Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fruit, Groenten, Bloemen en een stel houten lepels.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fruit, Groenten, Bloemen en een stel houten lepels.


    Een probeerselke voor in de klas.




    Iets grotere versie op Flickr : Vegetables, fruit, flowers and spoons
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Fruit, Groenten, Bloemen en een stel houten lepels.

    Raar beeld voor mij ...
    de reflectie van de lucht vind ik knap, de schikking van de attributen is mij te gezocht en onnatuurlijk daardoor.
    Een veel eenvoudiger schikking met minder elementen zou het voor mij althans beter kunnen doen.
    Maar ik weet ook niet wat hier precies de bedoeling van is hé, wat verwacht men hiervan in jouw school ?
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: Fruit, Groenten, Bloemen en een stel houten lepels.

      je hebt gelijk, er mankeert een beetje (veel) extra uitleg.

      de opdracht was : verhouding.
      Nogal een moeilijk onderwerp bleek alras na wat brainstorming. klein autootje op een grote auto is nogal simpel, een koppeltje dat een verhouding heeft is niet zo evident om vinden (ik ben een nogal bedeesde mensch), dus ben ik verder aan het denken geweest.

      Ben van opleiding wiskundige, en zo kwam ik op het idee breuk. dat is de verhouding van twee getallekes. Bijvoorbeeld drie op twee. drie van boven, twee beneden. Maar hoe dit uitbeelden zonder cijfers, want een breuk geschreven in cijfers 3 / 2 trekken, dat is ook weer wat simpel.
      Na wat storming in mijn - anders vrij rustige - brain dacht ik dat ik toch een beetje vanalles en nog wat in mijnen hof heb staan, kerstomaatjes, chilipeperkes, stengeluitjes, geen spruitjes - die zaten in de frigo - , herfstanemoontjes en appeltjes.

      drie over twee dus, it will be, en dat met verschillende groetjes, fruit en bloemetjes. Maar dan heb je nog een breukstreep nodig, aldus : de houten lepels. Had een paar appels te kort, en men zegt dat ge in een foto al ne keer iets raars moet steken. Deze constructie is absoluut niet raar (ahum), dus de verhouding van de appeltjes anders gezet om er toch één raar ding in te steken.

      Nu, dat gewoon op tafel leggen, en er een foto van nemen, tja, dat was me wat te simpel. Ik had vroeger al eens wat ge-experimenteerd met weerkaatsingen op mijn tafel (een zwevend huisje had ik toen gemaakt), en heb dat nu dus opnieuw gedaan. Ook dat is een gans verhaal van ruiten open doen, zeer zware tafel verslepen, wachten op het juiste weer ende wolkske, statief, fototoestel stil krijgen en ga zo maar verder.


      Minder zou meer geweest zijn ? Inderdaad, ik had ook gewoon één lepel en drie over twee spruitjes kunnen pakken, maar deze is ingewikkelder. En ik had het liever zo, omdat ik dan ook contekeriaafs kon doen met de appeltjes.

      (Er is nog een anderssoortig fotooke "verhouding" in dezelfde soort constructie, maar dat zal voor een andere keer zijn)
      Last edited by Iegienie; 17 november 2015, 22:26.
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: Fruit, Groenten, Bloemen en een stel houten lepels.

        Habdden die appeltjes er niet geweest dan had ik wel iets over een breuk gezegd want ik had wel de 3/2 verhouding in de rest gezien, dat ene stukje klopte dan niet
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Fruit, Groenten, Bloemen en een stel houten lepels.

          een op twee of drie op twee, tzijn alletwee verhoudingen he...

          toch merci voor de commentaar hoor !!!
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #6
            Re: Fruit, Groenten, Bloemen en een stel houten lepels.

            Goede oefening maar het licht is niet mooi.
            Oplichten van de schaduwen kan het beeld aangenamer maken.
            Over de compositie ga ik mij niet uitspreken, alleen dit: hoe minder er op staat hoe beter.
            Vriendelijke groet, laGrange
            http://lagrange.1x.com
            "You don't take a photograph, you make it" Ansel Adams

            Comment

            Working...
            X