Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

    Ik bedoel hier wel besteld=gemonteerd in montuur.

    Aansluitend op een ouder topic (over HA) maar in zonderheid meer met een nieuwe vraag over brilglazen:

    Bij de brilkeuze spelen 2 factoren een rol: enerzijds esthetisch/draagcomfort van de montuur en anderzijds de kwaliteit van de glazen.

    1/ De montuur: bij Pearle en HA vind ik mijn goesting niet. Ik wil wel een iets persoonlijker montuur; zie het als de keuze van een uurwerk: het uitzicht en model zullen (groten)deels prijsbepalend zijn, en design heeft zijn prijs, dat hoeft geen betoog.

    2/ De glazen ("glazen" zijn tegenwoordig meestal van kunststof): hier speelt kennelijk niet alleen kwaliteit doch ook meer en meer marketing een rol.

    Het voorstel dat de optieker mij recent deed omvat 5 soorten multifocale glazen:
    - Zeiss Precision Pure (340 € per glas); "geoptimaliseerd voor uw ogen"
    - Precision Plus (399 €); "geoptimaliseerd voor uw ogen + uw montuur"
    - Precision Superb (424 €) "geoptimaliseerd voor uw ogen+ uw montuur+ uw gezicht"
    - en Individual 2 (478 €) . "geoptim. voor uw ogen+ uw montuur+ uw gezicht+uw levensstijl"
    - Budget glazen (merk niet medegedeeld) 225 €.

    Mits aandringen wordt korting gegeven maar wie zal controleren welk glas er precies geplaatst wordt en of dat overeenstemt met wat je bestelde en betaalt!? ....
    Hier ben je dan misschien beter af bij een HA of een Pearle.

    In een ver verleden droeg ik een paar jaar een bril. Bij een volgende controle bij de oogarts meldde die mij dat ik intussen geen bril meer nodig had, en dat bovendien mijn bestaande bril de glazen verkeerd gemonteerd of gemaakt waren vergeleken met het voorschrift!...

    PS: het type wordt blijkbaar onzichtbaar met laser gegraveerd in het glas, maar daar is weinig info van te vinden. Ik kwam dat teweten van één vd bezochte optiekers (over een bril vd concurrentie)...

    Weet iemand waar deze info te vinden? Heb al gekeken bij Hoya bvb maar geen info gevonden.

  • #2
    Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

    Ik weet dat mijn laatste bril van bij een optieker komt, geen HA of P, en dat ik voor het geheel ongeveer 1.100 euro betaald heb.
    De montuur is titanium (ik zie er enkel DK opstaan) en voor de multifocale 'glazen' (ook een soort pvc natuurlijk) koos ik de "beste", wat natuurlijk resulteerde in de duurste.
    Ik weet alleen dat ik nu een bril heb die zo licht is dat je niet voelt dat je hem op hebt, maar of de door mij gekozen glazen ook effectief geplaatst werden ... dat mag joost weten, ik weet het alleszins niet.

    Wat ik wel ooit vernomen heb, van een collega wiens zus optieker was, is dat de winstmarges in die branche ongelooflijk hoog zijn (het betrof hier wel een zelfstandig optieker niet van HA of P), maar winstmarges van x 10 tot x 20 waren volgens hem eerder regel dan uitzondering.
    Last edited by Guest17; 21 november 2015, 16:42.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

