Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijsfilter en Polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijsfilter en Polarisatiefilter

    Ik heb mezelf een 10 stops grijsfilter aangeschaft (ik wacht er nog op).
    en ik heb ook een polarisatiefilter liggen (die ongeveer 1,5 tot 2 stops is, correct? b+w fpro type).
    Als ik deze samen gebruik heb ik 12 stops verlies.
    komt dit dan overeen met ND4000?

    Als een foto 1/100 van een sec duurt
    Dan is dit met ND1000 (10stops) zo'n 10sec
    met ND4000 (12stops), zo'n 40sec.
    Dus eigenlijk neem ik best 35sec, want die polarisatiefilter is 1,5 tot 2 stops, niet volledig 2stops.

    mijn pola filter is 67mm, ik heb een 67-77mm verloop gekocht (wacht ik ook nog op) en een 77mm grijsfilter. zou dit werken? of is het echt wel beter beide 77mm te hebben?
    (ik heb wel een ruil voorgesteld bij 'gezocht' op dit forum voor mijn 67 te ruilen voor een 77, want ik zou graag dit op mijn tokina kunnen gebruiken).

    Is alles wat ik hier zo zeg correct of zitten er gaten in?

    bedankt voor de feedback !

  • #2
    Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

    Op de Tokina geen Pola gebruiken, door de grote beeldhoek verloopt het pola effect en krijg lichte en donkere delen.

    Lenzen kiezen op hun filtermaat kan ook een hoop helpen bij filters.

    Ik had Sigma 10-20, Nikkor 17-55 en Nikkor 80-200 en die zijn allemaal 77mm. De aanschaf van 17-55 met 77mm maakte bijna het prijsverschil tov een Tamron goed door geen filters te hoeven kopen en was nog beter ook.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

      Mij lijkt het wat vreemd om een ND en polarisatiefilter samen te gebruiken, maar het kan waarschijnlijk wel.
      Vermoedelijk heeft de CirPL geen schroefdraad vooraan, waardoor je die het verst van de lens zal moeten monteren. Ik vrees voor vignetting, ook al zit er vrij veel ruimte rond het frontglas. Een 77mm zou dus beter zijn, maar die 67mm is misschien moeilijk door te verkopen omdat die maat niet zo courant is als bv. een 62 of 72. Iemand met een Fuji of Canon 18-135 of Nikon 18-140 misschien...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

        hmm, Wel het is goed te weten dat ik een pola toch niet zal kunnen gebruiken op mijn tokina.
        Ik denk dat als ik ze samen zou gebruiken, dit toch zelden zou zijn, dus ik kan hier eventueel later voor uitkijken, een ruil zou aangenaam zijn, maar geen must.

        Edit:
        Ik heb eens gekeken naar mijn pola, en er zit wel degelijk een schoefdraad op vooraan.
        Dus ik kan perfect pola+grijs gebruiken op mijn tamron, die normaal geen of minder vignet zou moeten geven dan mijn tokina.
        ik zal mijn zoekertje dus verwijderen .

        @ pieter
        op internet kom ik het wel tegen dat mensen beide filters gebruiken. en hun voorbeeld foto's zijn zeker de moeite!
        Last edited by Timothy91; 11 november 2015, 10:58.

        Comment


        • #5
          Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

          Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
          Ik heb eens gekeken naar mijn pola, en er zit wel degelijk een schoefdraad op vooraan.
          Ik dacht wel dat ik er zo al gezien had, maar ik vraag mij af hoe groot het risico is dat je er iets op draait dat je er nadien niet meer af krijgt.
          Mijn polarisator wordt vaak op een step-up ring gezet en ik moet die geregeld uit elkaar halen met filtertangen. Een polarisator heeft 2 tegenover elkaar draaiende ringen, dus als je de buitenste, waarin jij je ring voor je ND gaat draaien, niet kan pakken met de filtertang... dan heb je een probleem

          Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
          @ pieter
          op internet kom ik het wel tegen dat mensen beide filters gebruiken. en hun voorbeeld foto's zijn zeker de moeite!
          Wat is de toepassing dan?
          Trage sluitertijd met de ND, maar wat moet de CPL dan doen? Contrast verhogen?
          (Ik neem aan dat reflecties uit stromend water weghalen niet aan de orde is aangezien die met een trage sluitertijd toch al weg zullen zijn.)
          (En ik neem eveneens aan dat niemand een ND gebruikt omdat de snelst mogelijke sluitertijd anders overschreden wordt bij minimale ISO in fel zonlicht.)
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Wat is de toepassing dan?
            Trage sluitertijd met de ND, maar wat moet de CPL dan doen? Contrast verhogen?
            (Ik neem aan dat reflecties uit stromend water weghalen niet aan de orde is aangezien die met een trage sluitertijd toch al weg zullen zijn.)
            (En ik neem eveneens aan dat niemand een ND gebruikt omdat de snelst mogelijke sluitertijd anders overschreden wordt bij minimale ISO in fel zonlicht.)
            Een ND samen met een pola filter wordt regelmatig gebruikt hoor Pieter.
            Om een voorbeeld te geven, je gebruikt aan een riviertje je ND filter voor een lange sluitertijd te halen, je pola filter gebruik je voor de reflecties op de natte keien en stenen weg te halen.
            Er is maar één probleem en dat is dat je eerst je pola moet plaatsen om het effect ervan te zien en daarna pas je ND filter.
            Deze op elkaar schroeven is eigenlijk om problemen vragen, dus hopelijk krijg je deze nog los naderhand.
            Het beste systeem is uiteraard het systeem met inschuiffilters zoals Lee, daar is het zeer makkelijk om eerst de pola te plaatsen, deze goed te regelen en daarna pas de ND ertussen te schuiven.
            Maar doordat alles redelijk ver vooruit komt is er ook meer kans op vignetering uiteraard vanaf 17mm, bij 16mm heb je dat sowieso (op FF wel te verstaan)
            Er bestaat nu ook een nieuw systeem van LEE (SW150) voor ultra wide angle lenzen, maar (nog) niet passend voor alle lenzen ....

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 11 november 2015, 16:35.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

              Is the Circular Polarizer Filter right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!


              als je kijkt naar de 2de foto, dan moet er toch ook een grijsfilter gebruikt zijn denk ik.

              Ik had nog een andere website met effectief meer voorbeelden, maar ik ben die even kwijt :/

              Comment


              • #8
                Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

                Je kan best een nd en ola gebruiken, maar o uwa geeft dat een slecht effect.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

                  Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                  http://www.the-digital-picture.com/R...r-Filters.aspx
                  als je kijkt naar de 2de foto, dan moet er toch ook een grijsfilter gebruikt zijn denk ik.
                  Mooi voorbeeld inderdaad. Ik had niet verwacht dat polarisatie zoveel effect kon hebben op het water zoals het daar gefotografeerd is.
                  De toepassing een stuk dieper op de pagina is couranter: de reflecties op de bladeren en rotsen zijn weggewerkt waardoor de kleuren veel mooier overkomen.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Een ND samen met een pola filter wordt regelmatig gebruikt hoor Pieter.
                    Om een voorbeeld te geven, je gebruikt aan een riviertje je ND filter voor een lange sluitertijd te halen, je pola filter gebruik je voor de reflecties op de natte keien en stenen weg te halen.
                    Er is maar één probleem en dat is dat je eerst je pola moet plaatsen om het effect ervan te zien en daarna pas je ND filter.
                    Deze op elkaar schroeven is eigenlijk om problemen vragen, dus hopelijk krijg je deze nog los naderhand.
                    Het beste systeem is uiteraard het systeem met inschuiffilters zoals Lee, daar is het zeer makkelijk om eerst de pola te plaatsen, deze goed te regelen en daarna pas de ND ertussen te schuiven.
                    Maar doordat alles redelijk ver vooruit komt is er ook meer kans op vignetering uiteraard vanaf 17mm, bij 16mm heb je dat sowieso (op FF wel te verstaan)
                    Er bestaat nu ook een nieuw systeem van LEE (SW150) voor ultra wide angle lenzen, maar (nog) niet passend voor alle lenzen ....

                    grts
                    Sieg
                    Dank je wel Sieg voor je deskundige uitleg.

