Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

    De sensor van mijn Nikon D3000 begint te verslijten. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe camera. Nu laat ik mijn camera vaak thuis omdat hij groot en zwaar is. Daarom dacht ik aan een systeemcamera. Wel jammer dat ik dan mijn lens, extra batterij en speedlight niet meer kan gebruiken.

    Na wat zoeken kwam ik uit bij de Olympus OM-D E-M10 Mark II. Ik lees er heel wat goede reviews over, maar ik twijfel nog. Is dit een waardige vervanger van mijn camera? Als ik de foto's bekijk, vind ik dat ze kwalitatief beter zijn dan die ik maak met mijn Nikon. Maar de sensor is natuurlijk wel kleiner.. Ik weet dat er ook systeemcamera's zijn met een grotere sensor, maar het voordeel van deze camera vind ik de pancake uitlens, aangezien ik draagbaarheid wel belangrijk vind.

    Deze camera is niet weatherproof. Wil dit zeggen dat ik hem ook niet kan gebruiken als het een beetje motregent? Zou ik beter nog wat sparen en voor de E-M5 Mark II gaan, die ik toch al best duur vind? Of hebben jullie andere suggesties?

    Fotografie is voor mij vooral een hobby. Ik maak vooral foto's van alledaagse dingen en landschappen. Ook neem ik hem natuurlijk graag mee op reis, dan is de draagbaarheid voor mij ook weer belangrijk.

  • #2
    Re: Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

    heb onlangs raws toegestuurd gekregen van een omd10, heb hier zelf de d3000 is huis gehad, de beeldkwaliteit is véél beter uiteraard
    (d3000 is nooit het sterke paardje geweest van nikon), de ruisprestaties zeker 2 volle stops beter
    met pancake lens idd compacter maar de d3000 is nu toch niet groot en zwaar? te zien met welke lens natuurlijk....
    jouw vorige camera was ook niet weather sealed...
    enkele spatjes kunnen daarbij niet veel kwaad, ik heb er nooit echt op gelet bij mijn niet weather sealed toestellen,
    mijn huidig toestel laat ik erg nat komen, maar eenmaal thuis leg ik alles open te drogen, want weathersealing moet dan ook bij body én lens zijn, en daar wringt vaker het schoentje
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

      Ik weet dat de D3000 niet zo'n goed toestel is, maar hoe is de Olympus vergeleken met mid-range spiegelreflexcamera's?
      Mijn huidige camera is niet erg groot en zwaar, maar voor mij toch te zwaar om hem zomaar overal mee naartoe te nemen. Misschien omdat ik zelf ook maar licht gebouwd ben

      Comment


      • #4
        Re: Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

        is de body groot en zwaar of is de lens+body dit?
        als dit met kitlens is (18-55) moet geen wonderen verwachten uiteraard...
        hoe groter de sensor, hoe beter de ruisprestaties natuurlijk, alhoewel, deze verschillen worden bij laatste nieuwe toestellen alsmaar kleiner!
        indien je niet in raw werkt en/of stevig nabewerkt zijn het uitzicht van j-pegs natuurlijk ook belangrijk!
        indien je opnieuw een lichtsterke lens wenst zal je gewicht ook bij systeemcamera's de hoogte ingaan....
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

          Ik vind zowel de body als body + lens vaak te zwaar om mee te nemen op reis of naar een evenement. Dan neem ik een compact camera mee of gebruik ik mijn smartphone, wat wel jammer is.

          Ik zou ook wel andere lenzen erbij kopen en ik weet dat dit dan ook weer vrij zwaar en groot wordt, maar dan kan ik die gebruiken in situaties waarin ik het nodig heb en het geen probleem is om ze mee te nemen. En de pancake lens voor op reis bijvoorbeeld.

          Ik werk vooral met RAW ja.

          Comment


          • #6
            Re: Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

            met welke lens(zen) werk je nu?
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              met welke lens(zen) werk je nu?
              Ik heb enkel de kitlens 18-55. Destijds gekocht met de bedoeling om me meer te verdiepen in fotografie, maar niet echt gebeurd. Nu volg ik eindelijk les en heb er ook terug zin in.
              Graag zou ik ook een groothoeklens kopen en misschien toch ook wel een die wat verder kan inzoomen.

              Comment


              • #8
                Re: Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

                Dit is zeer licht toch en vrij compact, verwacht dan geen wonderen van een systeemcamera qua gewicht, zeker met goede lenzen
                Je werkt veel in raw enzo, op pixelpeepers kan je veel vetgelijken, ben zelf ook opzoek naar een systeem cameraaar ben er nog niet uit, naar de art en craft photodays komen, dan kan je ze allemaal eens uitproberen!

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

                  En wat is het geworden?

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

                    Oorspronkelijk geplaatst door mournfulpigeon Bekijk bericht
                    De sensor van mijn Nikon D3000 begint te verslijten.
                    ?????????
                    D2h 12 jaar oud honderdvierendertigduizend opnames en geen versleten sensor.

                    Wat zijn de verschijnselen van een versleten sensor? De behoefte aan een nieuwe camera?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      En wat is het geworden?

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                      Ik heb de E-M10 Mark II besteld. Ben benieuwd!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke systeemcamera? Olympus OM-D E-M10 Mark II?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        ?????????
                        D2h 12 jaar oud honderdvierendertigduizend opnames en geen versleten sensor.

                        Wat zijn de verschijnselen van een versleten sensor? De behoefte aan een nieuwe camera?
                        Dode pixels... en geen zin om ze per foto eruit te gaan halen.

                        Comment

                        Working...
                        X