Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electrabel - Nachttarief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Electrabel - Nachttarief

    Nog iemand een brief gekregen van Electrabel dat het nachttarief wordt afgeschaft ??
    Schandalige praktijken weeral maar eens !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Electrabel - Nachttarief

    Blijkbaar wordt het nachttarief gelijkgesteld met tweevoudig tarief Sieg.
    Ik vrees dat Infrax en anderen zullen volgen.
    Ontvang je Elektriciteit en Aardgas aan Scherpe Prijzen. Ook Groene Stroom. Kies Slimme Oplossingen die je Energieverbruik Verlagen en Kosten Vermijden.

    Comment


    • #3
      Re: Electrabel - Nachttarief

      Andere leveranciers wel, Infrax niet want dat is geen leverancier (tenzij voor bepaalde klanten die elders niet (meer) terechtkunnen) en je netbeheerder kan je niet kiezen, je kan maar pech hebben als je in een dure regio woont.

      Voordeel is dat nu het hele weekend 24/24 nachttarief aangerekend wordt. Accumulatiekachtels kunnen dan gewoon overdag bijladen en niet enkel de paar uurtjes in de namiddag.

      Voor het sociaal tarief blijft nog wel een aparte prijs voor uitsluitend nachttarief.

      Moet nog eens navragen of men nu ook accumulatiekachtel via de TUT teller automatisch zou kunnen triggeren zoals nu met boilers gebeurt (de netbeheerder stuurt een signaal om die in werking te zetten en je kan die manueel verzetten om toch overdag je warm water te behouden, voor accumulatiekachels was dat volgens mij tot nu toe niet toegestaan).

      PS. Electrabel heeft die aanpassing al in de loop van 2014 doorgevoerd, lijkt me raar dat er nu nog een brief wordt verstuurd om dat bekend te maken.
      Last edited by Empe; 13 november 2015, 20:47.

      Comment


      • #4
        Re: Electrabel - Nachttarief

        Het gaat dus over het specifieke tarief voor elektrische verwarming (en boilers), niet over het tweevoudig tarief (piek en daluren).
        Nachttarief was inderdaad nog iets goedkoper dan het laagste (daluren) van het tweevoudig tarief.

        Ooit werd elektrische verwarming voorgesteld als de toekomst, omdat ze alle stroom zouden opwekken met kernenergie.
        Kerncentrales zijn veel rendabeler als ze constant zoveel mogelijk stroom kunnen blijven leveren, en daardoor werd er een overschot aan stroom verwacht tijdens de daluren.
        Die overschot werd dan goedkoper verkocht om er woningen mee te verwarmen.
        Ondertussen zit de energiemarkt totaal anders in elkaar, en zouden de elektriciteitsproducenten liever hebben dat er niet meer elektrisch wordt verwarmd, zeker niet omdat er verwacht wordt dat binnen enkele jaren steeds meer auto's tijdens de nacht bijgeladen moeten worden. In dat geval zijn ze niet meer in staat om voldoende stroom te leveren, en raakt het hele net overbelast. Als ze dan zo snel mogelijk iedereen die nu elektrisch verwarmt kan "overtuigen" om over te schakelen op een ander soort verwarming, dan hebben ze weer wat meer "reserve" aan capaciteit om auto's te laden...

        Ze maken daarom elektrisch verwarmen duurder, het probleem is wel dat het voor de eindgebruiker ook heel duur wordt om een ander verwarmingssysteem te plaatsen in een bestaande woning die nu elektrisch wordt verwarmd.
        Een centrale verwarming van mazout naar gas (of omgekeerd) ombouwen is veel goedkoper dan een compleet centraal verwarmingssysteem te plaatsen in een bestaande woning.
        Iedereen die in de jaren 70 en 80 gekozen heeft voor de "energie van de toekomst" heeft nu dus een groot probleem...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Electrabel - Nachttarief

          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
          PS. Electrabel heeft die aanpassing al in de loop van 2014 doorgevoerd, lijkt me raar dat er nu nog een brief wordt verstuurd om dat bekend te maken.
          Neen de aanpassing gebeurt vanaf 01 januari 2016

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Electrabel - Nachttarief

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Blijkbaar wordt het nachttarief gelijkgesteld met tweevoudig tarief Sieg.
            Ik vrees dat Infrax en anderen zullen volgen.
            Inderdaad Geert
            Nachttarief valt weg en enkel piek en dal blijven over
            Maar deze stijgen ook allebei nog eens in prijs.
            Zie hieronder een scan van de brief



            Ze zijn de brave Belgische (werkende) burger totaal aan het leeg melken .... en wij allen blijven maar ja knikken ....
            Op het ogenblik is bij mij de elektriciteitsprijs gestegen, van begin dit jaar tot nu, van 200€ naar 285€ per maand en die gaat dus nog stijgen vanaf 2016
            Dus op één jaar tijd moet ik dus meer dan 1000€/jaar meer betalen dan het jaar ervoor, da's een stijging van meer dan 42% .... toch niet meer normaal !

