal goedkoper.
                  Wacht 2 maanden en er is alweer een nieuwe
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    1) wat is 10X zoom.... heel relatief hier.... als je groothoek 18mm is, en je tele is 180mm dan heb je 10x zoom. Maar als je groothoek vetrekt vanaf 35mm dan zit je met 10x zoom reeds aan 350mm....
                    stel dat je een kitlens heb bvb 18-70mm, en een tele 70-300, dan heb je eigenlijk al een zoombereik van meer dan 16x


                    2) Ik heb m'n batterij van m'n D70 deze maand nog niet opgeladen.... en ik gebruik hem dagelijks.

                    Gisterenavond merkte ik wel dat m'n batterij indicator nog "maar" 1/3 aangaf, nadat ik 2 dagen op rij aan het spelen ben geweest met de flash.. (zo'n 100 opnames met flash op; met batterijen die al 3 weken niet meer bijgeladen waren....) Als je een externe flash gebruikt of je trekt enkel overdag, kan je makkelijk +700 foto's trekken
                    Een extra batterij vind ik dus zeker geen vereiste


                    3) Ja zo'n lenzen zijn er, zie ook eerdere antwoorden (bvb Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO)

                    4) Nee! Spiegel blokkeerd de sensor

                    5) Tuurlijk. Stel hem gewoon op 1 van de automatisch programma's

                    6) Zoomen die je met de hand door aan de zoomring van de lens te draaien. Focus is natuurlijk automisch (kan ook manueel indien gewenst, DSRL = volledig zelf in te stellen naar eigen wens)
                    In en uit-zoomen verbruikt dus geen batterij!

                    7)Past inderdaad nog. Wel enkel en uitsluitend bruikbaar als je de camera in "M" stand zet, dus volledig manueel: zelf scherpstellen, zelf diafragma en sluitertijd bepalen. lichtmeting e.d. werkt er niet mee, vandaar alleen handmatig instellen!

                    8) Met een 300D of D70 met kitlens kan je al vertrekken hé. Eventueel wel een groter flash-kaartje (512 mb of 1gb) prijzen vanaf 60€ ofzo
                    * Eventueel een tele 70-300 ofzo voor wat meer zoombereik, prijzen vanaf 150€ tot > 1000€ voor het betere glaswerk!
                    * Een externe flitser kan ook helpen maar is geen vereiste, de ingebouwde flitser bij 300D / D70 voldoen meer dan prima!
                    * Een fototas waar je alles kan in opbergen (vanaf 50€)
                    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by CooMa
                      Originally posted by Mr.D
                      Originally posted by parakiet
                      moest ik nu beslissen om een d70 te kopen met het volgende, hoeveel euros zal ik dan armer zijn:

                      D70 met kitlens
                      extra batterij
                      een lens om macros te nemen.

                      zit ik dan rond 1000€ of eerder 1500€ ??

                      Alleen met de D70 + kitlens (18-70 DX) & een extra batterij zal je al dichter tegen de de 1500€ dan tegen de 1000€ zitten. Maar wacht een maand of 2 en 't is weer allemaal goedkoper.
                      Wacht 2 maanden en er is alweer een nieuwe
                      net daarom

                      Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by parakiet
                        moest ik nu beslissen om een d70 te kopen met het volgende, hoeveel euros zal ik dan armer zijn:

                        D70 met kitlens
                        extra batterij
                        een lens om macros te nemen.

                        zit ik dan rond 1000€ of eerder 1500€ ??
                        D70 met kitlens: 1300€
                        exra batterij: zou ik niet direct doe als ik jou was. Je kan dit geld beter gebruiken voor een extra geheugenkaartje, of bijleggen voor een lens
                        Macro: veruit de goedkoopste oplossing zal de sigma 70-300 DL Macro zijn. kost 135€ ongeveer, je hebt ineens een tele tot 300mm erbij, alsook macro mogelijkheid. Kwaliteit van de lens is vanzelfsprekend niet hetzelfde als bij die duurdere lenzen, maar je kan er al wel mee aan de slag tot je weer wat geld hebt voor beter (en vooral duurder) glas...

                        Reken eerder op een kleine 1500€ hoor als je met een D70 en enkele accesoires gaat beginnen!
                        Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                        Comment


                        • #13
                          ik heb wel nog een 128mb cfI ultra , 256cf I en een 512 cfII ultra. cf kaartjes wens ik nietmeer te kopen (voorlopig)
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb twee extra batterijen en ik ben daar heeeeeeeeeeel blij mee...

                            Het is niet leuk om in een pretpark te sleuren met een camera met accessoires van meer dan 2 kg en hem niet meer te kunnen gebruiken in de namiddag omdat je batterij raar doet door de zon op je zwarte body of (in de winter) de koude.

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb zelf ook een S1 IS - ben daar voorlopig tevreden van, maar heb ook lang getwijfeld tussen dat of een SLR. SLR is zowieso duurder in the end. Ik denk dat het overgrote deel hier gezegd is, verwacht alleen niet dat je meteen goeie foto's kan trekken met die SLR.

                              Wat mij werd aangeraden was als je een SLR hebt dat je daarnaast ook best een compact-toestelletje hebt, voor de gevallen waar je niet met een hele tas materiaal wilt zeulen. Een SLR toestel vind ik inderdaad toch ook behoorlijk groot om overal mee naartoe te nemen. Ook heb je het probleem dat je met een SLR toestel op vele events niet binnen geraakt, terwijl een IS S1 er amateuristisch genoeg uit ziet om veel binnen te geraken, maar persoonlijk zou ik dan voor zoiets ultra-compact gaan als een Sony DSC-T1 of DSC-T11, maar dit zijn natuurlijk geen goedkope cameratjes - en zullen zeker niet binnen het budget van een student passen als daar nog een SLR + toebehoren moet bijkomen...

                              Sleep is a poor substitute for coffee

                              Comment

                              Working...
                              X