Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb het ook gedaan...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik heb het ook gedaan...

    De titel van het topic is een verwijzing naar WimBollein, die haast in een opwelling een A6000 systeemcamera had aangeschaft.
    Welnu, ik heb het omgekeerde gedaan. Ik ben zeer tevreden Fuji-X gebruiker, maar ik mis geregeld de snelheid van een SLR. Het hoeft niet extreem snel te zijn, want mijn oude 30D presteerde ook goed op de momenten dat de Fuji het al eens durft te laten afweten. Maar de 30D heeft dan toch een zorgzame nieuwe eigenaar gevonden, en deze week kreeg ik een aanbieding voor een D7100 + 18-105VR die ik niet kon afslaan. Timing is alles, nietwaar

    Vandaag voel ik mij terug een beetje de leerling. Mijn SLR-ervaring is lang en omvangrijk maar er zit een gat in: tussen 2006 en 2014 heb ik zelf maar weinig gefotografeerd, terwijl ik nochtans een 1D met een stel toplenzen had. Ondanks dat ik geregeld een toestel van een kennis of collega-fotograaf ter hand neem om een indruk te krijgen, waaronder de D7000-7100-7200, werd ik vandaag aangenaam verrast door de responsiviteit van deze D7100. Zelfs in de matige lichtomstandigheden van de late namiddag reageert dit ding zo kwik en fluks als mijn trouwe 1D (mkII) die ik tot de zomer van 2014 (te weinig) heb gebruikt.

    Uit die paar foto's die ik heb gemaakt, kan ik al meteen afleiden dat de hoge-ISO prestaties naast die van de X-T1 mogen staan en dat de AF zelfs met de weinig lichtsterke kitlens snel en betrouwbaar is. Gezien de tijd van het jaar en het gekozen tijdstip (na 16u) heb ik al meteen de prestaties bij beperkt licht kunnen ervaren, en die zijn niet min. De ISO6400 raws behouden veel detail na noise reduction, en dat beloofd niets dan goeds met het oog op betere lichtomstandigheden en betere lenzen. De hoge-ISO beelden laten zelfs veel speelruimte bij onderbelichting - iets dat ik bij Canon tot nog toe niet heb ervaren. En mijn gebruikelijke werkwijze om tegen de overbelichtingsgrens te werken met hoge ISO is ook bij dit toestel perfect te doen, want de overgang van bijna wit naar uitgebrand wit is zeer geleidelijk en vergevingsgezind.

    Wat mij nog is opgevallen: de body is vrij licht en compact in vergelijking met wat ik gewend was van enkele jaren geleden. De slag van de spiegel is vrij hard maar wordt door deze VR lens in elk geval goed opgevangen. De kitlens presteert zeer goed, zelfs wijd open, en de plastic constructie voelt al bij al kwalitatief en stevig aan. De custom functions gaan mij zeker toelaten om het toestel te configureren naar mijn wensen. Voorlopig heb ik het quick menu (i-menu) nog niet aangepast en heb ik de scrollwielen nog niet geactiveerd voor bepaalde functies, maar de mogelijkheden zijn zo uitgebreid dat iedereen wel een instelling op zijn of haar maat kan vinden.

    Mocht je je afvragen waarom ik nog een nieuwe SLR heb gekocht in een tijd die meer en meer wordt gedomineerd door mirrorless... ik mis twee belangrijke zaken in mijn geliefde Fuji-systeem: tele en macro. Wat ik daar precies aan ga doen, dat weet ik op dit moment ook nog niet, maar met zowel een mirrorless als een SLR van de nieuwe generatie kan ik mijn opties wel open houden en afwegen. Straks komt Fuji met een 120 macro en een 100-400 tele, maar afhankelijk van de prijs en prestaties kan het best zijn dat ik beter af ben met vergelijkbare lenzen voor de Nikon. Dure nikkors ga ik voorlopig niet kopen, want ik heb zeer goed glas voor de Fuji, maar een degelijke basiszoom en een tele met een behoorlijk bereik zie ik wel zitten. Misschien doe ik er een leuke prime bij voor gebruik binnenshuis, al zal de concurrentie van de Fuji 23 en 56 wel aanzienlijk zijn.