                    Velen schrijven hier blijkbaar dingen zonder zelf praktische ervaring te hebben met de vernoemde materialen.
                    Ikzelf gebruik regelmatig de combi van een polarfilter + een ND filter en die polar heeft inderdaad een effect,
                    maar zoals Sieg het schrijft moet je eerst je polarfilter plaatsen en deze juist positioneren, dan je polar vasthouden
                    zodat deze niet meer kan verdraaien en dan je ND filter erop schroeven.

                    En het fabeltje dat je op UW lenzen geen polar kan gebruiken klopt niet.
                    Ikzelf gebruik heel veel voor landschappen de Carl Zeiss 15 mm f2,8 mm + de daarvoor ontwikkelde Carl Zeiss polar filter (95 mm schroefdraadfilter)
                    en deze combi werkt perfect zonder problemen als je deze juist positioneert.
                    Voor de mensen die op de SD Gorinchem aanwezig waren heb ik een demo gegeven over de werking van de polar op de 15 mm Carl Zeiss lens.
                    En ja ik gebruik deze lens op een FF-body.

                    Betreffende het probleem om gestapelde filters terug te demonteren gebruik ik volgende oplossing :
                    Ik span gewoon een elastiekje rond de schroefdraad van de filter en op deze manier lossen de filters
                    heel gemakkelijk tov elkaar.
                    Ikzelf had in het begin zelf het probleem dat ik de polar niet meer verwijder kreeg van de Carl Zeiss 15 mm omdat
                    deze lens een vaste zonnekap heeft en je bijna niet aan het filter kan om deze te verwijderen.

                    Ik hoop dat nu voor eens en altijd het fabeltje van de onmogelijkheid om polar filters te gebruiken op UW-lenzen
                    van de baan is.

                    grtjes

                    Dirk
                    Last edited by fotosdirk; 11 november 2015, 22:01.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

                      Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                      Velen schrijven hier blijkbaar dingen zonder zelf praktische ervaring te hebben met de vernoemde materialen.
                      Ik weet niet of je mij tot die groep rekende, maar ik reageerde vooral uit nieuwsgierigheid omdat ik er nooit aan had gedacht om die twee te combineren. Ik gebruik ze beide maar afzonderlijk.
                      Mijn CPL heeft trouwens geen voorste schroefdraad (en ik dacht dat dat ontwerp het meest gebruikelijke was) dus mijn ND zou dichtst tegen de lens moeten zitten.
                      Het voordeel met mijn Fuji is wel dat ik dankzij de EVF het effect van de polarisator nog ga kunnen beoordelen als er al een ND tussen zit. Een OVF zal wellicht te donker zijn met de ND.

                      Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                      En het fabeltje dat je op UW lenzen geen polar kan gebruiken klopt niet.
                      Ikzelf gebruik heel veel voor landschappen de Carl Zeiss 15 mm f2,8 mm + de daarvoor ontwikkelde Carl Zeiss polar filter (95 mm schroefdraadfilter)
                      en deze combi werkt perfect zonder problemen als je deze juist positioneert.
                      Ervaring is de sleutel, vermoed ik.
                      Met mijn 10-24 heb ik in elk geval geregeld foto's met een onnatuurlijk contrast/kleurverloop in de lucht.