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 13 november 2015, 23:59. Reden: Scan toegevoegd
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Electrabel - Nachttarief

              Ik volg met BlackBandid.
              Mijn inziens is dit een aanpassing naar de nieuwe marktsituatie.
              Voorlopig moeten we dit even uitzingen.
              Heel vroeger verwarmden we ons met hout later met kolen.
              Dan kwam mazoet ook sterk op.
              Daarnaast elektriciteit en wat gas.
              Hier in onze streek is verwarming vooral op gas.
              Telkens dringt zich een relatief dure investering op om alles aan te passen. En als je dan net een lening hebt afgesloten voor een huis dan gaat dat wegen.

              Maar ik hoop dat naar de toekomst toe fusiereactoren gaan geplaatst worden. We gaan dat vermogen nodig hebben. Maar ook dan verwacht ik een dikke stijging van de kosten voor netbeheer want we gaan het bestaande net grofweg 3 keer moeten verzwaren. (zijn ze nu al mee bezig trouwens)

              Dus al die mensen die nu van electricteit overstappen naar bv gas kunnen binnen pakweg 20 a 30 jaar weer overstappen naar electriciteit misschien want het gas zal dan op zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Electrabel - Nachttarief

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Neen de aanpassing gebeurt vanaf 01 januari 2016

                grts
                Sieg
                OK, bedankt, gecorrigeerd !

                Maar of een stijging van 0,00639 euro /kWh een middel is om mensen van elektrisch verwarmen naar iets anders te doen overstappen ?

                Misschien de accumulatie op de TUT meterkast laten werken ipv. de aparte nachtteller, als de prijs toch hetzelfde wordt en dan geniet je meteen van dat tarief tijdens het hele weekend en feestdagen .

                Ik denk dat de komende taks op hoger verbruik ( + 5 Mwh ) een grotere tegenvaller is.

                En ik wou juist een oude accumulatiekachel vervangen door een nieuwe ... zucht.
                Last edited by Empe; 14 november 2015, 00:45.

                Comment


                • #9
                  Re: Electrabel - Nachttarief

                  Niettegenstaande de aanpassing, denk je niet dat er ook een voordeel kan zijn?

                  Exclusief nachttarief geldt standaard gedurende veel minder uren dan het nachttarief bij een tweevoudige teller.

                  Met dag/nacht zit men standaard het ganse WE dag en nacht aan nachttarief alsook meer uren tijdens de week.

                  Het kan dan toch zijn dat het voor vele mensen voordeliger of tenminste comfortabeler uitkomt als ze met elektrische verwarming zitten?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Electrabel - Nachttarief

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Niettegenstaande de aanpassing, denk je niet dat er ook een voordeel kan zijn?

                    Exclusief nachttarief geldt standaard gedurende veel minder uren dan het nachttarief bij een tweevoudige teller.

                    Met dag/nacht zit men standaard het ganse WE dag en nacht aan nachttarief alsook meer uren tijdens de week.

                    Het kan dan toch zijn dat het voor vele mensen voordeliger of tenminste comfortabeler uitkomt als ze met elektrische verwarming zitten?
                    Mensen met accumulatieverwarming (net zoals bij mij) gebruiken enkel de nachtperiode om op te laden.
                    Ik heb er niks aan dat deze in het weekend overdag laden, als ze vol zijn zijn ze vol.
                    Hetzelfde met mijn boilers, deze verwarmen ook enkel 's nachts. Zie het nut er niet van in dat deze overdag zouden moeten bij warmen.

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Electrabel - Nachttarief

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Mensen met accumulatieverwarming (net zoals bij mij) gebruiken enkel de nachtperiode om op te laden.
                      Ik heb er niks aan dat deze in het weekend overdag laden, als ze vol zijn zijn ze vol.
                      Hetzelfde met mijn boilers, deze verwarmen ook enkel 's nachts. Zie het nut er niet van in dat deze overdag zouden moeten bij warmen.

                      grts
                      Sieg
                      Ik hoor toch regelmatig mensen klagen dat ze op strenge winterdagen in de problemen komen, vooral tijdens het WE als ze meer verwarming nodig hebben.
                      Is dan toch niet slecht om over meer uren te beschikken om te kunnen laden?
                      Of zie ik dat verkeerd?

                      En heb je daarbuiten nu ook tweevoudig tarief voor de rest?
                      Hier zitten we met het grootste deel van ons verbruik tijdens het daltarief.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Electrabel - Nachttarief

                        Het is ook wel zo dat je met het specifieke nachttarief voor verwarming nooit iets van die kosten kan recupereren door zonnepanelen te plaatsen, want tijdens die uren schijnt de zon nooit.
                        Iemand die nu dus elektrisch verwarmt met accumulatie (kachels of vloerverwarming) kan de kostprijs van de verwarming zelf niet verlagen door te investeren in zonnepanelen.

                        Door over te schakelen op een warmtepomp verwarm je nog altijd elektrisch, maar die warmtepomp kan je wel overdag laten draaien, en zit je wel in het piek en dal verbruik waarvoor de zonnepanelen stroom kunnen leveren (in het weekend schijnt de zon soms ook wel, en dan zal de meter voor het dal tarief terugdraaien). Het zal dan wel moeilijker worden om de teller van het dal (nacht en weekend) tarief op "0" te houden, je hebt dan geen andere keuze dan de zware verbruikers (was, droog, afwasmachine) te laten draaien op het dag (piek) tarief. En de zonnepanelen moeten een zo juist mogelijk vermogen om het jaarlijks verbruik op 0 te krijgen, teveel is ook niet goed, want dan zal je meer netvergoedingen moeten betalen.