    To be continued...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

  • #2
    Re: Ik heb het ook gedaan...

    Pieter G.,

    Ik ken dat verhaal
    Succes met de D7100!
    En de Tamron 70-300 met VR is een prima en betaalbare tele ...

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Ik heb het ook gedaan...

      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
      Ik ken dat verhaal
      Succes met de D7100!
      En de Tamron 70-300 met VR is een prima en betaalbare tele ...
      Merci Jaja.
      Ik weet het, ik volg hier een beetje in je voetsporen... maar ik zie die X-T1 hier nog niet gauw de deur uit gaan, of het zou voor een fraaie upgrade moeten zijn.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Ik heb het ook gedaan...

        Je hoeft je helemaal niet te verantwoorden Pieter.
        Kopen en doen wat je graag wil.
        Ook ik heb al eens met het idee gezeten om een D750 te kopen. Wat eigenlijk totaal tegen mijn principes is van compactheid.
        Maar ja... Als het juiste moment daar is en je kan niet meer weerstaan... dan plooi je. (In mijn geval zou ik wel zeggen achteraf "wat heb ik nu weer uitgestoken")

        Mijn volgende interesse gaat uit naar de 40-150 2.8 van olympus en in het lange telebereik interesseert mij de Panasonic 100-400 die op komst is ook wel.
        De 40-150 2.8 is niet groter dan een 24-70 2.8 op FF. Dus compact.
        Ook de 100-400 van Panasonic is zeer compact in verhouding tot het bereik. (Gemaakt in samenwerking met Leica zoals de Pana-Leica 15 1.7 en de 42.5 1.2 Nocticron ..dus dat beloofd)

        Prijskaartje van de Oly is 1300€.
        De Panasonic wordt geschat op 2500 euro. Slik

        Dat zijn prijzen waar je even bij nadenkt...
        Een Omd, 12-40 2.8, de 100-400 en de 40-150

        Daarvoor heb je een mooie D750 met 24-120 4.0 en de prachtige 200-500 5.6 om maar iets te zeggen.

        Dus ik begrijp ook wel jouw (verschillend) standpunt

        Veel plezier met je Nieuwe Nikon !
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Ik heb het ook gedaan...

          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Je hoeft je helemaal niet te verantwoorden Pieter.
          [snip]
          Veel plezier met je Nieuwe Nikon !
          Bedankt!
          Het is niet zozeer dat ik mijn aankoop wil verantwoorden hoor.
          Ik wilde er iets over posten om te illustreren dat ook de omgekeerde denkpiste - terug naar SLR - te verdedigen valt.
          De X-T1 blijft wel mijn eerste systeem.

          In jouw situatie had ik die 40-150 waarschijnlijk al lang gekocht al is het wachten op de 100-400 wellicht de moeite waard. Jij hebt natuurlijk nog steeds de optie om je Canon gear te verkopen...
          Voor mij is het een vergelijkbare situatie met de Fuji 100-400, die wellicht ook van een stevig prijskaartje zal worden voorzien. Ik heb al een 50-140 en dat gaat ook helemaal tegen het idee in van compact en licht. Nu heb ik er een optie bij: een Nikkor 200-500 of Tamron/Sigma 150-600 op de D7100. Tegen dat ik die keuze maak, zal ik de Nikon al een stuk beter kennen en hopelijk de juiste keuze kunnen maken...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Ik heb het ook gedaan...

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            die haast in een opwelling een A6000 systeemcamera had aangeschaft
            Was niet echt een opwelling ze. Is wel degelijk over nagedacht geweest.
            Maar je hebt wel gelijk, door alle topics over camera's, fuji's, sony's, mirrorless, compact, ... heb je op den duur geen overzicht meer. De een zegt zus, de andere zo en iedereen blijft op zijn standpunt. Jouw topic hier zal ik in ieder geval blijven opvolgen, net zoals het mijne als er iets nieuws gezegd wordt of als ik zelf iets te zeggen heb. We kunnen alleen maar hopen dat dergelijke topics, waar toch ondertussen door verschillende mensen aan toegevoegd wordt, mensen in de toekomst zal helpen om objectief een keuze te maken.