                      En zoals je zegt: zeiss heeft die zeer ongebruikelijke 95mm filter.
                      De topic starter hier heeft een 67mm exemplaar dat met een step-down ring op de lens zou moeten, en dat gaat waarschijnlijk zichtbaar zijn in de hoeken. Valt wel altijd uit te testen uiteraard.

                      Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                      Betreffende het probleem om gestapelde filters terug te demonteren gebruik ik volgende oplossing :
                      Ik span gewoon een elastiekje rond de schroefdraad van de filter en op deze manier lossen de filters
                      heel gemakkelijk tov elkaar.
                      Ikzelf had in het begin zelf het probleem dat ik de polar niet meer verwijder kreeg van de Carl Zeiss 15 mm omdat
                      deze lens een vaste zonnekap heeft en je bijna niet aan het filter kan om deze te verwijderen.
                      Akkoord dat er hulpmiddelen bestaan, Dirk. Een elastiekje kan wonderen doen, en met mijn filtertangen lukt het ook altijd. Maar dan moet het voorste, roterende element van de polarisator toch breed genoeg zijn zodat je er grip op kan krijgen. Bij mijn exemplaar zou dat onbegonnen werk zijn, maar het is er dus eentje zonder schroefdraad, waardoor de ring sowieso al smaller zal zijn.
                      Ik probeer mij de setup van topic starter Timothy voor te stellen: een 67mm CPL met een step-up ring naar een 77mm ND. ga je onder die step-up ring genoeg plaats hebben om de buitenste ring van de CPL vast te grijpen? Je zit met een niveauverschil he; die ringen zijn niet gelijk van diameter. Als je de pech hebt dat de schroefdraad van de twee delen uit verschillend materiaal is gemaakt, zou het mij niet verwonderen dat die geregeld vast komen te zitten, zoals dat bij mijn Chinese aluminium step-up ring en mijn Hoya ND filter vaak gebeurt.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Ik probeer mij de setup van topic starter Timothy voor te stellen: een 67mm CPL met een step-up ring naar een 77mm ND. ga je onder die step-up ring genoeg plaats hebben om de buitenste ring van de CPL vast te grijpen? Je zit met een niveauverschil he; die ringen zijn niet gelijk van diameter. Als je de pech hebt dat de schroefdraad van de twee delen uit verschillend materiaal is gemaakt, zou het mij niet verwonderen dat die geregeld vast komen te zitten, zoals dat bij mijn Chinese aluminium step-up ring en mijn Hoya ND filter vaak gebeurt.
                        Zodra ik alles ontvangen heb hou ik u op de hoogte hoe goed of slecht dit systeem gaat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

                          Zo lukt het wel met het draaien
                          Nu nog gaan testen in de praktijk!

                          UV - rekker - Pola - verloop - rekker - ND
                          draaien aan de pola is geen probleem, niets verloopt stroef. enkel tip aan mijzelf en anderen, altijd naar links draaien xD, met die rekker loopt die niet vast, maar als ik naar rechts draai dan gaat die rapper los en kan je hem dus laten vallen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

                            Heb jij nu eerst een elastiek om de schroefdraad gespannen en die dan opgeschroefd?
                            Ok, dat kan ook werken als er genoeg schroefdraad op beide kanten zit. Maar ik meen dat het de bedoeling is om elastiekjes te gebruiken om grip te hebben op vastgeschroefde filterringen.
                            Inventief, dat wel
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grijsfilter en Polarisatiefilter

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                              Heb jij nu eerst een elastiek om de schroefdraad gespannen en die dan opgeschroefd?
                              Ok, dat kan ook werken als er genoeg schroefdraad op beide kanten zit. Maar ik meen dat het de bedoeling is om elastiekjes te gebruiken om grip te hebben op vastgeschroefde filterringen.
                              Inventief, dat wel
                              ow, verkeerd verstaan dan
                              maar werkt top

                              Comment

                              Working...
                              X