                        Maar een warmtepomp installeren in een bestaande woning die niet aan verbouwing toe is, dat is een heel grote kost (waarschijnlijk duurder dan een centrale verwarming op aardgas).
                        Dan heb ik het niet over de lucht-lucht systemen (airco die je kan omschakelen naar warmtepomp), want die leveren niet zoveel warmte meer als het buiten heel koud is. Het rendement wordt dan veel lager, en uiteindelijk zal die niet meer voldoende warmte kunnen leveren om de woning voldoende warm te krijgen naarmate het buiten kouder wordt (de verdamper zal dan ook nog dichtvriezen waardoor het rendement nog slechter wordt, en dan zijn er ontdooiweerstanden nodig om dat ijs te laten smelten...).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Electrabel - Nachttarief

                          Wie weet zit er toekomst in het thuis opslaan van opgewekte zonne-energie -> energie batterijen à la Tesla en consoorten ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Electrabel - Nachttarief

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                            Wie weet zit er toekomst in het thuis opslaan van opgewekte zonne-energie -> energie batterijen à la Tesla en consoorten ...
                            Dan zullen ze wel accu's moeten maken die meer dan 500-1000 keer herlaadbaar zijn (dat is wat fabrikanten van lithium-ion accu's zelf opgeven, LiFePo4 accu's zouden wel wat langer meegaan, maar die hebben een wat lagere capaciteit), en die dat dan ook meerdere jaren volhouden.
                            Op dit ogenblik zou ik mij zeker niet wagen aan dat soort energieopslag, want je kan er door de beperkte levensduur van het accu-pakket nooit voordeel uit halen.

                            Volgens mij is dat ook wel een van de ergste nachtmerries van de energieleveranciers, dat iedereen "of the grid" gaat (afgekoppeld van het elektriciteitsnet , en voor eigen energie zorgen zodat ze er helemaal niets meer aan kunnen verdienen).
                            Nu kunnen ze aan iedereen een hele waslijst aan kosten laten betalen, je hebt toch geen andere keuze, maar als er een andere optie komt, dan hebben ze geen inkomsten meer...
                            Last edited by Black B@ndit; 14 november 2015, 07:23.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Electrabel - Nachttarief

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Mensen met accumulatieverwarming (net zoals bij mij) gebruiken enkel de nachtperiode om op te laden.
                              Ik heb er niks aan dat deze in het weekend overdag laden, als ze vol zijn zijn ze vol.
                              Hetzelfde met mijn boilers, deze verwarmen ook enkel 's nachts. Zie het nut er niet van in dat deze overdag zouden moeten bij warmen.

                              grts
                              Sieg
                              Nee Sieg, in koude periodes zal je ook overdag enkele uurtjes uitsluitend nachttarief hebben (en zal je accumulatiekachel bijladen). Je weet dat misschien niet, maar het is (was) zo, je kan dat opvragen bij je netbeheerder (die hebben hun eigen periodes). Vergeet ook niet dat de tijdsperiode voor uitsluitend nachttarief niet dezelfde is als die voor nachttarief via de dubbele meter, het echte uitsluitend nachttarief krijg je voor zo'n 8 tot 9 uur per dag en het is de netbeheerder die beslist hoe die 8 tot 9 uur verdeeld worden, wanneer die starten en wanneer die eindigen en hoe ze gesplitst worden in de echte koude winterperiodes.

                              Die aparte nachtmeter(kast) gebruik je best als die er al lag, maar om die eerst aan te kopen, aan te (laten) sluiten is dikwijls niet eens rendabel.

                              Het nut is ook : als je thuiskomt na een periode afwezig te zijn geweest, dan kan je je accumulatiekachel direkt opladen (na ski vakantie of weekendje weg of zo) en hoef je niet te wachten tot 's nachts. Dat is alleszins veel goedkoper dan via je dagweerstand te moeten verwarmen in zo'n situaties (meeste accumulatiekachtels hebben dat).

                              Een boiler idem. Als je met kinderen of tieners in je huis dan kan je voorraad warm water opgeraken, wat dan ? Wachten tot het nacht is ? Nee, je kan dan op je schakelkast de switch op manueel zetten (die zal 's nachts wel automatisch terug op auto gezet worden door de netbeheerder).

                              Mijn gedacht is dat ze zelfs dat nachttarief tijdens het weekend (dubbele teller) liefst zouden willen afschaffen en dat het nu de juiste tijd daarvoor is, vergeten we niet dat dat nog stamt van Steve Stevaert (2004 gestemd en in 2007 ingevoerd), de huidige regeringsploeg lijkt wel gebeten om alle ' rode ' verwezenlijkingen af te schaffen.
                              Last edited by Empe; 14 november 2015, 08:14.

                              Comment

                              Working...
                              X