      Je hebt verschillende leveranciers van brillenglazen en dat kan een optieker zien. Hoe, weet ik niet juist, maar een goede optieker weet waar hij moet kijken om te weten welek leverancier het is. Vermoedelijk staat er ergens een referentie ...
      Maar daar stopt het verhaal.
      De verschillende types glazen voor wat optimalizering betreft, geldt enkel voor multifocale glazen.
      Dit heeft vooral te maken hoe de glazen geslepen zijn. Bij multifocale glazen is er immers een continue overloop van het brandpunt voor het vergezicht naar het brandpunt om te kunnen lezen. Vroeger bestond dit niet. In het glas voor verzicht was er onderaan een klein ruitje geslpen voor het lezen en waren er slechts 2 brandpunten.
      De optimalizering bestaat er nu in dat het verloop van de focaal zich anders gedraagt per optimalisatietype.
      Bij de minst geoptimaliseerde is de overstap van ver naar dicht bruusk en voor de ogen vermoeiender. Bij de volledig geoptimaliseerde glazen houdt men rekening met de plaatsing van het glas in de bril, de stand van de oogpupil bij recht vooruitkijken .... Dan wordt het glas zo geslepen dat de focaalverandering meer natuurgetrouw is en dat je dus je hoofd minder moet bewegen om bij waarnemen van het object een scherp beeld te hebben.
      De betere en eerlijke optieker weet dit ook en kan je dat perfect uit leggen. De betere en eerlijke optieker zegt je er ook bij dat de glasfabrikant je twee weken testtijd geeft op de brilglazen. Multifocale glazen moet je gewoon worden en dit lukt je, of lukt je niet. Lukt het niet dan worden de glazen terug genomen.
      MAAR of je nu al dan niet de betaalde, bestelde glazen hebt gekregen, dat weet alleen de leverancier.
      EN, naast de leverancier is het verduveld heel belangrijk dat de metingen van de ogen correct gedaan zijn, er nie teveel overcorrigering is, dat de assen correct bepaald zijn en dat de optieker zijn vak met meesterschap, vakmanschap kan uit oefenen, en dat kan niet van alle optiekers gezegd worden. De plaatsing van de glazen (assen, ....) kan wel worden opgemeten en de glassterkte ook. Dit moet dan normaal volgen met het voorschrift van de oogarts.
      Het kan geberuen dat de optieker het voorschrift betwijfelt. Indien dit het geval is kan een oogonderzoek door een tweede oogarts eventueel een antwoord geven. Ogen testen is nu éénmaal niet het meest eenvoudige en de eerste arts die al dan niet fout was, kan voor dat ogenblik wel een correcte meting hebben gedaan, maar door omstandigheden kan je een andere zichtsgevoel hebben. Persoonlijk weet ik dat ik nooit mijn ogen mag laten opmeten in de morgen. De meest goede meetwaarden voor een bril heb ik in de vroege namiddag. Daar houd ik en de oogarts dan ook rekening mee. Indien per toeval mijn suikerwaarden op de consultatiedag te hoog liggen wordt zelfs geen meting gedaan.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

        Bij Zeiss brilglazen staat er een (moeilijk zichtbaar) merkteken in het glas.
        Da's een manier om ze te herkennen.
        BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

        Comment


        • #5
          Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

          Ik draag trifocale glazen. Al vele jaren.
          Als je een nieuwe bril gaat afhalen weet je direct of je ogen juist gemeten zijn en/of de glazen juist geplaatst zijn.
          Elke mm² van het glas wordt benut, ook in de hoekjes zie je scherp.
          Geen vertekening. Een cirkel is een cirkel, geen krom ei.
          Het groot glas is om ver te kijken.
          De eerste insert is gemete om mijn PC scherm, snelheidsmeter van de auto ( ) en zo scherp te zien.
          De onderste insert is om heel dichtbij te kijken.
          Ik wil nooit geen ander bril meer. Zeker geen multifocaal die alles vervormd.

          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Ik draag trifocale glazen. Al vele jaren.
            Als je een nieuwe bril gaat afhalen weet je direct of je ogen juist gemeten zijn en/of de glazen juist geplaatst zijn.
            Elke mm² van het glas wordt benut, ook in de hoekjes zie je scherp.
            Geen vertekening. Een cirkel is een cirkel, geen krom ei.
            Het groot glas is om ver te kijken.
            De eerste insert is gemete om mijn PC scherm, snelheidsmeter van de auto ( ) en zo scherp te zien.
            De onderste insert is om heel dichtbij te kijken.
            Ik wil nooit geen ander bril meer. Zeker geen multifocaal die alles vervormd.
            Raar maar in de tientallen jaren dat ik mutltificale ofte overloopglazen draag heb ik nog nooit iets van vervorming(en) gemerkt !?
            Wanneer ik naar een cirkel kijk dan zie ik effectief een mooi ronde cirkel, en evenwijdige rechte lijnen zijn mooi rechtlijnig en evenwijdig, dus vervormingen ken ik niet met mijn bril.
            Maar de één zijn ogen zullen wel nooit identiek zijn aan de ander zijn ogen, misschien heeft het wel daar iets mee te maken (?).
            Last edited by Guest17; 22 november 2015, 09:31.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

              Die vervormingen zijn er wel degelijk, verschillen tussen ogen ook, maar doorslaggevend zijn de hersenen. Die beliegen en bedriegen ons (meestal) in ons voordeel. Gelukkig maar.

              In dat opzicht is het voor jou dus helemaal niet ' raar' maar normaal.

              Je ' denkt ' een perfecte cirkel te zien omdat je hersenen je laten ervaren wat je aangeleerd is. Maw. je ' ziet ' wat je wil zien en niet wat je oog doorgeeft, dat is onze interne beeldprocessorsoftware die het doet.

              Het gaat zelfs zover dat ' rare neveneffecten ' van zo'n lenzen gewoon niet meer opgemerkt worden na een tijdje. Tenminste, bij de meeste mensen, er zijn er wel die nooit zullen kunnen of willen wennen.

              Vandaar het grote geluk wat we kunnen kiezen tussen ofwel zo'n verborgen systeem of eentje met de aparte lens(stroken) zichtbaar. Dat is voor die mensen die zich raar genoeg, niet (kunnen) laten bedotten door hun hersenen.