            In ieder geval, je keuze voor de D7100 zal je je niet gaan beklagen, toptoestel

            Comment


            • #7
              Re: Ik heb het ook gedaan...

              Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
              In ieder geval, je keuze voor de D7100 zal je je niet gaan beklagen, toptoestel
              Het toestel is niet nieuw voor mij; ik heb er al enkele keren mee gefotografeerd. De aankoop was bij mij wel eerder een opwelling
              Ik had meer zitten denken aan een 700D omdat ik een uitstekende 15-85 heb, maar die Nikon aanbieding viel ineens uit de lucht...

              Edit: die prachtige 15-85 is dus te koop, mensen... TE KOOP !!
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Ik heb het ook gedaan...

                zou ook terug DLSR kopen moest ik een fuji hebben.

                Comment


                • #9
                  Re: Ik heb het ook gedaan...

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  zou ook terug DLSR kopen moest ik een fuji hebben.
                  Haha
                  Sony troll
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik heb het ook gedaan...

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    zou ook terug DLSR kopen moest ik een fuji hebben.
                    Idd .. als je in het bezit bent van de beste Systeemcamera en je wil terug een stapje hoger dan kies je best een DSLR... liefst een Nikon.. want die kunnen wel efficient omgaan met de Sony sensor.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik heb het ook gedaan...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      Idd .. als je in het bezit bent van de beste Systeemcamera en je wil terug een stapje hoger dan kies je best een DSLR... liefst een Nikon.. want die kunnen wel efficient omgaan met de Sony sensor.
                      Leg dit eens uit aub?
                      Kan Sony niet omgaan met hun eigen sensor of Fuji niet?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik heb het ook gedaan...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                        Leg dit eens uit aub?
                        Kan Sony niet omgaan met hun eigen sensor of Fuji niet?
                        Misschien wilde Funcky wel snedig antwoorden op de suggestieve stelling die hij citeerde?
                        Het groene lachje spreekt boekdelen voor mij...
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik heb het ook gedaan...

                          Tja, Sony begint eindelijk een klein beetje aantrekkelijk te worden, omdat dankzij Metabones er EINDELIJK fatsoenlijke objectieven kunnen gebruikt worden....
                          Maar alle gekheid op een stokje, de laatste generatie A7XXX-toestellen beginnen er toch wel aantrekkelijk uit te zien, maar zelf heb ik nog helemaal geen behoefte aan een mirrorless toestel.
                          De omvang en gewicht van mijn 5d3 stoort me nog echt niet, zelfs niet met de 70-200 2.8 erop gemonteerd (maar dat kan nog komen natuurlijk he).
                          Last edited by stapperke; 17 november 2015, 12:56.
                          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik heb het ook gedaan...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Misschien wilde Funcky wel snedig antwoorden op de suggestieve stelling die hij citeerde?
                            Het groene lachje spreekt boekdelen voor mij...
                            Klopt
                            We hebben al gevochten via PM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik heb het ook gedaan...

                              Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                              De omvang en gewicht van mijn 5d3 stoort me nog echt niet, zelfs niet met de 70-200 2.8 erop gemonteerd (maar dat kan nog komen natuurlijk he).
                              Uiteindelijk is het verschil in omvang en gewicht ook niet zo groot hoor.... ik gebruik liever mirrorless vooral voor de EVF en de voordelen van on-sensor AF (accuraat), Eye-AF, in-body-IS,...

                              Had persoonlijk een beetje schrik van de hoge MP(42) omdat je dan sneller last hebt van mindere scherpte maar merk dit total niet op met de A7RII (heeft wel in body IS en hele goeie auto ISO options zoals minimum shutterspeed afhankelijk van objectief/focal length enz..)
                              Had trouwens met de XT-1 ook al meer keepers dan vroeger met DSLR's...

                              Comment

                              Working...
                              X