              Voor die mensen is het pas ' raar ' dat ze de vervormingen blijven zien en multifocale lenzen zonder duidelijke overgang voor hen geen geschikte oplossing is.

              Google eens op optische illusies en ervaar wat onze hersenen kunnen en niet kunnen.


              Vooral die eerste is leuk voor fotografen en witbalans, grijswaarden, ...
              Last edited by Empe; 22 november 2015, 12:17.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                ...........................
                Wanneer ik naar een cirkel kijk dan zie ik effectief een mooi ronde cirkel, en evenwijdige rechte lijnen zijn mooi rechtlijnig en evenwijdig, dus vervormingen ken ik niet met mijn bril.
                ...............
                Alhoewel de glazen per definitie vervormen, vooral als ze ook nog eens cilindrisch zijn.
                Zie: https://upload.wikimedia.org/wikiped...focalGlass.jpg
                Bij de multifocaal heb je een hele zone die onscherp is en een overgangszone die maar half scherp is.
                Die overganszones geven vervorming.
                Zie: http://allesoverlezen.nl/images/alge...al-750x775.jpg
                Bij bifocaal en trifocaal is het gehele oppervlak nuttig.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                  Alhoewel de glazen per definitie vervormen, vooral als ze ook nog eens cilindrisch zijn.
                  Zie: https://upload.wikimedia.org/wikiped...focalGlass.jpg
                  Bij de multifocaal heb je een hele zone die onscherp is en een overgangszone die maar half scherp is.
                  Die overganszones geven vervorming.
                  Zie: http://allesoverlezen.nl/images/alge...al-750x775.jpg
                  Bij bifocaal en trifocaal is het gehele oppervlak nuttig.
                  Ben toch al blij dat mijn hersenen ten minste nog hun werk doen dan, aangezien ik perfect ronde cirkels zie, of dat mijn hersenen me tenminste vertellen dat ze rond zijn .
                  Maar worden de termen bifocaal en multifocaal dan niet door elkaar (misschien wel verkeerdelijk) gebruikt ?

                  Ik lees wel hier en daar : "Er bestaan ook trifocale brillenglazen. Deze hebben in het midden, dus tussen het leesgedeelte en het verafgedeelte, een zone met een sterkte die tussen die voor lezen en die voor veraf zit. Deze trifocale glazen werden vaak gebruikt door mensen die juist vaak op de tussenafstanden scherp moesten kunnen zien. Voorbeelden zijn computergebruikers en musici. Tegenwoordig lijken trifocale glazen verdrongen te worden door multifocale glazen."

                  Maar als je je beter voelt of beter ziet met trifocale, waarom niet hé.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

                    Inderdaad sedert wij naar een computerscherm kijken ilv naar een boek of blad papier moet de vocale afstand aangepast worden aan onze behoeften. Vandaar allicht het ontstaan van een trifocale glazen. Of er dan nog een groot verschil is met multifocale (trifocaal is eveneens multifocaal) weet ik niet. Is er op een glas nog "plaats" voor een focus op iets anders specifieks. Ik denk dus dat je trifocale kan vergelijken met multifocale glazen. Mijn leesbril is ook al bifocaal : om bijvoorbeeld een boek te lezen en om op mijn scherm te lezen dat recht voor mij staat en aldus voorkomt dat ik mijn kin niet moet naar voor brengen om dichter bij het scherm te komen. Ook belangrijk ter preventie van nekklachten, mijn gedacht.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      ............................Of er dan nog een groot verschil is met multifocale (trifocaal is eveneens multifocaal) weet ik niet. Is er op een glas nog "plaats" voor een focus op iets anders specifieks........................
                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      .................Maar worden de termen bifocaal en multifocaal dan niet door elkaar (misschien wel verkeerdelijk) gebruikt ? ..........
                      Multifocale glazen variëren van focus. Afhankelijk van de plaats waar je door kijkt. Het gaat min of meer geleidelijk van "ver" kijken" tot "dichtbij".
                      Bij trifocale glazen heb je drie verschillende lenzen die elk hun (onveranderlijke) brandpuntsafstand hebben. Elk van die drie deel-glazen heeft dus over het gehele oppervlakte dezelfde focus.
                      Het gehele deelglas is dus scherp.
                      Die 3 lenzen worden achteraf in elkaar gekit om in één montuur te passen.
                      Ik dacht dat de oorsprong van de trifocus bij architecten ligt. Een focus om ver te kijken, eentje voor de tekening op de tekenplank en eentje om te schijven.
                      De oorsprong van de vari- of multifocus ligt vooral bij de marketeers die graag het duurste product verkopen.
                      Alhoewel een trifocus met de jaren ook heel duur geworden is wegens te kleine afzet markt.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      .................................Tegenwoordig lijken trifocale glazen verdrongen te worden door multifocale glazen."
                      Maar als je je beter voelt of beter ziet met trifocale, waarom niet hé.
                      Ik hoop dat ze blijven bestaan. Na jaren (multi-) varifocus te brillen ben ik daarna verknocht geraakt aan het zuiverdere zien met de trifocus. Er is nog maar één fabrikant die dat maakt heeft mijn optieker gezegd....
                      Jammer.

                      Het voordeel van trifocus is dat je er loepzuiver mee ziet, in elk hokje van de bril. Er zijn geen onscherpe zones, zoals links en rechts van een multifocus.
                      Je blijft je oog oefenen omdat die zich nog (lichtjes) moet aanpassen aan de afstand. Bij multifocus of varifocus leer je ook om onbewust me je hoofd te draaien om de juiste scherpte te vinden.

                      Het nadeel van trifocus : sommigen vinden dat "lelijk". Waarop de marketeers lustig de varifocussen promoten.
                      Het vraagt een zekere tijd om de scheiding tussen de drie glazen gewoon te worden. Maar, zoals hierboven gezegd, onze hersenen doen dat werk met plezier.
                      Soms moeten ze er langer voor "werken" dan bij vari- of multifocus.
                      Als je hersenen hebt natuurlijk. LOL
                      Last edited by Skitch; 22 november 2015, 22:14.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

                        @Wim.Vanmaele : Heel duidelijke uitleg waar ik het volkomen mee eens ben! Mijn zicht met mijn huidige multifocale bril is zeer wisselvallig momenteel, dus de oogtesten worden sowieso nog delicater dan vorige keer.

                        @Jokke: inderdaad een gestileerde Z zou in het glas moeten laser-gegraveerd zijn.

                        @Skitch: "Als je een nieuwe bril gaat afhalen weet je direct of je ogen juist gemeten zijn en/of de glazen juist geplaatst zijn" .. voor 90% ja denk ik, maar of je nu die duurste glazen of budgetglazen hebt gekregen... daar heb je m.i. geen flauw benul van.. immers je hebt geen referentie of vergelijkings mogelijkheid tussen die twee.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

                          Wat we dus nodig hebben is een echtheidscertificaat, zoiets als bij geslepen diamant of zo.

                          En dan een kenner die op zicht ofwel met testapparatuur kan meten of de geleverde glazen (of diamanten) overeenkomen met wat je besteld hebt of wat op het certificaat staat.

                          Wat ik mij afvraag : hoeveel van die brilglazen fabrikanten zijn er hier in België en zouden die fabrikanten waar de " dure " glazen gemaakt worden dezelfde zijn als waar de goedkopere glazen worden gemaakt ?

                          Zoiets als merkprodukt versus huismerk, ook daar is de fabrikant vaak dezelfde en dikwijls ook de meeste ingrediënten.

                          Ik heb ook een bril van 1100 euro en een paar van 350 of zoiets (Hans Anders) ... ik zie met alle even goed (even slecht). Zo'n Hans Anders koop ik altijd in tweevoud of drievoud, eentje om direct te dragen, eentje als reserve en eentje als zonnebril.

                          En die dure bril ... die ligt maar te wachten op het ' juiste ' ogenblik ... dat maar niet komt.
                          Last edited by Empe; 23 november 2015, 17:13.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

                            ik vrees dat er geen brilglazen fabrikanten in België zijn. De meeste worden naar Nederland en Duitsland verzonden dacht ik
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe weet je welke brillenglazen je koopt?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Wat ik wel ooit vernomen heb, van een collega wiens zus optieker was, is dat de winstmarges in die branche ongelooflijk hoog zijn (het betrof hier wel een zelfstandig optieker niet van HA of P), maar winstmarges van x 10 tot x 20 waren volgens hem eerder regel dan uitzondering.
                              Oyonax in Frankrijk is gekend als de plastiekindustrie van Europa. Het krioelt daar van kleine tot grote bedrijven.
                              Bloempotten, popjes, parfum flesjes, drinkbussen, tuimeubelen enz enz worden daar gemaakt.
                              De zus van mijn ex is naar daar gaan wonen om er te werken daar in het noorden de textiel afgedaan had.
                              Haar man verfde de brilmonturen en zij monteerde de schildjes van YSL of Lacoste en noem maar op.
                              Ze moest ook de benen aan de montuur schroeven.
                              Eens de montuur "af" was koste dat de fabriek........... 10BFr. Ja u leest het goed, tien Belgische frank voor een montuur van YSL of een ander klinkende naam.
                              Ik heb er verschillende fabrieken bezocht en overal zag je dezelfde zakken korrels staan met BASF op.

                              Natuurlijk kost het maken van een gietvorm veel geld, maar de hoeveelheid monturen die daar per dag gemaakt werden.......
                              Dus ja, een optieker zal wel heel goed zijn boterham verdienen aan een montuur.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X